Kirjoittaja Aihe: Valtava ahdistus kalvinismista  (Luettu 43866 kertaa)

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #195 : 25.07.17 - klo:15:24 »
Hyperkalvinistinen ajattelu vääristelee raamatullisen uskon. Koska he pyrkivät korostamaan Jumalan tahdon tapahtumista yli vapaan tahdon toiminnan, tulee Jumalasta väistämättä ihmisten edeltä määrääjä - toiset kadotukseen, toiset pelastukseen. Miltä sinusta tuntuisi ajatus että Jumala olisi edeltä määrännyt sinut kadotukseen, etkä voisi asialle enää mitään? Et voisi pelastua vaikka haluaisit? Onko tämä mielestäsi raamatullinen evankeliumi?

Lainaus
Ap.t.13:38-39 "Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla."

Lainaus
Room.3:22 "..se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta."

Toisaalla kalvinismi sotkee Jumalan sallimuksen sekä Jumalan teot. Saatana vietteli ihmisen syntiin, ja tätä tekoa ei tehnyt Jumala vaan saatana. Jumala tiesi tapahtuman, sekä sen että ihminen itse ei kyennyt voittamaan saatanan tuottamaa kiusausta - mutta ei Jumala ihmistä langettanut vaan saatana.

Vielä. Jobin kirjassa Jumala sallii saatanan iskeä Jobin elämään. Sairaus ja pahuus ei ole Jumalan teko Jobin elämässä, vaan sallimus. Saatana iskee ihmiseen ja lyö siinä Jobia. Edelleen  - Jumala ei lyönyt Jobia vaan saatana. Jumala salli tapahtuman Jobin elämässä, koska saatana ei voi tehdä mitään ilman Jumalan sallimusta. Lopuksi Job nousee Jumalan rakkauden kautta yli kärsimyksen ja oppii tuntemaan Jumalan kaikkivaltiuuden, ja saa siunauksen elämäänsä - yli kaikkien kärsimysten. Kärsimys itsessään ei kuitenkaan ollut Jumalan tekemä, vaan sallima. Jobin kirjassa on myös Kristus-typologia lyödystä Herran palvelijasta.

Jumalan sallimus saatanalle:
Lainaus
Job.1:12 "Niin Herra sanoi saatanalle: "Katso, kaikki, mitä hänellä on, olkoon sinun käsissäsi; älä vain koske kädelläsi häneen itseensä". Ja saatana meni pois Herran edestä."

Saatana pahuuden tekijänä, ei Jumala:
Lainaus
Job.2:7 "Niin saatana meni pois Herran edestä ja löi Jobiin pahoja paiseita, kantapäästä kiireeseen asti."

---------------

Kalvinismi on vääristynyt oppi joka tekee Jumalasta ihmisten ennalta määrääjän, ja näin estää toisten pelastumisen. (tai kieltää sen mahdollisuuden: ihmisen pitää olla ennalta määrätty pelastukseen, ihmisen oma tahto ei voi siihen vaikuttaa!) Kalvinismin mukaan ihmisen pitää olla vastoin tahtoaan ennalta määrätty että hän voi pelastua. Jos Jumala on määrännyt jonkun ihmisen kadotukseen - vastoin tahtoansa - voiko sellainen ihminen pelastua? Kalvinismin mukaan ei.

Edellä jo osoitin, että Raamatun luomiskertomus sekä syntiinlankeemus asettuvat kalvinismia vastaan. Jumala ei ole edeltä määrännyt ketään kadotukseen, vaan Hän loi ihmisen siunauksensa kohteeksi, ja rakkautensa yhteyten. Vasta syntiinlankeemuksessa - käärme eli saatana - tuo synnin ihmisen elämään. Jumala ei tuo syntiä, eikä langeta ihmistä syntiin vaan saatana, ja nyt syntiinlankeemuksen tilassa ihmisen oma syntinen liha. Jumala toki salli tämän koetuksen ihmiselle paratiisissa, ja jopa tiesi, että ihminen ei kyennyt sitä itse voittamaan. Mutta syntiinlankeemus ei ole Jumalan teko, vaan saatanan.

Lainaus
Jaak.1:13-15 "Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.  Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.".

Jumalan rakkaus voittaa ihmisen kykenemättömyyden, hengellisen kuoleman ja syntiin lankeemuksen, ja Jumala antaa lupauksen pelastuksesta, Messiaasta Jeesuksesta - joka koskee kaikkia ihmisiä, ei kalvinistisesti pelastukseen/kadotukseen edeltä määrättyjä. Jumala ei ole tyranni joka edeltä määrää toisia kadotukseen, vaan Hän on ihmistä rakastava Jumala - joka kutsuu kaikkia pelastukseen, Herrassa Jeesuksessa.

Garibaldin kommentteja lukiessa näkyy klassiset kalvinistiset väitteet, mutta hän ei näe valitettavasti Raamatun koko opetusta - syystä jonka vain Jumala tietää.

Ihminen toki voi kieltäytyä Jumalan Sanan totuudesta, ja eksyä väärien oppien sekä opetusten alaisuuteen. Tätä näemme ajassamme jo paljon kristinuskon keskellä.

« Viimeksi muokattu: 25.07.17 - klo:16:38 kirjoittanut JPK »

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #196 : 25.07.17 - klo:15:43 »
Tämä menee kyllä täysin ohi siitä, mitä kalvinismi on. Suosittelen edelleen tutustumaan aiheeseen paremmin.

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #197 : 25.07.17 - klo:15:46 »
Tämä menee kyllä täysin ohi siitä, mitä kalvinismi on. Suosittelen edelleen tutustumaan aiheeseen paremmin.

Kalvinismi tulee koetella Raamatulla, kuten muutkin opit. Raamattu ei opeta kenekään edeltämääräämistä kadotukseen, vaan että Jumalan rakkaus on ilmestynyt kaikille ihmisille pelastukseksi. Jumalan evankeliumin hylkääminen ja vastustaminen on perkeleen työtä, koska perkele vihaa evankeliumia, joka antaa kaikille ihmisille mahdollisuuden pelastua.

Perkele voi masentaa ihmisen syvään epätoivoon sanomalla, että ihminen ei voi pelastua - koska ei ole edeltä määrätty pelastukseen.

Tällaista pimeyden oppia vastaan tulee nousta Jumalan Sanalla, ja ohjata ihmissydän näkemään että JOKAINEN VOI pelastua, Herrassa Jeesuksessa. Ketään ei ole edeltä määrätty kadotukseen, niin ettei hän nyt voisi pelastua.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #198 : 25.07.17 - klo:16:05 »
Tämä menee kyllä täysin ohi siitä, mitä kalvinismi on. Suosittelen edelleen tutustumaan aiheeseen paremmin.

Kalvinismi tulee koetella Raamatulla, kuten muutkin opit. Raamattu ei opeta kenekään edeltämääräämistä kadotukseen, vaan että Jumalan rakkaus on ilmestynyt kaikille ihmisille pelastukseksi. Jumalan evankeliumin hylkääminen ja vastustaminen on perkeleen työtä, koska perkele vihaa evankeliumia, joka antaa kaikille ihmisille mahdollisuuden pelastua.

Perkele voi masentaa ihmisen syvään epätoivoon sanomalla, että ihminen ei voi pelastua - koska ei ole edeltä määrätty pelastukseen.

Tällaista pimeyden oppia vastaan tulee nousta Jumalan Sanalla, ja ohjata ihmissydän näkemään että JOKAINEN VOI pelastua, Herrassa Jeesuksessa. Ketään ei ole edeltä määrätty kadotukseen, niin ettei hän nyt voisi pelastua.


Nuo ongelmat ovat kritisoijien ongelmia.
Sellainen, joka haluaa pelastua, on määrätty pelastumaan.


Jokainen, joka uskoo Raamattua kirjaimellisesti, lähestyy monia kalvinistisia oppeja.


JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #199 : 25.07.17 - klo:16:23 »
Tämä menee kyllä täysin ohi siitä, mitä kalvinismi on. Suosittelen edelleen tutustumaan aiheeseen paremmin.

Kalvinismi tulee koetella Raamatulla, kuten muutkin opit. Raamattu ei opeta kenekään edeltämääräämistä kadotukseen, vaan että Jumalan rakkaus on ilmestynyt kaikille ihmisille pelastukseksi. Jumalan evankeliumin hylkääminen ja vastustaminen on perkeleen työtä, koska perkele vihaa evankeliumia, joka antaa kaikille ihmisille mahdollisuuden pelastua.

Perkele voi masentaa ihmisen syvään epätoivoon sanomalla, että ihminen ei voi pelastua - koska ei ole edeltä määrätty pelastukseen.

Tällaista pimeyden oppia vastaan tulee nousta Jumalan Sanalla, ja ohjata ihmissydän näkemään että JOKAINEN VOI pelastua, Herrassa Jeesuksessa. Ketään ei ole edeltä määrätty kadotukseen, niin ettei hän nyt voisi pelastua.

Lainaus
Sak.7:11 "Mutta he eivät tahtoneet ottaa vaaria, vaan käänsivät uppiniskaisina selkänsä ja kovettivat korvansa, etteivät kuulisi. "
Nuo ongelmat ovat kritisoijien ongelmia.
Sellainen, joka haluaa pelastua, on määrätty pelastumaan.


Jokainen, joka uskoo Raamattua kirjaimellisesti, lähestyy monia kalvinistisia oppeja.

Tämä on totta Raamatussa - Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen. Mutta ihmisen tahtoa ei ole edeltä määrätty pelastuksen suhteen, ja tästä on kysymys. Ihmisen tahdon ulkopuolella oleva edeltämäärääminen pelastukseen väistämättä johtaa myös toisten kadotukseen edeltä määräämiseen - ei toista ilman toista. Tämä on pimeyden oppi, ja vastoin Jumalan evankeliumia.

Jumala rakkaudessaan kutsuu kaikkia. Siksi hyperkalvinistinen ennalta määrämisoppi on epäraamatullinen ja evankeliumivastainen.
« Viimeksi muokattu: 25.07.17 - klo:16:37 kirjoittanut JPK »

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #200 : 26.07.17 - klo:20:12 »
Herran Jeesuksen sanat kumoavat eksyttävän (hyper)kalvinistisen pimeyden opin:

Lainaus
Matt.25:41 "Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä."

Raamattu puhuu helvetistä, eli iankaikkisesta kadotuksesta, sellaisena - joka on päättymätön synnin tuomion, ja Jumalasta ikuisesti erossa olemisen paikka. Herran Jeesuksen sanoissa - selvästi luettuna - sanotaan, että helvettiä ei ole valmistettu ihmiselle.

Ihmistä ei ole siis edeltä käsin määrätty kadotukseen, tulijärveen  - eli helvettiin. Helvetti on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä, ei ihmiselle - etenkään kalvinistisessa ennalta määräisopissa.

Kalvinismi vääristelee useita Jumalan Sanan totuuksia, ja johtaa siihen antautuvan eksytykseen, ja pimeyden oppiin. Jumala kuvataan täysin väärin kalvinistisessa predestinaatio-opissa. Raamattu kumoaa koko laajuudellaan tämän ihmisten ennaltamääräämiseen perustuvan pimeän ja Raamattua vääristelevän opin.

Helvetti on siis valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä - ei ihmiselle, etenkään ennalta määrätysti.

Iankaikkinen kadotus kohtaa kaikkia niitä jotka hylkäävät pelastuksen Herrassa Jeesuksessa. Vain uskossa Herraan Jeesukseen on iankaikkinen elämä, ja sitä Jumala tarjoaa rakkaudessaan kaikille ihmisille, ketään erottelematta - kutsuen siten kaikkia ihmisiä rakkaudessaan parannukseen, raamatulliseen uskoon Herraan Jeesukseen ja siinä iankaikkiseen elämään.

Lainaus
Joh.3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

Lainaus
Ap.t.3:19 "Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,"

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #201 : 26.07.17 - klo:20:57 »
Mitä ihmisen tahtoon ja pelastuksen vastaanottamiseen tulee..

Ihmisen tahtoa rajoittaa ihmisen syntiinlangennut luonto. Tahto ei voi olla suuntautunut Jumalaa kohti ilman luonnon muuttumista eli uudestisyntymistä.

Room 8

5. Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7. sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.



Tähän Raamatun kohtaan liittyen muutama kysymys:

Onko uudestisyntymättömällä ihmisellä muuta mieltä kuin lihan mieli?

Voiko Pyhä Henki toimia yhteistyössä langenneen ihmisluonnon kanssa suostutellen tätä lihan mieltä Jumalan tahdon tekemiseen, minkä seurauksena tapahtuu usko ja uudestisyntyminen?

Mitä tarkoittaa, että lihan mieli ei alistu Jumalan lain alle suhteessa Jumalan tahdon tekemiseen parannuksen tekemisessä ja evankeliumiin uskomisessa?

Rinnasteisia kohtia mm. Ef 2:1. Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,

En edelleenkään pidä Petri Paavolaa parhaana kalvinismin lähteenä. Kalvinismiin tai hyvin lähelle sitä päätyy yksinkertaisesti siten, että

uskoo sen, mitä Raamattu opettaa

1) ihmisen syntiinlangenneesta tilasta.
2) Jumalan suvereenisuudesta

ja

3) sallii eräänlaisen mysteerin olemassaolon, mitä tulee Jumalan ilmoitettuun ja salattuun tahtoon .
« Viimeksi muokattu: 26.07.17 - klo:21:04 kirjoittanut garibaldi »

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #202 : 26.07.17 - klo:21:03 »
Mitä ihmisen tahtoon ja pelastuksen vastaanottamiseen tulee..

Ihmisen tahtoa rajoittaa ihmisen syntiinlangennut luonto. Tahto ei voi olla suuntautunut Jumalaa kohti ilman luonnon muuttumista eli uudestisyntymistä.

Room 8

5. Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7. sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.



Tähän Raamatun kohtaan liittyen muutama kysymys:

Onko uudestisyntymättömällä ihmisellä muuta mieltä kuin lihan mieli?

Voiko Pyhä Henki toimia yhteistyössä langenneen ihmisluonnon kanssa suostutellen tätä lihan mieltä Jumalan tahdon tekemiseen, minkä seurauksena tapahtuu usko ja uudestisyntyminen?

Mitä tarkoittaa, että lihan mieli ei alistu Jumalan lain alle suhteessa Jumalan tahdon tekemiseen parannuksen tekemisessä ja evankeliumiin uskomisessa?

Rinnasteisia kohtia mm. Ef 2:1. Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,

Toistat tätä samaa, vaikka asiaa on jo edellä käsitelty. Toistetaan vielä:

(1) Ihminen on hengellisesti kuollut synnin tähden - kyvytön itsessään kääntymään Jumalan luo
(2) Synti tuli ihmiseen perkeleen/käärmeen kautta, ei Jumalan edeltä määräämisen kautta (ihmistä ei ole edeltä määrätty helvettiin)
(3) Iankaikkinen kadotus kohtaa kaikkia ihmisiä, jotka hylkäävät pelastuksen Herrassa Jeesuksessa
(4) Jumala ei ole määrännyt ketään kadotuksen, eikä helvettiä valmistettu ihmiselle - vaan perkeleelle ja hänen enkeleilleen
(5) Jumalan rakkaus kutsuu kaikkia, jokaista ihmistä pelastukseen, jossa Jumala kutsuu ihmistä luoksensa (Jumalan Sana/Pyhä Henki), ts. etsikkoaika; eli Jumalan hyvyys vetää parannukseen.


Kaikki nämä voidaan selvästi todistaa Jumalan Sanalla.

Jotenkin sinä et vain nyt ymmärrä koko Raamatun opetusta, en tiedä miksi. Vaikka Jumalan Sanalla todistan selvästi asioita, et kuitenkaan usko, Jumalan Sanaa.....


Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #203 : 26.07.17 - klo:21:08 »
Mielestäni tässä on hyvin paljon kyse siitä, että mistä näkökulmasta aihetta tarkastellaan. Minulle ei kalvinistina käytännössä tuota mitään ongelmaa uskoa kaikkea tuota. Petri Paavola taas ei ole se paras kalvinismin lähde.

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #204 : 26.07.17 - klo:21:09 »
Mielestäni tässä on hyvin paljon kyse siitä, että mistä näkökulmasta aihetta tarkastellaan. Minulle ei kalvinistina käytännössä tuota mitään ongelmaa uskoa kaikkea tuota.

Sanoppa nyt suoraan, määrääkö Jumala ihmisiä edeltä käsin kadotukseen? Voisinko saada selvän vastauksen: kyllä vai ei?

Ps. Petri Paavola ei liity tähän keskusteluun mitenkään. Toivon että rakasta veljeä Herrassa, ei tähän keskusteluun liitettäisi. Hänen pitäisi sitten itse vastata sinulle.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #205 : 26.07.17 - klo:21:16 »
Ei, koska syntiinlangennut ihminen haluaa luonnostaan olla erossa Jumalasta. Jumalan ei tarvitse tehdä mitään aktiivista kapinallisten synteihin ja rikkomuksiin kuolleiden ihmisten ohjaamiseksi kadotukseen, koska he itse haluavat sinne.

Tässä on toki laajempi Jumalan suvereenisuuden konteksti, mutta olen vain harrastelija enkä ole tutustunut aiheeseen tarpeeksi. Lopulta Jumala tekee, mitä tahtoo.

Room 9

14. Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
15. Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16. Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17. Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18. Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19. Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #206 : 26.07.17 - klo:21:18 »
Ei, koska syntiinlangennut ihminen haluaa luonnostaan olla erossa Jumalasta. Jumalan ei tarvitse tehdä mitään aktiivista kapinallisten synteihin ja rikkomuksiin kuolleiden ihmisten ohjaamiseksi kadotukseen, koska he itse haluavat sinne.

Tämä ei vastaa kysymykseen predestinaatiosta, eli ennalta määrämisestä. Synti tuli ihmiseen syntiinlankeemuksessa, ei ennen sitä. Näin Raamattu selvästi opettaa.

Voisitko vastata vielä, onko Jumala edeltä määrännyt ennen luomista toisia ihmisiä kadotukseen, toisia pelastukseen?

Lainaus
Tässä on toki laajempi Jumalan suvereenisuuden konteksti, mutta olen vain harrastelija enkä ole tutustunut aiheeseen tarpeeksi. Lopulta Jumala tekee, mitä tahtoo.

Room 9
14. Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
15. Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16. Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17. Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18. Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19. Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"

Miksi vetoat vain tähän yhteen Raamatun kohtaan, etkä katso kokonaisvaltaisesti Raamatun ilmoitusta, esimerkiksi ihmisen luominen ja syntiinlankeemus?

Loiko Jumala toiset ihmiset helvettiin, toiset pelastukseen - ennen syntiinlankeemusta?

Jos uskot näin, on se täysin vastoin Jumalan Sanan ilmoitusta, ja eksytyksen oppi.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #207 : 26.07.17 - klo:21:33 »
Jumala on ajan ulkopuolella ja hänen tahtonsa toteutuu täydellisesti sekä syntisten pelastuksessa että heidän vanhurskaassa tuomiossaan ikuiseen kadotukseen. Ei ole mitään paikkaa eikä hetkeä, missä Jumalan tahto ei toteutuisi. Jumala on Jumala. Ennaltamäärääminen on mahdollista ymmärtää täydellisen suvereenisuuden valossa. Ei Jumalalle ole mitään "ennen syntiinlankeemusta" ja "syntiinlankeemuksen jälkeen". Hän on päättänyt järjestää asiat tällaisella tavalla tuodakseen itselleen kunniaa ja ylistystä.

Kun jopa onnettomuuksissa nähdään Jumalan käsi Raamatussa, niin miksi sitä on niin vaikea nähdä siinä asiassa, jossa on iankaikkista merkitystä eli sielun pelastuksessa?

Jes 46

10. Minä ilmoitan alusta asti, mitä tuleva on, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut; minä sanon: minun neuvoni pysyy, kaiken, mitä tahdon, minä teen.
11. Minä olen kutsunut kotkan päivänkoitosta, kaukaisesta maasta neuvopäätökseni miehen. Minkä olen puhunut, sen minä myös toteutan; mitä olen aivoitellut, sen minä myös teen.

Jumalan tahto tapahtuu jopa silloin, kun ihmiset tekevät syntiä häntä vastaan. Näin syntiinlankeemuskin oli lopulta Jumalan tahdossa. Pidän aihetta vaikeana, mutta oppia Jumalan suvereenisuudesta on mahdotonta sivuuttaa. Ei Jumala ainakaan oppinut mitään uutta tai siirtynyt suunnitelma B:n, kun lankeemus oli tapahtunut.

Apt 2

22. Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
23. hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.

Sekä onnettomuuksissakin

Aam 3:6. Puhalletaanko pasunaan kaupungissa, niin ettei kansa peljästy? Tahi tapahtuuko kaupungissa onnettomuutta, jota ei Herra ole tuottanut?

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #208 : 26.07.17 - klo:21:34 »
Ymmärrän toki sen, että kalvinismi yrittää korottaa Jumalan suverenisuutta yli ihmisen tahdon vallan - mutta valitettavasti se eksyy tässä Jumalan Sanan ulkopuolelle, ja luo väärän opin.

Jumala on kaikkivaltias, ja mitään ei tapahdu Hänen tietämisensä ulkopuolella. Jumala ei kuitenkaan tee pahaa, sillä Hän on valkeus, eikä Hänessä ole pimeyttä.

Syntiinlankeemus ei ollut Jumalan teko, vaan Jumala salli käärmeen/saatanan olla paratiisissa - ja käärmeen kautta synti tuli ihmiseen. Jumala ei määrännyt ihmistä syntiseksi ja iankaikkiseen kadotukseen - vaan Jumala loi ihmisen rakkaudessaan Hänen yhteyteensä, jota nyt kirkkaasti osoittaa Jumalan pelastava rakkaus Herrassa Jeesuksessa.

Pelastus ei ole ihmisen tahdon voiman alaisuudessa, mutta ihmisen tahto on vapaa - muuten päädymme kalvinistiseen ja epäraamatulliseen oppiin, ennalta määrämisestä.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #209 : 26.07.17 - klo:21:36 »
En ymmärrä, että miten on mahdollista sivuuttaa kaikki ne jakeet, jotka kertovat ihmisen tahdon orjuudesta syntiin.

Pelastus ei ole ihmisen tahdon voiman alaisuudessa, mutta ihmisen tahto on vapaa - muuten päädymme kalvinistiseen ja epäraamatulliseen oppiin, ennalta määrämisestä.

Tuo oli mielenkiintoinen huomio. Itse haluan lähestyä Raamattua siitä lähtökohdasta, että haluan tietää mitä se oikeasti opettaa. Myös ihmisen tahtoa koskien. Jos kalvinismikauhu on ensisijainen Raamatun tulkintaa ohjaava periaate, niin tällöin ei olla eksegeettisesti kovinkaan vapaita. Ne filosofisuskonnolliset järjen päätelmäthän siinä ohjaavat eikä Raamattu saa puhua.
« Viimeksi muokattu: 26.07.17 - klo:21:45 kirjoittanut garibaldi »