Kirjoittaja Aihe: Kristityn vapaus  (Luettu 19255 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #15 : 29.04.14 - klo:13:45 »
On ehdollinen.
Perusteluksi se että jos se ei olisi ehdollinen Raamattu kirjoittaisi siitä siihen tapaan että te olette jo taivaan omistavia, kunhan pääsette sen näkemään kun ensin kuolette. Raamattu puhuu siitä että emme vielä sitä ole saavuttaneet ja puhuu paljon kilvoittelemisestä ja pyrikimisestä voittopalkintoa kohti, varoituksia tielle jäämisestä, eli ihmisen valinnoilla on merkitys, seuraanko opettajaa joka on Jeesus Kristus ja pysynkö hänen opissaan. Hyvä ja varoittava esimerkki on Juudas jo Jeesuksen lähimpien joukosta.

Mielestäni tässä menee sekaisin asema Jlan edessä, lahjaksi vanhurskautettuna,
ja elämänvaellus eli kilvoitus. Sekin sujuu paremmin, kun pelastus ja Jlan lapsena pysyminen ei ole kiinni kilvoitukseni  onnistumisesta. Lainauksesta tulee käsitys, että loppusijoituspaikkani on kilvoituksestani riippuvainen, ja siten on koko ajan epävarmaa, miten lopulta käy.  Epävarmuuden kalvaessa mieltä tämän luokan kysymyksessä on melkoisen mahdotonta nauttia kristityn vapaudesta.

Onko sinulla jotakin paikkaa Raamatusta ajatuksesi tueksi?

Esim. Ef. 2:8,9. Gal. 2:16. 1. Kor. 1:29,30. Room. 3:27,28.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #16 : 29.04.14 - klo:15:39 »
On ehdollinen.
Perusteluksi se että jos se ei olisi ehdollinen Raamattu kirjoittaisi siitä siihen tapaan että te olette jo taivaan omistavia, kunhan pääsette sen näkemään kun ensin kuolette. Raamattu puhuu siitä että emme vielä sitä ole saavuttaneet ja puhuu paljon kilvoittelemisestä ja pyrikimisestä voittopalkintoa kohti, varoituksia tielle jäämisestä, eli ihmisen valinnoilla on merkitys, seuraanko opettajaa joka on Jeesus Kristus ja pysynkö hänen opissaan. Hyvä ja varoittava esimerkki on Juudas jo Jeesuksen lähimpien joukosta.

Mielestäni tässä menee sekaisin asema Jlan edessä, lahjaksi vanhurskautettuna,
ja elämänvaellus eli kilvoitus. Sekin sujuu paremmin, kun pelastus ja Jlan lapsena pysyminen ei ole kiinni kilvoitukseni  onnistumisesta. Lainauksesta tulee käsitys, että loppusijoituspaikkani on kilvoituksestani riippuvainen, ja siten on koko ajan epävarmaa, miten lopulta käy.  Epävarmuuden kalvaessa mieltä tämän luokan kysymyksessä on melkoisen mahdotonta nauttia kristityn vapaudesta.

Onko sinulla jotakin paikkaa Raamatusta ajatuksesi tueksi?

Esim. Ef. 2:8,9. Gal. 2:16. 1. Kor. 1:29,30. Room. 3:27,28.

Pelastus on yksin armosta, eivätkä teot ketään pelasta, mutta täytyy pitää huoli että pysyy uskossa ja totuudessa. Siihen auttaa Pyhä Henki. Omilla voimilla ei jaksaisikaan, joka päivä saa täyttyä Pyhällä Hengellä ja elää todeksi Kristuksen oppia jos haluaa, sekin on valinta.


Oliko sinulla mielipide siitä mitä kaikkea sanottin Vähä Aasian seurakunnille..jos eivät tee parannusta.

Lydia

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #17 : 29.04.14 - klo:16:09 »
3 Ja hän puhui heille paljon vertauksilla ja sanoi: "Katso, kylväjä meni kylvämään.
4 Ja hänen kylväessään putosivat muutamat siemenet tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät ne.
5 Toiset putosivat kallioperälle, jossa niillä ei ollut paljon maata, ja ne nousivat kohta oraalle, kun niillä ei ollut syvää maata.
6 Mutta auringon noustua ne paahtuivat, ja kun niillä ei ollut juurta, niin ne kuivettuivat.
7 Toiset taas putosivat orjantappuroihin, ja orjantappurat nousivat ja tukahuttivat ne.
8 Ja toiset putosivat hyvään maahan ja antoivat sadon, mitkä sata, mitkä kuusikymmentä, mitkä kolmekymmentä jyvää.
-
18 Kuulkaa siis te vertaus kylväjästä:
19 Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien oheen.
20 Mikä kallioperälle kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja heti ottaa sen ilolla vastaan;
21 mutta hänellä ei ole juurta itsessään, vaan hän kestää ainoastaan jonkun aikaa, ja kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin hän heti lankeaa pois.
22 Mikä taas orjantappuroihin kylvettiin, on se, joka kuulee sanan, mutta tämän maailman huoli ja rikkauden viettelys tukahuttavat sanan, ja hän jää hedelmättömäksi.
23 Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja myös tuottaa hedelmän ja tekee, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä."




Minun mielestäni tämä vertaus osoittaa etteivät kaikki jotka ovat tielle lähteneet pääse perille.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #18 : 29.04.14 - klo:17:15 »
Oliko sinulla mielipide siitä mitä kaikkea sanottin Vähä Aasian seurakunnille..jos eivät tee parannusta.

Olemme kaiketi yhtä mieltä siitä, että synti on laittomuus? (1. Joh. 3:4). Ja että laittomuus on lain alaisuutta? (Room. 3:19,20).  Ja armo on ainoa, minkä varassa pääsemme synnin voittajaksi (1. Kor. 15:56 ja Tiit. 2:11-14). Laodikean seurakunta on malliesimerkki siitä, että on tultu omavoimaiseksi ja armoa tarvitsemattomaksi (Ilm. 3:17).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #19 : 29.04.14 - klo:19:28 »
Evankeliumi Johanneksen mukaan 15
1. "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
3. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #20 : 29.04.14 - klo:20:30 »
Evankeliumi Johanneksen mukaan 15
1. "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
3. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.

Miten pysyn Hänessä? Ainoastaan siten, että pysyn armossa. Ei ole muuta mahdollisuutta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #21 : 29.04.14 - klo:21:37 »
Mikä näistä on käsky ja mikä asian tilan toteamista?: Rakkauden kaksoiskäsky, oksan pysyminen rungossa, hedelmän kantaminen.

Taisto

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #22 : 29.04.14 - klo:21:42 »
Mitä on vapaus? Vapautta jostakin, vai vapautta johonkin?
Vapautta mistä, vapautta mihin?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #23 : 29.04.14 - klo:21:45 »
Miten oksa pitää rungosta kiinni? Milloin oksa kuivuu ja kuolee pois?

Lydia

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #24 : 29.04.14 - klo:21:47 »
Saadaksesi vapauden Jumalassa, sinun tulee luopua oikeuksistasi ja ruveta loppuelämäksesi Herran Jeesuksen Kristuksen orjaksi.
-David Wilkerson-

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #25 : 29.04.14 - klo:21:49 »
Mitä on vapaus? Vapautta jostakin, vai vapautta johonkin?
Vapautta mistä, vapautta mihin?
'Vapaana on synnistä ja maasta, joukko tää mi' taivaltaa...' Onko tuo totta vai uskottelua vai jopa väärää oppia?

Lydia

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #26 : 29.04.14 - klo:21:50 »
Miten oksa pitää rungosta kiinni? Milloin oksa kuivuu ja kuolee pois?

Uskova pysyy Kristuksen opissa, mutta jos ei valvo vaan jotuu eroon Jumalasta eli luopuu uskostaan, rakastuu muuhun kuin Jumalaan ja hänen tahtoonsa. Eli mahdollisesti se tyhmä neitsyt lopulta. Tieto on päässä ja suussa mutta sydän on jo kaukana Jumalasta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #27 : 29.04.14 - klo:21:54 »
Saadaksesi vapauden Jumalassa, sinun tulee luopua oikeuksistasi ja ruveta loppuelämäksesi Herran Jeesuksen Kristuksen orjaksi.
-David Wilkerson-

Taisi veli Wilkerson(kin) mennä pöpelikköön…
Uudestisyntyminen ei ole mihinkään rupeamista.

« Viimeksi muokattu: 12.10.16 - klo:12:13 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #28 : 29.04.14 - klo:21:57 »
Laitan tämän lainauksen Rahkosen tekstistä, koska se liittyy edellä puhuttuun Herrassa pysymiseen;

Vilpitön sydän haluaa noudattaa sydämestään Jeesuksen viimeisiä maan päällä lausuttuja sanoja: "pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää" (Matt. 28:20). Joku sanoo, että tuo tavoite on mahdoton. Raamattu kuitenkin asettaa tavoitteeksemme Kristuksen kaltaisuuden: "Joka sanoo Hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niin kuin Hän vaelsi" (1. Joh. 2:6). Monet pitävät tällaista opetusta lakihenkisenä. Voi se sellaiseksikin muodostua, mikäli ei tunneta evankeliumin muuttavaa voimaa. Herran tahto kuitenkin on, että tämä tavoite johtaisi meidät ristin juurelle. Jatkuva vajavuuden tunto ajaa meidät näkemään Golgatan sovitustyön valtavan merkityksen läpi koko maallisen vaelluksemme. Me kilvoittelemme Kristuksen uhrin kautta, Jumalan silmissä täydellisiksi tehtyinä, kohti käytännön vaelluksessa ilmenevää täydellisyyttä. Olkoon meillä vilpittömän sydämen mielenlaatu toteuttaa Raamatun kehoitusta: "Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen" (Hebr. 6:1).

Tämä pyrkimys täydellisyyteen ei saa tapahtua omin eväin. Se on jotain, mitä Herra tekee meissä. Jatkuva rukouksemme olkoon sama kuin hebrealaiskirjeen kirjoittajalla: "Hän (Jumala) tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa Hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on Hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta" (Hebr. 13:21). Tai niinkuin Paavali kirjoittaa tessalonikalaisille: "Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoiseksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot" (2. Tess. 1:11).

Jos täydellisyyteen ei pyritä, joudutaan juuri siihen salakavalaan penseyden olotilaan, josta Jeesus nuhteli Laodikean seurakuntaa: "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse" (Ilm. 3:15-17).

(Pauli Rahkonen)
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #29 : 29.04.14 - klo:21:57 »
Saadaksesi vapauden Jumalassa, sinun tulee luopua oikeuksistasi ja ruveta loppuelämäksesi Herran Jeesuksen Kristuksen orjaksi.
-David Wilkerson-

Taisi veli Wilkerson(kin) mennä pöpelikköön…
Uudestisyntyminen ei ole mihinkään rupeamista.

Sekin on valinta olla Kristuksen orja, vapaaehtoisesti.