Puimatanner > Yleinen keskustelu
"...te saavutatte uskon päämäärän, sielujuen pelastuksen"
sandia:
Yritän ihan spontaanisti kirjoittaa teemasta mikä mulla on mielessä ollut jo melko kauan. Mainitsin tästä jossain noissa musajutuissa sivumennen muistaakseni.
Otsikko on kohta Paavali opetusta muistaakseni 1.Pietari:1:ssa.
Kuinkahan moni ihminen on huolissaan sielunsa tilasta, sielunsa pelastumisesta?
VTssä on "sen sielun joka syntiä tekee, on kuoltava". Jumalan sanomana.
Jeesus antoi opetuksen menestyvästä ihmisestä, joka päätti että hänellä menee tosi hyvin ja sanoi itselleen: "
ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse"
Mutta jokin meni eri tavalla kuin tämä menestyvä ihminen oli suunnitellut: hänen elämänsä loppui yhtäkkiä.
Ja Jumala sanoikin tälle näin:
Luukas 11:20 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'
Mulla on myös pyörinyt mielessä kommentti evankeliumeissa että Jeesukselle tuli sääli ihmisjoukkoa.
Ja nähdessään kansanjoukot hänen tuli heitä sääli, kun he olivat nääntyneet ja hyljätyt niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta.
Eli toi ihmiskunnan ja kunkin yksilön tila Raamatun kannalta.
Ei hyvä. Olemme eksyksissä emmekä itse löydä turvallista tietä.
sandia:
Hieman jatkopohdintaa.
Raamattu siis näyttäisi olevan teos, missä puhutaan siitä minkälaisessa tilassa ihmiskunta on, ja myös samalla antaa saman opetuksen yksityiselle ihmiselle.
Syntiinlankeemuksen jälkeen ei ole ollut tilaa missä ihmiskunta EI olisi ollut eksyksissä.
Raamatussa on myös Jumalan sana: "eksyneet minä tahdon etsiä ja nälkäiset ruokkia". Jotenkin noin.
Sitten olen pohtinut tätä meidän sukupolven ihmiskäsitystä.
Puhutaan hienosti siis ei uskovienkin keskuudessa "hengellisyydestä" .
Ja uskovat puhuvat paljon hengen kautta Jumalaan yhteydessä olemisesta, eli meidän kyvystämme olla hengellinen.
Äärikarismaattisuus ajaa tuotaihmisessä olevaa jonkinlaista kykyä yliluonnollisiin kokemuksiin.
EI uskovilla on siitä oma versionsa.
Oli on hienoa puhua hengellisyydestä, spritualism, enkuksi.
Mutta samalla tämän hengellisyyttä korostavan ihmisen sielu saattaa Raamatun mukaan olla täysin metsässä.
Ihminen on itselleen laki ja päättää omista lähtökohdistaan mikä on oikein. Ja siis määrittelee omassa sokeassa olotilassaan sen mitä ihminen on.
Ja silti Raamatun valossa tämä ihminen voi täysin eksynyt, ja sielu ei todellakaan ole pelastunut.
Mutta siitä ei olla huolestuneita.
Minusta siis tämä ihmikäsitys on hiipinyt myös uskovien keskuuteen.
Kyllä uskovassa asuu Pyhä Henki, hän on uudestisyntynyt, mutta olemme Jumalan luomia sieluja, ja sellaisenamme olemme vastuussa Jumalalle. Ja olemme todella eksyneet itsessämme synnin takia.
Onneksi hän valmisti meille pelastuksen Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.
Natanael:
Mitä tarkoitetaan sielun pois vaatimisella?
-
Aika usein sielullinen käsitetään hengelliseksi sekä uskovien ja ei-uskovien keskuudessa.
Ei-uskoville hartaana oleminen saattaa tarkoittaa hengellisyyttä.
Uskovien kohdalla rimaa on nostettu vähän korkeammalle näennäisesti, mutta samasta jutusta on kyse.
Sitten voi olla myös toisin päin. Hengellisyys käsitetään sielullisuudeksi.
Olen monenlaista menoa nähnyt. Eräässä tilanteessa pidin näkemääni lähinnä sielunkiihotuksena ja aika pitkälti se sitä varmaan olikin.
Silti kesken kaiken kuulin armolahjan toimivan. Vaikka kuinka sihtasin kuultua, mielestäni kuultu sanoma oli täysin Raamatun mukaista ja seurakuntaa rakentavaa.
Oli pakko tarkistaa omaa ajatteluaan.
sandia:
Niin mitähän Jeesus tarkoitti kun sanoi että sielusi vaaditaan sinulta pois.
Kirjoitin väärin sen hengellisyyden enkukielisen sanan kun eiuskovat puhuvat hengellisyydestä.
Se on spirituality. Kukin voin sitten määritellä itse mitä sillä tarkoittaa.
sandia:
Siihen loppui sen kaverin vapaus tehdä sielullaan mitä halusi. Ehkä se tarkoitti sitä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta