Kirjoittaja Aihe: Seurakunnan valinta  (Luettu 16440 kertaa)

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #45 : 23.03.14 - klo:22:26 »
House -srk:ssa on baptistinen kästekäsitys. Ovathan sen pastoritkin siiirtyneet sinne helluntaista (Miettinen, Mattila). Sitä en tiedä, onko mahd. olla srk:n jäsen ilman vallitsevan opin mukaista kastetta, mutta selvää on, että ilman sitä pidetään kastamattomana. - Joten siinä se yhteiskristillisyys.
Täytyy myöntää, etten ole kovin tarkasti seurannut OWM:n kehitystä viime aikoina. En tiennyt että siellä on nykyään toinenkin helluntaitaustainen pastori.

Miettinen kasteesta ja muustakin:
http://www.onewaymission.fi/index.php/opetusta/luettavaa/379-haaste-muutokseen

Lainaus
Upotuskaste symboloi sitä, että meidät on haudattu Kristuksen kanssa. Kristuksessa olemme kuolleet synnille, vanha on kadonnut ja jotakin uutta on tullut tilalle, olemme nyt uusia luomuksia Kristuksessa. Valtava esikuvallinen vahvistus uskollemme ja myös yksi niitä uskon opin alkeita, joiden pitäisi olla meille jo täysin selviä, jotta pääsisimme eteenpäin.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #46 : 23.03.14 - klo:22:29 »

En näe mielekkäänä yht.krist. toimintaa, sillä emmehän me mahdu fyysisestikään kaikki samaan seurakuntaan. (Yhden srk:n sopiva  jäsenmäärä on n.150 henkilöä).
Olen samaa mieltä tuosta jäsenmäärästä. Yksilö hukkuu isompaan.

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #47 : 24.03.14 - klo:00:09 »
Nimimerkki Kurjenmiekka tuolla edellä jossakin viestissään kaipaili uskovien keskinäistä rakkautta ja sellaista uskovien perheyhteyttä, jotain sinnepäin. Toisella foorumilla jo olen aiemmin tähän vastannutkin, mutta vastaanpa jälleen.

Minun vastaukseni tähän on aika kyyninen. Olen sitä mieltä, ettei välttämättä koskaan tämän maallisen elämän aikana tule mitään niin kovin erikoista yhteyttä uskovien välille. Mutta jos jollain lailla pystyy joukkoon sopeutumaan, niin siinä on jo ihan riittävästi. Uskovien väliset ihmissuhteet toimii samoin kuin kaikkien muidenkin ihmisten väliset suhteet. Pitää olla luonteeltaan sellaiset ihmiset, jotka viihtyy toistensa seurassa ja vielä mielellään samat mielenkiinnon kohteet. Uskovien joukossa yhdistävä tekijä on kiinnostus uskonasioihin. Oikeastaan muuta yhdistävää ei välttämättä olekaan.

_______________________________________

Sitten noista eri seurakunnista.
Mielestäni on surullista se, että uskovaiset on jakautuneet ryhmiin, jotka on sotajalalla keskenään. Paras vaihtoehto olisi sellainen, josta joku onkin joskus jollekin foorumille kirjoittanut, että kaikki uskovat yhdessä muodostaisivat yhden seurakunnan jollekin paikkakunnalle. Esim. olisi Tampereen seurakunta, Turun seurakunta, Helsingin seurakunta eikä mitään erotteluita luterilaisiin, helluntailaisiin, vapaakirkkolaisiin yms. Kaikki kuuluisivat samaan porukkaan. Ei vaan taida koskaan toteutua.

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #48 : 24.03.14 - klo:01:23 »
Minua häiritsee sellainen mielikuva, jonka olen saanut helluntailaisista seurakunnista, että niissä suhtaudutaan hieman nihkeästi luterilaisiin. Ja sekin häiritsee, että luterilaiset on jakaantuneet niin moniin eri herätysliikkeisiin, joista eräätkin kuvittelevat olevansa ainoita oikeita uskovia.  Toisaalta hyvähän se on, että on ollut herätyksiä eri aikoina. Niiden seurauksenahan ne herätysliikkeetkin tosiaan on syntyneet...

Kun nyt sitten on keksitty tällainen oiva ratkaisu kuin yhteiskristillisyys, niin tämä sopii minulle vallan mainiosti. Ainakin tässä tapauksessa kun olen vuosien ajan seurannut opetusta ko. paikassa ja havainnut, että opetus on raitista.
Sitä paitsi tämähän oli alunperin Jumalan keksintö. Nimittäin T.Suonto oli saanut Pyhältä Hengeltä kehotuksen koota 200 uskovaa eri seurakunnista tekemään katulähetystyötä. Ja tämä toiminta jatkuu edelleen ja siihen toiminnan oheen on nyt muodostunut tämä seurakunta.
__________________________

Hilema kyseli toimitiloista. No, niitä voi vuokrata.  :)
« Viimeksi muokattu: 24.03.14 - klo:01:25 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #49 : 24.03.14 - klo:01:43 »
Lapsena minua harmitti se, että kun luokallani oli useita lestadiolaisia, niin että vain he olisivat olleet oikeita uskovia. Myöhemmin harmitti kun nuorena ja nuorena aikuisena huomasin, miten myös muihin luterilaisen kirkon eri herätysliikkeisiin kuuluvat ihmiset olivat omissa lokeroissaan. Ja nykyisin harmittaa se, miten eri kirkkokuntiin kuuluvat uskovat ovat välillä vähän kuin sotajalalla keskenään. Tämän vuoksi en erityisemmin haluaisi kuulua juuri mihinkään kirkkokuntaan sillä aina kuuluessaan johonkin asettuu jotain toista vastaan. Uskovien kuuluisi olla samaa joukkoa.
« Viimeksi muokattu: 24.03.14 - klo:01:47 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #50 : 24.03.14 - klo:03:51 »
Minua häiritsee sellainen mielikuva, jonka olen saanut helluntailaisista seurakunnista, että niissä suhtaudutaan hieman nihkeästi luterilaisiin.

En sanoisi "hieman". Eivät ne luterilaiset oikeastaan olleet uskovaisiakaan, mitä nyt ehkä jotenkin pääsisivät taivasten valtakuntaan armosta, jos siitäkään. Toisin kuin me tosiuskovat, jotka on upotettu eikä vaan valeltu ja kuulumme valiojoukkoon. Näin sanoo häveten hän, joka on itsekin näin ajatellut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #51 : 24.03.14 - klo:04:06 »
Poistin kysymyksen.
« Viimeksi muokattu: 24.03.14 - klo:04:29 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »

Marjatta

  • Vieras
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #52 : 24.03.14 - klo:09:34 »
Eikö yhdistävänä tekijänä ole usko Jeesukseen! Erilaisuutemme ilman Kristusta ei yhdistä, mutta usko Häneen Pyhässä Hengessä yhdistää.

Vaikka on paljon [eri syistä] kaikenlaista vajavuutta, niin emmekö itse kukin Kristuksen Hengen avulla voi osoittaa rakkautta ja lämpöä, edes yhdelle seurakunnassa, odottamatta sitä muilta!


Paholainen tekee kaikkensa uskovien yhteyden rikkomiseksi ja se kyllä osaa käyttää jos minkäkinlaista syytä, joka näyttää olevan pätevä ja luvallinen.
Pohdintani on osoitettu etenkin minulle, ei  syytökseksi kenellekään.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #53 : 24.03.14 - klo:11:06 »
Tämä Tarck Aili J.A.:n kommentti on niin oiva ja totta, että lainaan sen tähän:


Lainaus
Nimimerkki Kurjenmiekka tuolla edellä jossakin viestissään kaipaili uskovien keskinäistä rakkautta ja sellaista uskovien perheyhteyttä, jotain sinnepäin. Toisella foorumilla jo olen aiemmin tähän vastannutkin, mutta vastaanpa jälleen.

Minun vastaukseni tähän on aika kyyninen. Olen sitä mieltä, ettei välttämättä koskaan tämän maallisen elämän aikana tule mitään niin kovin erikoista yhteyttä uskovien välille. Mutta jos jollain lailla pystyy joukkoon sopeutumaan, niin siinä on jo ihan riittävästi. Uskovien väliset ihmissuhteet toimii samoin kuin kaikkien muidenkin ihmisten väliset suhteet. Pitää olla luonteeltaan sellaiset ihmiset, jotka viihtyy toistensa seurassa ja vielä mielellään samat mielenkiinnon kohteet. Uskovien joukossa yhdistävä tekijä on kiinnostus uskonasioihin. Oikeastaan muuta yhdistävää ei välttämättä olekaan.

Tuolta sekalaiselta jouk(ki)olta ei pidä odottaa liikoja.
Ei sellaista lämpöä ja huomiota, mitä olisi kunkin kuulunut saada aikanaan osakseen omassa lapsuudenkodissaan. Ei sellaista läheisyyttä mitä voi olla vain hyvässa avioliitossa ja omassa perheessä. Ei srk korvaa puolisoa, perhettä ja syvää ystävyyttä, jos niitä ei ole.  Srk ei korvaa sukulaisia, joihin on pitkäaikainen, yhteiseen taustaan ja paljolti samuuteen perustuva yhteydentunne, vaikka nämä eivät olisi uskoviakaan. S-suhteita kannattaa vaalia, jos suinkin siihen on molemminpuolista halukkuutta.

Perheenäidit ovat usein väsyneitä, joiden kristill. `velvollisuus` täyttyy siinä, kun saavat katraansa ajoissa jumikseen ja pyhäkouluun.
Joukossa on huonokuuloisia vanhuksia, joiden kanssa hälisevässä tilassa on melko mahdoton keskustella.
Joukossa on sellaisia, joista voi päälle päin päätellä,
että eivät ole kasvaneet herätysliikekodissa tai muussa ns. erittäin kunnollisessa perheessä. Näiden kanssa ei luonnollisesti olisi mitään yhteistä, mutta he tarvitsisivat myönteistä huomioita meiltä muilta. (On ollut ilo havaita muutamien tällaisten pysymistä joukossa sunnuntai toisensa jälkeen, ja kasvua kaikin puolin edukseen).
Teinit ja nuoret aikuiset saattavat olla niin `cool`. Toiset ovat niin arkisia ja ylipainoisia, muutamat taas virallisia pukuherroja ja -rouvia.

On hyvin asiat, jos kirkkokahveilla on muutamakin, joiden kanssa on syntynyt luonteva kuulumistenvaihto -yhteys. Kaikki siitä enempi on ylimääräistä plussaa.
Ehkä auttaisi tarkempi erittely, mihin tarpeeseen odottaa seurakunnan, tuon epämääräisen kollektiivin, vastaavan.

Kurjenmiekan kalseat kokemukset ovat totta, on niistä itsellänikin havaintoa. Lämpö-avoimuus - aste pitäisi olla havaittavissa kuitenkin nopeasti, muutaman käynnin jälkeen.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #54 : 24.03.14 - klo:11:12 »
Lainaus
Hilema kyseli toimitiloista. No, niitä voi vuokrata.  :)
« Viimeksi muokattu: tänään kello 01:25 kirjoittanut Tarck Aili J.A.

Tuon täytynee liittyä johonkin ihan muuhun. En ole kysellyt toimitiloista. Omakin srk:ni kokoontuu vuokratiloissa.

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #55 : 24.03.14 - klo:11:35 »
Lainaus
Hilema kyseli toimitiloista. No, niitä voi vuokrata.  :)
« Viimeksi muokattu: tänään kello 01:25 kirjoittanut Tarck Aili J.A.

Tuon täytynee liittyä johonkin ihan muuhun. En ole kysellyt toimitiloista. Omakin srk:ni kokoontuu vuokratiloissa.

Joo, en tiedä, mistä luin tuon.  ::)  Selasin ketjua taaksepäin enkä löytänyt tuota. Joka tapauksessa on hyvä, että tiloja voi myös vuokrata srk:n käyttöön. Samoissa tiloissa voi olla samana päivänäkin erilaisia hengellisiä tilaisuuksia eri porukoiden järjestämänä.

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #56 : 24.03.14 - klo:11:40 »
Tuosta kasteasiasta olen tullut siihen tulokseen, että ilmeisesti se kuuluisi tapahtua vasta uskoontulon jälkeen, joten mahdollisesti on kasteella käynti myös edessä jossain vaiheessa.

Tuskin voit korjata virhettä toisella virheellä. Minä kävin tuon tien, joten kokemusta on.

Tuo vähän kiinnostaisi, että millä lailla koet tehneesi "toisen virheen" ja mikä oli se ensimmäinen virhe. Oliko ensimmäinen virhe luterilaiseksi syntyminen ja toinen virhe se aikuiskaste? Miksi koet nämä virheiksi? Jos seurakunnassa/seurakunnissa on ollut mielestäsi jotain väärää opetusta tai väärää asennetta, niin sehän on kuitenkin eri asia kuin kaste.
« Viimeksi muokattu: 24.03.14 - klo:11:58 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #57 : 24.03.14 - klo:11:55 »
Hilemalla osuvaa tekstiä tuossa viestissä #53.
Lainaus
Hilema: "Ehkä auttaisi tarkempi erittely, mihin tarpeeseen odottaa seurakunnan, tuon epämääräisen kollektiivin, vastaavan."
En oikeastaan odota seurakunnalta mitään muuta kuin hyvää opetusta sieltä puhujanpöntöstä. Muilta osanottajilta odottaisin lähinnä jonkinlaista hyväksymistä joukkoon. Olen aika kyyninen tässä asiassa enkä edes odota löytäväni sieltä mitään ystäviä tai keskusteluseuraa. Istun siellä penkissä ja yritän olla näkymätön.  ??? Jos voisi toivoa mitä vaan, toivoisin, että seurakunnissa jokaisella olisi joitakin ystäviä, joiden kanssa voisi keskustella. Kuitenkaan en pidä tätä realistisena ajatuksena.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #58 : 24.03.14 - klo:12:43 »
Tuosta kasteasiasta olen tullut siihen tulokseen, että ilmeisesti se kuuluisi tapahtua vasta uskoontulon jälkeen, joten mahdollisesti on kasteella käynti myös edessä jossain vaiheessa.

Tuskin voit korjata virhettä toisella virheellä. Minä kävin tuon tien, joten kokemusta on.

Tuo vähän kiinnostaisi, että millä lailla koet tehneesi "toisen virheen" ja mikä oli se ensimmäinen virhe. Oliko ensimmäinen virhe luterilaiseksi syntyminen ja toinen virhe se aikuiskaste? Miksi koet nämä virheiksi? Jos seurakunnassa/seurakunnissa on ollut mielestäsi jotain väärää opetusta tai väärää asennetta, niin sehän on kuitenkin eri asia kuin kaste.

Lapsikaste oli se, mitä pidin aikoinaan virheenä (ei se tietenkään minun virheeni ollut). Ns. uskovien kaste oli se toinen virhe ja se oli minun virheeni. Raamatullisia eivät tainneet olla kumpikaan, varsinkin kun se jälkimmäinen tapahtui vasta kolmen vuoden kuluttua uskoontulosta. Raamatullinen kastehan edellyttää välitöntä kastamista, kun evankeliumin julistuksesta on saatu pisto sydämeen. En puhuisi siinä vaiheessa vielä uskoontulosta, jos uudestisyntyminen (lue: Pyhän Hengen saaminen) ei vielä ole tapahtunut. Raamatullinen kaste on nykyajassa erittäin harvinainen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Seurakunnan valinta
« Vastaus #59 : 24.03.14 - klo:13:12 »
Lapsikaste oli se, mitä pidin aikoinaan virheenä (ei se tietenkään minun virheeni ollut). Ns. uskovien kaste oli se toinen virhe ja se oli minun virheeni. Raamatullisia eivät tainneet olla kumpikaan, varsinkin kun se jälkimmäinen tapahtui vasta kolmen vuoden kuluttua uskoontulosta. Raamatullinen kastehan edellyttää välitöntä kastamista, kun evankeliumin julistuksesta on saatu pisto sydämeen. En puhuisi siinä vaiheessa vielä uskoontulosta, jos uudestisyntyminen (lue: Pyhän Hengen saaminen) ei vielä ole tapahtunut. Raamatullinen kaste on nykyajassa erittäin harvinainen.

Tuossa oli hyvä teksti. Täydelliseen raamatullisuuteen tässä asiassa ei jälkikäteen oikein voi päästä. Mikä on mennyt on mennyt. Ei voi palata ajassa taaksepäin.

Minunkin pitäisi palata ajassa taaksepäin sinne asti kun olin alle kouluikäinen... silloin tulin uskoon ensimmäisen kerran. Toisen kerran sitten noin viidentoista ikäisenä. Välissä oli pieni paussi, sellaista srk:n toiminnasta ulkopuolella olemista, rukoilemattomuutta, Raamatun lukemattomuutta vaikka jonkinlainen usko oli edelleen jossain taustalla. Sen vaan silloin huomasin, että kun usko jäi tavallaan ilman ravintoa, se näivettyi. Nykyisinkin on kiusauksena jäädä pois srk:sta koska en tunne kuuluvani joukkoon. Netin äärellä on helppo istua...

Tuli tuossa muuten juuri taas mieleen se syy, miksi olen alunperin alkanut tänne nettiin kirjoitella. Nimittäin meinasin lähettää sähköpostia eräälle henkilölle kyselläkseni joitakin asioita, mutta sitten mietin, että siinä tuhlaantuu siltä ihmiseltä hirveästi aikaa kun se joutuu alkaa vastata minun viestiini. Ehkä hänellä ei ole aikaa tai kiinnostusta vastata. Hän voi kokea sen velvollisuudeksi ja rasitukseksi kun on muutakin hommaa.

Sen puolesta tällaiselle keskustelupalstalle on hyvä kirjoitella kun täällä ei ole kellekään vaivaksi kysellessään jotain asioita. Tänne tullaan kirjoittamaan ja keskustelemaan ja jos jollakin ei ole aikaa kirjoittaa, ei hän tänne tule. Täällä ei ole ihmisille vaivaksi ja harmiksi kysellessään jotain.