Kirjoittaja Aihe: Pyhä Henki  (Luettu 62128 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Pyhä Henki
« : 26.10.13 - klo:09:49 »
Onko sinulla kokemus Pyhästä Hengestä?
Tässä voi kertoa kokemuksia joissa olet jollakin tavoin kokenut itse tietoisesti Pyhän Hengen toimintaa, hänen läsnäoloa kohdallasi, armolahjat mukaan lukien tietysti. Aihe on laaja..
« Viimeksi muokattu: 26.10.13 - klo:10:05 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #1 : 26.10.13 - klo:11:52 »
Onko sinulla kokemus Pyhästä Hengestä?

On. Pyhä Henki on kirkastanut minulle Kristuksen kaikkiriittävyyttä. Silti näyttää siltä, että olen Kristuksen tuntemisessa vasta alkutaipaleella.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #2 : 26.10.13 - klo:13:09 »
Pyhä Henki puhuu ja ohjaa, nuhtelee ja kehoittaa. Olen ihan kokenut useinkin hänen puhettaan, kunhan vain hiljennyn kuuntelemaan, sillä se ei ole mitään huutoa vaan itse koen sen hiljaisena puheena, jossa on totuus ja rakkaus. Monesti olen saanut pelästyneelle sielulleni ja mielelleni rauhoittavan sanan.
Pyhä Henki tuo ilon sisäiseen maailmaan vaikka ulkoisesti pauhaisi myrskyt.

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #3 : 27.10.13 - klo:21:32 »
Uskonpuhdistaja Martti Lutherin nimeä kantavan luterilaisen kirkkomme uskon mukaan ”Pyhä Henki toimii armonvälineiden kautta. Niissä Pyhä Henki eli Jumala tekee ihmisestä Jumalan lapsen ja taivaan valtakunnan perillisen. Pyhä Henki vuodatettiin opetuslapsille helluntaina (Ap. t. 2). Kirkon opetus Pyhästä Hengestä on ilmaistu uskontunnustuksissa ja Katekismuksessa.”
Lähde Suomen evankelis-luterilainen kirkko/Aamenesta öylättiin

”Ennen kuolemaansa Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen omiensa puolustajaksi ja opastajaksi. Ylösnousemuksen jälkeen, helluntaina, Jumala vuodatti Henkensä opetuslasten päälle ja täytti heidät armollaan ja lahjoillaan. Pyhä Henki tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden meidän keskellemme. Ilman eläväksi tekevää Henkeä emme voi uskoa emmekä lähestyä Kristusta. Pakenemme Jumalaa ja käännymme hänestä pois. Pyhä Henki kutsuu meitä ja synnyttää meissä uskon ja uuden elämän. Hän antaa meille Kristuksen kaikkine lahjoineen ja varjelee meidät oikeassa uskossa.

Pyhä Henki on nimensä mukaisesti Pyhittäjä, joka tekee syntisistä ihmisistä pyhiä. Hän avaa sydämemme kuulemaan Jumalan sanan, tuntemaan Kristuksen ja turvautumaan Jumalan lupauksiin. Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tulee Jumalan armolahjoista osalliseksi, alkaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään.

 Jeesus sanoi: ”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.” (Joh. 14:26)

Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.
(Gal. 5:22–23)”
Lähde Katekismus


« Viimeksi muokattu: 27.10.13 - klo:21:35 kirjoittanut Hugo Boss »

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #4 : 28.10.13 - klo:23:35 »
Pyhän Hengen vaikutuksesta uskova voi luottaa Jumalan huolenpitoon vaikka ulkonaisesti näyttäisi hyvinkin epävakaalta. Omassa ymmärryksessä ja voimassa ollaan kuin Pietari järven pinnassa, jalat alkoivat vaipua kohti pohjaa, Jeesuksen sanat nostivat hänet, samoin tänäänkin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2456
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #5 : 29.10.13 - klo:02:16 »
Pyhä Henki on oikeasti pyhä, kai kaikkein pyhintä, mitä maailmankaikkeudessa on.

Jeesuskin sanoo:
"Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
(Mark. 3: 28-29)

Siksi kannattaa varmaan olla aika varovainen, eikä hirveästi eritellä ja kuvailla Pyhän Hengen
olemusta ja vaikutuksia yleisesti tai omassa elämässään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #6 : 29.10.13 - klo:17:59 »
Siksi kannattaa varmaan olla aika varovainen, eikä hirveästi eritellä ja kuvailla Pyhän Hengen
olemusta ja vaikutuksia yleisesti tai omassa elämässään.

Siksi kannattaa olle varovainen, ettei nimeä Pyhän Hengen aikaansaamaksi kaikkea kuvottavuutta, mitä tänä päivänä kristikunnassa esiintyy. Ja myös meidän maassamme.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #7 : 06.01.14 - klo:14:32 »
Mitä kaikkea voi ihmisessä tapahtua kun hän täyttyy Pyhällä Hengellä?

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #8 : 06.01.14 - klo:14:59 »
Ettei ihan isoilla nauloilla löisi kantoja kiinni niin:

Matt. 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Veera

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #9 : 06.01.14 - klo:19:02 »
Mitä kaikkea voi ihmisessä tapahtua kun hän täyttyy Pyhällä Hengellä?

Voima, ilo, rohkeus olla oma itsensä ihmistenkin edessä, uudenlainen uskallus Jumalaan, koetun janon sammuminen, tasapainoisempi elämä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #10 : 06.01.14 - klo:19:52 »
Kyllä, noin kun Veera kirjoitti.

Kun Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä hän alloi ylistämään Jumalaa ja profetoimaan. Nykyään voidaan olla niin montaa mieltä siitä kun täytytään Pyhällä Hengellä.

Kannattaa tavoitella Hengen täytetyttä elämän voimaksi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #11 : 06.01.14 - klo:20:21 »
Kannattaa tavoitella Hengen täyteyttä elämän voimaksi.

Millä tavoin tuo tavoittelu käytännössä tapahtuu tai kuinka sen pitäisi tapahtua? Luulenpa, että tämä kiinnostaa monia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #12 : 06.01.14 - klo:20:23 »
Eikö Raamattu suorastaan kehoita täyttymään Hengellä, siihen voi vaikuttaa itse, mutta sitten toinen puoli asiasta, ihminen voi saada täysin yllättäen kuin Jumalan sateen ylleen, jolloin voi tapahtua erikoisiakin asioita.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2456
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #13 : 06.01.14 - klo:20:25 »
Kannattaa tavoitella Hengen täyteyttä elämän voimaksi.

Millä tavoin tuo tavoittelu käytännössä tapahtuu tai kuinka sen pitäisi tapahtua? Luulenpa, että tämä kiinnostaa monia.
"Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.

 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä."
(Ef. 5: 15-20)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #14 : 06.01.14 - klo:20:45 »
Kannattaa tavoitella Hengen täyteyttä elämän voimaksi.

Millä tavoin tuo tavoittelu käytännössä tapahtuu tai kuinka sen pitäisi tapahtua? Luulenpa, että tämä kiinnostaa monia.

Perinteiset vastaukset melkein arvaan: Rukoile enemmän, lue Raamattua enemmän, ylistä enemmän…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell