Kirjoittaja Aihe: Valtava ahdistus kalvinismista  (Luettu 41949 kertaa)

Poissa Etsivä

  • Viestejä: 32
Valtava ahdistus kalvinismista
« : 18.11.15 - klo:21:10 »
Olen hiljattain uskon asioista kiinnostunut nuori ihminen. Viime yönä rukoillessani mieleeni tuli selviä ajatuksia siitä, etten saa syntejäni anteeksi ja minun on turha rukoilla ja roikkua Jeesuksessa. Tuntui siltä, ettei minua ole alkujaan kirjattu "elämän kirjaan" ja minulla ei ole mitään mahdollisuuksia pelastumiseen. Ahdistuin välittömästi. Mietin ensin, ovatko ajatukseni peräisin pahasta, jonka yrityksenä on erottaa minut uskosta. Tänään olen kuitenkin tutustunut kalvinismiin, jonka mukaan osa ihmisistä ovat todellakin valittuja. Näkemyksen mukaan valinnan ulkopuolelle jäävät henkilöt eivät saa osakseen pelastusta, uskoivat tai eivät. Olen ollut ahdistunut viime aikoina ja tämä "löydös" on järkyttävä. Mietin, että ateisteilla on varmaankin helpompaa tältä osin: kuolema on heidän silmissään tasavertainen. Onko kukaan kohdannut vastaavaa ahdistusta tai miettinyt kalvinismiin liittyviä asioita?

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #1 : 18.11.15 - klo:21:37 »
Alla olevat Sananpaikat todistavat että valinta on jokaisen oma. 

Room. 3:22
   
se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

1. Kor. 1:21
   
Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #2 : 18.11.15 - klo:22:30 »
Olen hiljattain uskon asioista kiinnostunut nuori ihminen. Viime yönä rukoillessani mieleeni tuli selviä ajatuksia siitä, etten saa syntejäni anteeksi ja minun on turha rukoilla ja roikkua Jeesuksessa.

Mikä on niin suuri synti, että sitä ei saa anteeksi? Syntikysymys hoidettiin jo 2000 v. sitten. Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. (2. Kor. 5:19)

Ja jae 20 jatkaa: Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

Anteeksiantamus ei siis perustu mihinkään, minkä me saisimme aikaan, ei rukoukseen, ei Raamatun lukemiseen, ei ylistykseen eikä mihinkään hengelliseen suoritukseen. Varmaan mielelläsi annat sovittaa itsesi, koska et itse voi tehdä asialle mitään. Heitä yli laidan kaikki kalvinismit ja muut ismit, jotka perustuvat johonkin omaan suoritukseen. Pelastusvarmuus on turvallisisissa käsissä. Jeesus on tullut syntisiä pelastamaan ja sen mitan täytämme mennen tullen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #3 : 19.11.15 - klo:07:32 »
..eivät saa osakseen pelastusta, uskoivat tai eivät..
Se, että olet kiinnostunut uskon asioista ja syntien anteeksiantamus nousee tärkeänä mieleen on hyvä merkki. Jumala kutsuu. Hän tahtoo pelastaa, armahtaa, antaa anteeksi Jeesuksen tähden. Ei nuo asiat surutonta vaivaa.

Uskoisin, että Raamatun äärellä monet joutuvat joskus pohtimaan Jumalan valinnasta kertovien kohtian äärellä, että mitenkähän minun laitani mahtaa olla. Minusta tuo kysymys valinnasta on yksi kaikkein vaikeimpia asioita Raamatussa. Siitä opetetaan niin monella eri tavalla kokonaisissa kirkkokunnissa. Jos löydät jostain (vaikka kirjastosta) Novumin, siellä on mielestäni esitelty asiaa monipuolisesti Roomalaiskirjeen loppuun liitetyssä selityksessä.

Tuon kysymyksen äärellä voi käydä helposti se, mistä Jeesus kiitti Jumalaa:"Isä kiitos, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväsiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Sillä Isä, niin sinä olet hyväksi nähnyt" (vapaa lainaus)

Mielestäni etsiminen kannattaisi alkaa ennemmin yksinkertaisemmista perusasioista.

Mm. Luther oli aikoinaan syvästi ahdistunut kysymyksen äärellä. Viisas vanhempi sielunhoitaja Staupits (mitenkähän se edes korjoitettaneen) kehoitti häntä katsomaan valintaa Jeesuksen ristiltä käsin. Siellä syntimme sovitettiin. Raamatun mukaan koko maailman synti. Kaikkien, sinunkin. Siihen on lupa turvata.

Muutamia Jeesuksen sanoja yo. lainaukseen liittyen:

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä"
"Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita"
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi"
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä"

Paulus laittoikin tuolla sellaista tekstiä, jota on hyvä pohtia!
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #4 : 19.11.15 - klo:09:21 »
On juuri niin, että jo se ahdistus on merkki siitä, että Jumalalla on sormensa pelissä. Pahin tila on välinpitämättömyys. Usko on lahja ja valinta on aina Jumalan. Tosin Jumala on valinnut koko maailman antamalla Poikansa Jeesuksen syntiemme edestä. Raamattu on Jumalan sanaa ja se lohduttaa sinua hädässäsi.

"Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".
Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.
Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."


Eikä mikään muu luotu... ei edes kalvinismi tai muut ismit. Se on varma.


"Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä."
« Viimeksi muokattu: 19.11.15 - klo:09:23 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #5 : 19.11.15 - klo:09:55 »
Tosin Jumala on valinnut koko maailman antamalla Poikansa Jeesuksen syntiemme edestä.

Olen kuullut tuosta valinnasta aika yksinkertaisen selityksen. Jumala on valinnut pelastukseen kaikki ne, jotka panevat toivonsa Kristukseen, kun taas valinta ei osu niihin, jotka ylenkatsovat ristin työn. Eihän se järkeen sovi, mutta ei ole tarkoituskaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #6 : 19.11.15 - klo:10:04 »
Tosin Jumala on valinnut koko maailman antamalla Poikansa Jeesuksen syntiemme edestä.

Olen kuullut tuosta valinnasta aika yksinkertaisen selityksen. Jumala on valinnut pelastukseen kaikki ne, jotka panevat toivonsa Kristukseen, kun taas valinta ei osu niihin, jotka ylenkatsovat ristin työn. Eihän se järkeen sovi, mutta ei ole tarkoituskaan.

Raamattu tukee ajatusta.
Ensinnäkin Jumala pelastaa ne jotka uskovat järkeen sopimattomaan hullutukseen, eli ristillä tapahtuvaan syntien sovitukseen. Toisekseen, jokainen joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.

Ihmisen ja varsinkaan omassa uskossaan ahtaan uskovaisen mieleen tuollainen ei taivu. Siinä ei ole tarpeeksi yritystä ja pinnistystä. Mutta mikä minä olen uudelleen sanoittamaan Jumalan ilmoitusta.
Ihmisroska

Poissa Etsivä

  • Viestejä: 32
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #7 : 19.11.15 - klo:13:27 »
Lämmin kiitos kaikille kommenteista. Asia on arka ja hetken ajattelin, että Jumala haluaa kutsua minua luokseen vain, jotta palvelisin lähimmäisiäni ja "oikeita kristittyjä" hyvin, siis vaikka predestinaatiossa minun osani ei olisikaan Taivaassa. Haluaisin luottaa siihen, että myös minulla on mahdollisuus pelastukseen ja elämään luottavaisin mielin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #8 : 19.11.15 - klo:14:11 »
Lämmin kiitos kaikille kommenteista. Asia on arka ja hetken ajattelin, että Jumala haluaa kutsua minua luokseen vain, jotta palvelisin lähimmäisiäni ja "oikeita kristittyjä" hyvin, siis vaikka predestinaatiossa minun osani ei olisikaan Taivaassa. Haluaisin luottaa siihen, että myös minulla on mahdollisuus pelastukseen ja elämään luottavaisin mielin.

Ei pelastuksessa ole kysymys arpajaisista. Silti kaikki saavat päävoiton, jotka turvaavat Jeesukseen. Se on jo ennen maailman perustamista predestinoitu niin. Pelastuksesta on sitten erinäisiä seurauksia, mutta se on sitten kokonaan eri juttu (Tiit. 2:11-14).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Etsivä

  • Viestejä: 32
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #9 : 19.11.15 - klo:14:27 »
Uskon Jeesukseen, mutta minulla on vaikea luottaa siihen, että kelpaan ja että Hän olisi kuollut myös minun puolestani. Ehkä taustalla on se kalvinistinen ajatus, että Jeesus on kuollut valittujen ihmisten puolesta, johon itse en kuuluisi.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #10 : 19.11.15 - klo:16:09 »
Jeesus on kuollut kaikkien puolesta. Kaikkien synnit hän kantoi. Kaikkien.

"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."

Sovitti maailman. Se sisältää kaiken. Jumala ei sovittanut vain uskovien syntejä, vaan kaikkien synnit. Uskon kautta saamme olla osallisia siitä pelastuksesta, minkä Jeesus hankki ristillä. Meillä ei ole tekoinemme siihen sovitukseen osaa. Jos asetamme luottamuksemme Kristukseen, niin meidän käy hyvin. Olet ainutkertainen Jumalan luomistyön tulos. Kelpaat varmasti.

"Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat."
« Viimeksi muokattu: 19.11.15 - klo:16:16 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #11 : 19.11.15 - klo:17:59 »
Uskon Jeesukseen, mutta minulla on vaikea luottaa siihen, että kelpaan ja että Hän olisi kuollut myös minun puolestani. Ehkä taustalla on se kalvinistinen ajatus, että Jeesus on kuollut valittujen ihmisten puolesta, johon itse en kuuluisi.

Muuan Yrjö-niminen kaveri oli noissa samoissa ahdistuksissa ja kuljeskeli jossain epätoivoisena. Silloin hän näki tuulen kuljettaman paperinpalan jossain risussa tuulen heiteltävänä. Yrjö otti paperin käteensä ja alkoi lukea: "Sillä niin on Jumala rakastanut maailmaa, ettei ykikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän…" Lehtiseen oli tullut painovirhe, siinä todella luki "ykikään" ja tätä Yrjöä sanottiin Ykiksi. Viesti meni perille ja epätoivo hellitti. Sanoma osui maaliin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Etsivä

  • Viestejä: 32
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #12 : 30.11.15 - klo:12:15 »
Aikaa on kulunut pari viikkoa siitä, jolloin viimeksi kävin täällä. Olen viettänyt aikaa Raamatun äärellä ja kokenut vilpittömästi halua tehdä parannusta joistain asioista. Lankeamistakin on tapahtunut ja jälkeen päin olen kokenut siitä pahaa oloa. Hyvä näin.

On kuitenkin eräs asia, joka säikäytti. Olen tutustunut Sanaan ipad sovelluksen avulla. Eräs päivä lankeamisen jälkeen ajattelin mielessäni, että jos Jumala ei halua armahtaa minua niin Raamattu-sovellus ei aukea. Kauhukseni sovellus "kaatui" heti tämän jälkeen eli meni pois päältä hetkeksi. Aukeni tosin heti tapahtuman jälkeen. Mietin, oliko tämä merkki Jumalalta, ikävä sattuma vai olikohan jollain muulla sormensa pelissä. Voiko Jumala osoittaa tällaisilla merkeille, ettei halua minun lähestyvän Häntä? Onko Raamatussa kohtia, jossa Jumala haluaa ihmisen pysyvän erossa hänestä? Minä en löytänyt.  :-\

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #13 : 30.11.15 - klo:12:56 »
Aikaa on kulunut pari viikkoa siitä, jolloin viimeksi kävin täällä. Olen viettänyt aikaa Raamatun äärellä ja kokenut vilpittömästi halua tehdä parannusta joistain asioista. Lankeamistakin on tapahtunut ja jälkeen päin olen kokenut siitä pahaa oloa. Hyvä näin.

On kuitenkin eräs asia, joka säikäytti. Olen tutustunut Sanaan ipad sovelluksen avulla. Eräs päivä lankeamisen jälkeen ajattelin mielessäni, että jos Jumala ei halua armahtaa minua niin Raamattu-sovellus ei aukea. Kauhukseni sovellus "kaatui" heti tämän jälkeen eli meni pois päältä hetkeksi. Aukeni tosin heti tapahtuman jälkeen. Mietin, oliko tämä merkki Jumalalta, ikävä sattuma vai olikohan jollain muulla sormensa pelissä. Voiko Jumala osoittaa tällaisilla merkeille, ettei halua minun lähestyvän Häntä? Onko Raamatussa kohtia, jossa Jumala haluaa ihmisen pysyvän erossa hänestä? Minä en löytänyt.  :-\

Hengellisiinkin paneutuminen "tosissaan" voi olla evankeliumin ymmärtämisen este. Sanon tämän omasta kokemuksestani. "Kieltäydy tekemästä hyviä päätöksiä, se on lihaan luottamista" (Miles J. Stanford, Vihreä kirja).

Jumala on valmistanut pelastuksen valmiiksi, siis täysin 100%, ei ei 99,99%. Iloitse siitä ja huomaat, että oma panoksesi asian hyväksi vain pahentaa asiaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #14 : 30.11.15 - klo:13:25 »
Ymmärrän Pauluksen pointin, mutta on myös niin että sieltä Raamatusta voi löytyä lohdutus. Harvoin sitä ihmisiltä saa... kuten tämä: "Jumala on suurempi kuin sydämemme, ja tietää kaiken". Jotain sellaista mikä ylittää ja voittaa kaikki tunteet ja kaiken ymmärryksen. Psalmeista on ollut myös apua: "Odota Herraa".
Jumalan sanaa on sanottu kaksiteräiseksi miekaksi, se haavoittaa ja parantaa. Molemmilla terillä on oma tehtävänsä.
« Viimeksi muokattu: 30.11.15 - klo:13:26 kirjoittanut NanoK »