Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90684 kertaa)

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Uskoon ilman kastetta
« : 26.05.18 - klo:11:52 »
Tulin uskoon 1983 - nyt siitä on 35 vuotta - ja usko on riittänyt tähän asti. Olen kokenut uudestisyntymisen, ja usko tuntuu kasvavan kaiken aikaa yhä enemmän tuottaen hedelmää. Uskoon tultuani menin uskovien kasteelle. Kokonaisvaltaisen edistymiseni huomaan, kun mietin itseäni esimerkiksi parikymmnentä vuotta sitten.

Toivon että tähän vastaavat Ev.Lut. Kirkon jäsenet, jotka uskovat että vain pyhässä kasteessa saa uskon armon: miten on mahdollista että tulin uskoon, vaikka minua ei ole vauvana kastettu?

Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4473
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #1 : 26.05.18 - klo:12:32 »
Laitoin tämän kasteketjun pysyväksi ja lukitsin toisen.

http://puimatanner.net/index.php?topic=126.0

Ajatus on siis, että kastekeskustelut keskitetään yhteen ketjuun.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #2 : 26.05.18 - klo:16:34 »
Luterilaisena vastaan, että Martti opetti myös uskon syntymistä sanan kautta:

Roomalaiskirjeen luennosta:
"Usko on Jumalan työ meissä. Se muuttaa ja uudesti synnyttää meidät... ...Tämä tapahtuu niin, että ihminen kuulee evankeliumin sanan, jota ei ole ilmoitettu ja julistettu inhimillisestä järjestä ja tahdosta, vaan Pyhästä Hengestä. Kun hän sydämestään uskoo tämän, silloin Jumala synnyttää hänet uudesti."

Itse en epäile ollenkaan etteikö ihminen voisi tullaa uskoon, jos ei ole lapsena kastettu. Eihän esim. lähetystyössä olisi mitään järkeä jos uskossa ei voi olla, tai uskovaksi tulla muut kuin lapsena kastetut. Ja Raamattukaan ei tue sellaista näkemystä.

Osa luterilaisista korostaa nimenomaan kastetta, enkä itsekään sitä väheksy, mutta osa ymmärtää asian vähän laajemmin.

Usko ja sen syntyminen on jossain määrin aina ihmiselle mysteeri, koska usko ei ole ihmisestä lähtöisin, vaan Jumalan lahja. Siksi en itse näe oikeaksi tehdä uudestisyntymästä liian "matemaattista" yhden mallin "lakia".

Osa ei pidä minua edes luterilaisena, koska käsitän asiat näin. Mutta sillä ei ole minulle oikeastaan mitään merkitystä. En turvaa pelastuksen suhteen luterilaisuuteen, vaan Jeesuksen ristintyöhön.

Itse koen olleeni oikeastaan koko elämäni uskossa, mutta vei yli 20v. aikaa että aloin suullani julkisesti tunnustamaan uskoani. En muista sellaista aikaa, etten olisi uskonut, että ihminen pelastuu vain Jeesuksen kautta. Tarvitsin silti sen voimakkaan ja kivuliaankin Jumalan kutsun, että rohkenin luovuttaa ja tuoda julki, että uskon Poikaansa.

Olen kuvannut sitä nyrkkeilyotteluna, missä Jumala ahdisti minut kehän kulmaukseen ja antoi mahdollisuuden luovuttaa, kun en enää kestänyt sitä moukarointia. Sisäinen paine kävi sietämättömäksi ja Jumala järjesti asiat niin, että minut konkreettisesti haettiin pois maailman riennoista missä ahdistuneena mukana olin. Kerron siitä ehkä joskus toiste, mutta erikoinen kokemus oli sekin. Siitä ei kauaa mennyt kun polvillani huusin etten enää jaksa elää ilman, että saan tunnustaa uskoani Jeesukseen avoimesti.

Toisten mielestä tulin uskoon siinä hetkessä kun polvistuin ja huusin Herran puoleen. Toisten mielestä palasin siinä kasteessa saamaani armoon, mikä on Jeesuksessa Kristuksessa. Oma kokemus on se, että uskoin jo, mutta aloin elämään uskoani todeksi tunnustamalla sitä julkisesti ja hakeutumalla uskovien yhteyteen.

Kastevääntöihin en lähde mukaan. En ole ollenkaan kiinnostunut lähestymään asiaa sitä kautta. Uskovia sukulaisia, kavereita ja tuttavia on sekä lapsena, aikuisena ja molemmilla tavoilla kastettuja. Tulen kaikkien heidän kanssa toimeen, joten en koe tarpeelliseksi enää liiemmin kiistellä asiasta foorumeillakaan.
« Viimeksi muokattu: 26.05.18 - klo:17:00 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #3 : 26.05.18 - klo:17:09 »
Luterilaisena vastaan, että Martti opetti myös uskon syntymistä sanan kautta:

Roomalaiskirjeen luennosta:
"Usko on Jumalan työ meissä. Se muuttaa ja uudesti synnyttää meidät... ...Tämä tapahtuu niin, että ihminen kuulee evankeliumin sanan, jota ei ole ilmoitettu ja julistettu inhimillisestä järjestä ja tahdosta, vaan Pyhästä Hengestä. Kun hän sydämestään uskoo tämän, silloin Jumala synnyttää hänet uudesti."

Ihmettelen vähän tätä, kun usein kuulee papin sanovan, että se ja se on otettu kasteessa Jumalan lapseksi. Kenen lapsia sitä ennen ovat olleet, ei ainakaan perkeleen?

Mutta mennäkseni itse kasteasiaan ja siihen milloin kaste pitäisi suorittaa? Jos ajatellaan, että kaste pitää suorittaa siinä vaiheessa, kun ihminen on otollisimmillaan Jumalalle, niin ei ole muita vaihtoehtoja kuin lapsikaste.

Ja toinen kysymys. Miksi kaste pitäisi suorittaa, siksikö, että ihminen on Jumalan lapsi vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi? Ja milloin hänestä tulee Jumalan lapsi? Silloin kun hän saa Pyhän Hengen, Room. 8:9. Alussa kastettiin molempia, mutta pääsääntöisesti niitä, jotka eivät vielä olleet saaneet Pyhää Henkeä, ts. eivät vielä olleet uudestisyntyneet. Ottivat kasteen syntien anteeksisaamiseksi.

Nyt jään odottamaan kivitystä. Kummaltakin puolen. Mutta antaa tulla vaan.
« Viimeksi muokattu: 26.05.18 - klo:19:52 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #4 : 26.05.18 - klo:17:37 »
Kaste Jeesukseen erotti ihmiset julkisesti pois vanhasta elämästä.  Itse en voi ymmärtää kasteen pelastavuutta muutoin kuin jos on kääntynyt aiemmin. 

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6769
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #5 : 26.05.18 - klo:18:38 »
Kaste Jeesukseen erotti ihmiset julkisesti pois vanhasta elämästä.  Itse en voi ymmärtää kasteen pelastavuutta muutoin kuin jos on kääntynyt aiemmin.

Mitä tarkoitat kääntymisellä? En kysy tätä ilkeilläkseni.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #6 : 26.05.18 - klo:21:08 »
Välillä tuntu, että kinaamme ihmisen työn osuudesta. Milloin pappi kastaa lapsena tai veli uskovien kasteesta.
Ilman uskoa ei kukaan voi pelastua.

Hyväksyn lapsi kasteen. Se on suurin siunaus, jonka voi lapselle antaa. Silti ilman uskoa se on turha.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #7 : 26.05.18 - klo:23:06 »
Kaste Jeesukseen erotti ihmiset julkisesti pois vanhasta elämästä.  Itse en voi ymmärtää kasteen pelastavuutta muutoin kuin jos on kääntynyt aiemmin.

Mitä tarkoitat kääntymisellä? En kysy tätä ilkeilläkseni.

Tulla uskoon. Kääntyä Jumalan puoleen, kun on menossa kadotukseen. Tehdä parannus. yms....

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #8 : 26.05.18 - klo:23:47 »
Kaste Jeesukseen erotti ihmiset julkisesti pois vanhasta elämästä.  Itse en voi ymmärtää kasteen pelastavuutta muutoin kuin jos on kääntynyt aiemmin.

Mitä tarkoitat kääntymisellä? En kysy tätä ilkeilläkseni.

Tulla uskoon. Kääntyä Jumalan puoleen, kun on menossa kadotukseen. Tehdä parannus. yms....

Ja kääntynyt uskova tarvitsee vielä sitten kasteen pelastavuuden pelastuakseen? Eli kaste pelastaa uskovan?
Kysyn koska kiinnostaa miten asian ymmärrät, en ala vänkäämään asiasta kuitenkaan.
Ihmisroska

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #9 : 27.05.18 - klo:00:17 »
Ef. 4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

Ei siis kahta kastetta ole kristinuskossa. Jos on lapsena Kristukseen kastettu, vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, silloin on kristinuskon Kaste toimitettu. Mikäli uskoon tullut henkilö on ollut kastamaton, niin silloin hänet kastetaan.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #10 : 27.05.18 - klo:08:29 »
Kaste Jeesukseen.katse Jeesukseen.Hän on kaikki.Ei jaksa omiaan enää miettiä,kun puseron alta ei hyvää löydy.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #11 : 27.05.18 - klo:09:40 »
Lapsikasteesta on kyllä niin hämmentävää opetusta että välillä sitä kuunnellessa tulee mieleen että ymmärtävätköhän he itsekään omaa opetustaan. Kasteessa synnytään Jumalan lapseksi. Mutta sitten kuitenkin tarvitaan uudestisyntymä. Ehkä kastetta tarvitaan synnyttämään opetuslapseksi, eli nimenomaan se opetus kuuluu niille lapsille jotka on kastettu. …"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni, kastamalla heidät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt.28:19)


Itse hyväksyn lapsikasteen, mutta kun puhutaan kasteen armoon palaamisesta niin siinä on jotain mikä vähän vaivaa. Selkeyttä, johdonmukaisuutta ja varmaa Raamatullisuutta tarvitaan opetukseen.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #12 : 27.05.18 - klo:09:49 »
Molemmissa tulkinnoissa mielestäni on vääristymä, niin kirkollisessa lapsikaste opissa, kuin vapaiden suuntien uskovien kaste opissa.

Kirkollinen vauvakaste (katolinen/ortodoksinen/luterilainen) esittää, että kaste pelastaa synnistä, uudestisynnyttää ihmisen ja antaa pelastavan uskon. Tätä muotoa on käytetty luomaan kristillinen valtio, jossa lapsia on kastettu kirkon jäseniksi. Tästä on syntynyt kirkkoon jumalattomien ihmisten joukko, joka sittemin on ottanut myös kirkon johtajuuden itselleen. Tällainen kirkon lapsikasteen sakramentti "automaatti-pelastuksena" on vakava petos, ja on synnyttänyt tästä käsin jopa väärän käsityksen kirkon ja valtion suhteesta ("ns. kristillinenvaltio-käsite").

Vapaiden suuntien uskovien upotus/vesikaste
(baptistit/helluntailaiset/vapaakirkko) esittää, että kaste on ehdonalainen osa synnistä pelastumista, ja ilman kastetta uskova katsotaan usein "alempi-arvoiseksi". Uskovien kasteen ottaminen ei tee kenestäkään "automaattisesti" pyhää. Tätäkin muotoa on siis käytetty mekaanisesti, seurakuntaan liittämisenä - eikä raamatullisessa merkityksessä, jossa kaste on liittyminen Jeesukseen.

Itse näen Raamatusta, että kaiken ydin on omakohtainen usko Jeesukseen - kuten Raamattu opettaa, ja tätä Jumalan armosta saatua omakohtaista uskoa ohjaa halu seurata HERRAA Jeesusta, kuten Raamattu opettaa. Siten kaste on omakohtainen sydämen uskosta nouseva halu tehdä Jumalan tahto, koska pelastuneen sydämessä on syntynyt rakkaus Jumalaan ja Jeesukseen.

Ensimmäinen Pietarin kirje:


 18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, 19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. 21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, 22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.

Raamatullisella vesikasteella on erittäin tärkeä merkitys, kun se ymmärretään oikein. Kyseessä ei ole "automaattisesti" pelastava tai pyhittävä sakramentti (kuten katolisuudessa tai luterilaisuudessa), vaan jo pelastetun omasta sydämestä nouseva hyvän omantunnon pyytäminen, missä ytimenä on. "minä tahdon olla Herran Jeesuksen oma, ja seurata Häntä".

Mielestäni molemmat suunnat, niin kirkollinen kuin vapaa seurakunnallinen - ovat käyttäneet vesikastetta täysin väärin.



« Viimeksi muokattu: 27.05.18 - klo:10:06 kirjoittanut JPK »

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #13 : 27.05.18 - klo:11:34 »
Aloittaja pyysi luterilaiseen tunnustukseen pitäytyviltä vastauksia, toistaiseksi niitä ei ole tullut. He eivät ehkä kirjoittele tällä foorumilla.

Olen joskus kuunnellut netistä kasteopetusta Lähetyshiippakunnan Väisäseltä (etunimeä en nyt muista) ja niiden mukaan kukaan ihminen ei voi pelastua ilman kastetta. Hänen mukaansa lähetystyön tuloksena kääntymykseen tullut tai tuleva aikuinenkin on ennen kastettaan vasta kasteoppilas. Hän saa opetusta, jonka seurauksena ottaa kasteen ja siinä uudestisyntyy. Voin tarvittaessa etsiä nämä saarnat, jos vielä ovat netissä.

Lähetyshiippakuntalainen ehkä sanoisi aloittajalle, että et tullut uskoon etkä uudestisyntynyt kuin vasta ottaessasi kasteen Isän,Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #14 : 27.05.18 - klo:12:32 »
Aloittaja pyysi luterilaiseen tunnustukseen pitäytyviltä vastauksia, toistaiseksi niitä ei ole tullut. He eivät ehkä kirjoittele tällä foorumilla.

Olen joskus kuunnellut netistä kasteopetusta Lähetyshiippakunnan Väisäseltä (etunimeä en nyt muista) ja niiden mukaan kukaan ihminen ei voi pelastua ilman kastetta. Hänen mukaansa lähetystyön tuloksena kääntymykseen tullut tai tuleva aikuinenkin on ennen kastettaan vasta kasteoppilas. Hän saa opetusta, jonka seurauksena ottaa kasteen ja siinä uudestisyntyy. Voin tarvittaessa etsiä nämä saarnat, jos vielä ovat netissä.

Lähetyshiippakuntalainen ehkä sanoisi aloittajalle, että et tullut uskoon etkä uudestisyntynyt kuin vasta ottaessasi kasteen Isän,Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Matti on etunimi.
Itse käyn välillä LHPK:n jumalanpalveluksissa, vaikka olen näkemyksiltäni eri mieltä. Pastori siellä tietää sen, mutta se ei ole ongelma. Olen käynyt keskustelua hänen kanssaan kahden kesken. Tietyllä tapaa arvostan sitä, että sanovat mitä mieltä ovat.

Kannatta muistaa, että monin paikoin jokainen meistä hairahtuu. Näin siis Raamatun mukaan, mutta sellaiseen asenteeseen ei usein törmää.
« Viimeksi muokattu: 27.05.18 - klo:12:38 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska