Kirjoittaja Aihe: Käärmeen myrkky  (Luettu 3607 kertaa)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #15 : 08.04.19 - klo:22:31 »
Hyvä kysymys, johon en osaa vastata.

Perisynti kyllä meissä kaikissa asuu, ja sitä ei voi uskovastakaan juuria pois. Tarvitsemme armoa, emme vain päivittäin vaan joka hetki.

Sanoihan Jeesus Pietaraillekin; "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

Loukkaako Taisto ajatus uskovasta syntisenä sinua?

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #16 : 09.04.19 - klo:08:01 »
Jeesus tuli meitä syntisiä varten ja vain heitä varten.Vaikka olisimme uskossa olleet kuinka kauan,asemamme Jumalan pyhyyden edessä,Hänen lapseudessaan,perustuu jokaisella hengenvedollamme Kristuksen ansioihin.Mikään meissä ei tee Jumalaan vaikutusta."Tämä on minun rakas Poikani,Häneen minä olen mieltynyt".Armossa riittää ihmettelemistä ja oppimista pienen ihmiselämän ajaksi ja ainakaan omalla kohdalla valmista ei tule.Hänen tulee kasvaa ja minun hävetä!

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #17 : 09.04.19 - klo:17:34 »
Hyvä kysymys, johon en osaa vastata.

Perisynti kyllä meissä kaikissa asuu, ja sitä ei voi uskovastakaan juuria pois. Tarvitsemme armoa, emme vain päivittäin vaan joka hetki.

Sanoihan Jeesus Pietaraillekin; "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

Loukkaako Taisto ajatus uskovasta syntisenä sinua?
Ei oikeastaan ole kysymys siitä, että se loukkaisi minua. Vaan minua häiritsee se miten paljon ja monenlaisilla sanoilla uskovienkin ihmisten syntisyydestä puhutaan, ikään kuin synti olisi kaikki kaikessa. Tämä on monitahoinen juttu, mutta voihan sitä vähitellen alkaa pureskella täällä, jos intoa riittää.

Pieni alustus: eilen illalla luin Genesistä, ja siellä kiinnitti huomiota esimerkki siitä miten erilaisilla tai ristiriitaisilla tavoilla asioista siellä kerrotaan:
(1.Moos 6):
Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat
...
Nooa oli aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies ja vaelsi Jumalan yhteydessä.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #18 : 09.04.19 - klo:18:31 »
Joo mielenkiintoinen kontrasti. Olen joskus miettinyt tuota.
« Viimeksi muokattu: 09.04.19 - klo:19:12 kirjoittanut sandia »

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #19 : 09.04.19 - klo:21:30 »
Mekin olemme puhtaita ja nuhteettomia Jumalan silmissä vaeltaessamme Jeesuksen Kristuksen uskossa.
Raamattu on täynnä paradokseja. Tämäkin on yksi niistä. Täysin syntisiä itsessämme ja täysin pyhiä ja nuhteettomia Jeesuksessa Kristuksessa. Vieläpä yhtä aikaa.

Se, joka kerskaa. Kerskatkoon yksin Jeesuksesta Kristuksesta.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #20 : 09.04.19 - klo:22:32 »
Minun tulkintani mukaan hyvin usein kun Raamatussa puhutaan pahuudesta ja nuhteettomuudesta, puhutaan teoista. Ajatteleminenkin on teko, huom.

Monesti asioita tulkitaan liiaksi kaikenlaisten teologisten kuvioiden kautta ihmisen syntisestä olemuksesta yms. Väitän että Raamatussa asioita käsitellään huomattavasti enemmän ihan konkreettisella tekojen tasolla.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #21 : 09.04.19 - klo:22:42 »
Mekin olemme puhtaita ja nuhteettomia Jumalan silmissä vaeltaessamme Jeesuksen Kristuksen uskossa.
Raamattu on täynnä paradokseja. Tämäkin on yksi niistä. Täysin syntisiä itsessämme ja täysin pyhiä ja nuhteettomia Jeesuksessa Kristuksessa. Vieläpä yhtä aikaa.

Se, joka kerskaa. Kerskatkoon yksin Jeesuksesta Kristuksesta.
Täysin syntisiä, täysin pyhiä. Tämä on yksi esimerkki ilmaisutavasta, jota en välttämättä pidä oikeana. Voitko perustella Raamatulla näitä sanontoja? Mistä olet nämä löytänyt?

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #22 : 09.04.19 - klo:23:45 »
Tässä on Taisto todistus sinusta ja minusta; sekä koko ihmiskunnasta;

Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
ja rauhan tietä he eivät tunne.
Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."


Tuosta todistuksesta huolimatta saamme täyden vanhurskauden lahjaksi uskossa vastaanottaen;

Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.


Paavali kuvaa alla  itseään. Miten synti asuu ja vaikuttaa hänessä, ja silti hän palvelee Jumalaa, kuten yllä lukee Vanhurskaana.
Tämä on jokaisen uskovan, joka koettanut kelvata Jumalalle hyvänä uskovana, kokemus.
Pyhä Henki näyttää synnin todeksi, ja kun on riittävän kauan yrittänyt ja epäonnistunut. Ihminen löytää lopulta Armon.
Omassa vanhurskaudessa ei yksikään kulje ahtaasta portista, vaan me tarvitsemme Jaakobin lailla iskun lonkkaamme, ennen kuin Herra siunaa meitä. Sen jälkeen kuljemme ontuen sauvaamme (Jeesuksen Kristuksen lunastamina yksin Häneen turvaten ja luottaen) nojaten.

Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #23 : 09.04.19 - klo:23:48 »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #24 : 10.04.19 - klo:02:58 »
Kirja, jossa näitä perusasioita väännetään rautalangasta;

https://www.adlibris.com/fi/kirja/sydamen-ainoa-lohdutus-9789525926682?ab_fifi_newproductpage=true&utm_expid=.62rFsjhQT-apGhKkMckBWA.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Suosittelen. Erinomaista Roomalaiskirjeen selitystä.

Varmasti on hyvä kirja enkä sellaisia väheksy. Toivon kuitenkin, että saisimme Jumalalta itseltään opetusta ja ymmärrystä tutkiessamme Hänen sanaansa. Jos Herra ei avaa evankeliumia sydämillemme niin se kaikki jää vain "pinnalliseksi kirjaimeksi". Rukoilen kaikille ja varsinkin itselleni lisääntyvää halua viettää aikaa Raamatun kanssa. Se on riemua ja ihastuksen iloa, kun Herra avaa kirjoituksista elävää ja uutta. Luulenpa, että niillä lähteillä löydämme jälleen sen ensimmäisen rakkautemmekin. Näin toivon ja näissä mietteissä kaikille hyvää keskiviikkopäivää (ja itselleni hyvää yötä).

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Käärmeen myrkky
« Vastaus #25 : 11.04.19 - klo:17:07 »
Tässä on Taisto todistus sinusta ja minusta; sekä koko ihmiskunnasta;

Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
ja rauhan tietä he eivät tunne.
Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."


Tuosta todistuksesta huolimatta saamme täyden vanhurskauden lahjaksi uskossa vastaanottaen;

Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.


Paavali kuvaa alla  itseään. Miten synti asuu ja vaikuttaa hänessä, ja silti hän palvelee Jumalaa, kuten yllä lukee Vanhurskaana.
Tämä on jokaisen uskovan, joka koettanut kelvata Jumalalle hyvänä uskovana, kokemus.
Pyhä Henki näyttää synnin todeksi, ja kun on riittävän kauan yrittänyt ja epäonnistunut. Ihminen löytää lopulta Armon.
Omassa vanhurskaudessa ei yksikään kulje ahtaasta portista, vaan me tarvitsemme Jaakobin lailla iskun lonkkaamme, ennen kuin Herra siunaa meitä. Sen jälkeen kuljemme ontuen sauvaamme (Jeesuksen Kristuksen lunastamina yksin Häneen turvaten ja luottaen) nojaten.

Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Tämä selvä.
En taida nyt tämän enempää viitsiä saivarrella näistä aiheista, tällä erää ;)

Ja saivartelijaksi nimitän vain itseäni, en ketään muuta.
« Viimeksi muokattu: 11.04.19 - klo:20:23 kirjoittanut Taisto »