Kirjoittaja Aihe: Mitä usko on?  (Luettu 5442 kertaa)

Maverick

  • Vieras
Mitä usko on?
« : 07.11.13 - klo:07:59 »
[Kirjoittaja on poistanut aloituksensa, mutta keskustelu jatkukoon - KnutL- ]
« Viimeksi muokattu: 11.11.13 - klo:20:54 kirjoittanut KnutL »

Charlotte

  • Vieras
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #1 : 07.11.13 - klo:08:26 »
Pidän uskoa täysin Jumalan Lahjana. En kykene uskomaan yhtään ilman Jumalan apua. Nykyäänkään minulla ei ole niin sanottua vahvaa uskoa. Sen kyllä uskon, että Jeesus on minunkin syntini sovittanut. Heikko uskoni ei siis liity siihen, vaan muihin epäilyksiin.
Olin uskoontullessa ns. epäilevä Tuomas, sanoin esimerkiksi papille, joka rukoili puolestani, että en taida oikein uskoa tarpeeksi (Jumalan olemassaoloon jne.).

Jumalan lahjoittamasta uskosta seuraukset kykenee ainoastaan Jumala lopulta arvioimaan. Jumala myös vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, en tiedä mitkä asiat ovat Jumalan vaikuttamia tekoja elämässäni, enkä halua niitä edes arvioida.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #2 : 07.11.13 - klo:09:51 »
Sellainen ajatus tuli mieleen, että jos joku havahtuu miettimään, että "tuottaako" usko tarpeeksi tekoja, niin jo sellaisen miettiminen kerto siitä, että ei ihan paatunut ole. Toisaalta voimmeko me itse tekojamme jotenkin mitata?

Se on ainakin varma asia, että ne teot eivät synny siten, että alkaa hätäpäissään touhuamaan hirveästi. Uskovahan kulkee ennalta valmistetuissa teoissa, niin paras apu on kääntyä hänen puoleensa, joka ne teot on jo valmistanut.
Yhteys Jeesukseen pitää uskon elossa. Siinä auttaa myös yhteys armosta eläviin kristittyihin.
Ihmisroska

Charlotte

  • Vieras
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #3 : 07.11.13 - klo:10:32 »
Sellainen ajatus tuli mieleen, että jos joku havahtuu miettimään, että "tuottaako" usko tarpeeksi tekoja, niin jo sellaisen miettiminen kerto siitä, että ei ihan paatunut ole. Toisaalta voimmeko me itse tekojamme jotenkin mitata?

Se on ainakin varma asia, että ne teot eivät synny siten, että alkaa hätäpäissään touhuamaan hirveästi. Uskovahan kulkee ennalta valmistetuissa teoissa, niin paras apu on kääntyä hänen puoleensa, joka ne teot on jo valmistanut.
Yhteys Jeesukseen pitää uskon elossa. Siinä auttaa myös yhteys armosta eläviin kristittyihin.

Ajattelin jotenkin siten, että jos alkaa mittailemaan omia tekojaan, niin siinä on vaarana lain alle joutuminen. Jos ei omasta mielestään havaitse "kriteerit" täyttäviä tekoja > olenko siis edes oikea uskova?

Millä niitä voi tosiaan edes mitata? Mitkä olisivat mittaamisen kriteerit? Ovatko tekoni vähääkään lihallisia? Olenko tekojani tehdessäni täytetty täydellisesti Jumalan rakkaudella ja Hengellä vai onko niissä teeskentelyä, sielullisuutta, lihallisuutta? Pitääkö hyviä tekoja tehdessään tuntea empatiaa, sääliä, rakkautta tms.?

Charlotte

  • Vieras
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #4 : 07.11.13 - klo:11:34 »
Kirjoitan tähän lainauksen Aksel Valen-Sendstadin kirjasta Kristillinen dogmatiikka, sivut 394-395. Tässä on mielestäni aika hyvin kirjoitettu hedelmän itsehavainnonnin ongelmasta.

"Tätä uutta mieltä, joka voittaa synnin, Raamattu sanoo pyhitykseksi. Se kuvaa kristityn kasvua. Koska pyhityksen ja kristityn kasvun saa kuitenkin aikaan Jumala evankeliumilla, ei pyhitystä voida koskaan kokea siinä mielessä, että kristitty voisi havaita kasvunsa omasta elämästään.

Pyhitys, jonka Jumala meissä vaikuttaa evankeliumilla, pysyy aina uskon asiana. Pyhän Hengen elämässämme kasvattamia hedelmiä ei ole koskaan tarkoitettu rakentamaan meitä itseämme, vaan ne on tarkoitettu Jumalan kunniaksi ja toisia ihmisiä varten. Siksi kristitty ei voi koskaan päätyä sanomaan itsestään: "Kas niin, nyt kannan kääntymiseni arvoisia hedelmiä". Sitä vastoin on aina luonnollista sanoa: "Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemäään."

Jumalan pyhän lain valossa kristitty ei tietenkään koskaan löydä sellaisia hedelmiä, joista hän voisi saada lohdutusta tai tyydytystä. Jumalan ihmisessä vaikuttaman pyhityksen tuntomerkkinä on, että ihminen etsiytyy Kristuksen luo. Vain Hän on meidän pyhityksemme, jonka varassa voimme kelvata Jumalalle. Tässä on täysin hyödytöntä puhua hurskaasti kunnian antamisesta Jumalalle niistä hedelmistä, joita elämässään näkee. Niinhän fariseuskin tekee, ja kuitenkin Jeesus tuomitsi hänet kertakaikkiaan (Luuk 18:9-14)."

Saldo

  • Vieras
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #5 : 07.11.13 - klo:11:54 »

Ajattelin jotenkin siten, että jos alkaa mittailemaan omia tekojaan, niin siinä on vaarana lain alle joutuminen. Jos ei omasta mielestään havaitse "kriteerit" täyttäviä tekoja > olenko siis edes oikea uskova?

Millä niitä voi tosiaan edes mitata? Mitkä olisivat mittaamisen kriteerit? Ovatko tekoni vähääkään lihallisia? Olenko tekojani tehdessäni täytetty täydellisesti Jumalan rakkaudella ja Hengellä vai onko niissä teeskentelyä, sielullisuutta, lihallisuutta? Pitääkö hyviä tekoja tehdessään tuntea empatiaa, sääliä, rakkautta tms.?

Ilmeisesti uudestisyntynyt haluaa miellyttää Jeesusta ja mm. teot ovat osoitus tästä. Valmiisiin tekoihin käy tie nöyrtymisen kautta. Jos haluamme vain tehdä se edustaa "haisevaa rättiä". Omalta kohdalta voin sanoa, että tekemiseni on ollut parhaimmillaan silloin kun en siitä itse ole ollut tietoinen.
Epätäydellinen uskova voi kulkea täydellisissä teoissa, koska ne on Jumalan tekoja.
Mielestäni aina tehdessämme jotain Jumalalle asemamme on kuin ansiottoman palvelijan, Lk.17:10" Me olemme ansiottomia palvelijoita, olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään".
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #6 : 07.11.13 - klo:12:04 »
Sellainen ajatus tuli mieleen, että jos joku havahtuu miettimään, että "tuottaako" usko tarpeeksi tekoja, niin jo sellaisen miettiminen kerto siitä, että ei ihan paatunut ole. Toisaalta voimmeko me itse tekojamme jotenkin mitata?

Se on ainakin varma asia, että ne teot eivät synny siten, että alkaa hätäpäissään touhuamaan hirveästi. Uskovahan kulkee ennalta valmistetuissa teoissa, niin paras apu on kääntyä hänen puoleensa, joka ne teot on jo valmistanut.
Yhteys Jeesukseen pitää uskon elossa. Siinä auttaa myös yhteys armosta eläviin kristittyihin.
Tuossa asiassa olen suurena kysymysmerkkinä.
Ei siis mitään vapaata tahtoa.
Kaikki määrätty tiukasti etukäteen.
Ajatukset, sanat ja teot.
Kohtalomme sinetöity?

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #7 : 07.11.13 - klo:12:12 »
Tuossa asiassa olen suurena kysymysmerkkinä.
Ei siis mitään vapaata tahtoa.
Kaikki määrätty tiukasti etukäteen.
Ajatukset, sanat ja teot.
Kohtalomme sinetöity?

Ei kait sitä ole määrätty, että luotanko itseeni vai Jumalaan. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos tiedän tekeväni Jumalan tekoja, ne ovat luultavasti omiani.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #8 : 07.11.13 - klo:12:40 »
Sellainen ajatus tuli mieleen, että jos joku havahtuu miettimään, että "tuottaako" usko tarpeeksi tekoja, niin jo sellaisen miettiminen kerto siitä, että ei ihan paatunut ole. Toisaalta voimmeko me itse tekojamme jotenkin mitata?

Se on ainakin varma asia, että ne teot eivät synny siten, että alkaa hätäpäissään touhuamaan hirveästi. Uskovahan kulkee ennalta valmistetuissa teoissa, niin paras apu on kääntyä hänen puoleensa, joka ne teot on jo valmistanut.
Yhteys Jeesukseen pitää uskon elossa. Siinä auttaa myös yhteys armosta eläviin kristittyihin.
Tuossa asiassa olen suurena kysymysmerkkinä.
Ei siis mitään vapaata tahtoa.
Kaikki määrätty tiukasti etukäteen.
Ajatukset, sanat ja teot.
Kohtalomme sinetöity?

No yritän selvittää hieman. Ensinnäkin me voimme kyllä valita oman tahdon tien ja niin ilmeisen usein myös teemme.
Kuitenkin Kristus asuu meissä uskovissa ja kaikki Jumalan tahdon mukainen tekeminen ja oleminen on Kristuksen aikaansaannosta meissä

 Raamattu sanoo:
"Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme."

"Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte; sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi."

Jesajassa on VT:n puolella myös asiasta:

"Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt."

Ajattelen itse niin, että ne ennalta valmistetut teot ovat esim. laupeuden ja armollisuuden harjoittamista. Ja uskon myös sen, että silloin kun ihminen sellaista harjoittaa, ei hän ajattele sellaisella mitään ansaitsevansa, vaan se on sitä Kristuksen työtä meidän kauttamme.

Kysymyksessä ei ole se, että noudattaisimme rangaistuksen pelossa lakia. Kyse on siitä mihin Kristus meissä meitä ohjaa. Ne ovat Jumalan valmistamia tekoja, enkä niistä voi kerskata.

Lisään vielä sen, että esim. laupeuden ja armollisuuden osoittaminen on ihmiselle monesti vaikeaa, koska siinä joutuu olemaan tekemisissä paljon sairauden, heikkouden ja köyhyyden kanssa. Silloin joutuu pois omalta mukavuusalueelta. Siitähän Jaakobkin puhuu samassa yhteydessä, missä hän puhuu uskosta, mikä ilman tekoja on kuollut.

"Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?"


Uskon siis, että heikommista huolehtiminen ja muukin laupeus ja armollisuus ovat Jumalan työtä.
« Viimeksi muokattu: 07.11.13 - klo:12:51 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #9 : 07.11.13 - klo:12:52 »
Sellainen ajatus tuli mieleen, että jos joku havahtuu miettimään, että "tuottaako" usko tarpeeksi tekoja, niin jo sellaisen miettiminen kerto siitä, että ei ihan paatunut ole. Toisaalta voimmeko me itse tekojamme jotenkin mitata?

Se on ainakin varma asia, että ne teot eivät synny siten, että alkaa hätäpäissään touhuamaan hirveästi. Uskovahan kulkee ennalta valmistetuissa teoissa, niin paras apu on kääntyä hänen puoleensa, joka ne teot on jo valmistanut.
Yhteys Jeesukseen pitää uskon elossa. Siinä auttaa myös yhteys armosta eläviin kristittyihin.
Tuossa asiassa olen suurena kysymysmerkkinä.
Ei siis mitään vapaata tahtoa.
Kaikki määrätty tiukasti etukäteen.
Ajatukset, sanat ja teot.
Kohtalomme sinetöity?

No yritän selvittää hieman. Ensinnäkin me voimme kyllä valita oman tahdon tien ja niin ilmeisen usein myös teemme.
Kuitenkin Kristus asuu meissä uskovissa ja kaikki Jumalan tahdon mukainen tekeminen ja oleminen on Kristuksen aikaansaannosta meissä

 Raamattu sanoo:
"Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme."

"Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte; sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi."

Jesajassa on VT:n puolella myös asiasta:

"Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt."

Ajattelen itse niin, että ne ennalta valmistetut teot ovat esim. laupeuden ja armollisuuden harjoittamista. Ja uskon myös sen, että silloin kun ihminen sellaista harjoittaa, ei hän ajattele sellaisella mitään ansaitsevansa, vaan se on sitä Kristuksen työtä meidän kauttamme.

Kysymyksessä ei ole se, että noudattaisimme rangaistuksen pelossa lakia. Kyse on siitä mihin Kristus meissä meitä ohjaa. Ne ovat Jumalan valmistamia tekoja, enkä niistä voi kerskata.

Lisään vielä sen, että esim. laupeuden ja armollisuuden osoittaminen on usein ihmiselle monesti vaikeaa, koska siinä joutuu olemaan tekemisissä paljon sairauden, heikkouden ja köyhyyden kanssa. Silloin joutuu pois omalta mukavuusalueelta. Siitähän Jaakobkin puhuu samassa yhteydessä, missä hän puhuu uskosta, joka ilman tekoja on kuollut.

"Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?"


Uskon siis, että heikommista huolehtiminen ja muukin laupeus ja armollisuus ovat Jumalan työtä.
Juu, noin minäkin ymmärrän.
Jeesuksessa vanhurskautetut ihmiset oppivat ajattelemaan ja toimimaan niissä
puitteissa kuin on Herran tahto.

Mutta että kaikki tekomme olisivat ennalta määrättyjä- siihen en usko.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #10 : 07.11.13 - klo:12:57 »
Mutta että kaikki tekomme olisivat ennalta määrättyjä- siihen en usko.

En minäkään.

Ei Jeesus määrää minua tekemään syntiä. Itse minä olen lihani tahtoa toteuttanut. Paha riippuu minussa kiinni ja synti asuu minussa, eli lihassani, kuten Paavali asian totesi.
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #11 : 07.11.13 - klo:13:02 »
Tämä raamatunkohta tulkitaan hyvin usein tavalla, joka tukee tosiasiassa ennaltamääräämisoppia (vaikka asia jyrkästi kielletäänkin):

"Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani.
Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut."  (Ps. 139:16)

Charlotte

  • Vieras
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #12 : 07.11.13 - klo:13:40 »
Tai entä seuraava kohta, Roomalaiskirjeen 8 luvusta:

28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #13 : 07.11.13 - klo:14:14 »
Tai entä seuraava kohta, Roomalaiskirjeen 8 luvusta:

28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
Tuohon kohtaan on kai selitys tässä:

"Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
 tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä-
 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, -oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä." (Ef. 1:8-10)

Ymmärrän niin, että ketään yksittäistä ihmistä ei ole edeltämäärättty pelastumaan tai joutumaan kadotukseen, vaan ennaltamäärääminen tarkoittaa sitä, että
Jeesuksen Kristuksen tulo ihmiseksi ja ristinkuolema oli ennalta määrätty- siis "armotalous toteutettiin aikojen täyttyessä".

Alkoi Uusi liitto, jonka aikana kaikilla ihmisillä om mahdollisuus valita Jeesus elämänsä Herraksi.
Meidät kaikki on kutsuttu, vaikka vain pieni osa ottaa kutsun vastaan.

Lydia

  • Vieras
Vs: Mitä usko on?
« Vastaus #14 : 07.11.13 - klo:15:02 »
Saako usko aikaan tekoja?
Olisiko mahdollista että ne uskon aikaansaamat teot ovatkin tekoja joita ei niinkään huomaa itse,  asennekkin muita kohtaan voi olla hyvä teko kun se on oikea ja laupias, jonka Pyhä Henki saa aikaan.
Minua kuvottaa ne teot joita teen velvollisuudesta enkä rakkaudesta, niillä ei ole mitään arvoa..niitäkin teen.