Kirjoittaja Aihe: Uskontunnustus  (Luettu 11400 kertaa)

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #15 : 29.10.14 - klo:05:55 »
Nykyään esiintyy Pyhän Hengen palvontaa mitä ei taida Raamatusta löytää, Pyhä Henki koroittaa Jeesusta Kristusta ja hän koroitti Isää kaikessa. Ihmisten tekemissä tunnustuksissa voi olla harhaa ja siksi on hyvä pitäytyä Raamatun sanaan.

Tuossa ajattelen kokolailla samalla tavalla. Esim. UT:sta en muista kohtaa, jossa rukous olisi kohdistettu Pyhälle Hengelle. Rov. Muroma sanoi tuosta asiasta jotenkin samaan tapaan, että jos Henkeä koroitetaan, mennään aina harhaan.
_____________

Hmmmm olen aina suuressa ilossa ja riemussa kun ihmiset selittävät Jumalan viisautta :)
kuten Muroma !
tahi aina älyttömät englantilaiset !

eli mitä sinulle sanoo, Jumalan JO lähettämä Pyhä Totuuden Henki ?

tottahan Jumala voi sinulle ilmoittaa totuuden vaikka ei ole muromaa sitä sinulle ilmoittamassa.

eli tarvitseeko Jumala muromaa, että voi tuoda ilmi totuuden. ?
ja entäs jos muroma kuolee, niin Jumalalla ei ole mitään mahdollisuutta tuoda totuutta esille  :-X
______________

Eli sinulla kuten muillakin on kauniita ja hyviä, heliseviä sanoja ja kiliseviä kulkusia.
mutta onko uskoa tahi TIETOA.

eli Jos on Isä joka lupasi lähettää Totuuden Hengen JOKA JOHTAA TOTUUTEEN, niin

KOSKA !

eli Mitä sinussa oleva Jumalan Henki todistaa ?
vai onko pasuunan ääni epäselvä eikä saa sanaa suustaan ?

eli onko uskoa vai ei.


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #16 : 29.10.14 - klo:05:59 »
Olen kahlannut nettiä etsien mitä erilaisista uskontunnustuksista sanotaan. Vastaan tuli mm. tämä Miikka Ruokasen puheenvuoro aiheeseen: http://www.hengenuudistus.fi/kirkonrakentajien_foorumi/karismaattisuuden_ja_spiritualiteetin_tietopankki/lehtikirjoitukset_artikkelit/uskontunnustus_ja_moderni_maailmankuva_miikka_ruokanen/
Lainaus
Amerikkalainen katolinen teologi James F. Carroll on ehdottanut uuden maailmanlaajan ekumeenisen konsiilin (Vatikaanin toinen konsiili pidettiin 1962-1965) koollekutsumista päättämään mm. seuraavista asioista: kirkon pitää -julistaa, ettei sillä ole yleispätevää kaikkia ihmisiä koskevaa totuutta -myöntää, ettei Jeesus ole ainut tie pelastukseen -tunnustaa, että evankeliumit ovat juutalaisvastaista kirjallisuutta -todeta oppi pyhästä Kolminaisuudesta järjenvastaiseksi ja merkityksettömäksi -hylätä oppi sovituksesta, jonka mukaan Kristus kuoli maailman syntien tähden
(jostain kumman syystä tämä mun kännykkä poistaa rivivaihdot eikä anna sellaisia tehdä)
_____________

On hyvä tutkia ja etsiä, jopa maailmasta,
Apostoli oli tietoinen kreikkalaisten ja oma oletus, en nyt tarkista, myös roomalaisten jumalat.

uskon tunnus, kenties se on myös 'ilmoitettu'  eli mitä olet löytänyt Kirjoituksista.

oletan että jos on  joku uskon tunnus niin sen tulee olla esillä, jollain tavoin myös Jumalan Pojan sanoissa ja sitten tarkistus Kirjoituksista.

tämä on Herran Jeesuksen oppi.
_________

Nyt jos kahlaat Jumalan Pojan suosittelemat Kirjoituksen läpi, löytyykö Totuus sieltä vai netistä ?


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #17 : 29.10.14 - klo:16:58 »
Mitä hyödyttää muotojumalisia ihmisiä uskontunnustukset? Ja vielä, muotojumalisuus on eksyttävää ja vaarallista.

Ei kai kovin paljoa, koska kukaan uskomaton ei voi noin vain alkaa uskoa Jumalaan.
Usko ei synny päätöksellä.


Sitä ihmettelen, että miksi kysyt muotojumalisten uskontunnustuksista.

Jos jätetään pois ne rippikirkot ja muut koko suvun ja tuttavapiirien kokoontumiset kirkonmäelle, uskontunnustuksia lausuvat uskovaiset.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #18 : 29.10.14 - klo:17:02 »
1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
täynnä (100% eli 10 omenaa)

Täynnä itseään ?
joten koska tahi missä tilanteessa tahi tapauksessa Poika ei ole täynnä Pyhää Hengeä.
______
Yksi Jumalan Pojan KIUSAUS:

7 Jos sinä siis kumarrut minun eteeni, niin tämä kaikki on oleva sinun."
8 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja häntä ainoata palveleman'."
_____
Siis kuka kumartaa ja ketää ?
Poika kumartaa itseään ?
__________
22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

Kuka on taivaassa ja kuka maanpäällä.

eli jos tämä kolminaisuus on totta, niin mistä me voimme sen tarkistaa, Jumalan Pojan todistuksen mukaan ?
Kirjoituksista, joten, kuka antaa ne kaksi paikkaa jossa on ilmoitettu eli "todistettu", että on Poika ja Pyhä Henki, myös Jumalina ?

Kiitos, kaksi paikkaa.


Jahas, sama tarina taas täällä.
Eikö se jo ole käyty läpi vuosien varrella moneen kertaan, että

Lainaus
Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen
vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.
Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman


Se olisi vähintään kohtuullista, että Raamatun lukija huomioisi kuka sanoo kenellekin ja missä tilanteessa.
Jeesuksen asema maan päällä on erilainen kuin taivaassa.

« Viimeksi muokattu: 29.10.14 - klo:17:06 kirjoittanut KnutL »

Poissa pax

  • Viestejä: 1710
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #19 : 29.10.14 - klo:20:35 »
Onko luterilainen kirkkoväki uskovia? Hienoa jos näin on sillä hälyyttäviä lukuja voi lukea siitä miten on pappien laita uskoon nähden. En nyt juuri muista kuinka suuri prosentti papeista uskoo sanomaansa. Pappeus on eräs ammatti johon voi mennä teologisten opintojen jälkeen ja kun on selvinnyt psykologisista testeista ja piispan haastattelusta. Kirkkolaivalla ei hyvin pyyhi valitettavasti. Toki on uudestisxyntyneitä pappeja ja kuulijoitakin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #20 : 29.10.14 - klo:22:24 »
Onko luterilainen kirkkoväki uskovia?
Minulla ei ole laajaa tuntemusta lut.kirkosta, mutta mitä olen käynyt kuuntelemassa esim. luentosarjaa Galatalaiskirjeestä kaupungin kirkossa tai toisessa paikassa sanan ja rukouksen illoissa, kyllä minulle sellainen vaikutelma tuli, että nimenomaan uskovia siellä oli. Jos jätetään pois joulut ja pääsiäiset sekä perhejuhlat, niin miksi ei-uskovat edes kirkossa kävisivät? Sama tilannehan siellä on kuin vapaissa suunnissakin - sama vakioporukka koolla. Erittäin harvoin mukana on muita kuin uskiksia, jos ei sitten järjestetä jotain konsertteja tai parantamiskokouksia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #21 : 30.10.14 - klo:05:00 »
Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko ns. seurakunnissa ylipäätään on uskovia. Mutta vain Jumala tietää sen. Jonkinlaista osviittaa saa Ilmestyskirjan seitsemästä seurakunnasta. Sardeen seurakunta edusti mielestäni kokolailla tyypillistä tämän ajan seurakuntaa (tarkoitan sekä vapaita että ev.lut).

Luterilaisissa on prosentuaalisesti vähänlaisesti Jumalan lapsia, mutta kokonaisuutena nähtävästi enemmän kuin vapaissa suunnissa yhteensä. Aikoinaan itse olin vuosikymmeniä omasta mielestäni tosiuskovainen, kuuluinhan "tosiuskovien" seurakuntaan ja olin kastettu "oikealla kasteella". Jälkeenpäin hävettää se farisealaisuuden määrä, jota oli takkini alla. Ja ehkä muidenkin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #22 : 30.10.14 - klo:08:32 »
Itselläni ei ole mitään vaikeuksia lausua ääneen uskontunnustusta muun uskovan seurakunnan vierellä.
Jos joku pitää sitä muotojumalisuutena, niin se on hänen ongelmansa. 

Muotojumalisuudesta puhuvat ovat usein itse hyvin tiukkoja hyväksymiensä muotojen kanssa. Se on sellaista rajattua vapautta ja sitä kutsutaan joissain piireissä raamatullisuudeksi. Tosi asiassa kyse on Raamatun ilmoituksen tulkinnasta. Aina.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #23 : 30.10.14 - klo:09:28 »
Itselläni ei ole mitään vaikeuksia lausua ääneen uskontunnustusta muun uskovan seurakunnan vierellä.
Jos joku pitää sitä muotojumalisuutena, niin se on hänen ongelmansa. 

Muotojumalisuudesta puhuvat ovat usein itse hyvin tiukkoja hyväksymiensä muotojen kanssa. Se on sellaista rajattua vapautta ja sitä kutsutaan joissain piireissä raamatullisuudeksi. Tosi asiassa kyse on Raamatun ilmoituksen tulkinnasta. Aina.

Minulla ei ole ongelmaa lausua uskontunnustusta yhdessä lausumisen suhteen, mutta nuo sisältöasiat mietityttää.

Sisällön suhteen niissä on kaksi ulottuvaisuutta.
Toinen on se mitä niihin on kirjoitettu.
Toinen on se mitä kirjoitetulla tarkoitetaan.

Tuon Nikean uskontunnustuksen 'yksi kaste' lauseen voi tajuta ainakin kolmella tavalla.


Olen kauan sitten toiminut viittomakielen tulkkina hengellisissä kokouksissa.
Viittomakielessä on erilainen viittoma valelukasteelle, upotuskasteelle ja henkikasteelle.
Olisi tulkille aika mielenkiintoinen tilanne yhteiskristillisessä tilaisuudessa tulkata yhdessä lausuttu uskontunnustus.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #24 : 30.10.14 - klo:09:36 »
Itselläni ei ole mitään vaikeuksia lausua ääneen uskontunnustusta muun uskovan seurakunnan vierellä.
Jos joku pitää sitä muotojumalisuutena, niin se on hänen ongelmansa. 

Muotojumalisuudesta puhuvat ovat usein itse hyvin tiukkoja hyväksymiensä muotojen kanssa. Se on sellaista rajattua vapautta ja sitä kutsutaan joissain piireissä raamatullisuudeksi. Tosi asiassa kyse on Raamatun ilmoituksen tulkinnasta. Aina.

Minulla ei ole ongelmaa lausua uskontunnustusta yhdessä lausumisen suhteen, mutta nuo sisältöasiat mietityttää.

Sisällön suhteen niissä on kaksi ulottuvaisuutta.
Toinen on se mitä niihin on kirjoitettu.
Toinen on se mitä kirjoitetulla tarkoitetaan.

Tuon Nikean uskontunnustuksen 'yksi kaste' lauseen voi tajuta ainakin kolmella tavalla.


Olen kauan sitten toiminut viittomakielen tulkkina hengellisissä kokouksissa.
Viittomakielessä on erilainen viittoma valelukasteelle, upotuskasteelle ja henkikasteelle.
Olisi tulkille aika mielenkiintoinen tilanne yhteiskristillisessä tilaisuudessa tulkata yhdessä lausuttu uskontunnustus.

Joo ymmärrän kyllä sen sisältökysymyksen. Itse olen näistä jutuista keskustellut pastorini kanssa. Nyt voin hyvillä mielin tunnustaa yhdessä muun seurakunnan kanssa. Tunnustan kuitenkin juuri sen oman henkilökohtaisen uskoni. En muiden käsityksiä ja tulkintoja sisällöistä.

Minulle yksi kaste on se yksi kaste. Kaste Kristukseen. Kasteesta en kuitenkaan ala enempää sormenpäitäni kuluttamaan.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #25 : 30.10.14 - klo:09:44 »
Itselläni ei ole mitään vaikeuksia lausua ääneen uskontunnustusta muun uskovan seurakunnan vierellä.
Jos joku pitää sitä muotojumalisuutena, niin se on hänen ongelmansa. 

Muotojumalisuudesta puhuvat ovat usein itse hyvin tiukkoja hyväksymiensä muotojen kanssa. Se on sellaista rajattua vapautta ja sitä kutsutaan joissain piireissä raamatullisuudeksi. Tosi asiassa kyse on Raamatun ilmoituksen tulkinnasta. Aina.

Minulla ei ole ongelmaa lausua uskontunnustusta yhdessä lausumisen suhteen, mutta nuo sisältöasiat mietityttää.

Sisällön suhteen niissä on kaksi ulottuvaisuutta.
Toinen on se mitä niihin on kirjoitettu.
Toinen on se mitä kirjoitetulla tarkoitetaan.

Tuon Nikean uskontunnustuksen 'yksi kaste' lauseen voi tajuta ainakin kolmella tavalla.


Olen kauan sitten toiminut viittomakielen tulkkina hengellisissä kokouksissa.
Viittomakielessä on erilainen viittoma valelukasteelle, upotuskasteelle ja henkikasteelle.
Olisi tulkille aika mielenkiintoinen tilanne yhteiskristillisessä tilaisuudessa tulkata yhdessä lausuttu uskontunnustus.

Joo ymmärrän kyllä sen sisältökysymyksen. Itse olen näistä jutuista keskustellut pastorini kanssa. Nyt voin hyvillä mielin tunnustaa yhdessä muun seurakunnan kanssa. Tunnustan kuitenkin juuri sen oman henkilökohtaisen uskoni. En muiden käsityksiä ja tulkintoja sisällöistä.

Tämähän on se yksi kristikuntaa jakava perusongelma. Yhdessä tunnustamisen ajatellaan tarkoittavan yhteistä käsitystä opista.
Ortodoksit eivät taida lausua tuota kohtaa 'ja Pojasta'

Se alkuperäinen uskontunnustus 'Jeesus on Herra' on paljon ongelmattomampi.


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #26 : 30.10.14 - klo:10:00 »
Itselläni ei ole mitään vaikeuksia lausua ääneen uskontunnustusta muun uskovan seurakunnan vierellä.
Jos joku pitää sitä muotojumalisuutena, niin se on hänen ongelmansa. 

Muotojumalisuudesta puhuvat ovat usein itse hyvin tiukkoja hyväksymiensä muotojen kanssa. Se on sellaista rajattua vapautta ja sitä kutsutaan joissain piireissä raamatullisuudeksi. Tosi asiassa kyse on Raamatun ilmoituksen tulkinnasta. Aina.

Minulla ei ole ongelmaa lausua uskontunnustusta yhdessä lausumisen suhteen, mutta nuo sisältöasiat mietityttää.

Sisällön suhteen niissä on kaksi ulottuvaisuutta.
Toinen on se mitä niihin on kirjoitettu.
Toinen on se mitä kirjoitetulla tarkoitetaan.

Tuon Nikean uskontunnustuksen 'yksi kaste' lauseen voi tajuta ainakin kolmella tavalla.


Olen kauan sitten toiminut viittomakielen tulkkina hengellisissä kokouksissa.
Viittomakielessä on erilainen viittoma valelukasteelle, upotuskasteelle ja henkikasteelle.
Olisi tulkille aika mielenkiintoinen tilanne yhteiskristillisessä tilaisuudessa tulkata yhdessä lausuttu uskontunnustus.

Joo ymmärrän kyllä sen sisältökysymyksen. Itse olen näistä jutuista keskustellut pastorini kanssa. Nyt voin hyvillä mielin tunnustaa yhdessä muun seurakunnan kanssa. Tunnustan kuitenkin juuri sen oman henkilökohtaisen uskoni. En muiden käsityksiä ja tulkintoja sisällöistä.

Tämähän on se yksi kristikuntaa jakava perusongelma. Yhdessä tunnustamisen ajatellaan tarkoittavan yhteistä käsitystä opista.
Ortodoksit eivät taida lausua tuota kohtaa 'ja Pojasta'

Se alkuperäinen uskontunnustus 'Jeesus on Herra' on paljon ongelmattomampi.

Voitko koskaan olla varma, että kaikki seurakuntayhteydessäsi ymmärtävät ja käsittävät kaiken 1:1 samalla tavalla?
Moni tekee itselleen ongelmia myös muiden seurakuntien tavoista ja käytännöistä. Jeesus on Herra.

Jos ei pysty tunnustamaan vaikka tuota edellä ollutta uskontunnustusta, niin en minä ainakaan siitä ketään ala syyttämään. "Jeesus on Herra" voi myös tarkoittaa tuhatta eri asiaa. Oikeaoppisuudessakin voi mennä sen verran pitkälle, että ei voisi periaatteessa pitää jumalanpalveluksia kuin itselleen.
« Viimeksi muokattu: 30.10.14 - klo:10:03 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #27 : 30.10.14 - klo:10:06 »
Opin oikeellisuutta vastaan en kuitenkaan taistele. Paljon näitä asioita itsekin pohdin. Siksi kävinkin keskustelun pastorini kanssa. Koin siinä, että Jeesus oli meidän kanssamme ja sain vapauden omaantuntooni.
Ihmisroska

Poissa pax

  • Viestejä: 1710
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #28 : 30.10.14 - klo:10:49 »
Uskovalla ei ole ongelma lausua uskontunnustusta kun se on sanamuodoltaan oikea. Tulee mieleen muutakin tähän liittyen jos Jumalan nimeä lausutaan vailla tarkoitusta mutta en siitä sen enempää.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskontunnustus
« Vastaus #29 : 30.10.14 - klo:10:57 »
Uskovalla ei ole ongelma lausua uskontunnustusta kun se on sanamuodoltaan oikea. Tulee mieleen muutakin tähän liittyen jos Jumalan nimeä lausutaan vailla tarkoitusta mutta en siitä sen enempää.

Miksi osallistut keskusteluun jos vain vihjailet jotain?
Onko sinulla tieto siitä kuka on uskova ja kuka ei?

Itse olen vuosia näissä liemissä keitetty ja kestän kyllä ihan suoratkin sanat. Vihjailua pidän raukkamaisuutena.
Ihmisroska