Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32746 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Keskustelen aina joka paikassa
vain ja ainoastaan Raamatun ilmoituksesta.
En kenenkään ihmisen opetuksista.
Ja Raamattu nyt tuossa sanoo:

Lainaus
minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton ...
he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Tuo liitto on jo tehty.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Keskustelen aina joka paikassa
vain ja ainoastaan Raamatun ilmoituksesta.
En kenenkään ihmisen opetuksista.

Olen lukenut tekstejäsi ja ne ovat ilmiselvästi kotoisin oppirakennelmasta, jolle löytyy sylttytehtaansa.
En tiedä mitä kautta olet opit itseesi imenyt, mutta pohjalla on sellaista aineistoa, joka tuli minulle tutuksi jo 70-luvulla.
Hylkäsin ne, koska ne ovat täynnä Raamattuun sullottuja tarinoita, väärin toisiinsa yhdistettyjä asioita sekä väärin käytettyjä ja väärin ymmärrettyjä jakeita.


Tämä lienee yksi eniten väärin ymmärretty ja väärin käytetty jae:

28 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Minä lainasin vastatessani otsikon aiheeseen
eli 'Israelin rooliin Jumalan pelastussuunnitelmassa' 
lainaten yhtä yhtenäistä
katkelmaa Raamatusta Jeremian kirjasta.

Paljonkin minulla olisi ollut tuosta aiheesta
eli 'Israelin roolista Jumalan pelastussuunnitelmassa' mielessäni,
mutta minä lopetan nyt tähän,
koska tunnen itseni nyt jotenkin häiriköksi täällä.

Siunausta kaikille!

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Ifa

  • Vieras
Kiinnostaisi se, että miksi kalamoksen mielestä uusi liitto Israelin kansan kanssa olisi vielä toteutumatta.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Toki se on toteutunut.
Minähän kirjoitin:

Lainaus käyttäjältä: kalamos
No,
kumpikin liitto sekä uusi,
että vanha on solmittu Jumalan ja Israelin kansan välillä.

Uusi Liitto alkoi, kun Jeesus ojensi tusinalle Israelilaisia
viinin ja sanoi: "Tämä on uusi liitto minun veressäni".

Mutta Jeremian ennustus tästä liitosta ei ole toteutunut loppuun asti.
Koska Israel eli Hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan.
Mutta vielä he ottavat.
Ja silloin lainaamani Jeremian ennustus tulee toteutumaan pilkulleen.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
En löydä Raamatusta perustetta koko kansakunnan pelastumiselle.


Israelin merkitys oli siinä, että Jeesus tuli maailmaan tuon kansan kautta.

Sillä ei ole kansakuntana enää mitään erikoistehtävää, muuta kuin olla muistuttamassa jo tapahtuneesta.


Opit tempauksen jälkeisestä Israelilaisten hallitsemasta maailmasta ei perustu Raamattuun.

Eipä taida Raamatusta löytyä opetusta siitä, että Kristuksella olisi kaksi morsianta.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Olen seurannut tämän aloituksen alla käytävää keskustelua sen mukaan kuin viime päivinä on voimia piisannut. Olen seurannut hämmästyneenä ja surullisena. Kovin vähän meillä tuntuu olevan ymmärrystä Raamatun ilmoituksesta vaikka se on ollut keskuudessamme usean sadan vuoden ajan.

Tässä keskustelussa näyttää sotkeutuvan ainakin kaksi asiaa; pelastus Jeesuksessa ja Jumalan lupaukset valitsemalleen Israelille. Jokainen -olkoonpa pakana tai juutalainen- pelastuu uskomalla Jeesukseen. Suurin osa juutalaisista on hylännyt Jeesuksen ja Jumalan sanan (kuten me pakanatkin), mutta juutalaisten epäusko ja luopumus eivät ole tehneet Jumalan lupauksia ja uskollisuutta tyhjäksi. Jumala on uskollinen lupauksilleen ja liitoilleen, jotka koskevat paitsi juutalaista kansaa myös sitä maata, jonka Jumala on antanut heille. Näistä puhutaan paljon Mooseksen ja profeettojen kirjoituksissa ja ne vahvistetaan myös Uuden Liiton seurakunnalle (esim. Room luvut 9-11)


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Uusi Liitto alkoi, kun Jeesus ojensi tusinalle Israelilaisia
viinin ja sanoi: "Tämä on uusi liitto minun veressäni".

Uusi Liitto ei alkanut mistään esikuvasta kuten illallisesta (ehtoollisesta). Se alkoi Jeesuksen veren vuodatuksesta (ts. elämän antamisesta) maailman synnin sovitukseksi.

Itse ajattelen, että Uusi Liitto tuli meidän osaksemme sitten, kun kaikki oli täytetty niin kuin Jumala oli sanassaan luvannut:
1. Jeesus kuoli syntiuhrinamme ristillä
2. Hänen herätettiin kuolleista lunastustyön hyväksymisen merkiksi
3. Jeesus sai Pyhän Hengen lahjan taivaassa Ihmisen Poikana ja vuodatti sen uskovaisiinsa.



Ifa

  • Vieras
Toki se on toteutunut.
Minähän kirjoitin:

Lainaus käyttäjältä: kalamos
No,
kumpikin liitto sekä uusi,
että vanha on solmittu Jumalan ja Israelin kansan välillä.

Uusi Liitto alkoi, kun Jeesus ojensi tusinalle Israelilaisia
viinin ja sanoi: "Tämä on uusi liitto minun veressäni".

Mutta Jeremian ennustus tästä liitosta ei ole toteutunut loppuun asti.
Koska Israel eli Hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan.
Mutta vielä he ottavat.
Ja silloin lainaamani Jeremian ennustus tulee toteutumaan pilkulleen.
Tämä selvensi kiitos. Aiheesta on mielestäni katsottava kokonaisilmoitus Raamatussa. Jos mitä tahansa kohtaa tai jaetta aivankuin tuijottaa, voi jäädä kokonaisuus huomaamatta. Osa Jumalan kansasta otti Jeesuksen vastaan ja heidän kohdallaan Jeremiankin sana toteutui ja toteutuu edelleen. Israelin kansa on Jumalan omaisuuskansa tänäänkin ja "peite" otetaan pois Kristukseen uskovilta, ei muilta. Jeremian profetia ymmärtääkseni koskee Jeesukseen uskovia. Jos tulevaisuudessa Israelin kansa kääntyy Jeesuksen puoleen suurena joukkona, silloin he tietenkin pelastuvat jokainen. Tämä on tottakai mahdollista ja tällainen kirjaimellisuus voi ilmanmuuta sisältyä Jeremian profetiaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Joku aika kirkossa satuin jotenkin lukemaan Roomalaiskirjeen jakeen missä on jotain että: Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi. Room. 12:32.

On nyt selvästi osoitettu, että vaikka Israelilaiset saivat lain ja Jumala puhui heille paljon profeettojen kautta, se ei tehnyt heistä vanhurskasta Jumalan edessä. Se EI pelastanut heitä. Heidän tottelemattomuutensa teki sen mahdottomaksi.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vaikka veljeni oloneuvos on sairauden heikentämä; on hän ollut näppäinten välityksellä ollut väkevä.
Olen samaa mieltä mitä kirjoitit aiemmin.

Vaikka Israel on yhä isolta osin paatumuksen vallassa. Se ei tee Jumalan lupauksia turhiksi.
Heillä on nyt peite sydämen päällä Herran Jeesuksen Kristuksen suhteen, mutta se otetaan aikanaan pois; kun pakanain luku on tullut täyteen.
Tänä päivänä peite on myös sydämen päällä äärikarismaattisillakin, vaikka Jeesuksenkin nimi on heidän huulillaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Tämä selvensi kiitos. Aiheesta on mielestäni katsottava kokonaisilmoitus Raamatussa. Jos mitä tahansa kohtaa tai jaetta aivankuin tuijottaa, voi jäädä kokonaisuus huomaamatta. Osa Jumalan kansasta otti Jeesuksen vastaan ja heidän kohdallaan Jeremiankin sana toteutui ja toteutuu edelleen. Israelin kansa on Jumalan omaisuuskansa tänäänkin ja "peite" otetaan pois Kristukseen uskovilta, ei muilta. Jeremian profetia ymmärtääkseni koskee Jeesukseen uskovia. Jos tulevaisuudessa Israelin kansa kääntyy Jeesuksen puoleen suurena joukkona, silloin he tietenkin pelastuvat jokainen. Tämä on tottakai mahdollista ja tällainen kirjaimellisuus voi ilmanmuuta sisältyä Jeremian profetiaan.

Varmaankin jokainen uskova toivoo, että jokainen juutalainen pelastuisi samoin kuin muidenkin kansojen ihmiset.

Noin ei vaan tule käymään.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Olen seurannut tämän aloituksen alla käytävää keskustelua sen mukaan kuin viime päivinä on voimia piisannut. Olen seurannut hämmästyneenä ja surullisena. Kovin vähän meillä tuntuu olevan ymmärrystä Raamatun ilmoituksesta vaikka se on ollut keskuudessamme usean sadan vuoden ajan.

Tässä keskustelussa näyttää sotkeutuvan ainakin kaksi asiaa; pelastus Jeesuksessa ja Jumalan lupaukset valitsemalleen Israelille. Jokainen -olkoonpa pakana tai juutalainen- pelastuu uskomalla Jeesukseen. Suurin osa juutalaisista on hylännyt Jeesuksen ja Jumalan sanan (kuten me pakanatkin), mutta juutalaisten epäusko ja luopumus eivät ole tehneet Jumalan lupauksia ja uskollisuutta tyhjäksi. Jumala on uskollinen lupauksilleen ja liitoilleen, jotka koskevat paitsi juutalaista kansaa myös sitä maata, jonka Jumala on antanut heille. Näistä puhutaan paljon Mooseksen ja profeettojen kirjoituksissa ja ne vahvistetaan myös Uuden Liiton seurakunnalle (esim. Room luvut 9-11)

Eikö siis Raamattu pidäkään paikkaansa?

Jumala  lupasi tietyn maan jo Abramille, ei vasta silloin, kun hänen nimensä oli Aabraham.


"Silloin Herra ilmestyi Abramille ja sanoi: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan". Niin hän rakensi sinne alttarin Herralle, joka oli hänelle ilmestynyt."


Kenenkä kanssa Aabraham niitä jälkeläisiä sai?

Haagarin
Saaran
Keturan

Eikö Saaran ja Keturan jälkeläiset olekaan Abramin jälkeläisiä?


No, vastaväite on tietenkin se, että Jumala lupasi maan myös Jaakobille..

1. Moos. 28:13
Ja katso, Herra seisoi hänen edessään ja sanoi: "Minä olen Herra, sinun Isäsi Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala. Tämän maan, jonka päällä sinä makaat, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi.

Minkä maan päällä Jaakob makasi?
19 Ja hän kutsui paikan Beeteliksi; mutta ennen oli kaupungin nimenä Luus

Missä Beetel sijaitsi?


Mihin israelilaiset olivat menossa tässä?

28 Anna minun rahalla ostaa ruokaa syödäkseni ja anna minulle rahalla vettä juodakseni; salli vain minun jalkaisin kulkea maasi kautta-
29 minkä minulle myönsivät Eesaun jälkeläiset, jotka asuvat Seirissä, ja mooabilaiset, jotka asuvat Aarissa-kunnes menen Jordanin yli siihen maahan, jonka Herra, meidän Jumalamme, meille antaa.'

Hmm.. Jumala antoi siis israelilaisille jonkin maapläntin mikä oli Jordanin toisella puolella. Siis se paikka missä he silloin olivat, ei ollut Jumalan antama.


Kuka se sitten oli, joka antoi ruubenilaisille, gaadilaisille ja puolikkaalle Manassea sen maan Jordanin itäpuolella olevan maan?

"kunnes Herra suo teidän veljienne päästä rauhaan niinkuin teidänkin, ja hekin ottavat omakseen sen maan, jonka Herra, teidän Jumalanne, heille antaa. Sitten saatte palata takaisin siihen maahan, joka on teidän omanne, ja ottaa omaksenne sen maan, jonka Herran palvelija Mooses antoi teille tältä puolelta Jordanin, auringonnousun puolelta."


Toteuttiko Jumala lupauksensa?

Joos.21
43 Niin Herra antoi Israelille koko sen maan, jonka hän oli vannonut antavansa heidän isilleen; ja he ottivat sen omaksensa ja asettuivat siihen.
44 Ja Herra soi heidän päästä rauhaan kaikkialla, aivan niinkuin hän valalla vannoen oli luvannut heidän isillensä; eikä yksikään heidän vihollisistaan kestänyt heidän edessään, vaan kaikki heidän vihollisensa Herra antoi heidän käsiinsä.
45 Ei jäänyt täyttämättä ainoakaan kaikista niistä lupauksista, jotka Herra oli antanut Israelin heimolle, vaan kaikki toteutui.


Juu, ei sitä nyt yhteen jakeeseen pidä uskoa.


1.Kun.8

56 "Kiitetty olkoon Herra, joka on antanut levon kansallensa Israelille, aivan niinkuin hän on puhunut. Ei ole jäänyt täyttämättä ainoakaan kaikista lupauksista, jotka Herra on antanut palvelijansa Mooseksen kautta.