Kirjoittaja Aihe: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit  (Luettu 34372 kertaa)

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #60 : 23.10.13 - klo:12:07 »
Mielestäni sakramentti on siis Jeesuksen Kristuksen asettama pyhä toimitus, jossa Jumala sanallaan ja siihen yhdistämillään ulkonaisilla aineilla antaa ja vakuuttaa meille Jeesuksen Kristuksen ansaitseman armon uskolla omistettavaksi. Jeesus Kristus siis asetti pyhän kasteen ja pyhän ehtoollisen sakramentit.

Tässä on ilmaistu melko tyhjentävästi miten minäkin sakramentin ymmärrän.  Sekä kaste että ehtoollinen antavat elämään myös hyvin suuren siunauksen.
Aammen aamen. :)

"Jumala jakaa armoaan sanansa ja sakramenttiensa välityksellä. Kristus itse on asettanut kasteen ja ehtoollisen. Ne ovat sakramentteja, sillä niissä Jumalan sana on yhdistynyt aineeseen: veteen, leipään ja viiniin. Sakramentit ovat armon näkyviä merkkejä, joihin voimme tarttua uskolla. Kasteessa ja ehtoollisessa Kristus on todellisella ja havaittavalla tavalla meidän keskellämme.

Kastevesi on tavallista, puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä. Lähetyskäskyssään Kristus kehottaa tekemään kaikki kansat opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla. Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Pappi valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja lausuu: ”Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” Jumalan nimeen vetoaminen osoittaa, että kaste on Jumalan työ, jota meidän ei tarvitse ansaita.

Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. (Gal. 3:26–27)  Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.  (1. Piet. 3:21)

Ehtoollinen eli alttarin sakramentti on Jeesuksen asettama pyhä ateria. Siinä hän antaa meille ruumiinsa ja verensä syötäväksi ja juotavaksi.

Ehtoollisen leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Vaikka emme voi ymmärtää tätä salaisuutta, voimme luottaa Vapahtajan omiin sanoihin, jotka on talletettu pyhään Raamattuun. Kuolemaansa edeltävänä yönä Jeesus jakoi siunaamansa leivän opetuslapsilleen ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini.” Samalla tavalla hän antoi myös viinin, joka hänen sanojensa mukaan on liiton veri, hänen oma verensä. Näille Jeesuksen sanoille uskollisina me vietämme ehtoollista hänen muistokseen.

Alttari on Jumalan läsnäolon paikka, jonka ääreen kristillinen seurakunta kokoontuu rukoilemaan ja kiittämään Jumalaa, kuulemaan hänen sanaansa ja vastaanottamaan ehtoollisen sakramentin. Yhteisestä jumalanpalveluksesta saamme voimaa elämäämme ja toimintaamme.

 Jeesus sanoi: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa ja minä pysyn hänessä.” (Joh. 6:56)

 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. (Ap.t. 2:42) 

 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä. (1. Kor. 10:16–17)

MIKÄ ON ALTTARIN SAKRAMENTTI? VASTAUS:

Se on leipään ja viiniin sisältyvä Herramme Jeesuksen Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Hän on sen itse asettanut meidän, kristittyjen, syötäväksi ja juotavaksi.

MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:

Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin: ”Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni.” (Lutherin Vähä katekismus)

Lähde: Suomen evankelis-luterilainen kirkko/Katekismus


« Viimeksi muokattu: 23.10.13 - klo:12:09 kirjoittanut Hugo Boss »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #61 : 23.10.13 - klo:17:08 »
Tiedän, että luterilaiseen kirkkoon on luotu sakramentteja,
kuten ehtoollinen.

Ehtoollinen ei kuitenkaan ole kristinuskon perustassa eli Raamatussa mikään pyhä toimitus,
jonka jakavat papit (joita Uusi Testamentti ei tunne).

Ehtoollinen on uskovien keskenään tekemä leivän murtaminen ja viinin juominen
muistoksi Jeesuksen viimeisestä ateriasta ennen kuin Hänet ristiinnaulittiin.

Tämän ketjun tarkoitus on kai vain esitellä sakramentteja, mutta koska ne on jo
esitelty, kirjoitin oman näkemykseni asiasta.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #62 : 23.10.13 - klo:18:08 »
Minä ymmärrän Raamatun perusteella asian niin, että ei ehtoollinen ole viimeisen aterian muistelemista, vaan Herran kuoleman julistamista ja se tehdään Jeesuksen muistoksi, ei viimeisen aterian muistoksi.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #63 : 23.10.13 - klo:18:24 »
Minä ymmärrän Raamatun perusteella asian niin, että ei ehtoollinen ole viimeisen aterian muistelemista, vaan Herran kuoleman julistamista ja se tehdään Jeesuksen muistoksi, ei viimeisen aterian muistoksi.

Juuri näin. Ehtoollinen julistaa Ristin sanomaa ja sovitusta:

"Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #64 : 23.10.13 - klo:19:03 »
Minä ymmärrän Raamatun perusteella asian niin, että ei ehtoollinen ole viimeisen aterian muistelemista, vaan Herran kuoleman julistamista ja se tehdään Jeesuksen muistoksi, ei viimeisen aterian muistoksi.
Niin, ehtoollinen on sen asian muistelemista, jonka symbolina oli Jeesuksen viimeinen ateria.
Luulitko, että tosissani muistelen ehtoollisella Jeesuksen viimeksi nauttimaa ruokaa?

Onhan asia kerrottu Raamatussa.

Mutta en minä tekstissäni sitä asiaa käsitellytkään,
vaan ihmettelen ehtoollisen pitämistä
kirkollisena pyhänä papin suorittamana toimituksena,
jolle ei löydy perusteita Raamatussa.

En mitenkään pilkkaa kirkollisia toimituksia, mutta ihmettelen, mihin perustuu se,
että kirkko on muodostanut raamatullisesta kasteesta ja
ehtoollisesta ns. sakramentteja.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #65 : 23.10.13 - klo:19:06 »
En minä luullut mitään. Vastasin sen perusteella mitä kirjoitit.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #66 : 23.10.13 - klo:19:17 »
Ja kyllä minusta ehtoollista voidaan sanoa pyhäksi ehtoolliseksi tai Herran ehtoolliseksi.

Raamatun mukaan siunauksen malja on osallisuus Kristuksen vereen ja murrettu leipä osallisuus Kristuksen ruumiiseen.

Minusta siinä ollaan pyhän asian kanssa tekemisissä. Jopa niin pyhän, että joka siihen ateriaan osallistuu erottamatta sitä muusta, syö ja juo tuomioksensa.
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #67 : 23.10.13 - klo:19:40 »
Ja kyllä minusta ehtoollista voidaan sanoa pyhäksi ehtoolliseksi tai Herran ehtoolliseksi.

Raamatun mukaan siunauksen malja on osallisuus Kristuksen vereen ja murrettu leipä osallisuus Kristuksen ruumiiseen.

Minusta siinä ollaan pyhän asian kanssa tekemisissä. Jopa niin pyhän, että joka siihen ateriaan osallistuu erottamatta sitä muusta, syö ja juo tuomioksensa.
Olen täysin samaa mieltä.

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #68 : 24.10.13 - klo:11:23 »
Minä ymmärrän Raamatun perusteella asian niin, että ei ehtoollinen ole viimeisen aterian muistelemista, vaan Herran kuoleman julistamista ja se tehdään Jeesuksen muistoksi, ei viimeisen aterian muistoksi.
Niin, ehtoollinen on sen asian muistelemista, jonka symbolina oli Jeesuksen viimeinen ateria. Luulitko, että tosissani muistelen ehtoollisella Jeesuksen viimeksi nauttimaa ruokaa?

Onhan asia kerrottu Raamatussa.

Mutta en minä tekstissäni sitä asiaa käsitellytkään, vaan ihmettelen ehtoollisen pitämistä
kirkollisena pyhänä papin suorittamana toimituksena, jolle ei löydy perusteita Raamatussa.

En mitenkään pilkkaa kirkollisia toimituksia, mutta ihmettelen, mihin perustuu se, että kirkko on muodostanut raamatullisesta kasteesta ja ehtoollisesta ns. sakramentteja.
Mielestäni näkemyksesi tulee reformoidulta maaperältä ja ”teissä on toinen henki kuin meissä” sanoi uskonpuhdistaja Martti Luther Marburgin uskonkeskustelun yhteydessä vuonna 1529 Ulrich Zwinglille, kun oli kysymys ehtoollisen sakramentista. Mielestäni luterilaisessa ja reformoidussa uskonnäkemyksessä on eri henki.  Nyt ei pidä ymmärtää väärin, että reformoidut olisivat pimeyden hengen vallassa, vaan että uskonnäkemys on erilainen. Se painottuu eri tavalla ja näkyy selkeästi juuri kaste- ja ehtoollisnäkemyksissä, lain ja evankeliumin ymmärtämisessä, synti- ja vanhurskauttamiskysymyksissä, pyhityksessä, rukouselämässä ja yleensä kaikessa.

Karkeasti yleistäen, kun luterilainen kirkkouskovainen elää uskon vanhurskautuksessa ja levossa Jeesuksessa Kristuksessa, niin helluntailainen ihmiskeskeisesti kilvoittelee hampaat irvessä otsasuoni pullistuen armon ansaitakseen jolloin vasta hän saa Jumalan armon, Jeesuksen Kristuksen tähden, uskon kautta.

Kirkko ei ole muodostanut raamatullisesta kasteesta ja ehtoollisesta ns. sakramentteja, vaan Raamatun mukaan Jeesus Kristus asetti sakramentit armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi. :)
« Viimeksi muokattu: 24.10.13 - klo:11:26 kirjoittanut Hugo Boss »

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #69 : 24.10.13 - klo:12:31 »
Tämän ketjun tarkoitus on kai vain esitellä sakramentteja, mutta koska ne on jo esitelty, kirjoitin oman näkemykseni asiasta.
Aammen aamen. :) Luterilaisen kirkkomme uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Minusta oman näkemyksen kirjoittaminen on aivan oikein ja arvollista, ja toivottavaakin. :)

 Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei ole mikään vain uskovaisista muodostuva suljettu klubi, vaan kansankirkko, joiden kirkkojen katto on korkealla ja seinät leveällä ja ovet ovat auki taivasta myöten syntisten käydä sisään sekä saa heittää vaikka spektaakkelit, jos niin haluaa. Ikkunastakin saa syntinen ryömiä sisään, jos siltä tuntuu. :)

Kirkon penkissä päiviräsäset, homot, mummot, piispat, mielenterveyskuntoutujat, työttömät, maahanmuuttajat,  ministerit, duunarit, johtajat ja niin edelleen istuvat sulassa sovussa keskenään messussa saaden yhteisessä uskontunnustuksessa tunnustaa ääneen uskonsa julkisesti yhdessä seurakunnan kanssa, ja yhteisessä synnintunnustuksessa saada synninpäästön. :)

Messussa saa kuulla papin väkevää Jumalan sanan julistusta ja polvistua alttarille pyhälle ehtoollisen sakramentille saaden kuulla papin sanat: ”Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu” ja ”Herramme Jeesuksen Kristuksen veri, sinun puolestasi vuodatettu” saaden syntinsä anteeksi, koska syntien anteeksiantaja Herra Jeesus Kristus on itse konkreettisesti läsnä jakaen armoaan ja anteeksiantamustaan näkyvissä aineissa leivässä ja viinissä. :)
« Viimeksi muokattu: 24.10.13 - klo:12:36 kirjoittanut Hugo Boss »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #70 : 24.10.13 - klo:14:08 »
Raamatusta ei löydy kohtaa, jossa Jeesus olisi luonut "ehtoollisen sakramentin, jossa
kirkollinen viranhaltija antaa kirkon jäsenille ehtoollisaineet armon välikappaleena".

Ehtoollinen on Raamatun mukaan uudestisyntyneiden uskovien ryhmän
yhteinen leivänmurtaminen ja viinin nauttiminen
Jeesuksen lunastustyön muistelemiseksi.  (Luuk. 22: 17-20)

Tämä on siis minun Raamatusta lukemani tieto ehtoollisen alkuperästä, vaikka ketjun otsikko
käsitteleekin luterilaisen kirkon käsitystä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #71 : 24.10.13 - klo:20:44 »
Osallistuin tunnetun h-saarnaajan kanssa ev.lut. kirkon ehtoolliselle. Kysyin, että onko se hänelle jotenkin ongelmallista. Hän sanoi, että ei. Ei hän mene luterilaiselle ehtoolliselle, vaan Herran pöytään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #72 : 24.10.13 - klo:23:26 »
Osallistuin tunnetun h-saarnaajan kanssa ev.lut. kirkon ehtoolliselle. Kysyin, että onko se hänelle jotenkin ongelmallista. Hän sanoi, että ei. Ei hän mene luterilaiselle ehtoolliselle, vaan Herran pöytään.

Se oli tämän helluntaipastorin juttu, ja siihen hänellä on oikeus, jos vain evlut kirkko sellaisen sallii

Helsingissä Saalemissa ainakin Korhosen aikana ajettiin sisään käytäntöä, jossa ehtoollisvieraat olivat tervetulleita "kasteajankohdasta riippumatta".  Yleensä Suomen helluntaiseurakunnissa on ollut perhetapahtuman kaltainen käytäntö, niin paljon kuin se missäkin on mahdollista. Sinäkin voit ottaa osaa helluntaiseurakunnan ehtoolliseen, riippuen minkä kasteen "valtuutuksella" sen teet. Eihän sinun missään tarvi ilmoittaa farisealaiseksi lankeemistasi, koska olet jo varmaan siitä tehnyt parannuksen. - Käytän siis omaa määritelmääsi uskovien kasteelle menon motiiveistasi. Varmaan voit nollata sen kasteen merkityksen kuin haluat, koska se on sinun ja Jumalan välinen asia.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #73 : 24.10.13 - klo:23:50 »
Minun oli hyvin vaikeaa osallistua luter.kirkon ehtoolliselle siihen aikaan,
kun olin vain lapsikastettu.
Syynä oli se, että ehtoollista ei määritellä kirkossa uskovien kesken tapahtuvaksi leivänmurtamiseksi
ja viinin nauttimiseksi, vaan mukana voi olla ei-uskovia, jopa ateisteja.
Myöskään ehtoollista jakava pappi ei välttämättä ole uskossa.
Ehtoollinen on siis silloin mielestäni epäraamatullinen.

Nyt kun osallistun oikean kasteen jälkeen helluntaiseurakuntamme ehtoolliselle,
siellä sanotaan aina, että tämä ehtoollinen on tarkoitettu Jeesukseen henkilökohtaisesti
uskoville. 
Siksi koen oikeaa uskovien yhteyttä ja raamatullisen ehtoollisen vieton toteutuvan.


Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #74 : 25.10.13 - klo:13:02 »
Minun oli hyvin vaikeaa osallistua luter.kirkon ehtoolliselle siihen aikaan, kun olin vain lapsikastettu. Syynä oli se, että ehtoollista ei määritellä kirkossa uskovien kesken tapahtuvaksi leivänmurtamiseksi ja viinin nauttimiseksi, vaan mukana voi olla ei-uskovia, jopa ateisteja. Myöskään ehtoollista jakava pappi ei välttämättä ole uskossa. Ehtoollinen on siis silloin mielestäni epäraamatullinen.

Nyt kun osallistun oikean kasteen jälkeen helluntaiseurakuntamme ehtoolliselle, siellä sanotaan aina, että tämä ehtoollinen on tarkoitettu Jeesukseen henkilökohtaisesti uskoville. Siksi koen oikeaa uskovien yhteyttä ja raamatullisen ehtoollisen vieton toteutuvan.
Suomen ev.lut. kirkossa on käytössä ehtoollisvieraanvaraisuus, ja siksi messussa pappi toivottaa kädet siunausasennossa kuin Rio de Janeiron Jeesus- veistoksella myös ei uskovat, ateistit, julkisyntiset, salasyntiset, homot ja helluntailaisetkin tervetulleeksi polvistumaan alttarin sakramentille: "Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina. Tulkaa, ottakaa vastaan Kristuksen ruumis. Tulkaa, juokaa kuolemattomuuden lähteestä”, eikä ketään käännytetä pois. :)

Helluntailaisethan ovat antaneet elämänsä Jeesukselle, ja olen iloinen, että voit yhdessä samanmielisten uudestikastettujen kanssa saada ehtoollisessa leipää ja mehua, muistelua, yhdessäoloa ja siunauksia. :)