Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 44618 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #60 : 27.05.14 - klo:12:16 »
Taidanpa saada syytteen vielä äärikarismaattisuudestakin! No, siitä minua ei ole vielä aiemmin syytettykään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #61 : 27.05.14 - klo:12:18 »
Kun luen Raamattua niin sieltä voin lukea Jumalan tahdon minuun nähden ja Pyhä Henki vaikuttaa myös minussa tahtomista koko ajan tarkistaa suuntaa.
En jaksa miettiä katolilaisuuksia. ???

Jos katsot ympärillesi, niin mistä voit olla vakuuttunut, että kristityt ylipäätään ovat oikeassa suunnassa? Etkö näe kaikkialla merkkejä paremminkin päinvastaisesta? Katolisuus on jokaisessa sisäänrakennettuna, siksi sitä on niin vaikea huomata. Ja vihollinen tietää tämän ja senkin, että kristittyjä asia ei kiinnosta pätkääkään.

En mieti muuta kuin yritän lukea Raamatusta mitä Jumala odottaa minulta, näen selvästi että Raamattu ei tee tietä kovin laveaksi.
Ja kun katson ympärilleni näen paljon nukkuvia ihmisiä.


Katsoitko muuten tuon puheen tuossa laittamassani linkissä?

Ehdotan, että unohdat tuon lukutavan, sillä se on lakihenkinen lukutapa. Siis katolinen. Tullaan jälleen siihen tosiasiaan, että Raamatussa on kaksi palastutietä (=oppia!), jotka ovat toisilleen vastakkaiset. Ne ovat laki ja evankeliumi. Toki pelastus on mahdollista myös lain tietä, mutta se ei salli lipsumista, vaan vaatii ehdotonta kuuliaisuutta ja täydellisyyttä.

Mutta palataan asiaan, kunhan olet esim. viikon elänyt rakastaen Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Tässä taas omien kuvitelmien projisointia toiseen kirjoittajaan. Etkö millään voisi malttaa itsesi ja olla leimaamatta? Viimeinen lainattu lause menee ihan överiksi.

Miksi ei riitä se, että puhutaan asioista? Pitääkö aina tölviä toista? Käsityksesi toisesta kirjoittajasta on pelkästään omasi, pidä se siksi vain omana tietonasi.
« Viimeksi muokattu: 27.05.14 - klo:12:34 kirjoittanut Helena »

tikli

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #62 : 27.05.14 - klo:12:20 »
Lydia kirjoittaa:
Lainaus
Mistä muualta voin saada tietää Jumalan tahdon kuin siitä mitä hän on sanassaan mulle ilmoittanut. Jos luen säännöllisesti saan sieltä aina jotakin ravintoa hengelliseen elämääni.

Kiitos Herralle, että meillä on vielä mahdollisuus nauttia Elämän leivästä, ja näin saada Jumalan antamaa opetusta, nuhdetta, ojennusta ja kasvatusta.

2 Tim. 3 -38
16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

2 Tim. 3  -92
16 Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.
17 Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.

2 Tim. 3 RK
16. Koko Raamattu on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, ja se on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi vanhurskaudessa.
17. jotta Jumalan ihminen olisi täydellinen ja varustautunut kaikkiin hyviin tekoihin.

Room. 15  -92
4 Kaikki, mitä pyhät kirjoitukset sisältävät, on kirjoitettu meille opiksi, jotta saisimme siitä kestävyyttä, lohtua ja toivoa.

Room. 15 -38
4 Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo.

Room. 15 RK
4. Kaikki mikä on ennalta kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo.
« Viimeksi muokattu: 27.05.14 - klo:12:22 kirjoittanut tikli »

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #63 : 27.05.14 - klo:12:22 »
Mistä muualta voin saada tietää Jumalan tahdon kuin siitä mitä hän on sanassaan mulle ilmoittanut. Jos luen säännöllisesti saan sieltä aina jotakin ravintoa hengelliseen elämääni.

Sanan lukemista yhtään vähättelemättä haluan ottaa esille toisen näkökulman. Jos ihminen on uudestisyntynyt, hänen sisimmässään asuu Pyhä Henki, eikö niin? Pyhäkoulutermiä käyttäen Jeesus asuu sydämessä (onni, että sain aikoinani käydä pyhäkoulua).

Jeesus itse sanoo tästä Hengestä:
"Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." Jeesus on siis Päällikkönä sydämen valtaistuimella. Tämän Päällikön opastuksella pärjää koko ajan, antaapa Hän vihjeitä siihenkin, mitä haluaa kulloinkin meidän tietävän, mitä oppivan ja mitä lukevan. Jos Hän on saanut joskus jonkun henkilön opetettua, niin Hän saattaa käyttää samaa "materiaalia" myös jonkun toisenkin opettamiseen.

Jos sinun rakkaasi kirjioittelee sulle kirjeitä, ajatteletko että kyllä sen melkein tietää mitä niissä on ei tarvitse lukea kuin joskus kun henki kehoittaa tjms, sen verran on vainua..vai luetko ne kirjeet?  ;)
Niinpä. Jumala on antanut sanansa, siitä me elämme.

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #64 : 27.05.14 - klo:12:29 »
Raamattu puhuu kolmesta eri pyhityksestä, jotka toki jokainen ovat toinen toisiinsa kietoutuneina.

1. Kertakaikkinen pyhitys, jonka me saamme armosta lahjaksi Kristuksen tekemän työn ja ansion kautta.

2. Kilvoittelun kautta tapahtuvaa pyhitystä, eli ns. kilvoitus pyhitystä, kiinni pitämistä siitä, mihin uskon,  josta puhuu mm. 1 Piet. 2

1. Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja
ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2. ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä
maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
3. jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä
heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja",
joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
10. te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette
"Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut",
mutta nyt "olette armahdetut".
15. sillä se on Jumalan tahto, että te hyvää tekemällä tukitte
suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä -
16. niinkuin vapaat, ei niinkuin ne, joilla vapaus on pahuuden
verhona, vaan niinkuin Jumalan palvelijat.

Ja kun katsomme tuota viimeistä 16 jaetta, se puhuu niistä,
jotka käyttävät armoa väärin, eli käyttävät sitä vapauden ja
vääryyden verhona ja siksi tulee ymmärtää, ettei armo ole
myöskään avain hengelliseen välinpitämättömyyteen ja siihen,
ettei meidän tulisi pyrkiä vaelluksemme ja kilvoituksemmekin
kohdalla pyhitykseen, johon Sana meitä kehoittaa.

3. On lopullinen ja viimein pyhitys, jossa toivo on muuttuu näkemiseksi.

Ja ilman 1. ei voi olla 2. ja ilman näitä ei voi olla 3.!

Ja kuten varmasti jokainen ymmärtää, paras mahodollinen
tilanne on se, että pyrimme siihen, että kaikki ovat ballanssissa
keskenään, sillä jos jotain yksittäistä aluetta nostetaan ylitse
muiden, on hengellinen kasvumme aloittanut heti eräänlaisen
kieroonkasvamisen.
Amen. Nostetaanpa tämä hieno teksti.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #65 : 27.05.14 - klo:12:41 »
Kun luen Raamattua niin sieltä voin lukea Jumalan tahdon minuun nähden ja Pyhä Henki vaikuttaa myös minussa tahtomista koko ajan tarkistaa suuntaa.
En jaksa miettiä katolilaisuuksia. ???

Jos katsot ympärillesi, niin mistä voit olla vakuuttunut, että kristityt ylipäätään ovat oikeassa suunnassa? Etkö näe kaikkialla merkkejä paremminkin päinvastaisesta? Katolisuus on jokaisessa sisäänrakennettuna, siksi sitä on niin vaikea huomata. Ja vihollinen tietää tämän ja senkin, että kristittyjä asia ei kiinnosta pätkääkään.

En mieti muuta kuin yritän lukea Raamatusta mitä Jumala odottaa minulta, näen selvästi että Raamattu ei tee tietä kovin laveaksi.
Ja kun katson ympärilleni näen paljon nukkuvia ihmisiä.


Katsoitko muuten tuon puheen tuossa laittamassani linkissä?

Ehdotan, että unohdat tuon lukutavan, sillä se on lakihenkinen lukutapa. Siis katolinen. Tullaan jälleen siihen tosiasiaan, että Raamatussa on kaksi palastutietä (=oppia!), jotka ovat toisilleen vastakkaiset. Ne ovat laki ja evankeliumi. Toki pelastus on mahdollista myös lain tietä, mutta se ei salli lipsumista, vaan vaatii ehdotonta kuuliaisuutta ja täydellisyyttä.

Mutta palataan asiaan, kunhan olet esim. viikon elänyt rakastaen Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Tässä taas omien kuvitelmien projisointia toiseen kirjoittajaan. Etkö millään voisi malttaa itsesi ja olla leimaamatta? Viimeinen lainattu lause menee ihan överiksi.

Miksi ei riitä se, että puhutaan asioista? Pitääkö aina tölviä toista? Käsityksesi toisesta kirjoittajasta on pelkästään omasi, pidä se siksi vain omana tietonasi.

Tuo viimeinen oli kaikessa ystävyydessä sanottua. Ei ole kysymys leimaamisesta, vaan sen asian toteamista, että kukaan meistä ei täytä mittaa. Toivon kuitenkin, että toisille tosiasiat valkenevat helpommin kuin itselleni. Mutta Jumala kurittaa meitä eri tavoin. Toiset oppivat vähemmästä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #66 : 27.05.14 - klo:12:51 »
Paulus, osoitit viestisi toiselle kirjoittajalle, jossa toteat hänellä olevan "lakihenkinen , katolinen lukutapa". Tämä on leimaamista. Samoin viimeinen lause on osoitettu hänelle. Ja olet sitä mieltä, että hänellä on asian suhteen opittavaa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pyhitys
« Vastaus #67 : 27.05.14 - klo:13:15 »
Raamatun mukaan laki ja armo eivät ole toisilleen vastakkaisia "oppeja".

Suosittelen kertauslukemistoksi Solterolle ja muillekin:

http://puimatanner.net/index.php?topic=58.0

Kannattaa lukea ajan kanssa koko ketju, koska katolinen ajattelu on huomaamatta saanut sijaa sydämissämme. Tuo kirjakin kannattaa hankkia, se ei maksa paljoa.
Miksi uskoenelämän perusasiat pitäisi opetella joistakin uskonnollisista kirjoista, joissa ihmiset olettavat asioita?

Jumala ilmoittaa itsensä ja tahtonsa Raamatussa, omassa Sanassaan.
Sana tuli aikanaan lihaksi Jeeesuksessa Kristuksessa.
Olemassaolon ja elämisen perusteet ja uskossa elämisen käytännön toimintatavat on kirjoitettu Raamattuun.

Tietenkin on uskovien kirjoittamia hengellisiä oppaita, joissa he opettavat ja selventävät Raamatun asioita. 
Niitä kannattaa lukea, jos kokee että ne on kirjoitettu Pyhän Hengen opastuksella.
Jumala ohjaa rukoillen kulkevaa ihmistä oikeiden hengellisten lähteiden luo.

Marjatta

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #68 : 27.05.14 - klo:13:31 »
Mikä ilo Lydia, kun luet Sanaa ja tutkit, mikä on Jumalan tahto. Sieltähän se löytyy ja Jumalan Henki avaa ymmärryksen käsittämään lukemaasi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #69 : 27.05.14 - klo:13:36 »
Paulus, osoitit viestisi toiselle kirjoittajalle, jossa toteat hänellä olevan "lakihenkinen , katolinen lukutapa". Tämä on leimaamista. Samoin viimeinen lause on osoitettu hänelle. Ja olet sitä mieltä, että hänellä on asian suhteen opittavaa.

Enhän minä voi tosiasioille mitään. Riippumatta siitä, kenestä on kysymys. Itse kunkin pitäisi olla kiitollinen siitä, että joku sanoo tosiasioita. Muutoinhan koko keskustelu on täysin arvotonta. Jos joku perustellusti osoittaa, että olen väärässä niin minunhan tulisi olla siitä kiitollinen, vaikka tosiasia tekisikin kipeää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #70 : 27.05.14 - klo:13:39 »
Tietenkin on uskovien kirjoittamia hengellisiä oppaita, joissa he opettavat ja selventävät Raamatun asioita. 
Niitä kannattaa lukea, jos kokee että ne on kirjoitettu Pyhän Hengen opastuksella.
Jumala ohjaa rukoillen kulkevaa ihmistä oikeiden hengellisten lähteiden luo.

Tätähän juuri olen koettanut tuoda esille, mutta se on tulkittu jotenkin oudosti Raamattu-vastaisuudeksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Marjatta

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #71 : 27.05.14 - klo:13:41 »
Uskon että tosiasian kertominen otetaan ojennukseksi. Mutta jos näin ei ole, kun toinen sanoo, että sinulla on ojentautumista, niin ei sellaiseen voi lähteä mukaan.



Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pyhitys
« Vastaus #72 : 27.05.14 - klo:13:41 »
Paulus, osoitit viestisi toiselle kirjoittajalle, jossa toteat hänellä olevan "lakihenkinen , katolinen lukutapa". Tämä on leimaamista. Samoin viimeinen lause on osoitettu hänelle. Ja olet sitä mieltä, että hänellä on asian suhteen opittavaa.

Enhän minä voi tosiasioille mitään. Riippumatta siitä, kenestä on kysymys. Itse kunkin pitäisi olla kiitollinen siitä, että joku sanoo tosiasioita. Muutoinhan koko keskustelu on täysin arvotonta. Jos joku perustellusti osoittaa, että olen väärässä niin minunhan tulisi olla siitä kiitollinen, vaikka tosiasia tekisikin kipeää.
Vain sinä hallitset tosiasiat?
Meidän muiden on oltava kiitollinen siitä, että kerrot ne meille?
Et voi olla tosissasi.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #73 : 27.05.14 - klo:13:43 »
Paulus, osoitit viestisi toiselle kirjoittajalle, jossa toteat hänellä olevan "lakihenkinen , katolinen lukutapa". Tämä on leimaamista. Samoin viimeinen lause on osoitettu hänelle. Ja olet sitä mieltä, että hänellä on asian suhteen opittavaa.

Enhän minä voi tosiasioille mitään. Riippumatta siitä, kenestä on kysymys. Itse kunkin pitäisi olla kiitollinen siitä, että joku sanoo tosiasioita. Muutoinhan koko keskustelu on täysin arvotonta. Jos joku perustellusti osoittaa, että olen väärässä niin minunhan tulisi olla siitä kiitollinen, vaikka tosiasia tekisikin kipeää.

Ota kuitenkin huomioon että se on sinun mielipiteesi, eikä absotuuttinen totuus. Sinun on vaikea tulla mun pään sisään näkemään miten ja millä mielellä luen Raamattua.
Luen siksi että se on minulle hyödyksi enemmän kuin mikään muu mihin käytän aikaani ja Jumala puhuu minulle sanan kautta.
Jos jättää Raamatun luvun ajoiksi, huomaa etteivät ne totuudet ole niin pinnassa. Nykyään uskovat eroavat ja menevät uudelleen avioliittoon muistamatta mitä Raamattu sanoikaan asiasta. Yksi esimerkki josta on tullut aika tavallinen asia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #74 : 27.05.14 - klo:13:48 »
Paulus, osoitit viestisi toiselle kirjoittajalle, jossa toteat hänellä olevan "lakihenkinen , katolinen lukutapa". Tämä on leimaamista. Samoin viimeinen lause on osoitettu hänelle. Ja olet sitä mieltä, että hänellä on asian suhteen opittavaa.

Enhän minä voi tosiasioille mitään. Riippumatta siitä, kenestä on kysymys. Itse kunkin pitäisi olla kiitollinen siitä, että joku sanoo tosiasioita. Muutoinhan koko keskustelu on täysin arvotonta. Jos joku perustellusti osoittaa, että olen väärässä niin minunhan tulisi olla siitä kiitollinen, vaikka tosiasia tekisikin kipeää.
Vain sinä hallitset tosiasiat?
Meidän muiden on oltava kiitollinen siitä, että kerrot ne meille?
Et voi olla tosissasi.

Älä vääristele sanomisiani. Missä olen sanonut, että vain minä hallitsen tosiasiat? Onneksi kuitenkin jotain olen oppinut ja siksi mielelläni jaan oppimaani niillekin, joille se kelpaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell