Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 44532 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #150 : 29.05.14 - klo:20:26 »

Väitän, että yritykset itselleen kuolemiseen ja pyhitykseen pyrkiminen ovat käytännössä pahin este itse pyhitykselle. Mitä sitten voisi olla Raamatullinen pyhitykseen pyrkiminen? Mielestäni se on lapsenomaista Kristuksen kaikkivoipaisuuteen luottamista.
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa" (Heb 12).

Raamattu kehottaa pyrkimään pyhitykseen.
Paulus sanoo että "pyhitykseen pyrkiminen ... pahin este itse pyhitykselle."

Kts. vastaus 119.
No, tuo vastaus 119 on juuri se mitä tässäkin on lainattu, siis tuo vastaus "Paulus - tänään kello 12:37".
Jotenkin tässä nyt kierretään kehää...

En oikein pääse käsiksi tähän, tuntuu melkeinpä atomien halkomiselta.
Ovatko meidän kaikki tekomme mielestäsi vääriä siksi, että ne ovat ihmisestä lähtöisin?
Onko todellinen usko sitä, että emme tee yhtään mitään, vaan pelkästään pysyttelemme
oikeassa opissa?

Ei tässä mitään kehän kiertämistä ole. Vika on siinä, ettei kirjoitustani huomioitu kokonaan:

"Väitän, että yritykset itselleen kuolemiseen ja pyhitykseen pyrkiminen ovat käytännössä pahin este itse pyhitykselle. Mitä sitten voisi olla Raamatullinen pyhitykseen pyrkiminen? Mielestäni se on lapsenomaista Kristuksen kaikkivoipaisuuteen luottamista."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #151 : 29.05.14 - klo:20:32 »
En ymmärrä tuota nisunjyväjuttua. Mikä siinä kuolee? Jos se on liha, mitä se kuollessaan voisi tuottaa? Liha ja läski mätänee maassa. Toisessa vertauksessa kylväjä kylvää siemeniä ja ne tuottavat sadon. Sillä siemenellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ihmisessä on. Mikä on siis tämä nisunjyvä?
Kannattaa lukea se kohta, siitä asia selviää. Vertaus puhuu Jeesuksen tulosta tähän maailmaan, hänen kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan. Niinkuin toisaalla sanotaan, että Jeesus on leipä, joka on tullut alas taivaasta, antaakseen elämänsä maailman elämän puolesta.

Meitä kehotetaan seuraamaan Jeesusta hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa osallisuudessa, ja sitä, ettemme eläisi itsellemme. Meidän tehtävämme on noudattaa Hänen jälkiään.
Ei meidän lihamme kuolema tuota ylösnousemusta emmekä voi mitenkään kulkea samoja jälkiä. Tuo selostuksesi ei millään lailla selventänyt minulle nisunjyvän kuolemaa. Päinvastoin.
Raamatussa se vertaus kuitenkin on, samoin nämä muutkin, joihin viittasin. Jeesuksen seuraamisesta on kyse, "Hän jätti meille esikuvan, että noudattaisimme hänen jälkiään." Varmaan sen ymmärrät, mitä Jeesuksen seuraamisella tarkoitetaan.
On se Raamatussa ja joku tarkoitus sillä on, mutta en siis edelleenkään ymmärrä tuota nisunjyväjuttua. Kaikki näkemäni selitykset ontuvat. Jos nisunjyvä kuolemineen on liha, miten siitä voi mitään hyvää kasvaa. Voihan se olla jotain muutakin, mutta en ole muunlaista selitystä nähnyt.

Taisto

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #152 : 29.05.14 - klo:20:50 »

Väitän, että yritykset itselleen kuolemiseen ja pyhitykseen pyrkiminen ovat käytännössä pahin este itse pyhitykselle. Mitä sitten voisi olla Raamatullinen pyhitykseen pyrkiminen? Mielestäni se on lapsenomaista Kristuksen kaikkivoipaisuuteen luottamista.
"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa" (Heb 12).

Raamattu kehottaa pyrkimään pyhitykseen.
Paulus sanoo että "pyhitykseen pyrkiminen ... pahin este itse pyhitykselle."

Kts. vastaus 119.
No, tuo vastaus 119 on juuri se mitä tässäkin on lainattu, siis tuo vastaus "Paulus - tänään kello 12:37".
Jotenkin tässä nyt kierretään kehää...

En oikein pääse käsiksi tähän, tuntuu melkeinpä atomien halkomiselta.
Ovatko meidän kaikki tekomme mielestäsi vääriä siksi, että ne ovat ihmisestä lähtöisin?
Onko todellinen usko sitä, että emme tee yhtään mitään, vaan pelkästään pysyttelemme
oikeassa opissa?

Ei tässä mitään kehän kiertämistä ole. Vika on siinä, ettei kirjoitustani huomioitu kokonaan:

"Väitän, että yritykset itselleen kuolemiseen ja pyhitykseen pyrkiminen ovat käytännössä pahin este itse pyhitykselle. Mitä sitten voisi olla Raamatullinen pyhitykseen pyrkiminen? Mielestäni se on lapsenomaista Kristuksen kaikkivoipaisuuteen luottamista."
Juu, kyllä minä tuon lihavoidun tekstin luin. Se ei vain selvittänyt minulle, mitä tarkoitat.

Jos pyhitykseen pyrkiminen on este pyhitykselle, niin miksi lapsenomaiseen luottamukseen pyrkiminen ei olisi este?
Se, että asia sanotaan eri sanoilla, ei muuta itse asiaa miksikään.

Toisaalta ymmärrän kyllä, että voi olla huonoja esimerkkejä sellaisesta, että joku on
pyrkinyt "itsensä kuolettamiseen" väärällä tavalla ja ehkä mainostanut tekojaan / yritystään.




Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #153 : 29.05.14 - klo:20:58 »
Kun kuolemme itsellemme, kuoletamme Hengellä lihan tekoja, silloin poistuu esteitä Jumalan Hengen toiminnalta meissä. Mitä enemmän pyhitystä tapahtuu, sitä enemmän Pyhä Henki pääsee hallitsemaan elämäämme. Me emme kanna hedelmää, vaan Kristus meissä Henkensä kautta. Eikä ihminen kuoleta lihan tekoja, vaan senkin saa aikaan Jumalan Henki.

Tämä on siis sitä nisunjyvän kuolemista ja hedelmän kantamista. Ja Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuselämässä elämistä. Vanhan kuolema luo tilaa uuden elämän kasvulle Kristuksessa, Pyhän Hengen kautta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #154 : 29.05.14 - klo:21:11 »
Kun kuolemme itsellemme, kuoletamme Hengellä lihan tekoja, silloin poistuu esteitä Jumalan Hengen toiminnalta meissä. Mitä enemmän pyhitystä tapahtuu, sitä enemmän Pyhä Henki pääsee hallitsemaan elämäämme. Me emme kanna hedelmää, vaan Kristus meissä Henkensä kautta. Eikä ihminen kuoleta lihan tekoja, vaan senkin saa aikaan Jumalan Henki.

Tämä on siis sitä nisunjyvän kuolemista ja hedelmän kantamista. Ja Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuselämässä elämistä. Vanhan kuolema luo tilaa uuden elämän kasvulle Kristuksessa, Pyhän Hengen kautta.
Tuossa alkaa olla jo loogisuutta, kun erotetaan erilliseksi lihan kuoleminen ja Pyhän Hengen hedelmä.
Ei tuo tietenkään mitään uutta minullekaan muista yhteyksistä ole. Tässä kohdassa olen ollut jumissa.


Siltikin tuo vielä ihmetyttää tuo yleinen rinnastus: nisunjyvä = liha.
Mikä on se elämä, joka on kuolevassa nisunjyvässä eli lihassa?

Pohdintaa:

Taitaakin olla niin, että on väärin rinnastaa nisunjyvä lihaan.
Liha lienee vain osa nisunjyvää.

Jos ajatellaan, että nisunjyvä onkin ihmisen kokonaisuus (henki, sielu, ruumis) asiaan voisi tulla tolkku.
Fyysinen ruumis maatuu ja se 'liha' kuolee samoin kuin se kylvetty jyvä.
Sielu ja henki jatkavat elämäänsä samoin kuin se elämä, joka kylvetyssä jyvässä oli.
Pyhä Henki, joka elää ihmisen hengessä tuottaa hedelmää.


Jotenkin noin nisunjyvän kuolema voisi olla yhtäpitävä Raamatun kokonaisilmoituksen ja myös loogisuuden näkövinkkelistä.
Hmmm...

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #155 : 30.05.14 - klo:11:14 »

Eli olet sitä mieltä, että meidän tulee nähdä itsemme täysin pyhittymättöminä, että pyhityksemme olisi aitoa?

En ole tuota mieltä. Mutta jos tiedostan pyhittymiseni ja keskityn pyhänä olemiseen, se ei ole aitoa ja Jumalan vaikuttamaa (vrt. lampaat ja vuohet Matt. 25:31-46).

Eik tuo ole jonkinlaista itsensä fuskaamista ja Raamatun sanan kieltämistä, kun Raamattu kuitenkin todistaa meille niin paljon siitä, että me olemme kertakaikkiaan pyhitetyt Hänen uhrinsa kautta ja Hänen armonsa kasvattaa meitä pyhitykseen.

Hän hoitaa koko pyhittymiseni (1. Kor. 1:30).


Jos siitä huolimatta vaakuttelemme itsellemme, että olemme täysin pyhittymättömiä, me kiellämme silloin Jumalan teot omalla kohdallamme ja sanomme, ettei hän ole kykenevä armonsa kautta pyhittämään meitä?

Minä näen ristisiitaisuutta näiden viestiesi sisällössä.

Näen pyhityksen. Toisissa. Itsessäni näen pyhittymättömyyden
Jumalan sana kehottaa muuttumaan. Ja sanotaan myös, että Jumala muuttaa meitä. Olenkin sitä mieltä, että näemme itsessämme sekä muuttumista tarvitsevia alueita että niitä, joissa Jumala on jo tehnyt muuttavaa työtään. Nämä muuttuneet asiat tuovat ainakin omalla kohdallani suuren kiitosmielen Herraa kohtaan. En usko sitä, että Jumalan aikaansaamat muutokset ovat meiltä itseltämme piilossa. Ja että niiden näkeminen ja aito tiedostaminen johtaisivat oman itsemme ympärillä pyörimiseen.

Vaikutus on minusta päinvastainen, oman kokemukseni pohjalta. Jumalan teoista sekä itsessä että toisissa syntyy aito nöyrä ilo, joka nostaa katseen pois omasta itsestä sekä vahvistaa uskoa suuren Jumalan suuriin mahdollisuuksiin. Siitä syntyy myönteinen kierre: kun katselemme Jeesusta, ilo vain lisääntyy ja opimme tuntemaan Herraa aina vain enemmän ja enemmän. Ja mitä muuta se synnyttää myös, kuin syvää vastarakkautta Jeesukseen ja halua tehdä Hänen hyvä tahtonsa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #156 : 30.05.14 - klo:14:02 »
Hyväksyn vain Raamattuun kirjoitetun Kristuksen opin, en ihmisten Raamatun päälle rakentamia oppeja.

Ei kai Raamatun oppi meidän hyväksymistämme tarvitse, vaan elämistä sen mukaan. Elätkö sen opin mukaan, joka on kirjoitettu Raamatussa esim. Matt. 5:48? Vai pitääkö tuotakin tulkita?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Pyhitys
« Vastaus #157 : 30.05.14 - klo:14:58 »
Hyväksyn vain Raamattuun kirjoitetun Kristuksen opin, en ihmisten Raamatun päälle rakentamia oppeja.

Ei kai Raamatun oppi meidän hyväksymistämme tarvitse, vaan elämistä sen mukaan. Elätkö sen opin mukaan, joka on kirjoitettu Raamatussa esim. Matt. 5:48? Vai pitääkö tuotakin tulkita?
Tarkoitin muiden oppien hyväksymättömyydellä sitä, että en opettele mitään Raamatun ulkopuolisia oppeja.

Tietenkin Matt. 5:48
("Olkaa siis te täydelliset, niiin kuin teidän taivaallinen Isännekin täydellinen on.")
koskeee minuakin. 
Sehän on mahdollisimman puhdasta oppia, koska kyse on Jeesuksen itsensä sanoista.

Paavali selittää asiaa:

"Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa."
(2. Kor. 7:1)

Jeesus opettaa, millaisiksi meidän tulee muuttua, ja  Paavali antaa siihen mm. tuossa kohdassa käytännön ohjeita.



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #158 : 30.05.14 - klo:18:40 »
Hyväksyn vain Raamattuun kirjoitetun Kristuksen opin, en ihmisten Raamatun päälle rakentamia oppeja.

Ei kai Raamatun oppi meidän hyväksymistämme tarvitse, vaan elämistä sen mukaan. Elätkö sen opin mukaan, joka on kirjoitettu Raamatussa esim. Matt. 5:48? Vai pitääkö tuotakin tulkita?
Tarkoitin muiden oppien hyväksymättömyydellä sitä, että en opettele mitään Raamatun ulkopuolisia oppeja.

Tietenkin Matt. 5:48
("Olkaa siis te täydelliset, niiin kuin teidän taivaallinen Isännekin täydellinen on.")
koskeee minuakin. 
Sehän on mahdollisimman puhdasta oppia, koska kyse on Jeesuksen itsensä sanoista.

Paavali selittää asiaa:

"Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa."
(2. Kor. 7:1)

Jeesus opettaa, millaisiksi meidän tulee muuttua, ja  Paavali antaa siihen mm. tuossa kohdassa käytännön ohjeita.
Sinulla lipsahti tuossa joukkoon Raamatun ulkopuolinen oppi. Ei Jeesus opettanut tuossa mitään muuttumisesta täydelliseksi. Yrität vesittää Jeesuksen sanoja. Jeesus edellytti, että pitää olla täydellinen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #159 : 30.05.14 - klo:19:51 »
Jos uskova, nähtyään tuon Jeesuksen käskyn, ei heti ala olla täydellinen, muodostaa jonkun muun opin. Ei tuota täydellisyys - käskyä kukaan pysty noudattamaan. Jokainen selittää sen jotenkin. Se selittäminen on oppia. Selittämisen voi tehdä oikein tai väärin tai sisältäen osittain molempia. Useimmiten ainakin vähän väärin. Vaikka selittämisensä tekisi Raamatunkin avulla, se on silti sellaista oppia, jossa puutteellinen ihminen on mukana eli lopputulos on epätäydellinen. Väitän, että kannattaa tutkia mitä toiset uskovat asioista ajattelevat. Ainahan ei tarvitse päätyä samoihin ajatuksiin, mutta aina voi oppia jotakin. Jos ei muuta, niin tietämään joukon vääriä oppeja ja ajatuskulkuja, joita kannattaa varoa.
« Viimeksi muokattu: 30.05.14 - klo:20:00 kirjoittanut KnutL »

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #160 : 30.05.14 - klo:20:11 »
Kristuksessa ollaan täydelliset, mutta se ei sulje sitä pois ettemmekö joudu/saa tehdä parannusta kaiken aikaa kun huomaamme että teemme vastoin Jumalan tahtoa. Ja kun näin toimimme eli haluamme valkeudessa elää niin Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa meidät kaiken aikaa synnistä. Olemme Jumalan edessä täydelliset.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhitys
« Vastaus #161 : 30.05.14 - klo:20:19 »
Kristuksessa ollaan täydelliset, mutta se ei sulje sitä pois ettemmekö joudu/saa tehdä parannusta kaiken aikaa kun huomaamme että teemme vastoin Jumalan tahtoa. Ja kun näin toimimme eli haluamme valkeudessa elää niin Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa meidät kaiken aikaa synnistä. Olemme Jumalan edessä täydelliset.
Tuo on tietynlainen oppi. Selität suoran käskyn joksikin muuksi. Olen kyllä samaa mieltä tuosta, mutta nyt olikin kyse siitä, onko oppeja olemassa vai ei ja miten niihin suhtaudutaan - kieltämällä niiden olemassaolon vai hyväksymällä, että niitä on ja, että siksi niitä tulee tutkia ja arvioida.

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhitys
« Vastaus #162 : 30.05.14 - klo:20:22 »
Kristuksessa ollaan täydelliset, mutta se ei sulje sitä pois ettemmekö joudu/saa tehdä parannusta kaiken aikaa kun huomaamme että teemme vastoin Jumalan tahtoa. Ja kun näin toimimme eli haluamme valkeudessa elää niin Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa meidät kaiken aikaa synnistä. Olemme Jumalan edessä täydelliset.
Näinpä juuri. Jumala tietää mitä tekoa olemme, Hän muistaa meidät tomuksi. Valvovaa, aralla tunnolla sanan suhteen elävää ei voi kukaan syyttää, koska Jumala on se joka vanhurskauttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhitys
« Vastaus #163 : 30.05.14 - klo:21:58 »
Sinulla lipsahti tuossa joukkoon Raamatun ulkopuolinen oppi. Ei Jeesus opettanut tuossa mitään muuttumisesta täydelliseksi. Yrität vesittää Jeesuksen sanoja. Jeesus edellytti, että pitää olla täydellinen.

Olen tästä täysin samaa mieltä. Vuorisaarna käy täysin käsittämättömäksi ellei ymmärrä, että siinä Jeesus opettaa lakia. Täydellisyyden vaatimuskin kuuluu siihen. Samoin tämä: "Sentähden, kaikki mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille."

Lakia ei ole annettu sovellettavaksi, vaan noudatettavaksi. Ja jos joku ei sitä jostain syystä noudata, hän on lain rikkoja. Laki edellyttää täydellisyyttä, ei jotain sinne päin.

Jos tämä on jonkun mielestä oppia, niin voin vakuuttaa, että se oppi on raamatullista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Pyhitys
« Vastaus #164 : 31.05.14 - klo:11:23 »
On hyvä lukea tarkkaan mitä tekstissä todella halutaan sanoa. Itse luin
erästä jaetta pitkään eri käsityksessä, kunnes huomasin että yksi sana olikin
aavistuksen erilailla kirjoitettu ja silloin sisältökin muuttui ::)
Joskus vaan on liikaa vauhtia, lukiessakin.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.