Kirjoittaja Aihe: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?  (Luettu 2852 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« : 07.03.17 - klo:22:19 »
Tällainen kerettiläinen ajatus on viime aikoina pyörinyt mielessä. Käsitykseni mukaan voi olla.

Raamatun lukeminen ei ole mikä tahansa juttu. Sitä voi lukea tuomiokseen yhtä hyvin kuin siunaukseksi. Arvelen, että tuo edellinen on liiankin yleistä. Raamattua voi lukea monella tavalla, mutta otan tähän nuo kaksi perusperiaatetta.

Itse olen lukenut Raamattua paljolti tuomiokseni. Sillä tarkoitan lukutapaa, etten etsi sieltä totuutta vaan vahvistan sillä siihen asti omaksumaani käsitystä totuudesta. Tuolla pitkässä kastekeskustelussa tämä tulee oikein hyvin esille. Nekin, jotka sanovat, että Raamattua tulee lukea niinkuin se on kirjoitettu eivät itse noudata tätä sääntöä, vaan lukevat sitä sen tulkinnan lävitse, jonka ovat joskus omaksuneet.

Yksi vakava virhe on siinä, että Raamatun lukeminen nostetaan pelastuksen ehdoksi. Otan lainauksen toisaalla olleesta tekstistä:

"Olisi hyvä eroittaa aikaa rukoukseen, mietiskelyyn, ja Raamatun lukemiseen päivittäin jos mahdollista.

Tuo lihavoitu on kaksipiippuinen juttu, eikä se toimi kaikilla samalla tavalla.

Otan yhden esimerkin. Evankelisena julistajana tunnetuksi tullut C.O. Roseniuskin retkahti äärimmäiseen lakihenkisyyteen juuri tässä asiassa. Hän kirjoittaa kirjassaan Tie rauhaan näin:

"Jos tahdot saada iankaikkisen elämän, sisäisen ihmisesi täytyy saada ravintoa. Jos sinulla ei ole aikaa lukea Jumalan Sanaa, niin sinun on otettava itsellesi aikaa, tapahtukon se sitten yöllä tai päivällä. Sillä vain yksi on tarpeen! Jos et voi tehdä näin, niin voimme etukäteen sanoa, että et kerran pelastu. On aivan sama jos heti lakkaat ajattelemasta taivasta."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #1 : 08.03.17 - klo:03:20 »
Tällainen kerettiläinen ajatus on viime aikoina pyörinyt mielessä. Käsitykseni mukaan voi olla.

Raamatun lukeminen ei ole mikä tahansa juttu. Sitä voi lukea tuomiokseen yhtä hyvin kuin siunaukseksi. Arvelen, että tuo edellinen on liiankin yleistä. Raamattua voi lukea monella tavalla, mutta otan tähän nuo kaksi perusperiaatetta.

Itse olen lukenut Raamattua paljolti tuomiokseni. Sillä tarkoitan lukutapaa, etten etsi sieltä totuutta vaan vahvistan sillä siihen asti omaksumaani käsitystä totuudesta. Tuolla pitkässä kastekeskustelussa tämä tulee oikein hyvin esille. Nekin, jotka sanovat, että Raamattua tulee lukea niinkuin se on kirjoitettu eivät itse noudata tätä sääntöä, vaan lukevat sitä sen tulkinnan lävitse, jonka ovat joskus omaksuneet.

Yksi vakava virhe on siinä, että Raamatun lukeminen nostetaan pelastuksen ehdoksi. Otan lainauksen toisaalla olleesta tekstistä:

"Olisi hyvä eroittaa aikaa rukoukseen, mietiskelyyn, ja Raamatun lukemiseen päivittäin jos mahdollista.

Tuo lihavoitu on kaksipiippuinen juttu, eikä se toimi kaikilla samalla tavalla.

Otan yhden esimerkin. Evankelisena julistajana tunnetuksi tullut C.O. Roseniuskin retkahti äärimmäiseen lakihenkisyyteen juuri tässä asiassa. Hän kirjoittaa kirjassaan Tie rauhaan näin:

"Jos tahdot saada iankaikkisen elämän, sisäisen ihmisesi täytyy saada ravintoa. Jos sinulla ei ole aikaa lukea Jumalan Sanaa, niin sinun on otettava itsellesi aikaa, tapahtukon se sitten yöllä tai päivällä. Sillä vain yksi on tarpeen! Jos et voi tehdä näin, niin voimme etukäteen sanoa, että et kerran pelastu. On aivan sama jos heti lakkaat ajattelemasta taivasta."


Kaikki tekeminen tai tekemättä jättäminen voi olla vaarallista. Roseniuksen(kin) mukaan Raamatun lukematta jättäminen sulkee ihmisen pelastuksen ulkopuolelle. Teksti on ymmärrettävä niin, että ulkopuolelle jäävät lisäksi ne onnettomat, jotka "lakkaavat ajattelemasta taivasta". Sitten on miljoonien näkemys, että vedellä kastamattomat joutuvat kadotukseen. Tähän voisi kirjoittaa tosi piiiitkän listan asioista, jotka (muka) oikein suoritettuina avaavat tai vaihtoehtoisesti sulkevat taivaan ovet.

No niin, mennäänpä varsinaiseen asiaan. Ei Raamatun lukeminen ja rukoileminen ole vaarallista, kun niistä ei tehdä pelastuksen välineitä Jeesuksen lunastustyön rinnalle. Raamatun tutkiminen ja rukouselämä johtavat meitä oikeaan suuntaan, siis alaspäin "maan alinpiin paikkoihin". Elämän rikkaus Kristuksessa on kätkettynä Jumalan Sanaan ja rukoukseen. Pelastus on kätkettynä Jumalassa ja "se tulee Jumalalta, joka valtaistuimella istuu". Jos nämä menevät sekaisin niin työlääksi ja raskaaksi käy matka...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #2 : 08.03.17 - klo:07:10 »
No niin, mennäänpä varsinaiseen asiaan. Ei Raamatun lukeminen ja rukoileminen ole vaarallista, kun niistä ei tehdä pelastuksen välineitä Jeesuksen lunastustyön rinnalle. Raamatun tutkiminen ja rukouselämä johtavat meitä oikeaan suuntaan, siis alaspäin "maan alinpiin paikkoihin". Elämän rikkaus Kristuksessa on kätkettynä Jumalan Sanaan ja rukoukseen. Pelastus on kätkettynä Jumalassa ja "se tulee Jumalalta, joka valtaistuimella istuu". Jos nämä menevät sekaisin niin työlääksi ja raskaaksi käy matka...

Täytyy surulla tunnustaa, että juuri tuo lihavoitu on ollut henkilökohtainen ongelmani. Ja kolme vuotta uskoontuloni jälkeen ottamani "uskovien kaste" ikäänkuin kruunasi tuon tilan. Ajatella, MINÄ sentään olen oikea uskova! Mutta olenko minä poloinen ainoa, joka noin olen ajatellut?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #3 : 08.03.17 - klo:16:51 »
Varmaan kaikki asiat voidaan ymmärtää myös aivan väärin. Vahingollisuus ei siten ole Raamatun lukemisessa tai jossain muussa tekemisessä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #4 : 08.03.17 - klo:17:41 »
Varmaan kaikki asiat voidaan ymmärtää myös aivan väärin. Vahingollisuus ei siten ole Raamatun lukemisessa tai jossain muussa tekemisessä.

Sitä vaan olen ihmetellyt, miksi juuri minä sorrun näihin vääriin ratkaisuihin. Eikö todellakaan ole kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?

Jotain hyvääkin näistä vääristä asioista on seurannut. Esimerkiksi melko pitkistä tauoista Raamatun lukemisessa on ollut hyötyäkin. Joskus sitten, kun saa inspiksen lukea Raamattua, se avautuu aivan uudella tavalla. Joskus pitää oikein tarkistaa, että mitä painosta tämä Raamattu on, kun se tuonkin asian sanoo noin, mitä en ennen ole huomannut.

Sitäkin olen pohtinut, että miten ne alkuaikojen kristityt tulivat toimeen, kun Raamattuja ei vielä ollut. Ilman niitä tultiin toimeen noin 1500 vuotta. Alussa ei ollut painettua sanaa ollenkaan, vaan oli joitain kopioituja kirjeitä, joita jossain luettiin ääneen. Uskon perusasioiden täytyy olla hyvin yksinkertaisia, että ne voi ymmärtää. Ja niinhän ne ovatkin.

Olen kertonut täällä kahdesta uskovasta tädistäni. En muista nähneeni kummankaan heistä lukevan milloinkaan Raamattua, vaikka toinen asui melkein koko ajan meillä. En tiedä edes sitä, oliko kummallakaan Raamattua. Jäämistöstäkään sitä ei ole löytynyt tai ainakaan minun tietooni tullut. Mitään epäilystä ei kuitenkaan ole siitä, etteivätkö tädit ole uskossa olleet ja heidän vaikutuksensa läheisten hengellisen elämän syntymiseen on ollut suuri.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #5 : 09.03.17 - klo:11:05 »
Varmaan kaikki asiat voidaan ymmärtää myös aivan väärin. Vahingollisuus ei siten ole Raamatun lukemisessa tai jossain muussa tekemisessä.

En suinkaan sano, ettei Raamattua pitäisi lukea. Kannattaa kuitenkin ajatella sitä, että miksi sitä luen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #6 : 09.03.17 - klo:21:12 »
Varmaan kaikki asiat voidaan ymmärtää myös aivan väärin. Vahingollisuus ei siten ole Raamatun lukemisessa tai jossain muussa tekemisessä.

En suinkaan sano, ettei Raamattua pitäisi lukea. Kannattaa kuitenkin ajatella sitä, että miksi sitä luen.
En ehkä ihan ymmärrä, mitä sanot. Varmasti on tuttua sinullekin jano ja nälkä lukea Raamattua. Se on kuin herkkuruokaa, jonka saamisesta ei saa tarpeekseen. Sitä vaan lukee ja lukee kaiken liikenevän ajan. Sama kaipaus on seurakuntaa ja siellä julistetun sanan suhteen. On vaan valtavan suuri jano päästä tuntemaan Herraa enemmän ja syvemmin.

Joskus elämään voi tulla aikoja, että tällainen jano ja nälkä sammuvat. Tulee isoja vastoinkäymisiä ja tragedioita, uskonkriisejä ja syviä epäuskon pimeyksiä. Vahvuudeksi näissä tulevat Jumalan sana, jota on tullut luettua. Sieltä Jumalan Henki nostaa mieleen omaa sanaansa, joka tulee avuksi monin tavoin. Ne ovatkin niitä tilanteita, kun sana muuttuu konkreettisesti toteutuvaksi elämäksi ja taas usko ja elämä Jumalan yhteydessä vahvistuvat.

Raamattua siis luetaan elämää varten. Sana on elämän leipää.

Poissa Athos

  • Viestejä: 5
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #7 : 14.03.17 - klo:21:30 »
Voi se myös siinä mielessä tuottaa ongelmia Raamatun luku, että kun sanaa soveltaa käytäntöön, niin ei aina osaa käyttää tarpeeksi omaa järkeä, vaan ajattelee kaiken vain raamattusuodattimen läpi. Kumminkin meidän on lupa myös käyttää omaa järkeämme. Ei aina Raamatun soveltaminen käytäntöön ole niin yksioikoisen yksinkertaista joka kohdassa. Monella tapaa joutuu soveltamaan.
« Viimeksi muokattu: 26.03.17 - klo:23:52 kirjoittanut Athos »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #8 : 16.03.17 - klo:08:08 »
Kyllä käytännön elämä on osoittanut sen, että luettua Jumalan sanaa voidaan käyttää väärin. Siis perustellaan sydämen nurjia ajatuksia ja pahoja tekoja Jumalan sanalla. Monesti jopa pitää paikkansa se mitä Jeesus sanoi ristillä "he eivät tiedä mitä tekevät". Luullaan siis, että toimitaan tarkasti sanaa noudattaen, vaikka todellisuudessa ihmisen oma perkeleellisyys on asialla.

Raamatun lukemisen vaarallisuus riippuu siitä millä asenteella ja missä hengessä sitä luetaan. Kyllä Raamattuun vetoamalla saa ihmissuhteet rikottua, jos sellaista vimmaa puseron alta löytyy. Lopulta siinä taitaa mennä jumalasuhdekin, kun aikansa teutaroi sanaa väärin käyttäen.
Ihmisroska

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #9 : 18.03.17 - klo:09:33 »
Valitettava tosiasia on, että useimpia kristikunassa liikkuvia vieraita ja vääristyneitä opetuksia 'perustellaan' Raamatulla. Siksi ne onkin niin vaarallisia.

Meillä itsekullakin lienee aihetta miettiä, missä kohden itse mahdollisesti syyllistymme siihen?

Raamattu ei ole teesikokoelma erillisiä irrallisista asioista ja opinkappaleita. Se on suurelta osin historiaa. Myös opetuskirjeet on suurelta osin kirjoitettu tiettyihin konkreettisiin tilanteisiin. Seurakunnssa esiintyviin kysymyksiin, väärinymmärrkysiin, väärinkäytöksiin. Esim. korinttolaiset tiesivat paljon meitä paremmin taustat ja sen tilanteen johon Paavali kirjeensä erityisesti kohdisti. On haasteellista koettaa ymmärtää asioita niiden oikeissa yhteyksissään. Ja myöskin koko Raamatun 'asiayhteydessä'.

Siksi saamme olla jatkuvasti aralla tunnolla ja pyytää Jumalalta ymmärrystä. Ettemme lukisi kirjoituksia niiden tarkoituksen vastaisesti.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Voiko Raamatun lukeminen olla vaarallista?
« Vastaus #10 : 21.03.17 - klo:23:39 »
Tulkinnoissahan ne virheet sitten tulevat, kun/jos tulevat. Lukeminen sinänsä ei ole vaarallista, kun ei lisää tekstejä Raamatun kirjoituksiin, eikä ota niitä pois. Normaalisti kirjojen sisältöä ymmärretään rationaalisella järjellä, sen mitä ymmärretään. Raamatun tekstit eivät välttämättä avaudu  järjelle.
Jumala kyllä avaa Pyhän Henkensä kautta tarvittavan määrän tekstiä sellaiselle vilpittömälle lukijalle, joka on hengellisesssä nälässä ja janossa. Isoavat ja janoavat vanhurskautta, kuten Raamattu asian ilmaisee.

Matt. 5:6   Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.