Kirjoittaja Aihe: Missä opetetaan Armosta oikein!  (Luettu 38002 kertaa)

Charlotte

  • Vieras
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #90 : 09.11.13 - klo:07:38 »

Minulle on taas helluntailainen puhe särähtänyt, kun monet rötöstelijät ja monenlaisen pahantekijät ovat puhuneet vuolaasti syntiseikkailuistaan ja sitten ovat kertoneet suuresta Ratkaisustaan. Kokouksesta toiseen sellaisen toistaminen on mielestäni ollut hengellistä väkivaltaa niitä kohtaan, jotka ovat lähtöisin uskovaisesta kodista ja ovat kasvaneet kiinni uskoon.

Ja sitten on myös niitä ihmisiä, jotka eivät ole tulleet uskovasta kodista, mutta joilla "ratkaisun" jälkeen elämä ei ollutkaan ruusuilla tanssimista, vaan masennukset, ahdistukset ja pelot edelleen kiusasivat toisin kuin joillain julkkissaarnaajilla, joiden elämä muuttui kertaheitolla "kun oli tehnyt ratkaisun".

Niitä puhujia on tosin ollut muuallakin kuin helluntailaisten piirissä. (Siis sen puhujia, että kun tekee ratkaisun, koko elämä muuttuu täysin toiseksi tms.)

PS. edellä mainitun takia, minulla oli hieman vaikeuksia, miten pitäisi suhtautua pääkaupunkiseudulla olleeseen "mahdollisuus muutokseen" kampanjaan. Siinä korostuu mielestäni liikaa maallisen elämän muutokset, ongelmien poistumiset jne. Siis näkökulma on liian ihmiskeskeinen, Jumala tuntuu olevan vain "väline", jota tarvitaan näiden muutoksien aikaansaamiseen.
« Viimeksi muokattu: 09.11.13 - klo:07:49 kirjoittanut Charlotte »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #91 : 09.11.13 - klo:13:14 »
Koska olet ollut helluntalainen, sinulle on jotain ikävää tapahtunut. Ikävintä on se, että se kohtasi sinua tuhansissa kokouksissa.
Kuitenkin voit ja voin lohduttautua sillä, että olet suhteellisen harvinainen tapaus. Ahdistuneisuus ja uskonmenettäminen väärän julistuksen vuoksi on ilmiö, jota esiintyy.
Valitettavasti minun on kerrottava, että en ole mitenkään harvinainen tapaus. Olen tavannut paljon ihmisiä, jotka puhuvat samaa.
Suosittelen tekemään pienen laskutoimituksen. Sunnuntain päivätilaisuuksissa on tietämissäni seurakunnissa paikalla ehkä kolmannes tai jopa alle. Jossain hyvin pienessä tai kasvavassa seurakunnassa tilanne on toisin.
Jos otetaan jonkunlaiseksi lähtöarvoksi 50%.
Helluntailaisia on 50000 => 25000 ihmistä on jossain ja lisäksi muita vuosien varrella pois jääneitä on sankoin joukoin.
Syitä on tietysti monenlaisia, mutta väitän, että lakihenkinen julistus on ajanut tuhansittain uskovia muualle.
He tulivat koska kuulivat evankeliumin, mutta lähtivät pois koska eivät sitä enää kuule.
Ennen kaikkea uskovien tarvitsisi kuulla sitä jatkuvasti.

Vaikka en ole enää helluntaiseurakunnan kirjoissa, olen sellaisten kanssa tekemisissä. Lähin nukkuu parivuoteen toisella reunalla.
Väärinkäsitysten välttämiseksi: en ole menettänyt uskoani Jumalaan. Olen menettänyt uskoni siihen, että helluntaiherätys korjaisi enää suuntaansa.

Lainaus
Olet oikeassa, harhaoppista pitää nuhdella ja karttaa. Voisitko yv'nä laittaa minulle ne henkilöt nimeltä, jotka ovat tällaiseen sortuneet ilman, että heitä olisi ojennettu. En väitä ettei sinulla tällaisia kokemuksia olisi. Harhaoppisuus elää ja voi hyvin, pitäen pystyssä, jopa, kirkkokuntiakin.
Nimilistasta tulisi niin pitkä, etten viitsi laittaa.
Moni on vuosikymmenien lakihenkisyyden jälkeen löytänyt armon.
Minullekin on joku saarnaaja henkilökohtaisestikin tullut sanomaan, että hänellä kesti vuosia olla saarnaajana, ennen kuin käsitti mistä tässä uskossa on oikein kysymys.

Nyt täytyisi hieman tehdä erittelyä:

Helluntailaisuus oli 70-luvulla hirveän lakihenkistä. Myöhemmin osa porukkaa meni toiseen laitaan eli laittomuuteen.
Viimeisin piirre on touhu, joka tulee johtamaan kirkollistumiseen pikku hiljaa hiipivine ulkonaisine muotoineen.

Lainaus
Voit varmaan kokemuksesta tuoda paljon ihmisten lankeamisia ja virheitä ja jopa väärää opetusta, koskien helluntalaisuutta. Niitä esiintyi jo apostolien aikaisissa helluntaiseurakunnissa (mm. Korinto) ja viimeisin kirjattu selostus oli Seurakunnan pään Jeesuksen tähänkin päivään saakka säilynyt nuhtelu, koskien seitsemää seurakuntaa Aasiassa. On valitettavaa, ettet kestänyt puutteellisia ihmisiä. Uskon kuitenkin, että heidänlaisensa eivät ole kohdallasi loppuneet vaikka helluntaiherätykset olet jättänytkin.
Itse asiassa on niin, että puutteelliset ihmiset eivät kestäneet minua.
Olen useamman vuoden yrittänyt etsiä itselleni seurakuntaa. Joissain paikassa olen ollut useamman vuodenkin ja jopa puhunut useammassakin kokouksessa.
Lopulta on aina käynyt niin, että kyseisissä paikoissa totuuden etsiminen ei ole ollut ykkösjuttu, vaan erilaiset vanhat opit on nostettu esille ja tavalla tai toisella on sanottu: "ota tai jätä"
Minulle kelpaisi aivan hyvin epätäydellisempikin paikka, jos siellä aidosti haluttaisiin etsiä totuutta.

Jos löydän muistiinpanoistani erään tällaisen tämän ketjun aiheeseen liittyvän opillisen törmäyksen, laitan sen näkösälle. Tietenkin niin, ettei tarpeettomasti juttu kohdistu kehenkään erityisesti.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #92 : 09.11.13 - klo:13:23 »

Sitten on kirjoitettu että usko ilman tekoja on kuollut, eli uskosta seuraa teot.

Nyt aletaan päästä aiheeseen. Koska tekoja pitää olla, niin onhan loogista, että pitää tietää, mitä tekoja on oltava. Eikö niin?

Totta. jos on opittavaa tahi korjattava suuntaa on hyvä tietää mikä oppi-aihe on kyseessä ja vielä tarkemmin mitä käytännössä tulee tehdä.

Jeesus sanoi:
Joh. 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

No en tiedä voinko tämän lupauksen ottaa vai en, mutta sama se.
Olen toista mieltä, tosin en tunne kaikkia tahi mitään tosiasioita.
Nyt Jos Jeesus olisi täällä eikä taivaassa, niin tietäisin miten lähestyä Herra ja miten saada VARMASTI apu.

Kuten Jaakob, pitäisin opetuslasten estelyistä huolimatta Jeesuksen jalasta kiinni kunnes saisin vastauksen.
vaikka jalat hajalle lyötynä.
Jeesus ei liikkuisi milliä suuntaa tahi toiseen, ennenkuin olisin saanut mitä tarvitsen ja anon.

Nyt, jos on teillä joku konkreettinen teko eli miten voin anoa ja rukoilla että vastaus on 100% varma eikä epävarma tahi ehtojen takana.
Mikä on se hätä mikä kelpaa Jumalalle Hädän päivänä ja otollisena aikana ??

Miten voi lähestyä Jumalaa että Hän VARMASTI lähestyy minua ??
nousen keittiö pöydälle ?? vai mitä ???




Vastavoima

  • Vieras
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #93 : 09.11.13 - klo:13:27 »
Eräs konkreettinen teko.
Luukas.
Kolkutan ovelle kunnes saan kolme leipää.

Nyt kenen ovelle menen kolkuttamaan ja ikkunaan kiviä heittelemään ?? (tosin pieniä kiviä ettei ikkuna hajoa.)

Nyt jos olisi tämä tapaus, heittelisin kiviä kunnes talon isäntä vaimon ja lapsien huutamisen perästä antaisi kolme leipää ja voita vielä päälle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #94 : 09.11.13 - klo:15:09 »
Nyt, jos on teillä joku konkreettinen teko eli miten voin anoa ja rukoilla että vastaus on 100% varma eikä epävarma tahi ehtojen takana.
Mikä on se hätä mikä kelpaa Jumalalle Hädän päivänä ja otollisena aikana ?

Joskus Hän vastaa, että odota. Joskus voi viedä jopa 40 vuotta, ennen kuin vastaus tulee. Kokemusta on. Älä siis hättäile.

Joskus pyyntöön tulee kielteinen vastaus, koska se on todennäköisesti meille parempi kuin myönteinen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #95 : 10.11.13 - klo:11:59 »
Onko Armolla ehtoja?

Armahtaako Jumala kaikki ihmiset?
Kyllä Jumala armahtaisi, mutta ihminen ei siihen suostu.


Miten on Saldo, mitä arvelet.
Antaako Jumala kaikille armon ja tahi armahtaa ??

Saldo

  • Vieras
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #96 : 10.11.13 - klo:14:26 »


Ihminen ei voi vaikuttaa (pelastavan) armon saamiseksi promillenkaan vertaa. Koska lankeemuksen seurauksena ihminen on perisynnin alainen, on se hippunenkin omaa osuutta perisynnin turmelemana kelpaamaton Jumalalle. - Tähän tapaan opetetaan srk:ssa, jossa olen nyt ollut kolmisen vuotta.

Seuraavassa tuoreessa saarnassa tyrmätään niin ratkaisut kuin omat valinnat.  Herättääkö saarna jotain ajatuksia? Onko laki ja evankeliumi eroteltu ja annosteltu oikein, onko halpaa armoa ja liian helppoa uskoa?

Toisaalla eriteltiin evankelistan ja pastorin puheitten luonnetta. Mitä mieltä olette, onko äänessä lakihenkinen evankelista, lempeitä puheleva paimen vai kenties Sanaa selittävä opettaja?

Olkaapa hyvät: "Mitä on usko?"  http://www.lhpk.fi/seinajoki/saarnat/

(toivottavasti linkki kohdistuu oikein)

"Hippunenkin omaa osuutta perisynnin turmelemana .. "
".. tyrmätään niin ratkaisut kuin omat valinnat".
".. onko äänessä … "

Peräät ajatuksia, joita saarna voisi herättää. Esitin jo ajatukseni ja perustelut niille, kommenteissani muille.
Ajattelin, että halusit todella kuulla mitä mieltä ollaan. Ilmeisesti joidenkin ajatukset ennakoit ja niitä tulikin esille myötäilleen kallistumaasi.

Ilmeisesti saarna oli tarkoitettu palauttamaan tahtomisista ja tekemisistä, vaikka sitä olisi vain hippusen verran. 

Tässä ajatuksiani, joita viitteesi ja kirjoituksesi minussa herätti:

Perisyntioppia en ole löytänyt Raamatusta, vaikka Augustinus jo neljännellä vuosisadalla sen löysi. Se kelpasi kehityksen alla olevalle Roomalaiskatoliselle kirkolle (RKK) ja sittemmin Lutherkin sen kokonaisuudessaan 'muurasi' alottamansa kirkon opilliseen perustukseen.
Tällaista tapahtuu, koska pelkkä, tylppä Raamattu ei riitä. Raamatussa Jeesus sanoo opetuslapsilleen "tahdotteko tekin mennä pois?", kun oli enää 12 jäljellä. Jeesus ei anna minkäänlaista vihjettä, että Seurakunta kasvaisi vastasyntyneen vauvan kastamisella, vaan niillä, jotka eivät tahtoneet mennä pois. Ei ole hippusenkaan vertaa kadottavaa vastasyntyneessä, koska "senkaltaisten on Jumalan valtakunta". Näin Raamatussa, eikä helvetti ole kastamattomana kuolleen lapsen osa. RKK on lieventänyt paikan nk. "limbo'ksi", jonka olemassoloa se on alkanut uudelleen harkitsemaan, muttei vielä sitä poistanut käytöstä.

Eli täytyy toistamiseen palata kirkkojen yhteiseen autuuttavaan sakramenttiin, vaikka sellainen sinua kyllästyttääkin, eikä ainoastaan sinua. Armo tulee niin evlut kuin RKK'n jäsenelle vauvakasteessa. Luterilaisuudessa on selitetty olevan mahdollisuus laittaa kasteen armon tyhjäkäynnille ja kytkeä se takaisin, eli palata kasteen armoon. 

Muihin kohtiin  vastailen myöhemmin. On kokoustoimintaa tässä välillä.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #97 : 10.11.13 - klo:14:44 »
Kuuntelin tuon Aki Miettisen opetuksen anteeksiantamisesta ja siinä tuli myös esille hyvin mitä armo on :)

http://www.onewaymission.fi/index.php/kotimaa/opetuslapseuskoulu/netti-opetuslapseuskoulu

ja sivulta nuolivalikosta;

Opetuslapseuskoulu,  26 osa
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #98 : 10.11.13 - klo:15:05 »
Perisyntioppia en ole löytänyt Raamatusta,

Entä tämä: Room. 5:12-19. Voisiko siinä olla raamatullinen perisyntioppi?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #99 : 10.11.13 - klo:16:21 »
Minä en kuuntele puheita sillä tavalla, että mietiskelisin aina jotain vuosisatojen takaisia merkityksiä joillekin jonkun uskonsuunnan sanoille - niillä ei käytännön elämässä ole aina mitään merkitystä.
En pystyisi koskaan kuuntelmaan yhtään mitään, jos liian rantuksi rupeaisin, koska jokaisessa piirissä on omat painolastinsa, tavat ja oma kaanaan kieli.

Lainaus käyttäjältä: Tuom.12
4 Ja Jefta kokosi kaikki Gileadin miehet ja ryhtyi taisteluun Efraimia vastaan; ja Gileadin miehet voittivat efraimilaiset, jotka olivat sanoneet: "Te olette karkureita Efraimista; Gilead on Efraimin ja Manassen keskessä".
5 Ja gileadilaiset valtasivat efraimilaisten tieltä Jordanin kahlauspaikat. Kun sitten Efraimin pakolaiset sanoivat: "Antakaa minun mennä yli", kysyivät Gileadin miehet kultakin: "Oletko efraimilainen?" Jos hän vastasi: "En",
6 niin he sanoivat hänelle: "Sano 'shibbolet'". Jos hän sanoi "sibbolet", kun ei osannut ääntää oikein, ottivat he hänet kiinni ja tappoivat Jordanin kahlauspaikoilla. Niin kaatui silloin Efraimista neljäkymmentäkaksi tuhatta.

Elämä rikastuu paljon, kun ei laittele liikaa ennakkoasenteita sen mukaan kuka on mistäkin taustayhteisöstä lähtöisin.

Joku syö kalan kokonaisena, toinen poistaa ruodot huolellisesti, mutta syö sen mikä on syötävää.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #100 : 10.11.13 - klo:16:55 »
Jeesus on myös savi-astia?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #101 : 10.11.13 - klo:18:06 »
Kuuntelin helluntaipainotuksilla olevaa puhetta armosta.
Hyvä saarna tuokin.
Silti puheessa on mielestäni parikin kohtaa, josta pitäisi puhujalta tarkemmin kysyä mitä hän niillä oikeasti tarkoittaa.
Toinen on täälläkin esillä ollut tahtominen, toinen on se, laitettiinko synti Jeesuksen päälle, tuliko hän synniksi, mutta ei tullut syntiseksi.

http://www.uskotv.fi/?page=watch&vid=8335


Saldo

  • Vieras
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #102 : 10.11.13 - klo:20:45 »
Minä en kuuntele puheita sillä tavalla, että mietiskelisin aina jotain vuosisatojen takaisia merkityksiä joillekin jonkun uskonsuunnan sanoille - niillä ei käytännön elämässä ole aina mitään merkitystä.
En pystyisi koskaan kuuntelmaan yhtään mitään, jos liian rantuksi rupeaisin, koska jokaisessa piirissä on omat painolastinsa, tavat ja oma kaanaan kieli.

Lainaus käyttäjältä: Tuom.12
4 Ja Jefta kokosi kaikki Gileadin miehet ja ryhtyi taisteluun Efraimia vastaan; ja Gileadin miehet voittivat efraimilaiset, jotka olivat sanoneet: "Te olette karkureita Efraimista; Gilead on Efraimin ja Manassen keskessä".
5 Ja gileadilaiset valtasivat efraimilaisten tieltä Jordanin kahlauspaikat. Kun sitten Efraimin pakolaiset sanoivat: "Antakaa minun mennä yli", kysyivät Gileadin miehet kultakin: "Oletko efraimilainen?" Jos hän vastasi: "En",
6 niin he sanoivat hänelle: "Sano 'shibbolet'". Jos hän sanoi "sibbolet", kun ei osannut ääntää oikein, ottivat he hänet kiinni ja tappoivat Jordanin kahlauspaikoilla. Niin kaatui silloin Efraimista neljäkymmentäkaksi tuhatta.

Elämä rikastuu paljon, kun ei laittele liikaa ennakkoasenteita sen mukaan kuka on mistäkin taustayhteisöstä lähtöisin.

Joku syö kalan kokonaisena, toinen poistaa ruodot huolellisesti, mutta syö sen mikä on syötävää.

Koska tämän haluat kohdistaa jollekin niin lainaa kohta mistä tällainen kommentti aiheutui.

Menen kyllä sinun kommenttiisi minulle, mutta yritän ottaa Hileman vielä esille.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #103 : 10.11.13 - klo:20:58 »
Minä en kuuntele puheita sillä tavalla, että mietiskelisin aina jotain vuosisatojen takaisia merkityksiä joillekin jonkun uskonsuunnan sanoille - niillä ei käytännön elämässä ole aina mitään merkitystä.
En pystyisi koskaan kuuntelmaan yhtään mitään, jos liian rantuksi rupeaisin, koska jokaisessa piirissä on omat painolastinsa, tavat ja oma kaanaan kieli.

Lainaus käyttäjältä: Tuom.12
4 Ja Jefta kokosi kaikki Gileadin miehet ja ryhtyi taisteluun Efraimia vastaan; ja Gileadin miehet voittivat efraimilaiset, jotka olivat sanoneet: "Te olette karkureita Efraimista; Gilead on Efraimin ja Manassen keskessä".
5 Ja gileadilaiset valtasivat efraimilaisten tieltä Jordanin kahlauspaikat. Kun sitten Efraimin pakolaiset sanoivat: "Antakaa minun mennä yli", kysyivät Gileadin miehet kultakin: "Oletko efraimilainen?" Jos hän vastasi: "En",
6 niin he sanoivat hänelle: "Sano 'shibbolet'". Jos hän sanoi "sibbolet", kun ei osannut ääntää oikein, ottivat he hänet kiinni ja tappoivat Jordanin kahlauspaikoilla. Niin kaatui silloin Efraimista neljäkymmentäkaksi tuhatta.

Elämä rikastuu paljon, kun ei laittele liikaa ennakkoasenteita sen mukaan kuka on mistäkin taustayhteisöstä lähtöisin.

Joku syö kalan kokonaisena, toinen poistaa ruodot huolellisesti, mutta syö sen mikä on syötävää.

Koska tämän haluat kohdistaa jollekin niin lainaa kohta mistä tällainen kommentti aiheutui.

Menen kyllä sinun kommenttiisi minulle, mutta yritän ottaa Hileman vielä esille.
Kommenttini on yleisesti tarkoitettu otettavaksi. Uskovat eri uskonsuunnissa hokevat monia sellaisia sanoja, joita ovat oppineet ilman todellista sisältöä. Ei ne esi-isien ajatukset sisältöineen loppujen lopuksi merkitse yhtään mitään.

Perisynti, armoneuvo ja kasteen armo - noilla kaikilla on joku historiallinen tausta.
Minulla on eräs ystävä, joka toimii minulle liian karismaattisessa seurakunnassa vanhimmistoveljenä. Hän on ihan taatusti uskovainen, mutta silti hän kertoo palanneensa kasteen armoon. Hän on niin nuoruudessaan oppinut.
Mitä ihmeen väliä niillä sanoilla on tai loppujen lopuksi sillä opillakaan. Eikö se ole tärkeintä, että hän usko pelastuvansa uskon kautta Jeesukseen.
Pelastaako oikea oppi tai estääkö väärä oppi pelastumasta?
http://puimatanner.net/index.php?topic=106.0

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Missä opetetaan Armosta oikein!
« Vastaus #104 : 11.11.13 - klo:02:25 »
Vaikka sain aivan luterilaisen kasvatuksen (nimikristillisen), kävin vanhanaikaisen rippikoulun (ei mitään leirejä) ,  tulin uskoon luterilaisissa piireissä,
lukion uskonnonopettaja oli tiukka luterilainen teologi jne,
niin silti en koskaan
omaksunut sellaista käsitettä kuin "kasteen armo" tai jopa "kasteen armoliitto".

Vauvakaste oli minusta aina hiukan omituinen, lähinnä etunimenantotilaisuus, jonka
suoritti pappi sen takia, että samalla vauva merkittiin kirkonkirjoihin (ja siis aikanaan kirkollisveron maksajaksi).

Myöhemmin aloin tajuta kasteen olevan muutakin, ja olenkin saanut uskovana upotuskasteen paljon myöhemmin- mutta tämä on toinen juttu.

Siis tuo kasteen armo on minulle outo käsite. 
Ehkä se on joillekin luterilaisille tärkeäkin asia?