Kirjoittaja Aihe: Terveys  (Luettu 2175 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Terveys
« : 17.09.19 - klo:21:24 »
En löytänyt aiheesta omaa ketjua, joten aloitan uuden. Tiedän, että aihe on kovin laaja, eikä tarkoituksenani ole muodostaa tästä mitään nettiterveysklinikkaa. Joistakin terveyteen liittyvistä asioista voisi kuitenkin keskustella.

Melkein kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, joista on pitkä lista siinä luettelossa, joka apteekista ostetun lääkkeen pakkauksen mukana tulee.

Muista lapsuudesta vanhan sanonnan: "Mikä suutarinsällin parantaa, se räätälinsällin tappaa". Siinä voi olla totuuden siemen. Itselläni on jonkun verran kielteisiä kokemuksia lääkkeistä, joita lääkäri on määrännyt. Toisaalta on myös kokemuksia siitä, että lääkkeen avulla olen parantunut.

Nyt haluaisin puhua verenpaineista. Meillä normaalina pidetään painetta, joka on korkeintaan n. 80/140.

Meillä kävi juuri sukulaisia Ruotsista ja kerroin, että mulla yläpaine on yleensä korkea n. 150-160. Sain kuulla, että Ruotsissa ja Amerikassa noita arvoja pidetään normaaleina. Onkohan asia näin? Sandialla saattaisi olla tietoa siitä, mitkä on Amerikassa normaalit verenpaiearvot.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Terveys
« Vastaus #1 : 18.09.19 - klo:05:58 »
En ollut tuollaisesta kuullut mitään, mutta googlasin vähän ja totesin että yli 60 vuotiaiden hoitokynnystä on todella nostettu 150een. Itse olin vain tietoinen mitä walmartin ilmaisverenpainemittausjutussa on. Siellä oltiin kiristetty aikuisten verenpaineen normaalirajoja siten että pitää olla jotain 120n ja 70n paikkeilla arvot. En muista tarkemmin.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Terveys
« Vastaus #2 : 23.09.19 - klo:22:32 »
TV7:llä tulee hyvää ja luotettavaa tietoa terveydestä veljemme Pekka Reinikaisen taholta.

Olen käynyt kuuntelemassa Pekka Reinikaista myös livenä. Asiantunteva. Hallitsee lääketieteen lisäksi myös kreationismin aihepiirin.

https://www.tv7.fi/vod/series/35917/


Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Terveys
« Vastaus #3 : 26.09.19 - klo:21:02 »
Jumala on määrännyt jo ennalta elinpäiviemme pituuden, niin olen joskus miettinyt että kannattaako ihmisen liialti panostaa esim. terveelliseen ruokaan ja kuntoiluun, sillä jos ihmiselle on määrätty lyhyt elinikä niin hän kuolee sitten kuitenkin johonkin muuhun esim. onnettomuuteen.

Jos taas ihmiselle on määrätty pitkä elinikä niin hän elää sitkeästi vaikka ei söisi salaattia ja muuta rehua päivät pitkät. Joskus on haastateltu yli satavuotiaita mummoja ja pappoja niin ei heidän elintavat mitenkään erityisen terveellisiä ole. Kun heiltä kysyy pitkän iän salaisuutta niin saattavat sanoa tyliin: konjakkiryyppy yömyssyksi illalla ja iloinen mieli.

Minä kyllä itse syön kohtuullisen terveellisesti ja liikun paljon, mutta en tiedä kannattaako sitä tehdä sen takia, että eläisi pitkään kun ei siihen voi itse vaikuttaa kuitenkaan. Joko sitä elää pitkään tai sitten ei elä.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Terveys
« Vastaus #4 : 26.09.19 - klo:21:14 »
Ei me voida lisätä elinpäiviämme:

13 Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni,
sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.

14 Minä kiitän sinua siitä,
että olen tehty ylen ihmeellisesti;
ihmeelliset ovat sinun tekosi,
sen minun sieluni kyllä tietää.

15 Minun luuni eivät olleet sinulta salatut,
kun minut salassa valmistettiin,
kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä.

16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani.
Minun päiväni olivat määrätyt
ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi,
ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

Psalmi 139 Raamattu 1933/38
« Viimeksi muokattu: 26.09.19 - klo:21:24 kirjoittanut Janne »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Terveys
« Vastaus #5 : 26.09.19 - klo:22:27 »
Olen myös ajatellut, että terveelliseen ruokaan ja elintapoihin kovasti huomiotaan
kiinnittävälle voi terveydestä ja syömisistä tulla jopa epäjumala.
Innokas kuntoilja ja ruokiensa ja juomiensa ravintoarvoja jatkuvasti miettivä
palvoo ruumistaan, vaikka ei sitä ehkä tule ajatelleeksi.

Toisaalta liian syömisen aiheuttama vähäinenkin lihavuus vahingoittaa ihmistä yhtä paljon kuin tupakoiminen.

Kai näihin asioihin siis pitäisi suhtautua jonkinlaisella vakavuudella,
mutta niihin ei kannata takertua.

Korvaani särähtää aina inhottavasti, kun sanotaan, että esim. "1000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa voidaan estää,
jos ihmiset vähentävät lihansyöntiä/tupakointia/autoilua tms. 10 prosentilla".

En usko, että kukaan kuolee ennenaikaisesti.
Silloinhan myös kaikki kuolemaan johtavat onnettomuudet ja
tapaturmat olisivat sattuman, huolimattomuuden tms. aiheuttamia elämän keskeytymisiä.
Jumala on meidät luonut ja antaa jokaiselle sopivan pituisen elämän.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Terveys
« Vastaus #6 : 26.09.19 - klo:22:49 »
Hyviä huomiota Solterolta ja olen taas kerran samaa mieltä.

Ruokadieteistä on jo tullut epäjumalia monille.

Lihominenkin on pahasta. Pitää syödä sen verran kuin kuluttaa. Yksinkertaista. Toisaalta on olemassa joitakin sairauksia jotka aiheuttavat lihomista ja myös jotkut lääkkeet aiheuttavat lihomista.

Ennenaikainen kuolema on erikoinen sana. Kaikilla on aika lähteä. Joillakin aikaisemmin joillakin myöhemmin kuitenkin ajallaan. Toki se inhimillisesti tuntuu ennenaikaiselta jos pieni lapsi kuolee. Kaikkea me ei ymmärretä, vaan vasta taivaassa ymmärrämme miksi näin piti käydä. Kuitenkin on varmasti kova ikävä jos pieni lapsi kuolee ja tuntuu, että lähtöjärjestys on väärä.

Kaikella on kuitenkin aikansa ja kaikki on Korkeimman kädessä. Lapset pääsevät taivaaseen enkeleiksi. (tai teologisesti ehkä väärin sanottu), mutta taivaaseen kuitenkin.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Terveys
« Vastaus #7 : 27.09.19 - klo:00:24 »
Hyviä huomiota Solterolta ja olen taas kerran samaa mieltä.

Onkohan Soltero saanut Jannesta uuden opetuslapsen   ;) ;D  ::)

Jaa'a, kyllämaar se niin menisi -jos minun pitäisi valita paavin ja Solteron opetusten välillä- niin minustakin tulisi solteron opetuslapsi.  ::)

Hyvää yötä !




Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Terveys
« Vastaus #8 : 30.01.20 - klo:10:03 »
Huomasin, että terveydestä on ihan oma ketjunsa. Esim. verenpainejutut ovat sikinsokin eri keskusteluissa. Itsekin olen yksi syypää tässä asiassa. Olisiko hyvä linkittää niitä muita keskusteluja tänne?  :-[

Tässä alkua:
http://puimatanner.net/index.php?topic=1044.30
« Viimeksi muokattu: 30.01.20 - klo:11:43 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Terveys
« Vastaus #9 : 30.01.20 - klo:11:06 »
Niin vaikka kirjoitin, että lisättyä suolaa ei tarvitsekaan niin jodia tarvitsee. Suola (elintarvikkeisiin lisätty) on Suomessa taas tauon jälkeen pääosin jodioitua mikä on hyvä. ELi jodia pitäisi kuitenkin saada ihmisen jonkinverran.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Terveys
« Vastaus #10 : 30.01.20 - klo:11:38 »
Järjestyksen ihmisenä en nykyään jaksa olla niin järjestystä ylläpitävä. Paulus, rohkaisuksi Sinulle. Ikä tekee omiaan ymmärrettävistä syistä.

Ps. Maitoruoka on hyvää ilman suolaa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Terveys
« Vastaus #11 : 30.01.20 - klo:13:44 »
Olen kauan sitten lopettanut kokonaan suolan lisäämisen ruokiin.
Esim. kaura- ym. puuroon en koskaan laita suolaa,
en myöskään keitettyihin tai paistettuihin kananmuniin.
Kun joskus syön jossakin suolattua puuroa,
se maistuu inhottavalta.
Tosin vihanneskeittoon laitan kasvisliemikuution,
ja siinähän on suolaa. 
Olisikohan niitä suolattomiakin?

Kaupasta ostetussa leivässä on paljon suolaa, samoin juustossa.
Niistä saan varmasti vuorokauden suola-annoksen.
Tämänhetkiset asumisjärjestelyni estävät minua tekemästä itse leipää,
joten on ostettava leipomosta tai kaupasta.
Täällä Portugalissa on oikein hyvää leipää ja pullaa,
huomattavasti maukkaampia ja monipuolisempia kuin itänaapurissa,
Espanjassa.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Terveys
« Vastaus #12 : 30.01.20 - klo:15:34 »
En löytänyt aiheesta omaa ketjua, joten aloitan uuden. Tiedän, että aihe on kovin laaja, eikä tarkoituksenani ole muodostaa tästä mitään nettiterveysklinikkaa. Joistakin terveyteen liittyvistä asioista voisi kuitenkin keskustella.

Melkein kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, joista on pitkä lista siinä luettelossa, joka apteekista ostetun lääkkeen pakkauksen mukana tulee.

Muista lapsuudesta vanhan sanonnan: "Mikä suutarinsällin parantaa, se räätälinsällin tappaa". Siinä voi olla totuuden siemen. Itselläni on jonkun verran kielteisiä kokemuksia lääkkeistä, joita lääkäri on määrännyt. Toisaalta on myös kokemuksia siitä, että lääkkeen avulla olen parantunut.

Nyt haluaisin puhua verenpaineista. Meillä normaalina pidetään painetta, joka on korkeintaan n. 80/140.

Meillä kävi juuri sukulaisia Ruotsista ja kerroin, että mulla yläpaine on yleensä korkea n. 150-160. Sain kuulla, että Ruotsissa ja Amerikassa noita arvoja pidetään normaaleina. Onkohan asia näin? Sandialla saattaisi olla tietoa siitä, mitkä on Amerikassa normaalit verenpaiearvot.

Täällä paineet 80/130 raja.
 Nykyää näkyy jopa että pitäisi olla alle 70 ja alle 130.

Kun saan lukeman 140 , huolestun ja sitten nousee siitäkin :(

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Terveys
« Vastaus #13 : 30.01.20 - klo:15:44 »
Olen kauan sitten lopettanut kokonaan suolan lisäämisen ruokiin.
Esim. kaura- ym. puuroon en koskaan laita suolaa,
en myöskään keitettyihin tai paistettuihin kananmuniin.
Kun joskus syön jossakin suolattua puuroa,
se maistuu inhottavalta.
Tosin vihanneskeittoon laitan kasvisliemikuution,
ja siinähän on suolaa. 
Olisikohan niitä suolattomiakin?

Kaupasta ostetussa leivässä on paljon suolaa, samoin juustossa.
Niistä saan varmasti vuorokauden suola-annoksen.
Tämänhetkiset asumisjärjestelyni estävät minua tekemästä itse leipää,
joten on ostettava leipomosta tai kaupasta.
Täällä Portugalissa on oikein hyvää leipää ja pullaa,
huomattavasti maukkaampia ja monipuolisempia kuin itänaapurissa,
Espanjassa.

Mieheni ei laita mihinkään tekemäänsä ruokaan suolaa. Sanoo että jos haluaa sen voi lisätä pöydässä.
Hänkään ei laita kaurapuuroon suolaa. Meillä on periaateriita kaurapuuron suolaisuudesta. Minusta se ällöttävää ilman yhtään suolaa.

Hänkin käyttää nykyään melko paljon ns. better than bullion nimistä lilaliemivalmistetta. Oon huomannut että se todella lisää suolaisuuttaa vaikka muuten ei laita yhtään.

Lopetin vuosi sitten valkoisen viljan syömisen. Se sisältää bagel'sit ja valkoiset leivät, ja muut leivonnaiset.
Syön yleensä Vasa näkkäriä ja joskus löytyy suomalaista hapankorppua.


Portugaliaiset valkoiset rapeat sämpylät, joita tällä saa jos löytyy portugalaisen leipomon, ovat mahtavan hyvää.
Sellaisia leipomoja oli enemmän ennen. Siis Portugalista tänne muuttaneet pitivät mm. leipomoita. On niitä varmaan vieläkin jos osaa hakea.

Minun oman kuntoni huolehtiminen meni alakanttiin kun kasvatin 3 lasta. Huomasin että heti, kun viimeinen lapsi muutti kotoa olen ollut paljon vapaampi kiinnittimään huomioon omaan terveyteen. Sitä mennä painoi ja kantoi lapsista huolta siten ,että se oli pääasia ja siinä aloin sitten mm. syömisen kautta jotenkin luomaan omaa mukavuutta kun kolmen lapsen kanssa asuminen ja heidän hoitaminen ikäänkuin vie todella suuren osan huomiota.

Minä reagoin vanhemmuuteen noin. En ole siinä kaikkein luontaisin.

« Viimeksi muokattu: 30.01.20 - klo:18:30 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Terveys
« Vastaus #14 : 30.01.20 - klo:16:38 »
Siis on täälläkin erilaisia moniviljaleipiä, mutta niissä aina on siirappia. En pidä niiden mausta ja niissä on sitten sokeria ja sitä kautta paljon kaloreja.
Eli on vaikea löytää leipää missä on vaan kokojyväviljaa, vettä ja hiivaa ja suolaa. Se on joko pohjoismaista kuivaa leipää tai saksalaista täysjyväruista.