Kirjoittaja Aihe: Kirkkovuoden teksti  (Luettu 17917 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #15 : 22.12.13 - klo:21:49 »
Tarkoitin lähinnä niitä jotka eivät ole uskossa, anteeksi epätarkka kysymys.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #16 : 22.12.13 - klo:21:52 »
Tarkoitin lähinnä niitä jotka eivät ole uskossa, anteeksi epätarkka kysymys.

Eikös Sana sano, että joka nauttii Herran aterian erottamatta sitä muusta, syö ja juo tuomiokseen? Asia tuskin tarvitsee meidän peukalointiamme, Jumala hoitaa senkin aikanaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #17 : 22.12.13 - klo:21:54 »
Luterilaisessa kirkon jokaisessa ehtoollistilaisuudessa (messussa) aluksi tunnustetaan omat synnit jumalan edessä. Ja jumala on luvannut että jokainen katuva saa syntinsä anteeksi, sen jälkeen on hyvä käydä herran pöytään. Luterilaisessa kirkossa ehtoollinen ei ole vain muistoateria vaan paljon enemmän.
Ei kannattaisi varmaan käyttää ilmaisua ehtoollinen, jos kyseessä on jokin uskonnollinen toimitus,
joka ei ole Raamatun mukainen.
Ehtoollinen on hyvin selvästi määritelty evankeliumeissa ja esim. Paavalin kirjeissä:

"Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."  (Luuk. 22: 19-20)

"Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen."
(1. Kor. 11:27)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #18 : 22.12.13 - klo:22:20 »
Tarkoitin lähinnä niitä jotka eivät ole uskossa, anteeksi epätarkka kysymys.

Eikös Sana sano, että joka nauttii Herran aterian erottamatta sitä muusta, syö ja juo tuomiokseen? Asia tuskin tarvitsee meidän peukalointiamme, Jumala hoitaa senkin aikanaan.
Mielestäni tuo ei ole ihan noin yksioikoinen juttu. Aika harvalle tavalliselle suomalaiselle ehtoollinen on vain syömistä. Jonkinlainen kunnioitus on useimmilla olemassa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #19 : 22.12.13 - klo:22:25 »
Entä tilanne kun menee ehtoolliselle ja siinä pyytää syntejään anteeksi jotta voisi osallistua siten ettei tuomittaisi, onko synnintunnustus siinä ihan todellinen katumuksen kanssa vai jotakin muuta edellä olevaa?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #20 : 22.12.13 - klo:22:33 »
Entä tilanne kun menee ehtoolliselle ja siinä pyytää syntejään anteeksi jotta voisi osallistua siten ettei tuomittaisi, onko synnintunnustus siinä ihan todellinen katumuksen kanssa vai jotakin muuta edellä olevaa?
Minultakin on joku kirkossa kysynyt voisiko hän mennä sillä ajatuksella, että kysyjä koki jotenkin huonouttaan. Muistaakseni jotenkin rohkaisin menemään.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #21 : 22.12.13 - klo:22:53 »
Entä tilanne kun menee ehtoolliselle ja siinä pyytää syntejään anteeksi jotta voisi osallistua siten ettei tuomittaisi, onko synnintunnustus siinä ihan todellinen katumuksen kanssa vai jotakin muuta edellä olevaa?
Ennen sille ehtoolliselle osallistumista, josta Raamattu puhuu, pitää tulla uskoon.
Pelkkä osallistuminen papin lausumaan synnintunnustukseen ei tee kenestäkään Jeesuksen omaa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #22 : 22.12.13 - klo:23:02 »
Uskovakin voipi olla tilanteessa ettei ilman synnintunnustusta uskalla ottaa ehtoollista, sekin voi hieman arveluttava anteeksipyyntö.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #23 : 23.12.13 - klo:06:08 »
Minulla on semmoinen tunne, että ehtoollinen ei ole lainkaan niitä varten, jotka ajattelevat olevansa sille kelvolliset. Eivät silti niillekään, jotka siihen pilkkamielessä osallistuvat.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #24 : 23.12.13 - klo:06:20 »
Tarkoitin lähinnä niitä jotka eivät ole uskossa, anteeksi epätarkka kysymys.

Eikös Sana sano, että joka nauttii Herran aterian erottamatta sitä muusta, syö ja juo tuomiokseen? Asia tuskin tarvitsee meidän peukalointiamme, Jumala hoitaa senkin aikanaan.

Mielestäni tuo ei ole ihan noin yksioikoinen juttu. Aika harvalle tavalliselle suomalaiselle ehtoollinen on vain syömistä. Jonkinlainen kunnioitus on useimmilla olemassa.

Ajattelin lähinnä niitä, joille rippikoulu ja ehtoollinen olivat vain aikuistumisen riitti, johon piti osallistua, että tuli naimakelpoiseksi ja pääsi muutenkin rellestämään. Sellaista esiintyi minun nuoruudessani, toivottavasti ei enää.

Minulla on semmoinen (ehkä vääräkin) käsitys, että vapaissa suunnissa elämänsä eläneellä on jossain määrin virheellinen kuva luterilaisesta ehtoollisesta ja luterilaisista uskovista ylipäätään. Kun olen tullut lähemmin tuntemaan heitä, niin minun on pitänyt tehdä parannusta monista täysin vääristä ja farisealaisista käsityksistäni, jotka ovat perustuneet vain luuloihini.
« Viimeksi muokattu: 23.12.13 - klo:06:23 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #25 : 23.12.13 - klo:12:43 »
Tarkoitin lähinnä niitä jotka eivät ole uskossa, anteeksi epätarkka kysymys.

Eikös Sana sano, että joka nauttii Herran aterian erottamatta sitä muusta, syö ja juo tuomiokseen? Asia tuskin tarvitsee meidän peukalointiamme, Jumala hoitaa senkin aikanaan.

Mielestäni tuo ei ole ihan noin yksioikoinen juttu. Aika harvalle tavalliselle suomalaiselle ehtoollinen on vain syömistä. Jonkinlainen kunnioitus on useimmilla olemassa.

Ajattelin lähinnä niitä, joille rippikoulu ja ehtoollinen olivat vain aikuistumisen riitti, johon piti osallistua, että tuli naimakelpoiseksi ja pääsi muutenkin rellestämään. Sellaista esiintyi minun nuoruudessani, toivottavasti ei enää.

Minulla on semmoinen (ehkä vääräkin) käsitys, että vapaissa suunnissa elämänsä eläneellä on jossain määrin virheellinen kuva luterilaisesta ehtoollisesta ja luterilaisista uskovista ylipäätään. Kun olen tullut lähemmin tuntemaan heitä, niin minun on pitänyt tehdä parannusta monista täysin vääristä ja farisealaisista käsityksistäni, jotka ovat perustuneet vain luuloihini.
Olen ollut suurimman osan elämästäni luterilainen uskova.
Irtaannuin kirkosta (en eronnut) ensimmäisen kerran silloin, kun Raamatun Sanaa alettiin tietoisesti katsoa
läpi sormien, annettiin periksi feministeille ja ruvettiin nimittämään naisia papeiksi.
Raamattuun uskovana en enää voinut mennä messuihin ja muihin tilaisuuksiin, jossa Jumalan Sanaa
opettaa Jumalan Sanan vastaisesti nainen.

Toinen askel oli se, kun ev.lut. kirkko alkoi maailmaa mielistelläkseen väittää Raamatun vastaisesti, että homoseksualismi on vaihtoehtoinen seksuaalisuuden toteuttamistapa vanhanaikaisen heterouden rinnalla.
Kun mentiin niin alas, että kahden miehen tai kahden naisen välisiä seksiliittoja alettiin siunata Jeesuksen nimessä, ja
homoseksualisteja aletaan vihkiä keskenään "kristilliseen avioliittoon",
en enää voinut osallistua tuollaisen uskonnollisen järjestelmän toimintaan.

Tietenkin kirkkoon kuuluu paljon uudestisyntyneitä uskovia.
Myös osa papeista on Raamatun mukaisesti uskossa eläviä, mutta koska he ovat sitoutuneet kirkon
epäkristilliseen opetukseen ja käytäntöihin, on mahdoton ajatus, että voisin kokosydämisesti kuunnella
heidän (siis miespappien) saarnoja tai osallistua ehtoolliselle.
Opetukseen ei voi luottaa,
koska pappien on pakko totella kirkon johdon määräyksiä.

Ainoa mahdollisuus päästä mukaan seurakuntayhteyteen oli hakeutua uskonsuuntaan, jossa suuri osa seurakunnista
vielä toimii Raamatun mukaisesti, siis esim. ei hyväksy naisia opettamaan Jumalan Sanaa
ja suhtautuu homoseksualisimiin syntinä.

Tämän paikkakunnan helluntaiseurakunta on näissä asioissa raamatullinen (eli kristillinen),
vaikka on jo olemassa helluntaikirkko, jossa maallistuminen on saanut jonkin verran jalansijaa.
« Viimeksi muokattu: 23.12.13 - klo:14:16 kirjoittanut Soltero »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #26 : 23.12.13 - klo:13:59 »
Ainoa mahdollisuus päästä mukaan seurakuntayhteyteen oli hakeutua uskonsuuntaan, jossa suuri osa seurakunnista
vielä toimii Raamatun mukaisesti, siis esim. ei hyväksy naisia opettamaan Jumalan Sanaa
ja suhtautuu hiomoseksualisimiin syntinä.

Tulin uskoon kirkon piirissä ja muutettuani paikkakuntaa en löytänyt kirkon piiristä paikkaani ja liityin erääseen vapaan suunnan seurakuntaan. Jälkeenpäin ajatellen liittyminen oli virhe, mutta ehkäpä sekin vaihe kuului Jumalan kasvatussuunnitelmaan kohdallani. Kun sitten 90-luvulla seurakuntaani tuli  paljon epäterveitä ilmiöitä, niin se johti siihen, että jouduin jättämään seurakunnan ja sen jälkeen olen ollut (ihmisten näkökulmasta) seurakunnaton.

Se, että kaikki tuntemani seurakunnat on saastutettu epäterveillä asioilla, on estänyt liittymisen niihin. En mielestäni ole kuitenkaan kärsinyt tästä "irtolaisuudesta", koska kristittyjen yhteyttä olen saanut kokea sen eri muodoissa.

Erilaisia harhoja hyväksytään kaikissa yhteisöissä ja liittymisen on estänyt se, että pitäisi valita joku määrä harhoja, joiden kanssa voisi elää. Suurin harha kaikissa tuntemissani seurakunnissa on se, että niissä sekoitetaan kohtalokkaalla tavalla laki ja evankeliumi keskenään. Se merkitsee kummankin vesittämistä. Harhaisenkin seurakunnan voisi hyväksyä, jos siellä olisi mahdollista avoimesti käsitellä näitä kysymyksiä. On jotenkin paradoksaalista että ainoastaan luterilaisissa kuvioissa se on mahdollista siksi, ettei siellä ole ns. seurakuntakuria.

Ei tämä kuitenkaan mitään uutta ole. Vilho Rantanen kertoo kirjassaan Matkanäkyjä (1976) eräästä Vapaakirkon saarnaajakokouksesta kuinka eräs vanhimmista saarnaajaveljistä (Jalmari Raitio) käytti rohkean puheenvuoron, jossa hän väitti, että suurimmalta osalta saarnaajista puuttui evankeliumi. Raition mukaan evankeliumin julistajia oli heidän joukossaan vain yhden käden sormin laskettava määrä. Suurin osa julisti lakia ja puolilakia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #27 : 23.12.13 - klo:14:23 »
Minulla on semmoinen tunne, että ehtoollinen ei ole lainkaan niitä varten, jotka ajattelevat olevansa sille kelvolliset. Eivät silti niillekään, jotka siihen pilkkamielessä osallistuvat.
Ehtoollinen on tietysti tarkoitettu kaikille uudestisyntyneille uskoville, jotka tunnustavat Jeesuksen
omaksi Herrakseen myös toisille ihmisille (en tarkoita liturgista kuorossa mumistua "uskontunnustusta" kirkossa).

Ei siihen tarvita mitään erityiskelvollisuutta, ainoastaan usko Jeesukseen omana Vapahtajanaan.

Tähän on Raamatussa opastusta:
"Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä?"  (2. Kor. 13:5)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #28 : 23.12.13 - klo:14:32 »
Tähän on Raamatussa opastusta:
"Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä?"  (2. Kor. 13:5)

Tässäkin on hyvä keskustelun aihe: Miten ihminen koettelee, että onko uskossa?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Kirkkovuoden teksti
« Vastaus #29 : 23.12.13 - klo:14:43 »
Varmaan peilaa Jumalan sanalla.