Puimatanner > Raamattupiiri

Jobin jälkeen psalmit

(1/10) > >>

sandia:
Jobin kirjan jälkeen siis olen yrittänyt työstää Psalmien kirjaa. Jostain syystä mun on vaikea inspiroitua psalmeista tällä hetkellä. Olen yrittänyt pohtia miksi. Yksi juttu on, että psalmien kohdalla minusta vanhempi käännös on parempi. Taidan siirtyä lukemaan vanhaa käännöstä psalmien ajaksi.

Jotenkin heitin  eilen rukouksen Herralle, että autatko minua ymmärtämään miksi Raamatussa on psalmit. En oikein tiedä miksi sen tein, mutta olin jotenkin ymmällä.
Koin, että Herra antoi sellaisen pikavastauksen tai ymmärryksen asiaan.

Tämä ajatteluketju tuli selvästi mieleen, ja on sanottava, että tämä perspektiivi on minulle aivan uusi.
Siis: Jobin kirjan kohdalla tuli uusi ajatus, että miten armollista se on Herralta, että hän laittoi kirjoituksiin kokonaisuuden, missä ihminen koko olemuksensa voimalla on perinpohjin hämmentynyt Jumalan tarkoitusperistä siinä tilanteessa kun lähes kaikki mihin elämässä luotti, sortui. Jobin kirja äärettömän rehellisesti tuo esiin ihmisen epätoivoisen kyselyn......ja sitten Herra itse tulee vastaan ja kohtaa ihmisen ja ihminen saa rauhan.

Eli tuo on ikään kuin lahja Jumalalta ihmiselle.

Sitten taas psalmit levittävät silmien eteen sen miten lähinnä Daavid, uskossa vaeltava ja omassa lihassaan syntinen ihminen, etsii apua kerta toisensa jälkeen Jumalalta ja purkaa Herralle ahdistuksen, pelon, epätoivon, inhimillisen heikkouden kokemuksensa ja samalla etsii Herran apua. Se on ikään kuin poikkileikkaus ihmissielun kokemuksista tämän etsiessä Herraa.

Eli Raamatussa on selvästi kaikki se minkä kanssa  uskova ihminen kamppailee. Eli Herra ikään kuin näyttää, että Hän tietää sen kaiken ja lähestyy meitä.

Soltero:
Olen käyttänyt paljon Psalmeja eri tilanteissa
ajankohtaisiksi tulevina rukouksina.
Lukemattomia kertoja olen kokenut konkreettisesti,
miten Pyhä Henki rukoilee
puolestani samalla, kun lähestyn Herraa Psalmien rukouksilla.
Omat rukoukseni ovat usein hyvin lapsellisia ja vajaita,
joten Psalmeihin on turvallista yhtyä.

Joskus tulee mieleeni profeetallisten Psalmien kohdalla,
miten kirjoittaja on mahtanut ymmärtää tai kokea sen, että Hän
puhuu Jeesus Messiaan sanoja esim. Psalmeissa 22 ja 69.
Kirjoittikohan Daavid tietoisesti ylös saamaansa profetiaa samanaikaisesti
vai muisteliko jälkeenpäin, ja tieisikö hän itse aina, mistä tulevasta
on kysymys?

sandia:
Juu joskus oma sisäinen elämä on täysin samassa tilassa kuin psalmien rukoukset. Ne todella ovat ikään kuin Pyhä Henki rukoilisi minun puolestani. En ole osannut asiaa noin muotoilla, mutta todella se on kokemus minullakin.

sandia:
Jostain syystä en saanut itseäni innostumaan psalmien luvusta. Kummallista. Jotenkin oli sellainen olo, että haluan jatkaa jostain eri kohdasta. Rehellisesti sanoen mua hämmensi tietoisuus että Daavidkin teki syntiä ja silti hän jotenkin usein viittaa psalmeissa omaan hurskauteensa. En tiedä miksi mutta tuo tuli koko ajan mieleen.

Yritin Sananlaskuja, mutta siinä kävi niin, että kun luin miten Salomon neuvoo hankkimaan viisautta ja välttämään porttonaisia, ja silti omassa elämässään vanhemmiten haksahti naisiin ja nämä veivät hänen sydämensä harhaan.

Miten mulle tuollai kävi?

Siirryin sitten lukemaan Apostolien tekoja mitä puolestani olen itse asiassa lukenut melko vähän elämäni aikana. Se puhuttelee minua valtavasti.  Toissa iltana luin Korneliuksen tarinan ja sen miten Herra junaili asiat niin, että hän kuuli evankeliumin. Hänellä oli jo sitä ennen oli avoin sydän Jumalan edessä. Jumala tunsi hänen sydämensä tarkkaan jo ennen kuin hän oli kuullut evankeliumin ja piti huolen, että hän pelastui.

Marjatta:
 
Ap.t. 13:22. Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni'.

Daavid ei ollut vielä kuningas, eikä langennut.
Jumala näki Daavidin sisimmän ja herkän omantunnon, myös tulevan lankeemuksen.

Jumalan ajatus Daavidista on minusta puhutteleva.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta