Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: Charlotte - 26.10.13 - klo:10:52

Otsikko: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 26.10.13 - klo:10:52
Kirjoitin tuolla/kokemus, järki jne. ketjussa jotain ns. riviuskovien omista opeista.

Seurakunnissa saattaa levitä "ruohonjuuritasolla" kaikenlaisia erikoisia uskonelämään ja oppeihin liittyviä käsityksiä, enkä tiedä, tietävätkö pastorit ja muut vastuunkantajat, että näin tapahtuu?

Ne opit saattavat poiketa suurestikin seurakunnan virallisesta linjasta.

Esim. jotkin hengelliseen sodankäyntiin ja henkivalta-asioihin liittyvät asiat, voiteluasiat, asketismi, judaismi tms. Nämä asiat eivät siis leviä pelkästään kyseisiä asioita korostavien seurakuntien kautta vaan niitä leviää muidenkin seurakuntien "tavallisten" uskovien piirissä. Näin ainakin omien havaintojeni mukaan. Olen ollut aikoinaan kokoonpanoissa, missä oli mukana uskovia monista eri seurakunnista. Suurin osa oli "perinteisistä" seurakunnista, ei esimerkiksi niin sanotuista uuskarismaattisista seurakunnista. Epäilen, että kyseisten seurakuntien vastuunkantajilla ei ollut tietoa näistä "riviuskoviensa" erikoisista opeista.

Miksi näin tapahtuu? Onko vapaudessa itse tutkia Raamattua ja tehdä siitä omia johtopäätöksiään menty liian pitkälle?
Eikö edellä mainitulla tapahtuva oppien leviäminen ole oikeastaan vielä vaarallisempaa kuin niiden julkinen opettaminen?

Kommentteja, muilla havaintoja tästä?
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 26.10.13 - klo:10:57
Korjaan vielä sen verran, että kyse ei ole läheskään pelkästään suoraan omien johtopäätösten tekemisestä Raamatusta. Havaintojeni mukaan riviuskovien parissa jotkin opit leviävät voimakkaasti myös erilaisten kirjojen kautta, joissa opetetaan joitain Raamatunkohtia eri tavalla, kuin mitä seurakuntien tulkinta virallisesti on.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 26.10.13 - klo:11:02
Korjaan vielä sen verran, että kyse ei ole läheskään pelkästään suoraan omien johtopäätösten tekemisestä Raamatusta. Havaintojeni mukaan riviuskovien parissa jotkin opit leviävät voimakkaasti myös erilaisten kirjojen kautta, joissa opetetaan joitain Raamatunkohtia eri tavalla, kuin mitä seurakuntien tulkinta virallisesti on.

Merkillisintä on se, että näitä erilaisia kirjoja myydään seurakuntien omissa kirjamyymälöissä ja niitä saattaa kustantaa oman herätysliikkeen kustantamo.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 26.10.13 - klo:11:04
Korjaan vielä sen verran, että kyse ei ole läheskään pelkästään suoraan omien johtopäätösten tekemisestä Raamatusta. Havaintojeni mukaan riviuskovien parissa jotkin opit leviävät voimakkaasti myös erilaisten kirjojen kautta, joissa opetetaan joitain Raamatunkohtia eri tavalla, kuin mitä seurakuntien tulkinta virallisesti on.

Merkillisintä on se, että näitä erilaisia kirjoja myydään seurakuntien omissa kirjamyymälöissä ja niitä saattaa kustantaa oman herätysliikkeen kustantamo.

No tämä on kieltämättä kummallista.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 26.10.13 - klo:11:35
Omalla paikkakunnallani näitä erinäisiä omia oppeja harrastaneet ovat sittemmin perustaneet omia seurakuntiaan tai mininstryjä.
Jotkut ovat jo sen uudenkin seurakunnan jättäneet tai lopettaneet. Toiset jatkavat.

Viimeisimmistä villityksistä minulla ei ole mitään tietoa.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Paulus - 26.10.13 - klo:11:39
Merkillisintä on se, että näitä erilaisia kirjoja myydään seurakuntien omissa kirjamyymälöissä ja niitä saattaa kustantaa oman herätysliikkeen kustantamo.

Seurakunnan hengellisen tilan näkee parhaiten kirjapöydästä. Oma havaintoni on, että suuri osa myytävästä kirjallisuudesta pyrkii horjuttamaan tervettä evankeliumin sanomaa. Nykyisin ei suuren kustantajankaan nimi vielä takaa, että oppi olisi tervettä.

Eräs havaintoni on se, että silloin, kun ei vielä ollut kristillisiä kustantamoja, hengellinen kirjallisuus oli kohtalaisen puhdasta ja raitista. Siitä huolimatta, että kustantajat olivat ns. profaaneja kustantamoja kuten esim WSOY. Mutta uudet kustantajat ovat muuttaneet asetelmaa oleellisesti. Siihen on mielestäni selkeä syykin olemassa. Ja se syy on aika raadollinen: Raha.

Kun kristillinen kustantamo kasvaa vähänkin suuremmaksi, niin sillä alkaa olla suuret yleiskulut, jotka muodostuvat palkoista, kiinteistökuluista yms. Koska totuus ei yleensä myy, niin on haalittava kirjallisuutta, jolla on suuret myyntiluvut. Niiden perusteella tehdään kustannussopimuksia ja talous asettuu tasapainoon, koska ne kirjat menevät kaupaksi.

Sama koskee äänitetuotantoa. Monia vuosia sitten kävin h-seurakuntien kesäkonferenssissa Keuruulla hämmästelemässä sitä äänitteiden paljoutta, josta hyllyt "notkuivat".
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 26.10.13 - klo:12:57
Kuinkahan moni riviuskova edes tietää, mikä heidän seurakuntansa "virallinen oppi" on tai miten kristinuskossa on asioita perinteisesti tulkittu? Veikkaisin, että ei kovin moni. Mutta mistä se taas johtuu, onko niin vähän enää näitä asioita esillä seurakunnissa?



 
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Paulus - 26.10.13 - klo:13:11
Kuinkahan moni riviuskova edes tietää, mikä heidän seurakuntansa "virallinen oppi" on tai miten kristinuskossa on asioita perinteisesti tulkittu? Veikkaisin, että ei kovin moni. Mutta mistä se taas johtuu, onko niin vähän enää näitä asioita esillä seurakunnissa?

Tämä johtuu siitä yleisestä lainalaisuudesta tässä maailmassa, että mitä arvokkaammasta asiasta on kysymys, sitä taidokkaampia ovat väärennökset. Uskovankin on paljon helpompaa mennä joukon mukana kuin tutkia itse, kuinka asiat ovat. Sitäpaitsi tutkiva uskova saa "änkyrän" maineen, jolle "mikään ei kelpaa".

Mutta Raamatusta nousee erittäin vahvana opetus siitä, että on arvioitava ja turkittava opit ja opetukset. Helppoa se ei aina ole. Jeesuskin sanoi: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä." Siksi meidän olisi palattava kristinuskon juurille ja paneuduttava pääasiaan, joka on ristillä tapahtunut lunastus ja syntien sovitus. Sekin helpottaa, jos arvioi kaikkea julistusta tutkien mielessään, kuka on subjekti. Onko se Jumala vai ihminen. Jälkimmäinen kylläkin kiehtoo massoja ja siinä on mahdollista saada ihmisten hyväksyntää ja arvonantoa. Valta ja raha kiehtovat monia, mutta ne vievät helposti sivuun pääasiasta.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 26.10.13 - klo:13:38
Mutta onko jokainen "riviuskova" kykenevä tutkimaan näitä asioita itse?

Onhan seurakunnille annettu erikseen opettajan virkakin. Eli kaikki eivät ole kykeneviä "itse itseään" opettamaan?

Otan tähän lainauksen 1 Johanneksen kirjeestä, luvusta 2:

20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
26 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
27 Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

Onko tuo annettu ohjeeksi seurakunnalle, ei yksittäiselle uskovalle?

Silloinhan ei ollut nykyisenkaltaista individualismia.



Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Paulus - 26.10.13 - klo:13:50
Sekin helpottaa, jos arvioi kaikkea julistusta tutkien mielessään, kuka on subjekti. Onko se Jumala vai ihminen.

Tämä on mielestäni se tärkein kriteeri. Onko Kristus kaiken keskus, vai ihminen, joka "palvelee Kristusta?" On vähän vaikeasti sanottu, mutta kun asiaa tarkemmin seuraa, voi nähdä etsiikö ihminen pohjimmiltaan omaa etuaan ja omaa kunniaansa. Tämän voi ymmärtää tollompikin.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Paulus - 25.04.14 - klo:16:43
Eräs vakava "ruohonjuuritason" (harha)oppi on se, ettei ole mitään oppia. Ja että Raamatusta voi kukan tahansa löytää totuuden välittämättä esim. siitä, mitä muut ennen meitä ovat opettaneet. Raamattuhan on monien harhaoppien ehtymätön lähde.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 25.04.14 - klo:18:14
Sekä ruohonjuuritason että laajemminkin käytössä oleva tapa on muodostaa kokemuksista tai tapahtumista oppi. Jos jotakin kerrotaan tapahtuneen Raamatussa tai itselle, siitä tehdään oppi tai sillä perustellaan jonkun asian oikeellisuutta. Tämähän ei tee tyhjäksi sitä etteikö _jotakin_ olisi siinä tilanteessa tapahtunut. Eräs tyypillisimmistä monenlaisen ilmiön puolusteluista on se, että joku tuli uskoon siellä missä tätä ilmiötä esiintyi. Toivottavasti todellakin niin tapahtui, että ihmisiä tuli uskoon (eikä kyseessä ollut vain esiinpumpattu tarve 'jättäytyä' ties miten monennen kerran). Jonkun uskoontulolla ei voi kuitenkaan perustella ko. tilanteessa olevan ilmiön tai opin oikeellisuutta.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 25.04.14 - klo:18:26
Ajan aika usein erästä tienpätkää, joka halkoo peltomaisemaa. Jos ajan siinä kahdeksaakymppiä useimmiten matka menee sujuvasti ja olen nopeasti päätiellä. Joskus eteen saattaa tulla hitaasti köröttelevä autoilija, joka on ohitettava. Jos itse ajan kuuttakymppiä, takapuskurissa on pian auto ja kohta on jonokin takana. Päätelmä tuosta on tietenkin se, että oikea nopeus tuolle tielle olisi 80 km/h. Huolimatta omista ja muiden kokemuksista, tielle asetettu nopeusrajoitusta on 60 km/h. Kumpaa nopeutta tuolla tiellä minun pitäisi noudattaa? 60 km/h vai 80 km/h? Voinko päättää kokemani liikenteen sujuvuuden perusteella sen mitä noudatan ja kehottaa toisiakin toimimaan samoin?
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 25.04.14 - klo:18:59
Ajan aika usein erästä tienpätkää, joka halkoo peltomaisemaa. Jos ajan siinä kahdeksaakymppiä useimmiten matka menee sujuvasti ja olen nopeasti päätiellä. Joskus eteen saattaa tulla hitaasti köröttelevä autoilija, joka on ohitettava. Jos itse ajan kuuttakymppiä, takapuskurissa on pian auto ja kohta on jonokin takana. Päätelmä tuosta on tietenkin se, että oikea nopeus tuolle tielle olisi 80 km/h. Huolimatta omista ja muiden kokemuksista, tielle asetettu nopeusrajoitusta on 60 km/h. Kumpaa nopeutta tuolla tiellä minun pitäisi noudattaa? 60 km/h vai 80 km/h? Voinko päättää kokemani liikenteen sujuvuuden perusteella sen mitä noudatan ja kehottaa toisiakin toimimaan samoin?
Tällä tavalla perustellaan kymmeniä erilaisia asioita. Homma on aika lähellä uskomushoitoja: Koska isovarpaan pitäminen suolakurkkupurkissa samanaikaisesti doremiin laulamisen kanssa sahan säestyksellä auttaa krooniseen närästykseen, hoitomuotoa kannattaa suositella toisillekin.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 25.04.14 - klo:19:04
Jos ensiksi on löydetty opillinen perusta, kaikki erityistapaukset voidaan mahduttaa perustan piiriin. Tällöin voidaan myös sanoa, että joku kokemus tai ilmiö vahvistaa opin. Silti ei voida sanoa, että vain tuo 'joku' olisi kaikki ja kaiken kattava perustasta ja siten aina vaadittava.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 25.04.14 - klo:19:12
Erittäin yleinen, lähinnä lopunaikoihin liittyvä ja myös siihen suureen lopunajan herätykseen liittyvä on 'oppi', jossa ensin katsotaan maailman tapahtumia ja sitten etsitään Raamatusta samantapainen tapahtuma. Tämän jälkeen tämän pikaliimalla Raamattun yhteenliitetyn tapahtuman seuraavia vaiheita 'löydetään' ja ennustellaan Raamattuun perustuen.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 25.04.14 - klo:20:27
Eräs kymmeniä vuosia uskossa ollut, vastuutehtävissäkin toiminut ystäväni kertoi, että hän on saanut siunaavia kokemuksia, kun hän menee tiettyyn samaan paikkaan, toimii tietyllä tavalla ja rukoilee tiettyjä rukouksia.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Taisto - 25.04.14 - klo:20:45
Eräs kymmeniä vuosia uskossa ollut, vastuutehtävissäkin toiminut ystäväni kertoi, että hän on saanut siunaavia kokemuksia, kun hän menee tiettyyn samaan paikkaan, toimii tietyllä tavalla ja rukoilee tiettyjä rukouksia.
Tutut ja turvalliset tavat ja asiat ovat ihmisille tärkeitä. Ilman niitä voipi olla turvaton olo.
Ja tutut tavat voivat olla siunaavia - jos niistä voi tätä sanaa käyttää?

Voin suositella tähän aiheeseen liittyvää kirjaa "Ihmisen paikka", kirjoittanut Paul Tournier.
Ja näemmä löytyy muitakin kirjoja aiheesta, jos laittaa nuo sanat googlen hakusanoiksi.

Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 25.04.14 - klo:21:17
Eräs kymmeniä vuosia uskossa ollut, vastuutehtävissäkin toiminut ystäväni kertoi, että hän on saanut siunaavia kokemuksia, kun hän menee tiettyyn samaan paikkaan, toimii tietyllä tavalla ja rukoilee tiettyjä rukouksia.
Tutut ja turvalliset tavat ja asiat ovat ihmisille tärkeitä. Ilman niitä voipi olla turvaton olo.
Ja tutut tavat voivat olla siunaavia - jos niistä voi tätä sanaa käyttää?

Onkohan tuo kuitenkaan kovin hengellistä? Jotenkin tulee mieleen taikausko tai tietynlaisten sielua ruokkivien kokemusten tavoittelu - muusta keskustelustamme hänen kanssaan tuli sellainen vaikutelma. Toisaalta Raamatussakin taitaa olla, että Jeesus meni tapansa mukaan rukoilemaan jonnekin. Missä vaiheessa hyvästä tavasta tulee taikaoppia?
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Taisto - 25.04.14 - klo:22:02
Eräs kymmeniä vuosia uskossa ollut, vastuutehtävissäkin toiminut ystäväni kertoi, että hän on saanut siunaavia kokemuksia, kun hän menee tiettyyn samaan paikkaan, toimii tietyllä tavalla ja rukoilee tiettyjä rukouksia.
Tutut ja turvalliset tavat ja asiat ovat ihmisille tärkeitä. Ilman niitä voipi olla turvaton olo.
Ja tutut tavat voivat olla siunaavia - jos niistä voi tätä sanaa käyttää?

Onkohan tuo kuitenkaan kovin hengellistä? Jotenkin tulee mieleen taikausko tai tietynlaisten sielua ruokkivien kokemusten tavoittelu - muusta keskustelustamme hänen kanssaan tuli sellainen vaikutelma. Toisaalta Raamatussakin taitaa olla, että Jeesus meni tapansa mukaan rukoilemaan jonnekin. Missä vaiheessa hyvästä tavasta tulee taikaoppia?
Enpä minäkään sitä kovin hengellisenä pitäisi, siksi laitoinkin tuon kysymysmerkin siihen että voiko
niistä käyttää sanaa "siunaava".

Tutut tavat voivat kyllä sinänsä olla tarpeellisia ja hyväksi. Mutta jos niissä aletaan nähdä
hengellisyyttä, miten sen nyt sanoisi... perusteettomasti, niin niistä voi kai tulla "taikaoppia",
kuten sanoit.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Natanael - 25.04.14 - klo:22:08
"Harmi, kun sä et ollu mukana siellä, menetit siunauksia", sanoi joku. Onko siunaukset jossakin niin, että ne voi menettää, jos ei mene sinne?
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Tosikko - 25.04.14 - klo:23:10
Erittäin yleinen, lähinnä lopunaikoihin liittyvä ja myös siihen suureen lopunajan herätykseen liittyvä on 'oppi', jossa ensin katsotaan maailman tapahtumia ja sitten etsitään Raamatusta samantapainen tapahtuma. Tämän jälkeen tämän pikaliimalla Raamattun yhteenliitetyn tapahtuman seuraavia vaiheita 'löydetään' ja ennustellaan Raamattuun perustuen.

Viimeisimmat tarinat olen kuuluut että ukrainan tapahtumat on ennustettu raamatussa ja siitä venäjä sitten hyökkää israeliin...  tuubalin, mesekin yms ruhtinaat :P
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: tikli - 06.05.14 - klo:10:10
Kirjoitin tuolla/kokemus, järki jne. ketjussa jotain ns. riviuskovien omista opeista.

Seurakunnissa saattaa levitä "ruohonjuuritasolla" kaikenlaisia erikoisia uskonelämään ja oppeihin liittyviä käsityksiä, enkä tiedä, tietävätkö pastorit ja muut vastuunkantajat, että näin tapahtuu?

Ne opit saattavat poiketa suurestikin seurakunnan virallisesta linjasta.

Esim. jotkin hengelliseen sodankäyntiin ja henkivalta-asioihin liittyvät asiat, voiteluasiat, asketismi, judaismi tms. Nämä asiat eivät siis leviä pelkästään kyseisiä asioita korostavien seurakuntien kautta vaan niitä leviää muidenkin seurakuntien "tavallisten" uskovien piirissä. Näin ainakin omien havaintojeni mukaan. Olen ollut aikoinaan kokoonpanoissa, missä oli mukana uskovia monista eri seurakunnista. Suurin osa oli "perinteisistä" seurakunnista, ei esimerkiksi niin sanotuista uuskarismaattisista seurakunnista. Epäilen, että kyseisten seurakuntien vastuunkantajilla ei ollut tietoa näistä "riviuskoviensa" erikoisista opeista.

Miksi näin tapahtuu? Onko vapaudessa itse tutkia Raamattua ja tehdä siitä omia johtopäätöksiään menty liian pitkälle?
Eikö edellä mainitulla tapahtuva oppien leviäminen ole oikeastaan vielä vaarallisempaa kuin niiden julkinen opettaminen?

Kommentteja, muilla havaintoja tästä?

Olen ollut huomaavinani, että usein ihmiset, jotka alkavat korostamaan jotain tällaista erityistä oman oivalluksensa kautta "saatua" ja tullutta oppia, pyrkivät ensiksi käänyttämään mahdollisimman monia omasta srk:aan kyseisen opin kannattajiksi ja kun ja jos ei tulosta synny, alkavat kiertämään eri srk:ssa ja sen srk:nan, jossa sattuvat saamaan kannattajia omalle opilleen, kokevat sitten oikeaksi srk:si aina niin kauan, kunnes heidän toimintaansa siellä puututaan ja jälleen lähdetään uudelle kierrokselle kertomaan, minkälainen kyseinen srk on ja miten "sairasta" opetus siellä on.

Mutta ajan oloon tällaiset omaan suuntaansa vetäjät ovat sitten niitä, jotka ajautuvat kaikista seurakunnista vähitellen ulos ja pikkuhiljaa katkeroituvat kaikille uskoville, jotka eivät ole nielleet heidän syöttejään.

Olen nähnyt hyvin harvoin kyseisten henkilöiden kykenevän enää koskaan normaaliin seurakuntayhteyteen, mutta sitä en tiedä, miksi näin on?

Onko kysymys siitä, että eivät alkujaankaan ole olleet kykeneviä toimimaan missään yhteisössä, sillä useinkin näiden henkilöiden taustalta paljastuu ristiriitoja vähän siellä sun täälläkin.

Heidän taustallaan on usein ns. auktoriteettikammoa, eli he itse haluavat olla herroina hallitsemassa ja jos se ei onnistu, eivät ole kykeneviä alistumaan ns. seurakuntakuriin ja muiden opetuksen alle.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Paulus - 06.05.14 - klo:10:31
Olen nähnyt hyvin harvoin kyseisten henkilöiden kykenevän enää koskaan normaaliin seurakuntayhteyteen, mutta sitä en tiedä, miksi näin on?

Onko kysymys siitä, että eivät alkujaankaan ole olleet kykeneviä toimimaan missään yhteisössä, sillä useinkin näiden henkilöiden taustalta paljastuu ristiriitoja vähän siellä sun täälläkin.

Heidän taustallaan on usein ns. auktoriteettikammoa, eli he itse haluavat olla herroina hallitsemassa ja jos se ei onnistu, eivät ole kykeneviä alistumaan ns. seurakuntakuriin ja muiden opetuksen alle.

Mikä on mielestäsi normaalia seurakuntayhteyttä?
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: tikli - 06.05.14 - klo:11:28
Kaikki se, mitä Raamattu meille opettaa seurakunnasta ja seurakuntayhteydestä.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Paulus - 14.05.14 - klo:19:05
Kun kristillinen kustantamo kasvaa vähänkin suuremmaksi, niin sillä alkaa olla suuret yleiskulut, jotka muodostuvat palkoista, kiinteistökuluista yms. Koska totuus ei yleensä myy, niin on haalittava kirjallisuutta, jolla on suuret myyntiluvut. Niiden perusteella tehdään kustannussopimuksia ja talous asettuu tasapainoon, koska ne kirjat menevät kaupaksi.

Yksi merkittävä lisähuomio tästä kristillisten kirjojen kustantamisesta. Olen ihmetellyt sitä, että joissakin kirjoissa sivumäärää on kasvatettu turhaan. Kirjoittajan sanottava päättyy suunnilleen kirjan puolivälissä, mutta sen lisäksi on pitänyt saada lisättyä jotain muuta, että kirja tulisi paksummaksi. Tietenkin paksulle kirjalle voidaan laittaa korkeampi hinta kuin ohuelle. Tämä näyttää koskevan erityisesti nimekkäiden julistajien kirjoja.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 15.05.14 - klo:08:58
Kirjoitin tuolla/kokemus, järki jne. ketjussa jotain ns. riviuskovien omista opeista.

Seurakunnissa saattaa levitä "ruohonjuuritasolla" kaikenlaisia erikoisia uskonelämään ja oppeihin liittyviä käsityksiä, enkä tiedä, tietävätkö pastorit ja muut vastuunkantajat, että näin tapahtuu?

Ne opit saattavat poiketa suurestikin seurakunnan virallisesta linjasta.

Esim. jotkin hengelliseen sodankäyntiin ja henkivalta-asioihin liittyvät asiat, voiteluasiat, asketismi, judaismi tms. Nämä asiat eivät siis leviä pelkästään kyseisiä asioita korostavien seurakuntien kautta vaan niitä leviää muidenkin seurakuntien "tavallisten" uskovien piirissä. Näin ainakin omien havaintojeni mukaan. Olen ollut aikoinaan kokoonpanoissa, missä oli mukana uskovia monista eri seurakunnista. Suurin osa oli "perinteisistä" seurakunnista, ei esimerkiksi niin sanotuista uuskarismaattisista seurakunnista. Epäilen, että kyseisten seurakuntien vastuunkantajilla ei ollut tietoa näistä "riviuskoviensa" erikoisista opeista.

Miksi näin tapahtuu? Onko vapaudessa itse tutkia Raamattua ja tehdä siitä omia johtopäätöksiään menty liian pitkälle?
Eikö edellä mainitulla tapahtuva oppien leviäminen ole oikeastaan vielä vaarallisempaa kuin niiden julkinen opettaminen?

Kommentteja, muilla havaintoja tästä?

no olkoon koko lainaus, sillä paloittelu saattaa hajoittaa liikaa itse asian ydintä.

Olenko lukenut että olet sitä mieltä että uskovat itse tutkivat se on lukevat ja pyrkivät ymmärtämään, on väärin ?
eli ei saa lukea itse vaan tulee antaa pappien tulkita mitä Jumala sanoo??

eli takaisin keski-aikaan ja raamatut roviolle ?
_________________________________

Onko pappien huulilla, niiden joilla luulisi olevan tieto ja totuus hallusssa, aina ja kaikessa oikeassa?

Kiitos, Jumalalle ettei Pietari ja Johannes ole täällä meitä opettamassa, sillä me emme voisi ikinä pelastua heidän oppinsa ja opetuksensa perusteella, sillä Apostoli Paavali on järkkymätön:

joka antaa ymärileikata itsensä on velvollinen pitäämään KOKO Mooseksen lain eli oma kuoleman tuomio.
Tosin teorissa kaikki voivat pitää Mooseksen lain, mutta käytännössä ei.
eli kuka on se opettaja joka opettaa oikein ??
__________
no nyt kuitenkin siihen mikä on uskovan pää velvollisuus. Lue ja syö itse, puhdasta maitoa, ei Pietari eikä Johannes, ja kun maitoa on tarpeeksi juotu on leivän vuoro.

nyt Pietari ja Johannes tekivät parannuksen mutta vasta Apostolin ankarien nuhteiden ja oikean opetuksen kautta. Muuten koko maailma olisi lain alla !
tätä parannusta sai kenties odottaa 15 vuotta ! eli moni sielu meni kadotukseen !

____________________
Lainaus
Ne opit saattavat poiketa suurestikin seurakunnan virallisesta linjasta.

Onko Raamatun, se on Kirjoitusten perusteella meillä oikea oppi tahi oikea oppi on etsittävä seurakunnasta ?
Mistä oikea oppi löytyy jos löytyy ? papeilta ? eli nykyajan johtajilta ? vai Kirjoituksista ?
____________________

Eni wei.
Pyhän Hengen tehtävä eli virka on opettaa ja Pyhä Henki ottaa Isän eli Pojan sanoista ja opettaa.
ei seurakunnan tahi ihmisten viisaudesta.

joten Jumalan mieleen on että jokainen tutkii // lukee itse.
ja Jos sydän tahi muu seikka on Jumalan edessä, oikein tahi mitä lie, niin Pyhä Henki opettaa kuten Apostolille.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 15.05.14 - klo:09:06
Kuinkahan moni riviuskova edes tietää, mikä heidän seurakuntansa "virallinen oppi" on tai miten kristinuskossa on asioita perinteisesti tulkittu? Veikkaisin, että ei kovin moni. Mutta mistä se taas johtuu, onko niin vähän enää näitä asioita esillä seurakunnissa?

Seurakunta ei ole tiedon ja oikean opin lähde tahi kaivo.
ei Jumalan Sanat, ja varsinkin ne mitkä ovat puhuttu eli mitä Jumala itse on lausunut, on se mistä me saamme oikein opin.

ainoa virallinen oppi on itse Jumalan Sana.
eli taas . LUE itse ja opi !
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 15.05.14 - klo:09:12
Mutta onko jokainen "riviuskova" kykenevä tutkimaan näitä asioita itse?

Onhan seurakunnille annettu erikseen opettajan virkakin. Eli kaikki eivät ole kykeneviä "itse itseään" opettamaan?

Otan tähän lainauksen 1 Johanneksen kirjeestä, luvusta 2:

20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
26 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
27 Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

Onko tuo annettu ohjeeksi seurakunnalle, ei yksittäiselle uskovalle?

Silloinhan ei ollut nykyisenkaltaista individualismia.

ja taas.  :o
Lainaus
Mutta onko jokainen "riviuskova" kykenevä tutkimaan näitä asioita itse?

Riippuu opettajasta ??
Jos Jumala itse opettaa on kaikki hyvin ja varmasti oikeaa mutta ihmisen pahuus on usein esteenä.

eli edelleen, ihmisen tulee itse lukea ja Jumala opettaa !
seurakunnan papilla ei ole mitään itsessään ellei Jumala ole antanut ja jos on antanut on se Jumalan Sana joka tekee sen mitä varten se on annettu.

ellei pappi parka ole Jumalan kädessä, joka toinen tahi omat tulkinnat menevät ylitse Kirjoitusten.

Jokaisen vauvan on itse imettävä maitoa Jumalan rinnoista eli Jumalan Sanoja.
Tässä asia yhteydessä Jumala on äiti eli iso rinta täynnä maitoa.

jos kertaalleen purtu ravinto, kyllä antaa vähän mutta jos ei ole muuta ravintoa tulee keripukki tahi mitä lie, penikkatauti.

eli JOKAINEN itse lukee ja tutkii!
myös papit!
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 15.05.14 - klo:09:21
"Harmi, kun sä et ollu mukana siellä, menetit siunauksia", sanoi joku. Onko siunaukset jossakin niin, että ne voi menettää, jos ei mene sinne?
_________________________
lainaus
Lainaus
Toisaalta Raamatussakin taitaa olla, että Jeesus meni tapansa mukaan rukoilemaan jonnekin. Missä vaiheessa hyvästä tavasta tulee taikaoppia?

Kun tavasta tulee "kirkollinen", hmhm
usein tapa eli päiväjärjestys on hyväksi, Daniel ja muut varjonyrkkeilijät.
harjoitus tekee mestarin.

_________________________

oletus että siunaus on Jumalan tarkoittama, niin se siunaus seuraa sinua !
eli juoksee perässä kunnes tavoittaa :)
Mooses ja seitsemän kymmentä siunauttua.
ja sitten Mooseksen laki sanoo samaa.

Minä KÄSKEN, siunauksen tulla / seurata / etsiä sinut!

5. Moos. 28:8 Herra käskee siunauksen seurata sinua jyväaitoissasi ja kaikessa, mihin ryhdyt; hän siunaa sinua siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

3. Moos. 25:21 niin minä käsken siunaukseni kuudentena vuotena tulemaan teille, niin että se tuottaa teille kolmen vuoden sadon.

tosin tämäkin voidaan ihmisen takia, mennä pieleen.
no sama se.
siunaus seuraa sinua !
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Taisto - 15.05.14 - klo:21:26
Seurakunta ei ole tiedon ja oikean opin lähde tahi kaivo.
...

ainoa virallinen oppi on itse Jumalan Sana.
eli taas . LUE itse ja opi !
Olen TÄSMÄLLEEN samaa mieltä.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 24.05.14 - klo:13:59

no olkoon koko lainaus, sillä paloittelu saattaa hajoittaa liikaa itse asian ydintä.

Olenko lukenut että olet sitä mieltä että uskovat itse tutkivat se on lukevat ja pyrkivät ymmärtämään, on väärin ?
eli ei saa lukea itse vaan tulee antaa pappien tulkita mitä Jumala sanoo??

eli takaisin keski-aikaan ja raamatut roviolle ?
_________________________________

Onko pappien huulilla, niiden joilla luulisi olevan tieto ja totuus hallusssa, aina ja kaikessa oikeassa?



Tarkoitan enemmänkin sitä, että jos jollekulle ihmiselle "aukeaa" jotain Raamatusta, niin ok, hän voi sitä sitten soveltaa itseensä jos haluaa MUTTA siitä ei voi tehdä jotain yleispätevää asiaa, mikä tästä lähtien koskee kaikkia muitakin ihmisiä. Ja alkaa siitä muita opettemaan.

Voi kertoa tietysti, että näin on asian itse käsittänyt, mutta pitää tajuta, että se käsitys koskee vain itseä.

Tässä maailmassa on ihan liikaa ns. kotiprofeettoja, jotka saavat milloin mitäkin oppia kehitettyä itselleen Raamatusta ja olettavat, että muidenkin ihmisten pitäisi sen mukaan elää.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Soltero - 24.05.14 - klo:15:22

no olkoon koko lainaus, sillä paloittelu saattaa hajoittaa liikaa itse asian ydintä.

Olenko lukenut että olet sitä mieltä että uskovat itse tutkivat se on lukevat ja pyrkivät ymmärtämään, on väärin ?
eli ei saa lukea itse vaan tulee antaa pappien tulkita mitä Jumala sanoo??

eli takaisin keski-aikaan ja raamatut roviolle ?
_________________________________

Onko pappien huulilla, niiden joilla luulisi olevan tieto ja totuus hallusssa, aina ja kaikessa oikeassa?



Tarkoitan enemmänkin sitä, että jos jollekulle ihmiselle "aukeaa" jotain Raamatusta, niin ok, hän voi sitä sitten soveltaa itseensä jos haluaa MUTTA siitä ei voi tehdä jotain yleispätevää asiaa, mikä tästä lähtien koskee kaikkia muitakin ihmisiä. Ja alkaa siitä muita opettemaan.

Voi kertoa tietysti, että näin on asian itse käsittänyt, mutta pitää tajuta, että se käsitys koskee vain itseä.

Tässä maailmassa on ihan liikaa ns. kotiprofeettoja, jotka saavat milloin mitäkin oppia kehitettyä itselleen Raamatusta ja olettavat, että muidenkin ihmisten pitäisi sen mukaan elää.
Onelma ovat ne "muut ihmiset", jotka alkavat uskoa, että "kotiprofeetan oppi" on tarkoitettu heidänkin omaksuttavakseen.

Ne ihmiset eivät ehkä lue itse riittävästi Raamattua rukoillen sen oikein sisäistääkseen Pyhän Hengen antamaa viisautta.
Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 24.05.14 - klo:15:49



Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.

Miksi seurakuntayhteys olisi mitenkään oleellinen tekijä? Jos jokainen vaan itse lukee asiat Raamatusta, niin mihin sitä seurakuntayhteyttä enää tarvitaan?
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 24.05.14 - klo:15:51
Joku syy sille seurakuntayhteydelle on oltava.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Soltero - 24.05.14 - klo:15:59



Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.

Miksi seurakuntayhteys olisi mitenkään oleellinen tekijä? Jos jokainen vaan itse lukee asiat Raamatusta, niin mihin sitä seurakuntayhteyttä enää tarvitaan?
Seurakunta on Jumalan jostain syystä säätämä yhteisö uskoville.
Ei se tietenkään ole pakollinen eikä välttämätön, mutta jokin pyhä merkitys sillä täytyy olla, koska Jumala opettaa niin paljon esim. Paavalin kautta seurakunnasta Korinttolaiskirjeissä.

Aluksi oli vain pieniä, paikallisten kristittyjen kokoontumisia.
Nykyäänhän on monenlaisia, ulkoisesti eri tyyppisiä seurakuntia, joten jokaiselle luulisi löytyvän mieleinen kuppikunta.

Jos ei löydy, voi tietenkin kuunnella hengellistä opetusta esim. netistä ja kirjoista.
"Irrallisen" uskovaisen (josta minulla on hyvin paljon kokemusta) pitää tietysti pyytää Jumalalta pontevasti sitä, että ei omaksu selkeitä harhaoppeja monenlaisesta hengellisen opetuksen tulvasta.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: tikli - 25.05.14 - klo:06:31
Sivusta eräs näkökulma kyseiseen asiaan:

Kuuntelin juuri tuossa Saara Kinnusen sielunhoitokoulutusta / -luentoa ja hän mainitsi mm. siitä,
miten jo luomisessa Jumala loi  Aadamille Eevan, koska ihmisen "ei ole hyvä olla yksin" niin jo 
tästä kumpuaa uskovalla ihmisellä mm. tarve kuulua johonkin hengelliseen yhteisöön, eli tuo
tarve on tällä alueella terveen / häiriöttömän, eli normaalin kehittyneisyyden tarve.

Ellei tarvetta johonkin kuulumiseen ole, on elämässä ollut jokin tapahtuma, joka on saanut rikkoutumista tuon tarpeen kohdalla.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Adina - 25.05.14 - klo:08:01
Itse jouduin valitsemaan seurakunnasta lähtemisen, vaikka takaraivossa takoi että "älkää jättäkö seurakunnan
kokousta". Kyselin Raamattu edessäni Herran tahtoa ja se tuli selvästi "lähtekää".
Siihen aikaan toronto - myrsky kaatoi seurakuntalaisia maahan.

Nyt on oltu erämaassa jo useita vuosia (tavattu muuten uskovaisia) ja katseltu netistä opetusta.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: tikli - 25.05.14 - klo:08:29
Niin, ei minullakaan tuossa asiassa ole suuresti henkselien paukuttelemiseen varaa ja
aihetta, sillä omat olosuhteeni ovat sellaiset, että aktiivinen osallistuminen on ainakin
tällä hetkellä mahdotonta.

Tilanteeni on siis siinä mielessä erilainen, että edelleenkin hengellinen kotini on minulle
erittäin rakas, eikä minulla ole mitään erityistä valittamista sen suhteen, kunhan otan
huomioon, että seurakunta muodostuu kaltaisistani epätäydellisistä ihmisistä ja harvoja
lienee niin suuresti epätäydellisiä, kuin itse olen.  ;D

Jos he siis ovat sietäneet minun jäsenyyttäni ja osallisuuttani, niin miksipä minä en
sietäisi heitä. :)

Olen siis henkeen ja vereen ns. seurakuntaihminen, vaikka en tällä hetkellä kykene tuon
sydämeni halun mukaan arjessani vaeltamaan.

Suosittelen siis ilman muuta kaikille kiinteää seurakuntayhteyttä ja hengellisen kodin etsimistä ja löytämistä, jos se vain suinkin on mahdollista, mutta ymmärrän toki senkin, että kaikissa tilanteissa tuo ei vain yksinkertaisesti onnistu.



Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Paulus - 25.05.14 - klo:10:15
Itse jouduin valitsemaan seurakunnasta lähtemisen, vaikka takaraivossa takoi että "älkää jättäkö seurakunnan
kokousta". Kyselin Raamattu edessäni Herran tahtoa ja se tuli selvästi "lähtekää".
Siihen aikaan toronto - myrsky kaatoi seurakuntalaisia maahan.

Nyt on oltu erämaassa jo useita vuosia (tavattu muuten uskovaisia) ja katseltu netistä opetusta.

Kokemuksesi on hyvin yleinen. Liiankin yleinen. Syrjään joutuneita/sysättyjä on arviolta tuhansia jo pelkästään Suomessa. Niiden kohtelu oli rajua, jotka eivät innostuneet uudesta "herätyksestä". Seurakuntaan paluu on monelle täysi mahdottomuus, eikä liittyminen johonkin toiseen paranna tilannetta, koska vastaan tulevat samat asiat muodossa tai toisessa. Joissakin tapauksissa luterilaisuus on ainoa vaihtoehto, mikäli tahtoo johonkin "virallisesti" kuulua.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Paulus - 25.05.14 - klo:12:53
Onelma ovat ne "muut ihmiset", jotka alkavat uskoa, että "kotiprofeetan oppi" on tarkoitettu heidänkin omaksuttavakseen.

Ne ihmiset eivät ehkä lue itse riittävästi Raamattua rukoillen sen oikein sisäistääkseen Pyhän Hengen antamaa viisautta.
Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.

"Kotiprofeetat" ovat nähdäkseni varsin marginaalinen ongelma. Kaikkein pahimpana koen "yhteiskristillisyyden", johon ei kuulu minkäänlainen oppien koettelu arvostelusta puhumattakaan. Kun kaikesta ja kaikista "sitoudutaan puhumaan vain hyvää", niin harhaopitkin nielaistaan kakistelematta. Kukaan ei tällöin näe saatanan töitä, vaikka seurakunta olisi lähes täydellisessä halvaannuksen tilassa hengellisesti. Toimintaa voi silti olla runsaasti ja se voi olla hyvinkin näyttävää.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 25.05.14 - klo:14:00

no olkoon koko lainaus, sillä paloittelu saattaa hajoittaa liikaa itse asian ydintä.

Olenko lukenut että olet sitä mieltä että uskovat itse tutkivat se on lukevat ja pyrkivät ymmärtämään, on väärin ?
eli ei saa lukea itse vaan tulee antaa pappien tulkita mitä Jumala sanoo??

eli takaisin keski-aikaan ja raamatut roviolle ?
_________________________________

Onko pappien huulilla, niiden joilla luulisi olevan tieto ja totuus hallusssa, aina ja kaikessa oikeassa?



Tarkoitan enemmänkin sitä, että jos jollekulle ihmiselle "aukeaa" jotain Raamatusta, niin ok, hän voi sitä sitten soveltaa itseensä jos haluaa MUTTA siitä ei voi tehdä jotain yleispätevää asiaa, mikä tästä lähtien koskee kaikkia muitakin ihmisiä. Ja alkaa siitä muita opettemaan.

Voi kertoa tietysti, että näin on asian itse käsittänyt, mutta pitää tajuta, että se käsitys koskee vain itseä.

Tässä maailmassa on ihan liikaa ns. kotiprofeettoja, jotka saavat milloin mitäkin oppia kehitettyä itselleen Raamatusta ja olettavat, että muidenkin ihmisten pitäisi sen mukaan elää.
___________________
eli et kehtaa suoraan sanoa että ole jo vastis hiljaa ?

Olen heti hiljaa jos osoitat mikä on se kotiprofeetan väittämä tahi opetus, mihin viittaa eli näytä toteen että olen väittänyt muuta kuin sen mitä on, (yleensä 99% kaikille) kaikille. eli meille.
ellei, niin mustamaalaat minua vaikka et rohkene sitä suoraan sanoa.
___________________
joten jos yksilöit mitä ja missä otan kantaa !
eli paikkoja taas :)
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 25.05.14 - klo:14:04
Joku syy sille seurakuntayhteydelle on oltava.

vaino ja sen mukaan sitten kestäminen ?
yhteinen kokoontuminen rakentaa ja vahvistaa ?
eli kannustus, älä nyt jätä Herraa, kyllä se tästä.
tahi ole Luja ja rohkea.
Mene, ole luja ja rohkea.
eli yksi puu palaa heikosti, pari muuta voi jo mahdollistaa kalan paistamisen eli yhteinen ravinto hetki.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 25.05.14 - klo:14:07



Heiltä saattaa myös puuttua oma seurakuntayhteys, jolloin he ovat kaikenlaisten keksintöjen houkuteltavissa.

Miksi seurakuntayhteys olisi mitenkään oleellinen tekijä? Jos jokainen vaan itse lukee asiat Raamatusta, niin mihin sitä seurakuntayhteyttä enää tarvitaan?
Seurakunta on Jumalan jostain syystä säätämä yhteisö uskoville.
Ei se tietenkään ole pakollinen eikä välttämätön, mutta jokin pyhä merkitys sillä täytyy olla, koska Jumala opettaa niin paljon esim. Paavalin kautta seurakunnasta Korinttolaiskirjeissä.

Aluksi oli vain pieniä, paikallisten kristittyjen kokoontumisia.
Nykyäänhän on monenlaisia, ulkoisesti eri tyyppisiä seurakuntia, joten jokaiselle luulisi löytyvän mieleinen kuppikunta.

Jos ei löydy, voi tietenkin kuunnella hengellistä opetusta esim. netistä ja kirjoista.
"Irrallisen" uskovaisen (josta minulla on hyvin paljon kokemusta) pitää tietysti pyytää Jumalalta pontevasti sitä, että ei omaksu selkeitä harhaoppeja monenlaisesta hengellisen opetuksen tulvasta.
________________
Ei se tietenkään ole pakollinen eikä välttämätön,

Vanhassa liitossa eli juutalaisten kohdalla tämä on pakollinen.

2. Moos. 23:17 Kolme kertaa vuodessa tulkoon kaikki sinun miesväkesi Herran, Herran, kasvojen eteen.

2. Moos. 34:23 Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran, sinun Herrasi, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.

ellei kivet esille.
Harmi että taas Jumala syrjii naista!
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 25.05.14 - klo:14:11
Sivusta eräs näkökulma kyseiseen asiaan:

Kuuntelin juuri tuossa Saara Kinnusen sielunhoitokoulutusta / -luentoa ja hän mainitsi mm. siitä,
miten jo luomisessa Jumala loi  Aadamille Eevan, koska ihmisen "ei ole hyvä olla yksin" niin jo 
tästä kumpuaa uskovalla ihmisellä mm. tarve kuulua johonkin hengelliseen yhteisöön, eli tuo
tarve on tällä alueella terveen / häiriöttömän, eli normaalin kehittyneisyyden tarve.

Ellei tarvetta johonkin kuulumiseen ole, on elämässä ollut jokin tapahtuma, joka on saanut rikkoutumista tuon tarpeen kohdalla.
_________________________
joo

Olen varma, eli epäilen vahvasti että kyseinen nainen ei painottanut mitä Jumala sanoi, eli totuutta eli tosi-asioita.
en tiedä mutta heitä linkki niin ihmettelen.

eli:
1. Moos. 2:18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".

Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole Aadamille (miehelle)ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".

Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole miehen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle naisen, joka on hänelle sopiva".
?
_______________
Tuskin olet innokas tutkimaan Kirjoituksista tahi tämän maailman todistuksia, missä tilanteessa miehet kaipaavat naisen seuraa.

oma oletus että vain pakosta.
eli kuten Aadam ja Daavid, heillä on tarve jota vain nainen voi täyttää muuten naiset olivat taustalla.
en heti keksi mikä se tarve on ?
mitä arvelet ?
_____________________-
eli monet elämät todistavat että jos naisella on mieheen nähden yliote sitä käytetään ja sitten jos ei ole, heillä ei ole käyttöä miehen sosiaalisen elämän kantavana tahi edes muulla voimana.
eli valitettavasti.
_____________________-
Jos miehellä ei ole pakkoa olla yhden naisen mies, mies ei todellakaan välitä naisista ryhmänä tahi joukkona.
ja sitten jos haluat aina viisas Salomo tulee ja sanoo, mitä Jumalan antaman viisauden, älyn ja ymmärryksen vaikutuksesta, Jumalan viisaus naisista sanoo.

eli ?
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 25.05.14 - klo:14:24
eni wei, oma seurakunta paimen arveli kaiken kirkkokansan kuulen että minussa on monia riivajia, sillä julkisesti nuhtelin sitä markkinatouhua jota pöntöstä julistetiin.

joten koko seurakunta pitää minua riivaajien täyttäminä !
_____________
no sama se.

samaa sanottiin Herrasta Jeesuksesta, tosin kuten oman seurakunta paimen, ei havainnut toista nuhdetta.
eli missä yhteydessä Herra varoittaa Pyhän Hengen pilkasta.

no se on Jumalan ja paimenen jolta vaaditaan sielut jotka ovat paimenen uskoo luovutettu.
eli tili tulee varmasti.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Vastavoima - 25.05.14 - klo:14:33
no eni wei.

olen tietoinen siitä että monet, ovat, kiusaantuneita siitä että olen mukamas kaikki tietävä !
joo.
no sitten se mitä itse pyrin tarkastelemaan eli tutkimaan itseäni.
kuten Apostoli opettaa.

1. Tim. 4:16 Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat.

Valvo itseäsi ja opetustasi

eli nyt Pietari, Johannes ja ympärileikkaus.
eli se mitä he saarnasivat oli oikein ja Kirjoitusten mukaista !
eli VT;n totuus.
_______________________
Modet, Jees-mies. tämänkaltaista tulee paljon mukaan.
eli mitä ?

eli nyt Pietari, Johannes ja ympärileikkaus.
eli se mitä he saarnasivat oli oikein ja Kirjoitusten mukaista !
eli VT;n totuus.Valvo itseäsi ja opetustasi

eli mistä tämä tuli: Valvo itseäsi ja opetustasi
mukaan  ?
no sama se.
_______________________

kuitenkin se oli väärää.

nyt itselläni on samankaltaista ajatusta.
voiko olla että suurin osa tahi jokin osa on kuten ympärileikkaus ?

eli saatan olla todella pahasti väärässä tahi sitten en.
eli olen teitä pyytänyt mutta ei tulosta.

usein olen pyytänyt että tutki mitä sanon ja jos se on väärin osoita se!
eli sama nyt, tutki ja jos havaitset väärän opetuksen tahi väärän ajatus kulun osoita se minulle !

eli en voi aina itse itseäni kriittisesti arvioida ja ne virheet ovat kuten kirjoitus virheet ei näe oma silmä.

joten Jos on että olen väärässä, niin se tulee kumota Kirjoituksilla !

Joten tutkikaa tarkkaa ja tuokaa esille se mitä arvelet olevan väärää.
jo pelkkä arvelu on se mitä sitten tutkin, ellet osaa muotoilla sitä kuten olisi hyväksi.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 25.05.14 - klo:15:43

no olkoon koko lainaus, sillä paloittelu saattaa hajoittaa liikaa itse asian ydintä.

Olenko lukenut että olet sitä mieltä että uskovat itse tutkivat se on lukevat ja pyrkivät ymmärtämään, on väärin ?
eli ei saa lukea itse vaan tulee antaa pappien tulkita mitä Jumala sanoo??

eli takaisin keski-aikaan ja raamatut roviolle ?
_________________________________

Onko pappien huulilla, niiden joilla luulisi olevan tieto ja totuus hallusssa, aina ja kaikessa oikeassa?



Tarkoitan enemmänkin sitä, että jos jollekulle ihmiselle "aukeaa" jotain Raamatusta, niin ok, hän voi sitä sitten soveltaa itseensä jos haluaa MUTTA siitä ei voi tehdä jotain yleispätevää asiaa, mikä tästä lähtien koskee kaikkia muitakin ihmisiä. Ja alkaa siitä muita opettemaan.

Voi kertoa tietysti, että näin on asian itse käsittänyt, mutta pitää tajuta, että se käsitys koskee vain itseä.

Tässä maailmassa on ihan liikaa ns. kotiprofeettoja, jotka saavat milloin mitäkin oppia kehitettyä itselleen Raamatusta ja olettavat, että muidenkin ihmisten pitäisi sen mukaan elää.
___________________
eli et kehtaa suoraan sanoa että ole jo vastis hiljaa ?

Olen heti hiljaa jos osoitat mikä on se kotiprofeetan väittämä tahi opetus, mihin viittaa eli näytä toteen että olen väittänyt muuta kuin sen mitä on, (yleensä 99% kaikille) kaikille. eli meille.
ellei, niin mustamaalaat minua vaikka et rohkene sitä suoraan sanoa.
___________________
joten jos yksilöit mitä ja missä otan kantaa !
eli paikkoja taas :)

Ai oletko sinä kotiprofeetta? Miksi ajattelit, että tässä ketjussa kirjoitetaan sinusta?

Nyt syyllistyt itse mustamaalaukseen.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Charlotte - 25.05.14 - klo:15:46
Silloin kun vielä liikuin piireissä, missä oli myös ns. kotiprofeettoja, niin minulla ei ollut nettiä edes käytössä eikä mitään tietoa vastavoimasta tai muista netissä kirjoittelijoista.
Otsikko: Vs: "Ruohonjuuritason" omat opit
Kirjoitti: Paulus - 16.09.16 - klo:17:12
Kuinkahan moni riviuskova edes tietää, mikä heidän seurakuntansa "virallinen oppi" on tai miten kristinuskossa on asioita perinteisesti tulkittu? Veikkaisin, että ei kovin moni. Mutta mistä se taas johtuu, onko niin vähän enää näitä asioita esillä seurakunnissa?

Tämä johtuu siitä yleisestä lainalaisuudesta tässä maailmassa, että mitä arvokkaammasta asiasta on kysymys, sitä taidokkaampia ovat väärennökset. Uskovankin on paljon helpompaa mennä joukon mukana kuin tutkia itse, kuinka asiat ovat. Sitäpaitsi tutkiva uskova saa "änkyrän" maineen, jolle "mikään ei kelpaa".

Mutta Raamatusta nousee erittäin vahvana opetus siitä, että on arvioitava ja turkittava opit ja opetukset. Helppoa se ei aina ole. Jeesuskin sanoi: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä." Siksi meidän olisi palattava kristinuskon juurille ja paneuduttava pääasiaan, joka on ristillä tapahtunut lunastus ja syntien sovitus. Sekin helpottaa, jos arvioi kaikkea julistusta tutkien mielessään, kuka on subjekti. Onko se Jumala vai ihminen. Jälkimmäinen kylläkin kiehtoo massoja ja siinä on mahdollista saada ihmisten hyväksyntää ja arvonantoa. Valta ja raha kiehtovat monia, mutta ne vievät helposti sivuun pääasiasta.

Olen tykönäni mutustellut tätä asiaa ja nostan sen pintaan, koska siinä on mielestäni jotain hyvin ajankohtaista. Tieto sielunvihollisen toimintatavoista on erittäin tarpeellista siksi, että muutoin joudumme helposti satimeen, johon monet ovat joutuneet. Mistään tyhjänpäiväisestä asiasta ei siis ole kysymys.

Muistan torontolaisuuden alkuajoilta erään nokkamiehen, joka julisti pöntöstä suurelle joukolle tähän tapaan:
"Erään laivan kapteenilta kysyttiin kerran, että tunnetko hyvin ne karikot, joita laivaasi uhkaavat. Kapteeni vastasi, että minä tunnen väylän."

Tuon kapteenin lausumaan vedoten tämä johtaja salli kaiken sen, mitä torontolaisuus toi mukanaan. Ja seurauksista voimme päätellä nyt parinkymmenen vuoden jälkeen, että tuo johtaja ei tuntenut edes väylää, karikoista puhumattakaan. Jos hän olisi tuntenut väylän, hän olisi suuren kuulijakunnan edessä sanonut, että VAROKAA TÄTÄ HARHAOPPIA.