Kirjoittaja Aihe: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen  (Luettu 15564 kertaa)

Poissa Daavidin Huone

  • Viestejä: 8
Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« : 05.08.16 - klo:07:32 »
Kun muutamia vuosia sitten sain Hengen kasteen ja minut siunattiin virkaani, niin alussa olin täynnä intoa: nyt perustan oman seurakunnan jonka nimi on alkuseurakunta ja siellä tulee olemaan Suomen ainoa seurakunta ja oikea opetus.


Herra kuitenkin puhui minulle "katso, nyt on kaikki nämä seurakunnat ja jokainen niistä on oikea omasta mielestään. Nytkö taas yksi lisää, joka tekee samoin? Minä haluan yhdistää, enkä enää että tulee lisää eroa."


Tästä syystä siis nimesin tämän edellisen blogin "yhdistyneet seurakunnat".


Tällöin ei siis vielä Herra ollut julistanut: "kaikki nämä rekisteröidyt lahkot eivät ole seurakuntia, niitä en tunne: seurakunta kokoontuu kodeissaan, kuten alussakin."


Monet muistavat, kun Jesurun Tiikeri nimellä aloitin työn virkani. Pian kuitenkin huomasin, että opetukseni oli monin puolin puutteellista ja jopa väärää: jouduin jatkuvasti korjailemaan sitä ja pian olin ihan solmussa näiden opetuksieni kanssa.


Tein siis päätöksen, että poistan kaiken ja lopetan nyt tämän työni. Herralla oli minun kanssani, vielä asioita selvitettävänä.


Nyt kun olen saanut uutta voimaa Herralta: Hän on suuresti lisännyt minulle viisautta ja ymmärrystä, ennenkaikkea Poikansa Kristuksen tuntemisessa, mutta myös lain ymmärryksessä; tämän työn olen aloittanut uudestaan, uusilla perustuksilla ja nyt en ole joutunut, opetuksiani korjailemaan.


On siis niin, että saatan kirjoittaa putkeen useita kymmeniä sivuja julistusta: minulle tulee vain Hengen ilmoitus, että nyt kirjoita tämä, ja kirjoitan sen. Usein en edes muista mitä olen kirjoittanut, siis kun Hengen ilmoitus on enemmänkin mielikuvia ja symbolisia merkityksiä, jotka yritän parhaani mukaan tuoda sanoiksi.


Tärkeintä on siis se asian merkitys, ei itse sanat.


Tarkoitan siis, että nyt en ole useitakaan profetioita: itsekään lukenut edes läpi, koska luotan nyt täysin Henkeen tässä, että kaikki ilmoitus on oikeaa.


Ja kun olen lukenut, niin kaikki on ollut oikeaa: en edes kirjoitusvirheitä korjaa, minun mielestä se tekee tekstistä vain autenttisen eli aidon oloisen. Usein olen huomannut, että jos alan muuttamaan tekstiä: siis esim. jotain lauserakennetta, niin sitten huomaankin että olen alkanut kirjoittamaan kauhean pitkää tarinaa lisää; kun yritän jotain asiaa selittää paremmin, tai toisesta näkökulmasta.


Tällöin, se ilmoitus ei enää ole alkuperäinen. Siis kun se ilmoitus toki, on minussa sisäisesti olemassa: Hengen ymmärryksen kautta, en sitä tarkoita ettenkö tietäisi mitä minä puhun.


Mutta ihmisessä, on sellainen jännä piirre, että aina on pakko vähän kaikkea viilata ja korjata, jolloin se alkuperäinen ilmoitus joka on syntynyt Hengen vaikutuksesta: muuntuu. Henki on siis sama ja se ilmoitus on minussa sisäisesti yhä: mutta olen jo tehnyt sen työn, antanut sen ilmoituksen Hengen johdatuksessa, sitä ei pidä siis sorkkia millään tavalla vaikka jokin lause vaikuttaisi kummalliselta; ehkä juuri se lause, on jollekin veljelle ja se kummallinen lauserakenne, avaa hänelle jotain aivan erityistä jonka Herra on vain hänelle tarkoittanut.


Nyt siis itse aiheeseen.


Mitä mieltä olette ajatuksesta, että muodostetaan uskonnollinen kommuuni? Siis että ihmiset asuvat keskenään ja kutsumme sitä seurakunnaksi? Ja että meille kaikki olisi yhteistä, yhdessä päätämm mm. miten annamme kolehdin eli miten se käytetään.


Minua on Herra siunannut siten, että olen löytänyt vuokra-asunnon joka on siis iso maatila: hehtaarien tontilla ja tämä talo, on kaksikerroksinen ja n. sata metriä pitkä, parikymmentä metriä leveä: en muista missä vuokrasoppari on, mutta siis iso talo.


Täällä olisi nyt kaksi huonetta heti vapaana. Yksi huone vielä lisää olisi helposti muunnettavissa asunnoksi, ja olohuoneesta saa tilan eristettyä esim. kankaalla omaksi huoneeksi, jos ei tällainen "ovi" ole liian yksityisyyttä häiritsevä.


Asunto on osaksi remontissa, mutta siihen varmasti saamme vuokranantajalta tukea: jos siis rakennamme, että saataisiin lisää huoneita käyttöön.


Yhteiset keittiötilat ja pieni suihku ovat yhteisiä. Pihalla on puusauna. Maaseudulla ja mukavasti metsän keskellä.


Tässä asiassa siis nyt haluan painottaa, että minä en ole kutsumassa nyt ihmisiä omaan seurakuntaani. Vaan että olemme kaikki veljiä ja voimme sitten yhdessä katsoa, että kuka on paras johtamaan seurakuntaa.


Itse en haluaisi olla edes johtaja, koska se on paljon vastuuta: minulle on elämän arkiasiat, vaikeita muutenkin hoitaa, koska elän niin huolettomasti. Olen myös hieman laiska kaikessa tällaisessa asiassa, suoraansanottuna. Mutta toisaalta, kodinhoito on naisen velvollisuus eikä se siten: olekaan luonnollista miehelle. Että usein unohtuu se siivoaminenkin, kokonaan. Joten seurakunnan johtajan, pitää kuitenkin pitää huolta myös monista maallisista asioista koskien seurakuntaa.


Erotuksena näihin lahkoihin siis, niin me tosiaan jakaisimme yhteiseksi kaiken maallisen omaisuutemme: eli sitten tukien varassa tai kävi töissä.


Jokainen saa saman verran ruokaa jne. ja kaikki muu, annetaan köyhille tai muuten, evankeliumin edistämiseen.


Ruoat siis tilattaisiin yhdessä esim. ruohonjuuri.fi aina kuukaudeksi kerrallaan, jokainen sitten saisi lisäksi "taskurahaa" jolla voisi ostaa kaupasta, mitä vielä lisää haluaa.


Lisäksi, jokainen sitoutuu noudattamaan raamatun sanaa 100% mm. sitä Herran käskyä kaikille pyhien seurakunnille, että naisen ei ole lupa kokouksissa puhua.


Nainen saa toki puhua, kun ei kokoonnuta erikseen siis. Mutta kun erityisesti kokoonnutaan, niin tällöin kaikki maailmallisuus lakkaa: kaikin tavoin.


Kokoontumisia, järjestämme Hengen mukaan, eikä kellon mukaan. Joten asia toimisi tällä tavoin, sitten kun se luonnostaan tapahtuu: ja ihmiset alkavat keskustelemaan, ja alkaa toisella profetointi, toinen saa innoituksen lukea runon Jeesuksesta, yhdellä on laulu ja toinen taas ehdottaa uudenlaista menettelytapaa evankeliumin edistämiseen tai orpojen auttamiseen.


Jätän tämän idean tänne hautumaan ja mitä mietteitä se siis herättää. Tällaistahan on moni yrittänyt, mutta tuloksetta: on mennyt päin mäntyä.


Mutta se, mikä ihmiselle on mahdotonta, on Herralle mahdollista. Jos siis Herra tällaisen hankkeen takana seisoo, niin sitten se tulee toimimaan.


Vuokrasoppari voidaan tehdä ilman luottotietoja.


Ja sekin tehtäisiin jokaiselle erikseen, niin että jokainen on tasa-arvoinen myös tässä että kenelläkään ei ole toiseen nähden etua esim. purkaa alivuokrasopimus.


Minä siis itsekin olen vuokralla täällä. Ja täällä on yksi kämppis, joka uskoo Jeesukseen, mutta ei ole vielä antanut elämäänsä Hänelle.


Joten yksi käännytettävä, on jo heti valmiina! Olen hänelle itsekin paljon puhunut, mutta minusta tuntuu että hän tarvitse nyt jonkinlaisen sysäyksen, että hän pääsee tuosta puolivaiheen tilasta eteenpäin.


Ehkä se olisi juuri se, että voitaisiin kolmenkin ihmisen kesken, järjestää kokous?


Asiassa maallisesti tällainen projekti, joka on täydellinen ulkomaanapu. Siis kun tämähän säästää älyttömästi vettä, joten esim. Afrikkaan täydellinen.


Siinä kun ei ole mitään järkeä antaa rahaa ja ruokaa, niitä tarvitaan kokoajan enemmän. Kun pitäisi antaa keinot, tuottaa itse sitä ruokaa siellä.


Pitkällä tähtäimelle siis, jos Herra siunaa tätä hanketta: myös sitä rahaa, alkaa sitten tulemaan. Ja voimme täten, tehdä tällaisia tekoja jotka ovat kaikkien silmissä hyvää: jolloin ihmiset ylistävät Herraa.


Tai jos mietitte, niin osaatteko sanoa yhdenkin asian jota tavallinen kaduntallaaja ylistää? Siis mitä nämä lahkot tai uskovaiset yleensäkin tekevät yhteiskunnassa?


Eikö yhtäkään tule mieleesi? Ei minullekaan, onko se hieman kummallista siis?


Enemmänkin kuulen vain, että "kaikki uskovat ovat tekopyhiä". Entä ihmeteot, missä ne ovat?


Minulle voi lähettää sähköpostia: daavidinhuone@reborn.com


Tai ottaa yhteyttä facebookissa:


https://www.facebook.com/henri.lentonen


Tässä projektin esitys:


https://docs.google.com/document/d/1G1x9KQHbpC8MnAkLfINJNVyX1aLzpZb71ZrL9IoeIos/edit?usp=sharing


---


Matteus 5:14-16


Te olette maailman valkeus.


Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;

eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.


Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.

Apostolien teot 4:31-37

 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.


Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä.


Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heillä kaikilla.


Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan ja panivat apostolien jalkojen juureen; ja jokaiselle jaettiin sen mukaan, kuin hän tarvitsi.


Niinpä Joosef, jota apostolit kutsuivat Barnabaaksi-se on käännettynä: kehoittaja-leeviläinen, syntyisin Kyprosta, myi omistamansa pellon, toi rahat ja pani ne apostolien jalkojen juureen.
« Viimeksi muokattu: 06.08.16 - klo:01:55 kirjoittanut Daavidin Huone »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #1 : 03.09.16 - klo:14:13 »
Jeesus perusti seurakunnan noin v. 0030 jKr.  Kaikki sen jälkeen perustetut tai perustettavat seurakunnat ovat harhaoppeja.

2. Joh. 1:8   Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan.

2. Joh. 1:9   Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.

2. Joh. 1:10   Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
2. Joh. 1:11   sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #2 : 03.09.16 - klo:22:22 »
Jeesus perusti seurakunnan noin v. 0030 jKr.  Kaikki sen jälkeen perustetut tai perustettavat seurakunnat ovat harhaoppeja.

En kovin hyvin muista historiaa, muistatko sinä: milloin tarkasti ottaen ev.lut. kirkko perustettiin?

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #3 : 04.09.16 - klo:08:51 »
Jeesus perusti seurakunnan noin v. 0030 jKr.  Kaikki sen jälkeen perustetut tai perustettavat seurakunnat ovat harhaoppeja.

En kovin hyvin muista historiaa, muistatko sinä: milloin tarkasti ottaen ev.lut. kirkko perustettiin?

 ::)  :o   ;D

Osoitit varmaan kysymyksesi evlutkristitylle, mutta totean tässä kuitenkin, että en löytänyt hakukoneen avulla vastausta kysymykseesi. Ruotsi-Suomi erosi katolisuudesta 1527 ja luterilaiseksi valtakunta julistettiin (ensimmäisen kerran) 1544.  Ruotsi-Suomen reformaatio saatiin päätökseen vuoden 1593 Upsalan kirkolliskokouksen myötä, jossa julistettiin harhaoppisiksi mm. katolilaisuus ja kalvinismi. Valtion ja kirkon toimintapiirit selkiytyivät vuoden 1869 kirkkolaissa jolloin Luterilainen kirkko sai juridisen aseman ja oman päätöksentekoelimen eli kirkolliskokouksen. Olisikohan tuota vuosilukua pidettävä nykyajan luterilaisen kirkon syntyvuotena?

Muuten, luterilaisuus on pienin protestanttisista suunnista; sen edellä ovat anglikaanit, metodistit, kalvinistit ja bapdistit. Näiden kaikkien sisällä on iso joukko karismaattisia ja uuskarismaattisia uskovaisia joilta on katoamassa evankeliumin ydin; Jeesus Kristus ja hän ristiinnaulittuna. Erilaisten karismaattisten, helluntailaisten ja uuskarismaattisten joukkoon luetaan kuuluvaksi maailmassa jo yli puoli miljardia (>500.000.000) uskovaista, joista suuri osa on tavalla tai toisella lähtenyt seuraamaan terveen jumalisuuden vastaisesti "kokemuksia ja pyhää henkeä".

"Ehkä kaikkein hämmästyttävin luku löytyy kuitenkin tutkimuksesta helluntailaisten ja karismaattisten kristittyjen kohdalta. Kun vuonna 1900 näiden lukumäärä oli reilusti alle miljoonan (n. 981 000), nykyään se on lähes 644 miljoonaa ja määrän ennustetaan kasvavan yli miljardiin vuoteen 2050 mennessä. Helluntailaisuus ja karismaattinen kristinusko ovat nopeimmin kasvava ilmiö maailman uskontohistoriassa." (Korostus Oloneuvoksen)

http://www.ortodoksi.net/index.php/Maailman_kristinusko_numeroina_2015

Nyt jään minäkin odottamaan evlut-veljeltämme vastausta kysymykseesi (huokaus, pitääkö minun nyt kaikkeen puuttua).


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #4 : 04.09.16 - klo:09:20 »
Täällä se perustettiin uudestaan joskus 2000-luvulla, kun evl.fi -kirkosta ensin potkittiin ulos kaikki luterilaiset. Tai siis melkein kaikki ja melkein potkittiin. On kamalan hankala olla evl.fi -kirkon työntekijä jos ei ole edes oikeutta puhua kirkon omistamissa tiloissa. Eihän se ole ulospotkimista, mutta hieman sellainen maku jää, että parempi poistua.

Nyt täällä on luterilainen kirkko, mutta ne ei saa käyttää valtaapitäväisten nimiluterilaisten tiloja, kun ne on jostain jutuista eri mieltä. Kauheen hankala, mutta pienehkö lauma nuo luterilaiset. Ne tosi-tosi-lutkut.

Siis ei alkuseurakuntaa täällä perustettu, vaan se luterilaisten laitalahko. Liekkö edes oikea kirkko, kun eivät saa valtion tukeakaan? Eikä ne edes häpeä evankeliumia tai omia opetuksiaan. Ehtoollista pitävät joka sunnuntai ja kirkkokahveilla pappikin istuu rahvaan seassa. Olen nauruakin kuullut kupposten äärestä. Hankala porukka.


« Viimeksi muokattu: 04.09.16 - klo:09:26 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #5 : 04.09.16 - klo:09:44 »
Jeesus perusti seurakunnan noin v. 0030 jKr.  Kaikki sen jälkeen perustetut tai perustettavat seurakunnat ovat harhaoppeja.

En kovin hyvin muista historiaa, muistatko sinä: milloin tarkasti ottaen ev.lut. kirkko perustettiin?

 ::)  :o   ;D

Osoitit varmaan kysymyksesi evlutkristitylle, mutta totean tässä kuitenkin, että en löytänyt hakukoneen avulla vastausta kysymykseesi. Ruotsi-Suomi erosi katolisuudesta 1527 ja luterilaiseksi valtakunta julistettiin (ensimmäisen kerran) 1544.  Ruotsi-Suomen reformaatio saatiin päätökseen vuoden 1593 Upsalan kirkolliskokouksen myötä, jossa julistettiin harhaoppisiksi mm. katolilaisuus ja kalvinismi. Valtion ja kirkon toimintapiirit selkiytyivät vuoden 1869 kirkkolaissa jolloin Luterilainen kirkko sai juridisen aseman ja oman päätöksentekoelimen eli kirkolliskokouksen. Olisikohan tuota vuosilukua pidettävä nykyajan luterilaisen kirkon syntyvuotena?

Muuten, luterilaisuus on pienin protestanttisista suunnista; sen edellä ovat anglikaanit, metodistit, kalvinistit ja bapdistit. Näiden kaikkien sisällä on iso joukko karismaattisia ja uuskarismaattisia uskovaisia joilta on katoamassa evankeliumin ydin; Jeesus Kristus ja hän ristiinnaulittuna. Erilaisten karismaattisten, helluntailaisten ja uuskarismaattisten joukkoon luetaan kuuluvaksi maailmassa jo yli puoli miljardia (>500.000.000) uskovaista, joista suuri osa on tavalla tai toisella lähtenyt seuraamaan terveen jumalisuuden vastaisesti "kokemuksia ja pyhää henkeä".

"Ehkä kaikkein hämmästyttävin luku löytyy kuitenkin tutkimuksesta helluntailaisten ja karismaattisten kristittyjen kohdalta. Kun vuonna 1900 näiden lukumäärä oli reilusti alle miljoonan (n. 981 000), nykyään se on lähes 644 miljoonaa ja määrän ennustetaan kasvavan yli miljardiin vuoteen 2050 mennessä. Helluntailaisuus ja karismaattinen kristinusko ovat nopeimmin kasvava ilmiö maailman uskontohistoriassa." (Korostus Oloneuvoksen)

http://www.ortodoksi.net/index.php/Maailman_kristinusko_numeroina_2015

Nyt jään minäkin odottamaan evlut-veljeltämme vastausta kysymykseesi (huokaus, pitääkö minun nyt kaikkeen puuttua).
Kiitos, tämä oli hyvä vastaus, vaikken tätä sinulta kysynytkään :) Eihän keskustelua paljonkaan synny, jos ei yksi ja toinen puutu asioihin.

Tuli riittävän selväksi, että ev.lut. kirkko on perustettu melko selvästi eri aikaan kuin Jeesuksen seurakunta: noin 1500 vuotta myöhemmin.
Mitä tästä voidaan päätellä? Tähänkin voit, Oloneuvos, vastata. Mutta varsinaisesti osoitan tämän kysymyksen evlutkristitylle.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #6 : 05.09.16 - klo:11:45 »
Niin, ... siis Kristus perusti seurakunnan noin vuonna 0030 jKr. Kutsumme tätä ensimmäistä juutalaisista ja pakakoista koostunutta kristittyjen seurakuntaa alkukirkoksi, vaikka se ei ollut vielä nykymuotoinen kirkko.

Evankelisluterilainen kirkko tosiaan syntynyt 1500 luvulla  roomalaiskatolisen munkin, Martti Lutherin johdolla. Sitä ennen on ollut jo kirkkokuntia, mm. katolinen kirkko, joka myöhemmin jakaantui idän ja lännen kirkoiksi.

Kristuksen seurakunta on hengellinen, se on myös ajallinen, mutta sen rajoja ei kukaan ihminen tiedä. Tämä seurakunta muodostuu kaikista niistä ihmisistä, joiden ainoana autuuden toivona on meidät Jumalan kanssa raskaalla uhrillaan sovittanut Jeesus Kristus.

Vanhan liiton aikana oli jo lupaus Kristuksesta voimassa, tähän lupaukseen uskoneet ovat myös osa tätä Kristuksen seurakuntaa, nyt jo pois tästä ajasta muuttaneet. Hekin odottavat ylösnousemuksen ihanaa aamua yhdessä uuden liiton elävien ja pois nukkuneiden vanhurskaiden kanssa.

Apostolisessa uskontunnustuksessa me tunnustamme yhteisen uskomme.

Myös kaksi muuta vanhan kirkon uskontunnustusta, jotka ovat harhaoppien vuoksi täydennettyjä, ovat meidän kristittyjen yhteisiä tunnustuksia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #7 : 05.09.16 - klo:13:46 »
Kristuksen seurakunta on hengellinen, se on myös ajallinen, mutta sen rajoja ei kukaan ihminen tiedä. Tämä seurakunta muodostuu kaikista niistä ihmisistä, joiden ainoana autuuden toivona on meidät Jumalan kanssa raskaalla uhrillaan sovittanut Jeesus Kristus.

Tähän voinemme kaikki täällä olevat yhtyä. Tummensin nuo keskeiset ydinkohdat. Teoriassa lähes kaikki "kristilliset" yhteisöt ovat tuosta alleviivatusta yhtä mieltä. Valitettavasti teoria ja käytäntö eivät kohtaa, ja siksi vähemmän tärkeät asiat saavat kohtuuttoman painoarvon ja yhteys käy mahdottomaksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #8 : 05.09.16 - klo:19:45 »
Niin, ... siis Kristus perusti seurakunnan noin vuonna 0030 jKr. Kutsumme tätä ensimmäistä juutalaisista ja pakakoista koostunutta kristittyjen seurakuntaa alkukirkoksi, vaikka se ei ollut vielä nykymuotoinen kirkko.

Evankelisluterilainen kirkko tosiaan syntynyt 1500 luvulla  roomalaiskatolisen munkin, Martti Lutherin johdolla. Sitä ennen on ollut jo kirkkokuntia, mm. katolinen kirkko, joka myöhemmin jakaantui idän ja lännen kirkoiksi.

Kristuksen seurakunta on hengellinen, se on myös ajallinen, mutta sen rajoja ei kukaan ihminen tiedä. Tämä seurakunta muodostuu kaikista niistä ihmisistä, joiden ainoana autuuden toivona on meidät Jumalan kanssa raskaalla uhrillaan sovittanut Jeesus Kristus.

Vanhan liiton aikana oli jo lupaus Kristuksesta voimassa, tähän lupaukseen uskoneet ovat myös osa tätä Kristuksen seurakuntaa, nyt jo pois tästä ajasta muuttaneet. Hekin odottavat ylösnousemuksen ihanaa aamua yhdessä uuden liiton elävien ja pois nukkuneiden vanhurskaiden kanssa.

Apostolisessa uskontunnustuksessa me tunnustamme yhteisen uskomme.

Myös kaksi muuta vanhan kirkon uskontunnustusta, jotka ovat harhaoppien vuoksi täydennettyjä, ovat meidän kristittyjen yhteisiä tunnustuksia.
Niin, miten se siis onkaan: naulasit kirkon oveen teesin, että vuoden 0030 jKr jälkeen perustetut seurakunnat ovat harhaoppeja. Olisiko tämä kuitenkin ollut äkkipikaistuksissa lausuttu tuomio, ja olet syksyisen yön pimeydessä vaivihkaa käynyt kiskomassa teesin irti?

Vai miten meidän pitäisi tämä asia nyt tulkita? On nimittäin aika kummallista, jos määrittelet oman kirkkosi harhaopiksi ...

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #9 : 05.09.16 - klo:21:04 »
Niin, ... siis Kristus perusti seurakunnan noin vuonna 0030 jKr. Kutsumme tätä ensimmäistä juutalaisista ja pakakoista koostunutta kristittyjen seurakuntaa alkukirkoksi, vaikka se ei ollut vielä nykymuotoinen kirkko.

Evankelisluterilainen kirkko tosiaan syntynyt 1500 luvulla  roomalaiskatolisen munkin, Martti Lutherin johdolla. Sitä ennen on ollut jo kirkkokuntia, mm. katolinen kirkko, joka myöhemmin jakaantui idän ja lännen kirkoiksi.

Kristuksen seurakunta on hengellinen, se on myös ajallinen, mutta sen rajoja ei kukaan ihminen tiedä. Tämä seurakunta muodostuu kaikista niistä ihmisistä, joiden ainoana autuuden toivona on meidät Jumalan kanssa raskaalla uhrillaan sovittanut Jeesus Kristus.

Vanhan liiton aikana oli jo lupaus Kristuksesta voimassa, tähän lupaukseen uskoneet ovat myös osa tätä Kristuksen seurakuntaa, nyt jo pois tästä ajasta muuttaneet. Hekin odottavat ylösnousemuksen ihanaa aamua yhdessä uuden liiton elävien ja pois nukkuneiden vanhurskaiden kanssa.

Apostolisessa uskontunnustuksessa me tunnustamme yhteisen uskomme.

Myös kaksi muuta vanhan kirkon uskontunnustusta, jotka ovat harhaoppien vuoksi täydennettyjä, ovat meidän kristittyjen yhteisiä tunnustuksia.
Niin, miten se siis onkaan: naulasit kirkon oveen teesin, että vuoden 0030 jKr jälkeen perustetut seurakunnat ovat harhaoppeja. Olisiko tämä kuitenkin ollut äkkipikaistuksissa lausuttu tuomio, ja olet syksyisen yön pimeydessä vaivihkaa käynyt kiskomassa teesin irti?

Vai miten meidän pitäisi tämä asia nyt tulkita? On nimittäin aika kummallista, jos määrittelet oman kirkkosi harhaopiksi ...

Hei Taisto. Tässä evlut-nimimerkki käyttää tuota kirkko-sanaa seurakunta-sanan sijasta ja siitä hetikohta syntyy sekaannusta. Hän kuitenkin kirjoitti näin: "Kristuksen seurakunta on hengellinen, se on myös ajallinen, mutta sen rajoja ei kukaan ihminen tiedä. Tämä seurakunta muodostuu kaikista niistä ihmisistä, joiden ainoana autuuden toivona on meidät Jumalan kanssa raskaalla uhrillaan sovittanut Jeesus Kristus." Tuossa siis ihan oikein kirjoitti. Huomioidaan, että ko. nimimerkki ilmaisi toisaalla, että kansankoulun käyneenä ei osaa ehkä aina käyttää sanoja oikein. Ilmeisesti hän siis pyrkii sanomaan, että luterilainen kirkko -siltä osin kuin sen jäsenet ovat uskossa Jeesukseen (Jeesus on heidän autuutensa ainoa toivo)- kuuluvat Kristuksen seurakuntaan, jonka Hän perusti noin 30-33 jKr. (ja josta käytti nimitystä "alkukirkko" - suomalainen Raamattu eikä alkutekstikään kirkko-sanaa käytä, ja se särähtää monen korvissa, minunkin. Kirkko-sana sanana kuuluu kuitenkin ns. kehällisiin asioihin eikä ydinasioihin, joten opettelen kuuntelemaan sitä seurakunta-sanan synonyyminä. Kirkko-sana taas siltä osin kuin kuvaa Kristuksen seurakuntaa on pyhä asia ja kuuluu evankeliumin keskiöön).

Minusta ja varmaan Sinustakin on mukavaa, että olemme saaneet innokkaan veljen kirjoittamaan palstalle. Kaikista asioista me uskovat emme ole keskenämme samaa mieltä tai voimme samanmielisinäkin ymmärtää toisiamme väärin. Veljiä Kristuksessa me kuitenkin olemme, koska olemme panneet toivomme elävään Jumalaan ja siihen armoon, jonka Hän Kristuksen kalliissa uhrissa koko ihmiskunnan edestä antoi. Minusta se on niin ihmeellistä, että Jumala Kristuksessa sovitti koko maailman itsensä kanssa (ennen eläneet, nyt elävät ja tulevaisuudessa elävät). Siinä ei ole yhtään erotusta. Lunastus sisältää koko maailmankaikkeuden, sillä Jumala näki hyväksi, että Koko Täyteys asui Hänen Pojassaan ja teki rauhan Hänen ristinsä veren kautta ja sovitti itsensä kanssa kaiken sekä maan päällä että taivaissa. Kohtahan on Kol. 1:19-20 ja jatkuu suunnilleen näin: "...kunhan te vaan pysytte uskossa, siihen perustuneina ja lujina". Tuossa siis sanotaan, että lunastus on universaalinen, mutta se hyödyttää vain niitä, jotka ottavat sen uskossa vastaan. Tietysti tiedät nämä asiat veljeni kuten nm evlutkristittykin, mutta kirjoitinkin siksi, jos joku vielä syntien paino tunnollaan näitä lukee ja etsii Herraa ja anteeksiantamusta. Hän on meitä aivan lähellä ja Hän tahtoo pelastaa jokaisen ihmisen paljon enemmän kuin yksikään ihminen osaa tahtoa tulla pelastetuksi. Näin minä kirjoitan koska näin minä uskon.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #10 : 05.09.16 - klo:22:00 »
No olkoon, jätetään tämä keskustelu sitten käymättä. Ei maailma tähän kaadu :)

Minä vain olen niin yksinkertainen, että halusin tietää, onko kirjoittaja todella sanojensa takana silloinkin,
kun tulee sanoneeksi jotakin mikä minua hämmentää.

Ja toki olen iloinen, että saamme tänne uusia keskustelijoita.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #11 : 06.09.16 - klo:16:49 »
No olkoon, jätetään tämä keskustelu sitten käymättä. Ei maailma tähän kaadu :)

Minä vain olen niin yksinkertainen, että halusin tietää, onko kirjoittaja todella sanojensa takana silloinkin,
kun tulee sanoneeksi jotakin mikä minua hämmentää.

Ja toki olen iloinen, että saamme tänne uusia keskustelijoita.

Toki saa keskustella hyvä paha veli (uutta teologista terminologiaani  ;)). Yritin vain sovitella ettette toisianne vallan syö.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #12 : 07.09.16 - klo:07:35 »
No olkoon, jätetään tämä keskustelu sitten käymättä. Ei maailma tähän kaadu :)

Minä vain olen niin yksinkertainen, että halusin tietää, onko kirjoittaja todella sanojensa takana silloinkin,
kun tulee sanoneeksi jotakin mikä minua hämmentää.

Ja toki olen iloinen, että saamme tänne uusia keskustelijoita.

Toki saa keskustella hyvä paha veli (uutta teologista terminologiaani  ;)). Yritin vain sovitella ettette toisianne vallan syö.
Hyvin onnistuitkin (yhdessä evlk:n kanssa onnistuitte) kampittamaan minut. Sinussa on aineista turvamieheksi, täydet pisteet siitä :)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #13 : 07.09.16 - klo:14:46 »
Nimimerkki Taisto kirjoitti seuraavaa:

"Hyvin onnistuitkin (yhdessä evlk:n kanssa onnistuitte) kampittamaan minut. Sinussa on aineista turvamieheksi, täydet pisteet siitä :)"

Sori nyt. Emmehän me täällä kenestäkään henkilöistä keskustele, tai itse kunkin käsityksistä. Ei pidä loukkaantua.

Alkuseurakunta on selvä asia ja pysyy, Jeesus perusti sen vuoden 0030 paikkeilla jKr. Apostolit jotka hän ihmiseksi inkarnoituneena oli valinnut tuolloin ensimmäisiksi seuraajikseen ja silminnäkijätodistajiksi, ovat Raamattuun koottujen kirjoitustensa kautta kertoneet meille kaiken tarvittavan tuosta alkuseurakunnasta.

xxx

Alkuseurakuntaa ei voi perustaa, eikä miksikään muuttaa enään jälkeenpäin. Alkuseurakunnan perustamisen jälkeisestä 2000 vuoden ajasta, kirkon kehityksestä nykymuotoiseksi, kirkkoa uhanneista harhaopeista etc. meille kertoo kirkkohistoriat.  Tämä kulunut 2000 vuotta on ollut sellaista "kehtystä" täynnä, jonka kuvaamiseen minulta ei löydy riittävän rumia ja ihmetteleviä sanoja.

Nyt sähköisen vistinnän aikana kristinuskon ja muiden uksontojen yhdistymisestä johtuvat sekaopit vain vahvistuvat ja lisääntyvät.

Siksi on tärkeätä tietää ja tuntea, miten alkukirkossa opetettiin ja elettiin. Ja pysyä alkuperäisessä opetuksessa, vaikka se kovasti vanhaa ihmistämme kirvelee.

Mukavampaa olisi viihtyä ja kuunnella sanomaa rakastavasta Jeesuksesta, kauniin psyykettä stimuloivan rytmimusiikin ja tanssin lomassa.

xxx

Ihminen voi koetella itseään, onko hän uskossa vai ei.  Jos murhetta synnistä ei ole, eikä tarvetta jokapäiväiseen katumiseen ja parannukseen, niin asiat ovat huonosti. Jos tämän ohella myös iloitseminen Jumalan armosta ja syntien anteeksiantamisesta puuttuu, silloin usko Kristukseen ei ole vielä sydämessä. Elävään uskoon kuuluu valvova omatunto. Omatunto joka muistuttaa, kun menettelen puhun, opetan muita,  kirjoittelen tai muulla tavalla toimin Jumalan sanan vastaisesti.

Omin voimin ei ihminen voi saada aikaan elävää uskoa itsessään. Omin voimin ei ihmiselle kirkastu kaikki se, mitä Kristus on saanut kärsiä lunastaessaan minut kadotuksesta.

Omin voimin voi lukea ja oppia ulkoa Jumalan sanaa ja historioita, voi väitellä vaikka teologian tohtoriksi asti, näillä hankkimillaan tiedoilla. Hyvää tietoa Jumalan sanan ja kirkkohistorioiden tunteminen on, pelkkänä tietonakin. Tieto ei kuitenkaan vielä pelasta. Vain Jumala voi antaa sanansa kautta ihmiselle herätyksen, synnintunnon ja parannuksen tarpeen.

Tämä prosessi alkaa yleensä elämänsä ja käyttäytymisensä fiksaamisella. Jossakin vaiheessa kuitenkin kirkastuu Jumalan sanan valossa, että mitä enemmän minä yritän tehdä parannusta sen syntisemmäksi tulen.  Kunnes koittaa se hetki, jolloin publikasanin tavoin nostan kädet pystyyn ja huudan, Jeesus armahda minau syntistä. Silloin ristin sanomasta (minun syntieni sovituksesta) tulee kallein asia maailmassa.

Lainaan erästä saarnaajaa: Parannus omasta pyhyydestä, on kaikkein vaikein parannus.

Jatkakaa ihmeessä keskustelua, täällä on monia Jumalan lahjoja. On ilo lukea viestejä joissa Kristusta kirkastetaan Vapahtajana ja syntien sovittajana meille syntisille. Meille joiden omat eväät on jo syöty loppuun, useiden vuosikymmenien kuluessa.  Meille joista ei tullut sitä hyvää ja onnistunutta kristittyä.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Alkuseurakunnan jälleenperustaminen
« Vastaus #14 : 07.09.16 - klo:19:29 »
No niin, evlutkristitty, otetaanpas tämä nyt vielä uusiksi.

Sanoit, että "Alkuseurakunta on selvä asia ja pysyy, Jeesus perusti sen vuoden 0030 paikkeilla"
ja "Alkuseurakuntaa ei voi perustaa, eikä miksikään muuttaa enään jälkeenpäin"

Olen tästä samaa mieltä. Kuitenkin fakta on, että seurakuntia tai kirkkoja on siitä huolimatta perustettu lukemattomia erilaisia. Useimmat on perustettu sillä mielellä, että ne ovat jossakin suhteessa parempia kuin muut sen ajan seurakunnat. Ev. lut. kirkkokin perustettiin sillä mielellä, että katolinen kirkko on harhassa, ja haluttiin sen tilalle jotakin parempaa.

Kysymys: onko luterilainen kirkko mielestäsi kuitenkin harhaoppi, koska se on perustettu niinkin myöhään kuin 1500 vuotta Jeesuksen maallisen elämän jälkeen? Näin annoit ymmärtää siinä kohtaa mistä meidän tähän asti ontuva keskustelumme alkoi. Voitko nyt vastata tähän yksinkertaiseen kysymykseeni lyhyesti ja ilman pitkää teologista luentoa?

Ja voitko kertoa myös sen, olenko minä mielestäsi aivan harhapoluilla kun tällaisia pohdin ja kyselen?