Minä olen samastunut noihin uuspietistisiin sääntöihin. Mutta en anna minkään ryhmän määritellä itseäni. Siten ei tarvii pelätä mitään ryhmää ja tiedän missä itse seison. Ei myöskään tarvii olla mitään ryhmää vastaankaan. Minunkin nuoruuteni ryhmän jäsenet alkoivat kapinoimaan niitä normeja vastaan. Itse löysin oman tieni ilman ihan sellaista kapinaa. Tietyissä asioissa kuten ammatinvalinnasa varmaan rikoin heidän normejaan. Mutta mulle oli yksi lysti mitä ajattelivat minusta.
Pietismi on 1600-luvun lopussa Saksassa syntynyt luterilaisen kirkon sisällä toiminut herätysliike. Sen ympärille syntyi hyvin erilaisia, ja eri tavoin opettavia pietistisiä liikkeitä, joista monia nimitetään herätysliikkeiksi.
Suomessa viidesläisyyttä sanotaan uuspietismiksi. Se on ymmärretty pietismin uudeksi tulemiseksi 1960-luvulla, joka edustaa epäluterilaista ratkaisukristillisyyttä uskoontulotodistuksineen ”ensin oli kurjaa, sitten valitsin Jeesuksen ja nyt kaikki on paljon parempaa”.
Puhdasoppinen luterilaisuus on Suomessa kansanuskonto, eikä suurin osa suomalaisista edes harkitse mitään muuta uskontoa. Suomalaiset uskovat, koska vanhemmat, isovanhemmat, naapurit, presidentti ja julkkiksetkin uskovat. Luterilaisuus on asettunut yhteiskuntaamme, kuten muut uskonnot ovat asettuneet muihin kulttuureihin. Herätysliikkeitä sikiää aika ajoin niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Vaikeata kuvitella, että juuri jossakin pienessä piirissä olisi nyt vihdoin ymmärretty se ainut tietty oikea tapa toteuttaa uskoa, joka mahdollistaa taivaan portin aukeamisen.
Luterilainen usko Suomessa on sen verran valju, että sen seuraaminen ei vaadi mitään konkreettisia tekoja. Riittää, että on kastettu, käy rippikoulun ja ottaa hatun pois päästä kirkossa messussa. Luterilaisuus ei pakota jatkuvasti ajattelemaan Jumalaa, ja punnitsemaan tekojamme Jumalan edessä. Jeesus kuoli jo syntiemme tähden, se riittää, että mielessämme pyydämme Häneltä armahdusta. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa.
Kerrot tuossa, mitä "suomalainen puhdasoppinen luterilaisuus" on.
Samalla osoitat, miten kauas se on loitontunut kristinuskosta.
Kristinuskohan on uskoa Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, joka on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Hän ilmoittaa itsensä, pelastussuunnitelmansa ja tahtonsa omassa kirjoitetussa sanassaan, Raamatussa.
Siellä kerrotaan, miten Jumalan tahtoa toteutetaan,
mitä on kristityn elämä ja mikä on ihmisen oma osuus pelastumisessa.
Sanot luterilaisen uskon Suomessa olevan valjua.
Se ei tarkoita, että Jumala olisi muuttunut ja antanut periksi omassa pyhyydessään ja vanhurskaudessaan.
Vain ihmiset ovat muuttuneet.
Jumalan herruutta ei enää yleisesti tunnusteta eikä Raamattua uskota pyhäksi auktoriteetiksi.
Siksi Jumala antaa syntyä kirkollisia herätysliikkeitä ja erillisiä uskontokuntia.
Niiden joukossa on ainakin alkuvaiheessa uudestisyntyneitä, raamatullisen uskonratkaisun tehneitä henkilöitä, jotka muodostavat Jeesuksen maanpäällisen seurakunnan.
Vain tälle seurakunnalle on luvattu vapautus kadotustuomiolta, siis helvettiin joutumiselta.
He ovat Jeesuksen veren turvissa.
Muut ihmiset, siis ne, jotka eivät ole tulleet uskoon eivätkä lähteneet tietoisesti seuraamaan Jeesusta, eivät tule pelastumaan viimeisellä tuomiolla.
Jumalan Sana sanoo niin.