Kirjoittaja Aihe: Saarnoja  (Luettu 44121 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Saarnoja
« Vastaus #120 : 26.07.19 - klo:11:00 »
Uskomattomalle juutalaiselle luvataan samaa hyvää kuin kaikille muillekin uskomattomille. Sillä Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoillekin.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Saarnoja
« Vastaus #121 : 26.07.19 - klo:11:06 »
Mitä hyvää epäkuuliaiselle uskomattomalle  Juutalaiselle sitten luvataan raamatussa?

Ainakin luvataan toinen toistaan ankarampia rangaistuksia. 3.Moos. 26:14 ss. Minua lohduttaa tuon luvun lopussa Herran sanat: "Mutta sittenkään, vaikka he ovat vihollistensa maassa, en minä heitä hylkää enkä viero heitä niin, että lopettaisin heidät ja rikkoisin liittoni heidän kanssansa; sillä minä olen Herra, heidän Jumalansa. Ja minä muistan heidän hyväksensä liiton heidän isiensä kanssa, jotka minä vein pois Egyptin maasta kansojen silmien edessä, ollakseni heidän Jumalansa. Minä olen Herra." Jumala on liittouskollinen ja se on meidän pakanoidenkin ainoa toivo. Olemme päässeet osallisiksi suuresta armosta ja anteeksiantamuksesta emmekä vielä ole perillä.

Lainaus käyttäjältä: peneriktus16
Entä mitä hyvää uskovalle pakanalle? Mutta pakana joka uskoo ei ole kuitenkaan pakana vaan israelilainen hengen mukaan.

Herra tarjoaa kaikille uskovaisille, olkoonpa pakanoita tai juutalaisia, iankaikkisen elämän lahjan. "Maan äärestä kuulemme ylistysvirret: "Ihana on vanhurskaan osa!"

Mitä sitten tulee tuohon termiin 'pakana', niin se kelpaa hyvin minulle, koska sekä Jeesus että Paavali käyttivät sitä.


Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Saarnoja
« Vastaus #122 : 26.07.19 - klo:12:31 »
Vaikea sanoa mitä kaikkea korvausteologiaan kuuluu,kun en sitä ole pahemmin haravoinut.
Mutta kyllä Juutalaiset perivät kaikki ne kiroukset mitä aiheesta heille on luvattu,siis messiaan(profeetan yms.)
hylkäämisestä. Ei pakanat ole varsinaisesti siunauksia perinyt vaan Messiaassa on vain yksi kansa, jonka me varmasti tiedämme täällä. Yksi oikea ISRAEL ,yksi puu ja yksi Jerusalem.
Mutta minä hyväksyn Paavalin määritelmän pakanuudesta:

PAKANASYNTYINEN (lihanpuolesta)
MUTTA ISRAELILAINEN (uudeksi syntymisen kautta hengen mukaan)
En ole siis pakana muutenhan olisin kirottu.

11 Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi-
12 että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;

Se mikä on Juutalaisten siunaus,että heillä on erityisoikeus Evankeliumiin ja Heillä on kirjoitukset mistä löytää perille. Ja olemme jokseenkin heille velassa.Mutta paatunut on tuo kansa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Saarnoja
« Vastaus #123 : 26.07.19 - klo:13:07 »
Onks tää sitä korvausteologiaa?

"Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta."


Jostain syystä olen aina pitänyt Israelista ja juutalaisista. En tiedä miksi. Jotenkin kai pitänyt kohtuuttomana sitä heidän syyllistämistä kaikesta.

Koskaan en ole pitänyt ulkonaisesti ja kirjaimessa juutalaisia leikkivistä kristityistä. Itse olen tosijuutalainen uskon kautta, koska sana sanoo niin. En tarvitse dna-testejä siihen.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Aapeli Saarisalon opetusta Israelista ja pakanoista
« Vastaus #124 : 26.07.19 - klo:14:10 »
Kuuntelin juuri Aapelin Saarisalon luennon otsikkoaiheesta. Vakavaksi vetää. Tässä Aapeli Saarisalo opettaa kirkon historiasta, sen rikoksista juutalaisia (ja kerettiläisiä) kohtaan ja Israelin jäännökselle luvatusta siunauksesta. Äänityksen loppupuolella puhe on osaksi "vouvaavaa", mutta kyllä siitä selvää saa jos paneutuu kuuntelemaan. Tosin näitä Raamatun yksinkertaisia totuuksia monet kristityt eivät kuuntele, sillä monet ajattelevat, että Israelille luvatut siunaukset kuuluvat nykyisin pakanoille ja Raamatussa Israelille uhatut rangaistukset juutalaisille.

https://www.youtube.com/watch?v=eTA5Y_EuvwA

Kuuntelin tuon.

Tietenkään Israelille annettuja lupauksia ei voi siirtää millekään kirkolle oli se sitten roomalaiskatolinen tai luterilainen tai joku muu.
Miten sellainen instituutio, jonka johto valitaan poliittisilla päätöksillä ja jonka jäsenistä suurin osa on uskomattomia voisi tulla Israelin tilalle.
Eikä ne vapaiden suuntienkaan instituutiot Jumalan lakia täytä.


Ensimmäiset uuden liiton uskovat olivat juutalaisia, se todellinen Israel. Me pakanat olemme päässeet heidän kanssaan siunauksista osallisiksi.
Aina on ollut olemassa juutalaisia Jeesukseen uskovia. Se jäännös.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Saarnoja
« Vastaus #125 : 26.07.19 - klo:23:36 »
Mutta kyllä Juutalaiset perivät kaikki ne kiroukset mitä aiheesta heille on luvattu, siis messiaan(profeetan yms.) hylkäämisestä.

Huh huh.. Juutalaisia on maapallolla tällä hetkellä arviolta noin 15.000.000 (15 miljoonaa) ja muita kansoja eli pakanoita noin 8.500.000.000 (8,5 miljardia). Suurin osa noista pakanoista on torjunut Jeesuksen pelastajanaan ja palvovat epäjumalia. Millainen rangaistus heille on luvattu?

UT:ssa useassa kohdassa kutsutaan pakanoita (ethnos) ihmisiksi jotka ovat uskossa Jeesukseen. Paavali puhuu myös "pakanain seurakunnista". On kuitenkin todettava, että UT:ssa ei kertaakaan käytetä sanaa "pakanakristitty" tai en löytänyt sellaista ilmaisua. Pakana-sana löytyy lähes sata kertaa ja tarkoittaa ihmisjoukkoja ja kansoja, jotka eivät ole juutalaisia. Hebreassa ilmoituksen kansaa, siis israelilaisia kutsutaan sanalla ´am ja muita kansoja sanalla gojim eli muiksi kansoiksi eli pakanoiksi. Mielestäni UT:ssa pakana ei aina ole ollenkaan halveksiva nimitys kuten esimerkiksi kristitty alussa oli.

Olen pelastettu pakana, vallan kiitollinen siitä ja minua saa vapaasti kutsua pakanaksi ja vaikka barbaariksi. Jeesus itse nimitti ei-juutalaisia pakanoiksi ja sanoi Paavalille: "Minä lähetän sinut kauas pakanoiden tykö." En siis käytä tarmoani todistaakseni itsestäni ja etnisistä juuristani jotain enemmän kuin totuuden, että olen pakana ja nyt Jumalan lapsi. Tietenkin tiedän myös sen toisen puolen eli mitä Jeesus ristillä teki ja kuinka minäkin sain Israelin kansalaisoikeuden syntyessäni ylhäältä. Se on hengellisen Israelin kansalaisoikeus ja jokainen uudestisyntynyt juutalainen on minun veljeni ja sisareni.

"Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti." 


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Saarnoja
« Vastaus #126 : 03.08.19 - klo:14:27 »
Tässä Päivi Räsäsen puhe ilmeisesti heinäkuun 2019 lopulta. Se on nimetty "Elämän tarkoitus". Se on joko erinomaisen hyvä puhe tai erinomaisen huono puhe, siitä päätellen että itkin noin 10 kuunnellessani. Löytyy myös kotisivultani, mutta tässä suora linkki.

https://www.youtube.com/watch?v=G6k6F_AylAM



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Saarnoja
« Vastaus #129 : 12.09.19 - klo:22:17 »
Mielestäni erittäin valaiseva ja hyvä Suonnon opetus.
Halusin jakaa sen täällä rohkaisuksi.

https://youtu.be/tQGEHqJkMBg

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Saarnoja
« Vastaus #130 : 13.09.19 - klo:04:40 »
Mielestäni erittäin valaiseva ja hyvä Suonnon opetus.
Halusin jakaa sen täällä rohkaisuksi.

https://youtu.be/tQGEHqJkMBg
 

Kuuntelin. Kyllä, tervettä ja hyvää opetusta. Useimmat Tapani Suonnon luennot ovatkin rakentavia. Tiedoksi niille, jotka eivät ole vielä linkkiä avanneet, että tämän luennon aihe oli itsetunto ja identiteetti (erään opetuslapseuskoulusarjan  ensimmäinen luento oppilaille).

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Saarnoja
« Vastaus #131 : 13.09.19 - klo:16:55 »
Olen itse lukenut Apostolien tekoja alusta ja jotenkin tuo opetus oli niin sopusoinnissa hengellisesti mm. Pietarin vahvojen evankelioivien puheiden kanssa. Se että on pelastunut ja on Pyhä Henki sydämessä on maailman suurin asia.
« Viimeksi muokattu: 13.09.19 - klo:20:57 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Saarnoja
« Vastaus #132 : 22.12.20 - klo:16:52 »
On hyvä puhe, ihan valahdin rauhaisaan tilaan. Usko koetellaan vanhanaikaisesti, ei powereilla eikä hillsong-savukoneilla.

Olisi hyvä, jos Ilkka Hirvosen puheita saisi Juutuubiinkin.

Selasin näitä vanhoja juttuja ja piti pysähtyä tähän. Mielenkiintoista, että olemme olleet rajanaapureita tämän Ilkka Hirvosen kanssa. Mutta siitä on jo lähes 40 vuotta.  :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Saarnoja
« Vastaus #133 : 26.07.22 - klo:19:12 »
Suosittelen Liisi Jokirannan puhetta; Julistajan ahdistukset.
Me jotka saamme kuunnella, on hyvä ymmärtää julistajan näkökulmaa tehtävään.
YouTubesta löytyy.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Saarnoja
« Vastaus #134 : 26.07.22 - klo:21:40 »
 :-[  En minä vaan löydä, tarvitsen linkin ja myös tuohon mainittuun Hirvoseen!  Yritin kovasti Jokirantaa, mutta tuota en löytänyt.