Kirjoittaja Aihe: Kuri vai väkivalta  (Luettu 16872 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Kuri vai väkivalta
« : 03.10.18 - klo:11:53 »
tämä ketju sai alkunsa Ihmisroska-ketjussa. -Natanael



Lapsiin kohdistuneen väkivallan tekijät ovat useimmiten äiti tai isä.

Mielestäni pahoinpitely ja kurittaminen ovat kaksi eri asiaa. Itse olen saanut piiskaa, mutta en milloinkaan ole muistellut sitä pahalla. Raamattukin pitää kuritusta hyvänä asiana, mutta se ei oikeuta pahoinpitelyyn.

Puhuin aivan selvasta vakivallaata, pahoinpitelysta ja myos heitteillejatosta.
« Viimeksi muokattu: 04.10.18 - klo:15:48 kirjoittanut Natanael »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #1 : 03.10.18 - klo:17:01 »
Taisin olla tosi hammentava. Mutta tilastollisesti katsoen lapsi joutuu pahoinpitelyn kohteeksi kotonaan todennkoisemmin kuin missaan muualla.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #2 : 03.10.18 - klo:21:07 »
Niin. Siis omat kokemukset ovatkin juuri USAsta. Tarkoitin siis sellaista käyttäytymistä, missä lapsi heitetään seinää päin, tartutaan kurkusta kiinni ja litistetään seinää vasten, tönäistään kumoon, heitetään tuolilla tai muulla irtaimistolla, pidetään huoneessa 24/7 pari viikkoa putkeen jne. jne. Tai sitten lapsi ei pääse pakoon näkemästä kun aikuiset rikkovat irtaimistoa raivoissaan, hyökkävät toistensa kimppuun jne.

Harvoin lapsi tällaista kokee muualla kuin kotona.

Mutta olen lukenut, että Suomessakin huostaanotot ovat lisääntyneet. Siitä on paljon artikkeleita
https://yle.fi/uutiset/3-9850455

Vanhemmuus koetaan joskus ylenpalttisen vaikeaksi, varsinkin jos vanhemmat kamppailevat yhä omien ongelmien ja kasvukipujen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 03.10.18 - klo:21:16 kirjoittanut sandia »

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #3 : 04.10.18 - klo:03:04 »
tilastollisesti katsoen lapsi joutuu pahoinpitelyn kohteeksi kotonaan todennkoisemmin kuin missaan muualla.

Onkos niissä tilastoissa huomioitu koulussa, vapaa-ajalla jne. tapahtuva, lasten toisiinsa kohdistama väkivalta? Kun mun lapsuudessa koulussa ja muualla oli kovinkin paljon tappeluita ja pahoinpitelyä ihan lasten kesken. Ja ihan tosissaan vedettiin ja otettiin turpaan.

Ja mulla on myös kokemuksia opettajista, jotka käyttivät fyysistä väkivaltaa lapsiin.

Mutta näistä on siis jo aikaa.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #4 : 04.10.18 - klo:03:21 »
tilastollisesti katsoen lapsi joutuu pahoinpitelyn kohteeksi kotonaan todennkoisemmin kuin missaan muualla.

Onkos niissä tilastoissa huomioitu koulussa, vapaa-ajalla jne. tapahtuva, lasten toisiinsa kohdistama väkivalta? Kun mun lapsuudessa koulussa ja muualla oli kovinkin paljon tappeluita ja pahoinpitelyä ihan lasten kesken. Ja ihan tosissaan vedettiin ja otettiin turpaan.

Ja mulla on myös kokemuksia opettajista, jotka käyttivät fyysistä väkivaltaa lapsiin.

Mutta näistä on siis jo aikaa.

Ei. Se on eri asia kun lapset tappelee.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #5 : 04.10.18 - klo:03:23 »
No sitähän minäkin. Sit se voi olla kuten sanoit. Tosin riippuen siitä, minkä ikäisiä ihmisiä pidetään lapsina.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #6 : 04.10.18 - klo:04:43 »
En tiennyt että ihmiset ei yleisesti tiedän sen väkivallan määrää mitä perheissä ilmenee. Minulle se on jokapäiväistä.
Tosin suomalaisia seiniä ei varmaan voida rikkoa nyrkillä. Usalaisia on melko helppo puhkoa. Yleensä kysynkin kuinka monta lommoa olet tehnyt nyrkillä seiniin.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #7 : 04.10.18 - klo:05:27 »
---
« Viimeksi muokattu: 09.10.18 - klo:06:16 kirjoittanut Alvari »

Ifa

  • Vieras
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #8 : 04.10.18 - klo:06:56 »
tilastollisesti katsoen lapsi joutuu pahoinpitelyn kohteeksi kotonaan todennkoisemmin kuin missaan muualla.

Onkos niissä tilastoissa huomioitu koulussa, vapaa-ajalla jne. tapahtuva, lasten toisiinsa kohdistama väkivalta? Kun mun lapsuudessa koulussa ja muualla oli kovinkin paljon tappeluita ja pahoinpitelyä ihan lasten kesken. Ja ihan tosissaan vedettiin ja otettiin turpaan.

Ja mulla on myös kokemuksia opettajista, jotka käyttivät fyysistä väkivaltaa lapsiin.

Mutta näistä on siis jo aikaa.
Puhutaan koulukiusaamisesta, mutta tosiasiassa kyse on väkivallasta. Se on hyvin yleistä. Ilman tilastoja on vaikea arvioida, kumpi on yleisempää, vanhempien lapsiinsa kohdistama väkivalta vai lasten ja nuorten keskinäinen väkivalta. Vaikka tilastoja ei olisikaan, myös parisuhdeväkivalta kodeissa on yleistä. Jotta väkivaltaista on porukka, ainakin Suomessa.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #9 : 04.10.18 - klo:07:06 »
tilastollisesti katsoen lapsi joutuu pahoinpitelyn kohteeksi kotonaan todennkoisemmin kuin missaan muualla.

Onkos niissä tilastoissa huomioitu koulussa, vapaa-ajalla jne. tapahtuva, lasten toisiinsa kohdistama väkivalta? Kun mun lapsuudessa koulussa ja muualla oli kovinkin paljon tappeluita ja pahoinpitelyä ihan lasten kesken. Ja ihan tosissaan vedettiin ja otettiin turpaan.

Ja mulla on myös kokemuksia opettajista, jotka käyttivät fyysistä väkivaltaa lapsiin.

Mutta näistä on siis jo aikaa.
Puhutaan koulukiusaamisesta, mutta tosiasiassa kyse on väkivallasta. Se on hyvin yleistä. Ilman tilastoja on vaikea arvioida, kumpi on yleisempää, vanhempien lapsiinsa kohdistama väkivalta vai lasten ja nuorten keskinäinen väkivalta. Vaikka tilastoja ei olisikaan, myös parisuhdeväkivalta kodeissa on yleistä. Jotta väkivaltaista on porukka, ainakin Suomessa.

Niin ja se riippuu siitä, mitä käsitetään väkivallalla. Turpaanvetämistä, tönimistä, henkistä väkivaltaa, seksuaalista väkivaltaa... Mitä?

Henkilökohtainen kokemus on, että olen saanut (ja antanut) useammin turpaan koulussa ja vapaa-ajalla koulun jälkeen kuin lapsuudenkodissa.

Tässä ketjussa on monia rönsyjä, jotka ansaitsisivat mielestäni oman ketjunsa, kuten tämä väkivaltakysymys. Tämähän käsitteli alun perin vain tuota ihmisroskavihapuhetta.

Ifa

  • Vieras
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #10 : 04.10.18 - klo:16:00 »
Väkivaltaa on kaikki tuo mitä Alvari kuvaat. Se töniminenkin, kun sitä tehdään kiusaamismielessä. Yleensäkin kiusaaminen, ylimielisyys, halveksunta, toisen herjaaminen ja mitä ikinä onkaan toisen ihmiseen kohdistuvana negatiivisuutena, tarkoituksena olla ilkeä ja vahingoittava tai oman edun tavoittelun nimissä tehty. Henkinen ja fyysinen.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #11 : 04.10.18 - klo:17:14 »
Niin. Siis omat kokemukset ovatkin juuri USAsta. Tarkoitin siis sellaista käyttäytymistä, missä lapsi heitetään seinää päin, tartutaan kurkusta kiinni ja litistetään seinää vasten, tönäistään kumoon, heitetään tuolilla tai muulla irtaimistolla, pidetään huoneessa 24/7 pari viikkoa putkeen jne. jne. Tai sitten lapsi ei pääse pakoon näkemästä kun aikuiset rikkovat irtaimistoa raivoissaan, hyökkävät toistensa kimppuun jne.

Harvoin lapsi tällaista kokee muualla kuin kotona.

Mutta olen lukenut, että Suomessakin huostaanotot ovat lisääntyneet. Siitä on paljon artikkeleita
https://yle.fi/uutiset/3-9850455

Vanhemmuus koetaan joskus ylenpalttisen vaikeaksi, varsinkin jos vanhemmat kamppailevat yhä omien ongelmien ja kasvukipujen kanssa.

Onks tää todella jollekin epäselvää onko tuossa punaisella kuvaamani käyttytyminen kuria vai väkivaltaa?

Olin nään hämmentynyt saamastani palautteesta näissä ketjuissa kun otin tuon esille, että googlasin hieman asiaa suomenkielisista lähteistä.

Ja todella. Wikin Perheväkivalta sivulla oli näin~
Lapsiin kohdistuva perheväkivalta on pitkään ollut varsin vaiettu aihe. On myös viitteitä siitä, että perheväkivallan yleisin muoto on juuri lapsiin kohdistuva väkivalta


https://fi.wikipedia.org/wiki/Perheväkivalta
« Viimeksi muokattu: 04.10.18 - klo:17:20 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #12 : 04.10.18 - klo:17:44 »
Niin. Siis omat kokemukset ovatkin juuri USAsta. Tarkoitin siis sellaista käyttäytymistä, missä lapsi heitetään seinää päin, tartutaan kurkusta kiinni ja litistetään seinää vasten, tönäistään kumoon, heitetään tuolilla tai muulla irtaimistolla, pidetään huoneessa 24/7 pari viikkoa putkeen jne. jne. Tai sitten lapsi ei pääse pakoon näkemästä kun aikuiset rikkovat irtaimistoa raivoissaan, hyökkävät toistensa kimppuun jne.
Harvoin lapsi tällaista kokee muualla kuin kotona.

Mutta olen lukenut, että Suomessakin huostaanotot ovat lisääntyneet. Siitä on paljon artikkeleita
https://yle.fi/uutiset/3-9850455

Vanhemmuus koetaan joskus ylenpalttisen vaikeaksi, varsinkin jos vanhemmat kamppailevat yhä omien ongelmien ja kasvukipujen kanssa.

Onks tää todella jollekin epäselvää onko tuossa punaisella kuvaamani käyttytyminen kuria vai väkivaltaa?

Selvästikin kuvaat tuossa väkivaltaa. Terve kuritus on mielestäni kokonaan eri asia, sen ainakin tulisi koskea myös kurittajaan, joka ei kurita halustaan. Tietenkään kuritus ei saa aiheuttaa fyysisiä vammoja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #13 : 04.10.18 - klo:18:11 »
Jos asiasta on vielä epäselvyyttä, niin asiaan voi tarkemmin tutustua Suomen Poliisin sivuilta.
https://www.poliisi.fi/rikokset/perhevakivalta

Ifa

  • Vieras
Vs: Kuri vai väkivalta
« Vastaus #14 : 04.10.18 - klo:18:25 »
Niin. Siis omat kokemukset ovatkin juuri USAsta. Tarkoitin siis sellaista käyttäytymistä, missä lapsi heitetään seinää päin, tartutaan kurkusta kiinni ja litistetään seinää vasten, tönäistään kumoon, heitetään tuolilla tai muulla irtaimistolla, pidetään huoneessa 24/7 pari viikkoa putkeen jne. jne. Tai sitten lapsi ei pääse pakoon näkemästä kun aikuiset rikkovat irtaimistoa raivoissaan, hyökkävät toistensa kimppuun jne.
Harvoin lapsi tällaista kokee muualla kuin kotona.

Mutta olen lukenut, että Suomessakin huostaanotot ovat lisääntyneet. Siitä on paljon artikkeleita
https://yle.fi/uutiset/3-9850455

Vanhemmuus koetaan joskus ylenpalttisen vaikeaksi, varsinkin jos vanhemmat kamppailevat yhä omien ongelmien ja kasvukipujen kanssa.

Onks tää todella jollekin epäselvää onko tuossa punaisella kuvaamani käyttytyminen kuria vai väkivaltaa?

Tietenkään kuritus ei saa aiheuttaa fyysisiä vammoja.
Eikä psyykkisiäkään. Kurittamista ei ole mikään vihassa tai suuttumuksessa tehty tai sanottu. Kun niin tapahtuu, lapselta olisi pyydettävä anteeksi ja tilanne normalisoituu ja rakkaus pääsee taas esiin. On avioliittoja, jotka ovat päätyneet eroon suuren näkemyseron takia siitä, mikä on lasten kurittamista ja mikä on väkivaltaa. Lapsille huudetaan paljon, mutta kuinka moni vanhempi pyytää sitä edes anteeksi?