Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Kolme kysymystä joihin minulla ei ole vastausta?

(1/3) > >>

Oloneuvos:
Esitän nyt nämä kolme kysymystä teille, koska en ole osannut vastata niihin kun niitä on minulle esitetty.

1. Jeesuksen haudassa olemisen aika?
Meille opetetaan, että Jeesus ristiinnaulittiin perjantaina ja Hän nousi kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina. Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen väliin ei näyttäisi mahtuvan kolmea päivää ja kolmea yötä kuten Jeesus opetti seuraajilleen?

2. Seurakunnissa -myös vapaissa suunnissa- on pappeja joita pidetään oikeutettuina jakamaan mm. ehtoollista, kastamaan ja suorittamaan muitakin toimituksia. Kuuluuko uuden liiton aikakauteen yhä tällainen pappispalvelus? 

3. Alkuseurakunnassa leipää murrettiin päivittäin kodeissa ja viikon ensimmäisenä päivänä yhdessä seurakunnan kokouksissa. Tarkoitetaanko tällä samaa kuin mitä nykyisin puhumme ehtoollisen viettämisellä?Ja tähän liittyen merkitseekö Paavalin mainitsema rakkausateri asamaa asiaa kuin leivän murtaminen? 

Yllä mainittuja kysymyksiä on minulle esitetty useita viimeeksi kuluneiden vuosien varrella kun ryhdyin pitämään kotisivua, joissa käsittelen eksytyksiä.

Oloneuvos:

--- Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos - 05.05.19 - klo:15:21 ---1. Jeesuksen haudassa olemisen aika?
Meille opetetaan, että Jeesus ristiinnaulittiin perjantaina ja Hän nousi kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina. Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen väliin ei näyttäisi mahtuvan kolmea päivää ja kolmea yötä kuten Jeesus opetti seuraajilleen?
--- Lainaus päättyy ---

Tuohon liittyen itse olen pohtinut miksi kirkko viettää kahta pääsiäispäivää? Varmaan siihenkin joku selitys löytyy, mutta olen siitä tietämätön? Tähänkin kaipaisin vastausta?

Soltero:

--- Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos - 05.05.19 - klo:15:21 ---Esitän nyt nämä kolme kysymystä teille, koska en ole osannut vastata niihin kun niitä on minulle esitetty.

1. Jeesuksen haudassa olemisen aika?
Meille opetetaan, että Jeesus ristiinnaulittiin perjantaina ja Hän nousi kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina. Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen väliin ei näyttäisi mahtuvan kolmea päivää ja kolmea yötä kuten Jeesus opetti seuraajilleen?

2. Seurakunnissa -myös vapaissa suunnissa- on pappeja joita pidetään oikeutettuina jakamaan mm. ehtoollista, kastamaan ja suorittamaan muitakin toimituksia. Kuuluuko uuden liiton aikakauteen yhä tällainen pappispalvelus? 

3. Alkuseurakunnassa leipää murrettiin päivittäin kodeissa ja viikon ensimmäisenä päivänä yhdessä seurakunnan kokouksissa. Tarkoitetaanko tällä samaa kuin mitä nykyisin puhumme ehtoollisen viettämisellä?Ja tähän liittyen merkitseekö Paavalin mainitsema rakkausateri asamaa asiaa kuin leivän murtaminen? 

Yllä mainittuja kysymyksiä on minulle esitetty useita viimeeksi kuluneiden vuosien varrella kun ryhdyin pitämään kotisivua, joissa käsittelen eksytyksiä.

--- Lainaus päättyy ---
Omia näkemyksiäni:

1.  Tätä olen aina myös ihmetellyt. 
Sunnuntai on vasta toinen päivä perjantain jälkeen.
Ehkä tarkoitetaan, että Jeesuksen hautauspäivä oli ensimmäinen, koska Hän kuoli silloin.
Siinä tapauksessa Hän oli kuolleena kolmen vuorokauden aikana, perjantaista sunnuntaihin.

2.  Uudessa Testamentissa ei ole perusteita sille, että jotkut uskovat nimettäisiin papeiksi, joilla olisi yksinoikeus suorittaa hengellisiä toimituksia.
Kastaa voi jokainen Jeesukseen uskova, uudestisyntynyt henkilö.
Ehtoollista voivat viettää keskenään ketkä tahansa uskovat.
Avioliittokin on lopullinen miehen ja naisen välinen liitto, jos puolisot sitoutuvat siihen uskovien seurakunnan edessä.
Kukaan pappi tms. toimihenkilö ei voi tehdä liitosta Jumalan edessä pätevää, vaan siihen riittää molemman puolison julkinen lupautuminen.
Eri asia on tietysti avioliiton juridinen puoli, joka on eri asia kuin hengellinen.

3.  Varmaan uskovat voivat viettää muunkinlaisia yhteisiä rakkausaterioita, mutta jos leipää murretaan ja viiniä nautitaan nimenomaan Jeesuksen kiirastorstain aterian muistoksi, kyse on ehtoollisesta.

NanoK:
Muistin että tuota ykköskohtaa olen kuullut Danilo Vallan selittävän, mutta en enää muista millä tavalla. Selasin hänen videoitaan ja sieltähän se löytyi jo ensimmäisellä yrittämällä: https://www.tv7.fi/vod/player/5368/ Asiaa käsitellään kohdassa 18:24 (kun -10:13min. jäljellä)
Mielenkiintoisia ajatuksia miehellä. Katson tässä itsekin samalla.

Paulus:
Asiaa on käsitelty eri tahoilla ja moneen otteeseen. Tässä yksi, jonka viimeinen kappale on mielestäni se tärkein:
https://www.gotquestions.org/Suomi/Jeesus-perjantai-sunnuntai.html

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta