Kirjoittaja Aihe: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa  (Luettu 3705 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #15 : 29.08.19 - klo:18:00 »
Aurinkopaneelijuttu ei ole ihan yksioikoinen.

Joku vuosi sitten soitti hyvin miellyttävä nuori myyntimies, joka olisi myynyt minulle aurinkopaneelit. Olin asiaa ajatellut jo aiemmin. Talomme katto on sopivasti etelän suuntaan, joten energiaa tulisi ihan kohtuullisesti.

Kun kysyin hintaa, niin maksisi n. 7000. Sanoin, että on liian kallis. Sitten kysyi, mitä olisin valmis maksamaan. Sanoin, että korkeintaan 5000. Poika soitti esimiehelleen ja hetken neuvottelun jälkeen he päätyivät siihen, että hinta on 5000, mikäli tätä saa käyttää esittelykohteena.

Sanoin, että elämä on opettanut ainakin yhden asian. Se merkitsee sitä, että on nukuttava ainakin yksi yö ennen päätöstä. En tarvinnut edes sitä yhtä yötä, illalla oli täysin selvää, että aurinkopaneeleja ei laiteta. Mietin realiteetteja ja ymmärsin, että minä en enää kiipeä katolle. Koska meillä lämmitetään puilla, niin paneelit nokeentuvat ja ne on puhdistettava 1-2 kertaa vuodessa. Joudun siis teettämään puhdistuksen vieraalla ja siitä tulee kustannuksia, jotka vievät sen hyödyn, minkä paneeleista saisi.

Minulla on myös ystävä, jonka kanssa näitä on pähkäilty. Hän oli sitä mieltä, että ilma-lämpöpumppu saattaisi olla kannattavampi hankinta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #16 : 29.08.19 - klo:18:05 »
Auringonpaneeleilla pärjätään hyvin, vaikka ne on aika kallista, mutta kannattaa ostaa ne, koska auringon paneeleiden kautta energiat voi myydä voidakseen maksaa auringonpaneelien maksut pois ja selviytyä auringonpaneeleiden avulla.

Ei minua paljon kiinnosta kuivamuonat selviytyäkseen, vaan se, mistä luonnosta saa ruokaa ympäri vuoden. Kuvitellaan, jos omistaa jääkaira, niin tehdään jäästä reiän ja voi onkia itse kalaa, mutta se ei auta ilman matoa. Miten ennen ihmiskunta on onnistunut saamaan kalaa talvisin ilman matoa? Se juttu minua kiinnostaa. Taitoista on pulaa tähän aikaan.
Sinulla pitää olla paljon paneeleita, jos aiot myös myydä sähköä. Ja myydystä ylijäämäsähköstä ei makseta kovin hyvää hintaa. Oletko selvittänyt, kuinka kauan pitää aurinkosähköä myydä, että saa paneelit maksetuksi? Taitaa olla pitkä aika...

En tiedä oletko kalastanut avannosta ... mutta ei siinä välttämättä matoja tarvita. Toisaalta, kyllä tynnyrissä voi talvella elättää mato-populaatiota, kun täyttää tynnyrin sopivalla multasekoituksella. Tynnyri on tietysti pidettävä sopivassa lämpötilassa.

Suosittelisin kuitenkin kalastamista verkoilla, eikä onkimalla.

Minulla ei ole noita paneeleita, mutta yhdellä ihmisellä, jota tapasin ekan kerran viime maanantaina, on noita paneeleita. Ok, hyvä tietää. Kiitos vinkistä, ettei matoja tarvita! En ole kokeilut talvella kalastamista. Kysyn, tarkoitatko pientä tynnyriä vai isoa tynnyriä, niinkuin oluttynnyri? Voiko pitää pieni tynnyri kotona sisällä talveksi?

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #17 : 29.08.19 - klo:18:11 »
Aurinkopaneelijuttu ei ole ihan yksioikoinen.

Joku vuosi sitten soitti hyvin miellyttävä nuori myyntimies, joka olisi myynyt minulle aurinkopaneelit. Olin asiaa ajatellut jo aiemmin. Talomme katto on sopivasti etelän suuntaan, joten energiaa tulisi ihan kohtuullisesti.

Kun kysyin hintaa, niin maksisi n. 7000. Sanoin, että on liian kallis. Sitten kysyi, mitä olisin valmis maksamaan. Sanoin, että korkeintaan 5000. Poika soitti esimiehelleen ja hetken neuvottelun jälkeen he päätyivät siihen, että hinta on 5000, mikäli tätä saa käyttää esittelykohteena.

Sanoin, että elämä on opettanut ainakin yhden asian. Se merkitsee sitä, että on nukuttava ainakin yksi yö ennen päätöstä. En tarvinnut edes sitä yhtä yötä, illalla oli täysin selvää, että aurinkopaneeleja ei laiteta. Mietin realiteetteja ja ymmärsin, että minä en enää kiipeä katolle. Koska meillä lämmitetään puilla, niin paneelit nokeentuvat ja ne on puhdistettava 1-2 kertaa vuodessa. Joudun siis teettämään puhdistuksen vieraalla ja siitä tulee kustannuksia, jotka vievät sen hyödyn, minkä paneeleista saisi.

Minulla on myös ystävä, jonka kanssa näitä on pähkäilty. Hän oli sitä mieltä, että ilma-lämpöpumppu saattaisi olla kannattavampi hankinta.

Ok, mutta naapurilla on ilma-lämpöpumppu. Vuoden kuluttua hän on tutkinut laskua vertaillen kulutuksen erot. Ei ole paljoa erotusta sähkölaskun kanssa. Koska kesällä kuumina päivinä ilma-lämpöpumpulla viilennys kuluttaa myös. Se on aika kuluttavaa, samalla lailla, kuin sähkönkulutus.

Aurinkopaneelit on vaihtoehto, jos ei omista metsätonttia, josta saa polttopuita.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #18 : 29.08.19 - klo:18:17 »

Olen miettinyt, miten sähköttömänä aikana on onnistunut pitää ruoat kylmässä tilassa ja missä ne on pidetty.  ::) Jos tiedät, voisitko kertoa?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #19 : 29.08.19 - klo:18:19 »
Ok, mutta naapurilla on ilma-lämpöpumppu. Vuoden kuluttua hän on tutkinut laskua vertaillen kulutuksen erot. Ei ole paljoa erotusta sähkölaskun kanssa. Koska kesällä kuumina päivinä ilma-lämpöpumpulla viilennys kuluttaa myös. Se on aika kuluttavaa, samalla lailla, kuin sähkönkulutus.

Aurinkopaneelit on vaihtoehto, jos ei omista metsätonttia, josta saa polttopuita.

Vaikka asun omakotialueella, niin tässä on aika paljon metsää ja kaupunki on antanut luvan kerätä maastosta polttopuuta, oksia ja kaatuneita puita. Rajanaapuri möi tonttinsa pari vuotta sitten ja sain häneltä monen talven puut pilkkahintaan. Luultavasti riittävät vielä ensi talven.

Minulla on semmoinen tuntuma, että ilmalämpöpumppujen hyötysuhde on parantunut huomattavasti viime aikoina. On myös vähän makuasia, käyttääkö sitä jäähdytykseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #20 : 29.08.19 - klo:18:25 »

Olen miettinyt, miten sähköttömänä aikana on onnistunut pitää ruoat kylmässä tilassa ja missä ne on pidetty.  ::) Jos tiedät, voisitko kertoa?

Olen viettänyt varhaislapsuuteni maalla, eikä silloin ollut edes jääkaappeja pakastimista puhumattakaan. Oli kuitenkin maakellarit, joissa kesälläkin oli aika viileää. Muistan senkin, että kesällä maitokannu laskettiin kaivoon, joka on noin 10 metriä syvä. Aika hyvin säilyi. Siitä kaivosta haen vieläkin vettä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #21 : 29.08.19 - klo:18:54 »
Kävin juuri hakemassa ämpärillisen vettä tuosta kaivosta. Mittasin lämpötilan, oli hieman alle 9 astetta. Ei se juuri sen lämpöisemmäksi kaivossa tule. Talvella en ole mitannut, mutta arvelen sen olevan 5-6 astetta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #22 : 29.08.19 - klo:19:16 »

Minulla ei ole noita paneeleita, mutta yhdellä ihmisellä, jota tapasin ekan kerran viime maanantaina, on noita paneeleita. Ok, hyvä tietää. Kiitos vinkistä, ettei matoja tarvita! En ole kokeilut talvella kalastamista. Kysyn, tarkoitatko pientä tynnyriä vai isoa tynnyriä, niinkuin oluttynnyri? Voiko pitää pieni tynnyri kotona sisällä talveksi?
Kyllä tynnyriä voi pitää sisällä, tynnyrin koko voi olla esimerkiksi 30 tai 50 litraa.

Tässä linkki matojen kasvattamiseen, siinä käytetään laatikkoa eikä tynnyriä:
http://www.kalassa.net/kalapedia/index.php/Matofarmi

Mutta suosittelen silti verkoilla kalastamista, jos haluat saada kalaa syötäväksi ;) . Netistä löytyy paljon ohjeita, vaikkapa tämä:
http://vintti.yle.fi/ohjelmat.yle.fi/suomiexpress/ratkaise_pulma/miten_verkot_saadaan_jaan_alle.html



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #23 : 29.08.19 - klo:19:40 »
Olen paljon miettinyt selviytymiseen liittyviä asioita tutkien eri tavoja, millä selviytyä. Tämä on minun sydämeni läheinen aihe. Onko kukaan täältä foorumista haaveillut samoin, kuin minä?

Taidamme olla sukulaissieluja ainakin näissä asioissa. Yhteiskunta on mielestäni kehittynyt ja kehittymässä haavoittuvaan suuntaan. Siitä saattaa tulla suurikin katastrofi tulevaisuudessa. Kaikki elämiseen liittyvä on liian paljon tekniikan varassa ja se kostautuu, jos tulee kansallinen hätätila, puhumattakaan globaalista hätätilasta.

Olen pari taloa rakentanut. Jälkimmäisen suunnittelin ja rakensin paljolti omin käsin. Eräs ykkösjuttu oli puulämmitys, jolla tarvittaessa voi hoitaa koko talon lämmityksen. Toinen perusjuttu oli puuhella, joka meillä on käytössä joka päivä silloin, kun on lämmityskausi. Eli kun ilmat viilenee syksyllä, niin puuhella antaa sopivasti lämpöä ja siinä voi laittaa aamupalat ja muun syötävän. Kun tulee kylmempi, niin tehdään tuli varaavaan takkaan. Kovemmilla pakkasilla lämmitetään joka päivä.

Emme siis ole talvellakaan hukassa, vaikka tulisi pitempikin sähkökatkos.

Katastrofin sattuessa isoissa taajamissa tulee suuri hätä, jos ei ole varauduttu häiriöihin.

Meillä mies hankkii lämmitykseen tarvittavat polttopuut ilmaiseksi.  Kun jossain kaadetaan puita, sieltä saa mennä noukkimaan jos on yleisillä alueilla, siis yleensä tien varsilla. Sitten jotkut antaa mielellään kaatamansa pihapuun, jos sattuu kohdalle.


Kuvassa tämän kesän satoa. Ei näy ihan kaikki. Siinä on vielä työ poikineen, kun ne pitää katkoa ja halkoa. Mies on jo paikanpäällä katkonut ne Husqvarnalla, jotta ne saa kotiin.
« Viimeksi muokattu: 29.08.19 - klo:20:15 kirjoittanut sandia »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #24 : 29.08.19 - klo:19:43 »
Ok, mutta naapurilla on ilma-lämpöpumppu. Vuoden kuluttua hän on tutkinut laskua vertaillen kulutuksen erot. Ei ole paljoa erotusta sähkölaskun kanssa. Koska kesällä kuumina päivinä ilma-lämpöpumpulla viilennys kuluttaa myös. Se on aika kuluttavaa, samalla lailla, kuin sähkönkulutus.

Aurinkopaneelit on vaihtoehto, jos ei omista metsätonttia, josta saa polttopuita.

Vaikka asun omakotialueella, niin tässä on aika paljon metsää ja kaupunki on antanut luvan kerätä maastosta polttopuuta, oksia ja kaatuneita puita. Rajanaapuri möi tonttinsa pari vuotta sitten ja sain häneltä monen talven puut pilkkahintaan. Luultavasti riittävät vielä ensi talven.

Minulla on semmoinen tuntuma, että ilmalämpöpumppujen hyötysuhde on parantunut huomattavasti viime aikoina. On myös vähän makuasia, käyttääkö sitä jäähdytykseen.

Niin, se on parempi näin, kuin poimia pudonneet oksat luvatta ja se on sama asia, kuin varastaminen. Jos köyhällä uskovalla ei ole varaa ostaa metsätonttia, on varmaan jotain muita selviytymistapoja, mitkä voi saada rahatta. Täytyy ottaa selvää, mitkä ne voi olla. Jos ei ole, parempi kuolla nuhteettomana, kuin syyllistyy johonkin varastamiseen.

Kysyn, eikö ilmalämpöpumppu toimi ilman sähköä eikä ole riippuvainen sähköstä?


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #25 : 29.08.19 - klo:19:50 »

Olen miettinyt, miten sähköttömänä aikana on onnistunut pitää ruoat kylmässä tilassa ja missä ne on pidetty.  ::) Jos tiedät, voisitko kertoa?

Olen viettänyt varhaislapsuuteni maalla, eikä silloin ollut edes jääkaappeja pakastimista puhumattakaan. Oli kuitenkin maakellarit, joissa kesälläkin oli aika viileää. Muistan senkin, että kesällä maitokannu laskettiin kaivoon, joka on noin 10 metriä syvä. Aika hyvin säilyi. Siitä kaivosta haen vieläkin vettä.

Ok. Olen kuullut, että ennen joka talvi jääpalat jääsahalla on sahattu äjärvestä ja viety johonkin maakellariin ja laitettu puupurut jääpalan ympärille, koska puupurut estää jään sulamisen. Varmaan mitkä ruoat ei siihen aikaan ole voinut säilyä pitempään, paitsi kuivalihat, ne voi säilyä pitempään. Kiinnostaisi tietää, miten tehdä lihasta kuivalihaksi. Eskimot osaavat tehdä kuivalihat.

Vanhaan aikaan maidosta on tehty itse voita, mutta mistä saa sokeria, se kiinnostaisi tietää.  ::)



Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #26 : 29.08.19 - klo:19:57 »

Minulla ei ole noita paneeleita, mutta yhdellä ihmisellä, jota tapasin ekan kerran viime maanantaina, on noita paneeleita. Ok, hyvä tietää. Kiitos vinkistä, ettei matoja tarvita! En ole kokeilut talvella kalastamista. Kysyn, tarkoitatko pientä tynnyriä vai isoa tynnyriä, niinkuin oluttynnyri? Voiko pitää pieni tynnyri kotona sisällä talveksi?
Kyllä tynnyriä voi pitää sisällä, tynnyrin koko voi olla esimerkiksi 30 tai 50 litraa.

Tässä linkki matojen kasvattamiseen, siinä käytetään laatikkoa eikä tynnyriä:
http://www.kalassa.net/kalapedia/index.php/Matofarmi

Mutta suosittelen silti verkoilla kalastamista, jos haluat saada kalaa syötäväksi ;) . Netistä löytyy paljon ohjeita, vaikkapa tämä:
http://vintti.yle.fi/ohjelmat.yle.fi/suomiexpress/ratkaise_pulma/miten_verkot_saadaan_jaan_alle.html

Selvä. Pitäisikö kansissa olla reikiä, että madot voisi hengittää? En halua, että madot karkaisi laatikosta ilman kansia. Kysyn, voiko  yksin pärjätä verkon kanssa vai kaksi henkilöä tarvitaan verkon kanssa? En paljoa muista, mitä ukki on tehnyt. Hän on paljon kalastellut verkolla, mutta en muista, onko hän tehnyt itse yksin.

Kiitos linkeistä!  :)


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #27 : 29.08.19 - klo:20:14 »
Hyvä aloitus ja aihe Rupattelijalta.

Vartuin pienellä maatilalla Karjalohjalla. Synnyin 1954 ja sähkö tuli tilallemme 1967.

Meillä oli 4 lehmää, hevonen (aluksi kaksikin), muutama vasikka ja sika; kaikki nämä kivinavetassa jossa ei väliseiniä. Eläinten kehot lämmittivät navetan sisätiloja riittävästi, että ne pärjäsivät talven yli. Tosin navetan nurkassa oli muuripata, jossa lämmitettiin vettä maitokannujen puhdistamiseksi ja siitä saatiin lisälämpöä navettaan.

Keväällä kylvettiin viljat (ruista, vehnää ja kauraa), istutettiin perunat ja pantiin maahan hernettä, porkkanaa, punajuurta, lanttua, sipulia sekä navetan etelä-länsi seinämälle tomaattia ja erilaisia yrttejä. Pelloille hajotettiin eläinten lantaa joko syksyllä tai varhain keväällä jo ennen lumien sulamista. Tehdasvalmisteisia lannoitteita emme käyttäneet "hinnan" tähden, kun omasta lantakasasta löytyi riittävästi vahvistetta viljan kasvulle.

Syksyllä riitti työtä. Viljat a heinät nostettiin seipäille kuivumaan ja vietiin sitten hevoskärryillä liiteriin. Heinät koottiin yhteen nurkkaan ja niiden väleihin ja päälle kylvettiin suolaa säilyvyyden lisäämiseksi (ja se oli tarpeellista eläimille vaikka niille annettiin myös kullekin "suolakivi" nuoltavaksi).

Viljat puitiin puimakoneella. Minä ja veljeni syötimme viljaa puimakoneen nieluun, jossa satoja kertoja minuutissa pyörivät valurautaterät irrottivat jyvät akanoista. Se oli varsin pölyistä työtä.

Marjoista ja sienistä ehtiin hilloja, salaatteja ja mehuja. Säilykepurkit keitettiin kiehuvassa vedessä ja käsiteltiin atamoni-nimisellä aineella ennen niihin säilöntää. Pullot ja purkit säilytettiin maakellarissa, samoin syksyllä teurastetun possun kinkut, ne paksussa suolavedessä. Kinkut palvattiin jouluksi (joskus pääsiäiseksi) mutta ei niistä ruokamyrkytyksiä saatu vaikka olivat pitkään suolavettä täynnä olevassa saavissa.

Valona tuvassa oli kaasulamppu. Lämpun hehkuva ydin, sukka, valaisi kirkkaasti tuvan, kun lampun öljysäiliöön oli pumpattu painetta ja se suihkutti pölymäisen hienoa öljyä lampun sukkaan. Ulkona liikuttiin öljylyhtyjen varassa. Kouluun lähdettiin talvisin öisessä pimeydessä ilman valoja, mutta tunsimmehan tien. Ja tosiaan, 10-vuotislahjaksi saamani Ressu-koira (kollien ja pystykorvan sekoitus) saattoi minut kouluun (5,5 km) ja odotti koulun pihalla uskollisesti, kunnes pääsin kotiin.

Peseytyminen tapahtui saunassa kerran viikossa, lauantaisin. Käytimme teurastetusta possusta valmistettuja saippuoita, mutta muistan myös uudenaikaisen hiussamppoon, joka valtasi alaa "ilman kyyneleitä".

Puusee sijaisi navetan takana ja wc-paperin tointo hoiti sanomalehdista revityt arkit.

Mitäs vielä muistuu mieleen?
Meillä oli kaksi kissaa ja koira.
Kissat huolehtivat hiiristä ja rotista, koira talon vartioimisesta. Ei koiraa koulutettu, mutta ilkeästi irvisteli jos vieraita tuli öisin pihapiiriin.
(Poikkesinkohan nyt tekstissä aloituksen aiheesta?)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #28 : 29.08.19 - klo:20:26 »
Kysyn, eikö ilmalämpöpumppu toimi ilman sähköä eikä ole riippuvainen sähköstä?

Ei toimi ilman sähköä.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #29 : 29.08.19 - klo:21:23 »
Tässäpä syy miksi etelä ei meinaa kehittyä kovinkaan nopeasti, kun ei ole ollut niin pakko.
Ei Suomessa ole ollut varaa loisia 100v sitten. Peltihökkelissä kuolee kylmään toisinkuin etelässä.
Riippuu ihmisen omaksumista elämänarvoista,
mitä hän pitää "kehittymisenä".
Sanot sinä joka kirjoitat teknologian tuotoksella viestejä.
Kehityksellä tarkoitetaan usein jonkin paremmaksi muuttumista.
Ihmisen aikaansaama teollistuminen, urbanisoituminen ja globalisoituminen
on lyhytnäköisesti ajateltuna edistystä ja kehitystä.

Vaikka en kuulu ilmastonmuutoshössöttäjiin enkä muihin vihersaarnaajiin,
on silti tosiasia, että edistys ja kehitys on johtamassa
ihmiskunnan ja luonnon umpikujaan.
Lapselliset ilmastosopimukset ja muut tekopyhät ja naiivit julistukset
eivät varmasti johda mihinkään oleelliseen.
Tuho tulee.

Ihminen on mennyt liian pitkälle vallan-, rahan- ja yltäkylläisyydenhimossaan, jota kutsutaan kehitykseksi. 
Siihen kuuluu älyn ja muun ihmisyyden saavutusten jumalointi.
Siksi Jumala näyttää voimaansa ja valtaansa yhä selkeämmin mm. tuhoisien luonnonilmiöiden kautta. 

Ihminen jää taatusti häviölle hallitsemattomien luonnonvoimien edessä,
jotka nyt lisääntyvät vuosi vuodelta.
Kun esim. sähköntuotanto ja -jakelu loppuu, se iskee pahiten Maapallon kylmissä paikoissa asuviin.
Siksi on helpompaa elää planeetan historian viimeisiä aikoja lämpimässä ilmastossa.
Kaikki eivät tietenkään mahdu elämälle suotuisille vyöhykkeille,
joten kannattaa lähteä ajoissa.

Ei kehitys itsessään tosiaan pahasta ole, mutta ihmisen ahneus ym. se sijaan ovat.
Kirves on hyvä metsätöissä muttei naapurin otsassa.
Teknologia mahdollistaa myös maapallon laajuisen evankelioinnin, mutta myös kontrollin.
Maapallo tuntuu loppuvan kesken loputtoman ahneuden edessä, mutta Jeesus tulee yllättäin.