Kirjoittaja Aihe: Israelin rooli Jumalan pelastussuunnitelmassa kristillisen kirkon rinnalla  (Luettu 32630 kertaa)

Hugo Boss

  • Vieras
Raamatun mukaan Jumalan valittu kansa on Israel ja Israelin valtio itsenäistyi 15.5.1948. Israelin paluumuuttolaissa (5.6.1950) todetaan muun muassa: ”1. Jokaisella juutalaisella on oikeus tulla tähän maahan. 3.a. Juutalainen, joka saapuu Israeliin ja välittömästi saapuessaan ilmaisee pyyntönsä saada asettua pysyvästi Israeliin, saa kansalaisuuden.” Lain täydennys vuodelta 1970 (4b): ”Tämän lain toteutumiseksi ’juutalaisella’ tarkoitetaan henkilöä, joka on syntynyt juutalaisesta äidistä tai on kääntynyt juutalaisuuteen eikä kuulu mihinkään toiseen uskontoon.” Lähde

Tässä ketjussa olisi tarkoitus keskustella siitä, että onko Israelilla Jumalan pelastussuunnitelmassa erillinen rooli kristillisen kirkon rinnalla?


Jees-mies

  • Vieras
Aihepiiri on kokemuksen mukaan sen verran intohimoja herättävä, että muistutan varmuuden vuoksi kaikkia tulevia osallistujia hyvästä kirjoitustavasta.

Hugo Boss

  • Vieras
Mielestäni Israelilla ei ole Jumalan pelastussuunnitelmassa erillistä roolia kristillisen kirkon rinnalla. :)

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Sama pelastus Jeesuksen kautta on niin juutalaisella kuin pakanallakin.

Jumala ei kuitenkaan ole hyljännyt kansaansa - sitä näyttäisi kohtaavan jonkinlainen kansallinen herätys Room. 11:25-26 mukaan.

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Jumala tuntuu laittavan melkoisen painoarvon liitolle, jonka Hän teki Aabrahamin kanssa.

Nimittäin uudessa Jerusalemissakin on portit nimetty "Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimen" mukaan.

KTS

  • Vieras
Pelastus on yksin Kristuksesta ja tässä ei ole eroa juutalaisella eikä kreikkalaisella. Mitä tulee nykyisen Israelin valtion "rooliin", se on usein ymmärretty väärin ja väännetty eräänaliseksi yksipuoliseksi "fanitukseksi". Lainaankin tässä edellistä SUURESTI arvostamaani arkkipiispa Jukka Paarmaa, joka tiivistää asian näin:

- Nimenomaan Israel-asia on kaikkein eniten synnyttänyt keskustelua ja mielipiteitä. Itseäni on oikeastaan hämmästyttänyt yllättävän runsas myönteisen palautteen määrä.

- Mutta tietysti on kielteistäkin palautetta tullut. Siihen lienee vaikuttanut myös se, että kannanottoni on osin ymmärretty tai tulkittu väärin. Ehkä Helsingin Sanomien jutussa otsikoilla ja kuvateksteillä asiaa oli myös vähän kärjistetty, sanoo arkkipiispa Paarma,

- Omasta mielestäni puhuin hyvin tasapuolisesti ja puolueettomasti. Tietyt piirit tulkitsivat minun hyökkäävän toista osapuolta eli Israelia vastaan, kun minun pääpointti oli, että uskonnollisilla syillä Israelin politiikan puolustaminen ei onnistu. Joillain Vanhan testamentin yksittäisillä kohdilla ei voi puolustella selvää epäoikeudenmukaisuutta tai ylivaltaa. Molempia osapuolia - ja ylipäänsä kaikkia valtioita ja niiden politiikkaan - on voitava arvioida samanlaisilla humaaneilla oikeudenmukaisuuden periaatteilla ja mittapuilla.

- Tämä oli minun viestini. Meillä on tiettyjä uskonnollisia piirejä, jotka eivät tätä siedä kuulla. Niille Israel on erikoisasemassa. Halusin tuoda esiin, että tämä näkemys ei ole kristillinen kanta.

HYVÄ!

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Taivaan Jumala, joka ilmoittaa itsensä ja tahtonsa Raamatussa, on alunperin juutalaisen kansan
Jumala- ja on sitä maailmanhistorian loppuun asti.

Ennen maailmanloppua osa juutalaisista tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Messiaaksi.

Kukaan ei kai voi varmasti tietää, onko nykyinen Israel viimeinen Jumalan
omaisuuskansan valtio, vai tuleeko vielä muuttoja ja rajojen siirtoja.

Lydia

  • Vieras
Israelin aseman Jumalan suunnitelmissa, sen historia, nykyhetki ja tulevaisuus menee juuri kuten Jumala on sen suunnitellut ja Raamatussa ilmoittanut, mitkään mielipiteet eivät sitä voi muuttaa muuksi.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Tuo onkin mielenkiintoinen asia. Monet kyllä uskovat, että Jumala on tarkoin suunnitellut Israelin "kohtalon".
Jumala tarvitsee suunnitelmiensa läpivientiin ihmisiä, joten tätä kautta päästäisiin taas keskustelemaan tahdon vapaudesta, mutta enpä taida aloittaa. Itse uskon Jumalan olevan kaikkivaltias ja kaikkitietävä. Hän tietää ennalta jokaisen yksilönkin valinnat. Hän myös vaikuttaa ihmisiin vetämällä heitä puoleensa, sillä kukaan ei luonnostaan lähesty pyhää Jumalaa.
Ihmisroska

Saldo

  • Vieras
Tuo onkin mielenkiintoinen asia. Monet kyllä uskovat, että Jumala on tarkoin suunnitellut Israelin "kohtalon".
Jumala tarvitsee suunnitelmiensa läpivientiin ihmisiä, joten tätä kautta päästäisiin taas keskustelemaan tahdon vapaudesta, mutta enpä taida aloittaa. Itse uskon Jumalan olevan kaikkivaltias ja kaikkitietävä. Hän tietää ennalta jokaisen yksilönkin valinnat. Hän myös vaikuttaa ihmisiin vetämällä heitä puoleensa, sillä kukaan ei luonnostaan lähesty pyhää Jumalaa.

Sovellut tälle foorumille hyvin.

Pieni painotusehdotukseni: "Jumala tarvitsee suunnitelmiensa läpivientiin ihmisiä..".
Mielestäni Jumala ei tarvi omien suunnitelmiensa totetuttamiseen ihmistä mutta Hän käyttää ihmistä ja vain omiaan, uudestisyntyneitä. Tavallaan Jumala kyllä käyttää saatanaakin, mutta ei Jumalan työtoverina, niinkuin uskova on Jumalan työtoveri. Eli saatana ei ole Jumalan saatana, joka toimii Jumalan käskystä. Saatana on vapaa tekemään ja tahtomaan niinkuin jokainen ihminen. Niin saatanan kuin sitä palvelevan ihmisen tekemiset on Jumalan käytössä, muttei johdossa.

Jumalan on kaikki, menneisyys ja tuleva, eli hän tietää sen. Jeesus sanoi, että Isä on ilmoittanut minulle kaikki ja minä ilmoitan omilleni kaiken sen minkä Isä on minulle ilmoittanut.
Se mikä meille, uudestisyntyneille kuuluu on jo Raamatussa ilmoitettu ja se ilmoitus avautuu kunkin tilanteen mukaan. Eli kaikki se minkä Jumala "tietää" ilmoitetaan, muttei hetkeä milloin Jeesus palaa noutamaan omansa

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Tuo onkin mielenkiintoinen asia. Monet kyllä uskovat, että Jumala on tarkoin suunnitellut Israelin "kohtalon".
Jumala tarvitsee suunnitelmiensa läpivientiin ihmisiä, joten tätä kautta päästäisiin taas keskustelemaan tahdon vapaudesta, mutta enpä taida aloittaa. Itse uskon Jumalan olevan kaikkivaltias ja kaikkitietävä. Hän tietää ennalta jokaisen yksilönkin valinnat. Hän myös vaikuttaa ihmisiin vetämällä heitä puoleensa, sillä kukaan ei luonnostaan lähesty pyhää Jumalaa.

Sovellut tälle foorumille hyvin.

Pieni painotusehdotukseni: "Jumala tarvitsee suunnitelmiensa läpivientiin ihmisiä..".
Mielestäni Jumala ei tarvi omien suunnitelmiensa totetuttamiseen ihmistä mutta Hän käyttää ihmistä ja vain omiaan, uudestisyntyneitä. Tavallaan Jumala kyllä käyttää saatanaakin, mutta ei Jumalan työtoverina, niinkuin uskova on Jumalan työtoveri. Eli saatana ei ole Jumalan saatana, joka toimii Jumalan käskystä. Saatana on vapaa tekemään ja tahtomaan niinkuin jokainen ihminen. Niin saatanan kuin sitä palvelevan ihmisen tekemiset on Jumalan käytössä, muttei johdossa.

Jumalan on kaikki, menneisyys ja tuleva, eli hän tietää sen. Jeesus sanoi, että Isä on ilmoittanut minulle kaikki ja minä ilmoitan omilleni kaiken sen minkä Isä on minulle ilmoittanut.
Se mikä meille, uudestisyntyneille kuuluu on jo Raamatussa ilmoitettu ja se ilmoitus avautuu kunkin tilanteen mukaan. Eli kaikki se minkä Jumala "tietää" ilmoitetaan, muttei hetkeä milloin Jeesus palaa noutamaan omansa

Minä uskon (Raamatun perusteella), että Jumala käyttää myös jumalattomia omien suunnitelmiensa toteuttamiseen.
En yritä selittää Jumalaa auki ihmislogiikalla. En osaa selittää kuinka Jumala viisaudessaan tahtonsa toteuttaa, mutta siihen uskon vakaasti, että Jumalalla on kaikki valta ja voima. Se ei tietenkään ole Jumalan tahto, että joku jatkaa jumalattomana olemistaan, mutta vain Jumala osaa tehdä syntisestä, likaisesta ja epäpyhästä puhdasta ja hyvää.

Ja tosiaan Jumala ei varsinaisesti tarvitsisi ihmistä suunnitelmiensa toteuttamiseen, mutta Hän on päättänyt ihmisiä käyttää.

VT:ssa on esim. Jooelin armeija, mikä on Jumalan lähettämä sotajoukko, mutta kun malttaa lukea luvun loppuun, niin huomataan sen olevan vihollisjoukkio, mikä päätyy tuhoon. Siinäkin jumalattomat ovat Herran käytössä, kun he hyökkäävät, jotta Israel nöyrtyisi.
« Viimeksi muokattu: 30.10.13 - klo:23:06 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Saldo

  • Vieras
Lainaus käyttäjältä: Mice

Minä uskon (Raamatun perusteella), että Jumala käyttää myös jumalattomia omien suunnitelmiensa toteuttamiseen.
En yritä selittää Jumalaa auki ihmislogiikalla. En osaa selittää kuinka Jumala viisaudessaan tahtonsa toteuttaa, mutta siihen uskon vakaasti, että Jumalalla on kaikki valta ja voima. Se ei tietenkään ole Jumalan tahto, että joku jatkaa jumalattomana olemistaan, mutta vain Jumala osaa tehdä syntisestä, likaisesta ja epäpyhästä puhdasta ja hyvää.

Ja tosiaan Jumala ei varsinaisesti tarvitsisi ihmistä suunnitelmiensa toteuttamiseen, mutta Hän on päättänyt ihmisiä käyttää.

VT:ssa on esim. Jooelin armeija, mikä on Jumalan lähettämä sotajoukko, mutta kun malttaa lukea luvun loppuun, niin huomataan sen olevan vihollisjoukkio, mikä päätyy tuhoon. Siinäkin jumalattomat ovat Herran käytössä, kun he hyökkäävät, jotta Israel nöyrtyisi.

Eroa kallistumasi ja Raamatun opetuksen välillä haluaisin korostaa:
Ihmisten teot ovat olleet koko ajan vain pahat.
Jumala ei nimenomaan käytä jumalattomia, ei niinkuin Luther opettaa. Eli ei ole Jumalan saatanaa (Lutherin Gottes Teufel), siinä mielessä kuin Luther asiaa opettaa ja kait luterilaisuus tänä päivänäkin. Tällä pohjalla ymmärrän kantasi, en "Raamatun perusteella".

Et tietenkään osaa selittää Jumalan suunnitelmia, ainakaan etukäteen. Kuitenkin uskova kulkee valmiissa teoissa, jos hän haluaa Jeesusta seurata. Siksi me tutkimme Raamattua ja olemme alituisessa yhteydessä "Tekojen Tekijään", ettemme harhaantuisi. Meidän on ahkeroitava ja kirvoiteltava vaikka Jumala kaikki tietääkin.                                                                              Lainaus korjattu -KnutL-
« Viimeksi muokattu: 30.10.13 - klo:23:52 kirjoittanut KnutL »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651


Lainaus
Mice:

Minä uskon (Raamatun perusteella), että Jumala käyttää myös jumalattomia omien suunnitelmiensa toteuttamiseen.
En yritä selittää Jumalaa auki ihmislogiikalla. En osaa selittää kuinka Jumala viisaudessaan tahtonsa toteuttaa, mutta siihen uskon vakaasti, että Jumalalla on kaikki valta ja voima. Se ei tietenkään ole Jumalan tahto, että joku jatkaa jumalattomana olemistaan, mutta vain Jumala osaa tehdä syntisestä, likaisesta ja epäpyhästä puhdasta ja hyvää.

Ja tosiaan Jumala ei varsinaisesti tarvitsisi ihmistä suunnitelmiensa toteuttamiseen, mutta Hän on päättänyt ihmisiä käyttää.

VT:ssa on esim. Jooelin armeija, mikä on Jumalan lähettämä sotajoukko, mutta kun malttaa lukea luvun loppuun, niin huomataan sen olevan vihollisjoukkio, mikä päätyy tuhoon. Siinäkin jumalattomat ovat Herran käytössä, kun he hyökkäävät, jotta Israel nöyrtyisi.

Eroa kallistumasi ja Raamatun opetuksen välillä haluaisin korostaa:
Ihmisten teot ovat olleet koko ajan vain pahat.
Jumala ei nimenomaan käytä jumalattomia, ei niinkuin Luther opettaa. Eli ei ole Jumalan saatanaa (Lutherin Gottes Teufel), siinä mielessä kuin Luther asiaa opettaa ja kait luterilaisuus tänä päivänäkin. Tällä pohjalla ymmärrän kantasi, en "Raamatun perusteella".

Et tietenkään osaa selittää Jumalan suunnitelmia, ainakaan etukäteen. Kuitenkin uskova kulkee valmiissa teoissa, jos hän haluaa Jeesusta seurata. Siksi me tutkimme Raamattua ja olemme alituisessa yhteydessä "Tekojen Tekijään", ettemme harhaantuisi. Meidän on ahkeroitava ja kirvoiteltava vaikka Jumala kaikki tietääkin.

Raamatun perusteella ymmärrän kuten ymmärrän. Se, että ihminen itsessään, ilman Kristusta, tekee vain pahaa, ei ole este Jumalan suunnitelmille.

Se, että uskova kulkee ennalta valmistetuissa teoissa on totta. Silti Jumala käyttää jumalattomiakin suunnitelmiensa läpiviemiseen. Raamatusta sen näemme, kuten jo osoitin.

Suurin ahkeroimisen ja kilvoittelun alue uskoville on pysyminen Kristuksessa ja evankeliumin ja lain oikeassa erottamisessa ja julistamisessa. Senkin näemme Raamatusta. Nopeasti kuvioon tulivat mukaan lain ja evankeliumin sekoittajat, jotka eivät uskoneet ristin työn kertakaikkiseen sovitukseen ja riittävyyteen.  Sellaisiin kallistumiin suhtaudun Paavalin tavoin: oi te älyttömät jne.
Ihmisroska

KTS

  • Vieras
Taivaan Jumala, joka ilmoittaa itsensä ja tahtonsa Raamatussa, on alunperin juutalaisen kansan
Jumala- ja on sitä maailmanhistorian loppuun asti.


EI PIDÄ PAIKKAANSA:

Ihmiskunnan syntyessä ei ollut juutalaisia edes olemassa.

Ja näinä lopun aikoinakin on tiettäväksi tehty että:
Roomalaiskirje:
3:29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin.

A ja O, alku ja loppu.
Kyllä JÄMPTI on NIIN!
HYVÄ!

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Taivaan Jumala, joka ilmoittaa itsensä ja tahtonsa Raamatussa, on alunperin juutalaisen kansan
Jumala- ja on sitä maailmanhistorian loppuun asti.


EI PIDÄ PAIKKAANSA:

Ihmiskunnan syntyessä ei ollut juutalaisia edes olemassa.

Ja näinä lopun aikoinakin on tiettäväksi tehty että:
Roomalaiskirje:
3:29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin.

A ja O, alku ja loppu.
Kyllä JÄMPTI on NIIN!
HYVÄ!
Juu, Aatami ja Eeva eivät olleet juutalaisia.
Abraham on juutalaisten ja Israelin kansan kantaisä, joka eli n. 4000 vuotta sitten, ja jonka Jumala kutsui näin:

"Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."  (1.Moos. 12:1-3)

"Olkaa siis minulle pyhät, sillä minä, Herra, olen pyhä, ja minä olen teidät erottanut muista kansoista olemaan minun omani."  (3.Moos. 20:26)