Kirjoittaja Aihe: Viisi eri kastetta  (Luettu 30143 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #30 : 11.12.16 - klo:09:45 »
Ef.4
4 yksi ruumis ja yksi henki,
niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon,
jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

Tuossa on nähtävissä kolminaisuus.
Mutta meidät kastetaan eli upotetaan
nimenomaan Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Room 6
3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki,
jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen,
olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan,
että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta,
samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Siis vain Jeesus kuoli.
Ja tuohon Hänen kuolemaansa me olemme upotetut.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #31 : 18.12.16 - klo:10:41 »
Ef. 4:5   "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;"

Voisiko tuota kastekohtaa tulkita tämän jakeen varassa siten, että yksi (vesi)kaste on riittävä muodoista ja tapahtuman ajankohdasta ja kastettavan iästä riippumatta? (Voihan toki olla niinkin, että tuo "yksi kaste" tuossa ylläolevassa ei tarkoita lainkaan vesikastetta.)

Eli sitä kastetta voisi pitää kristillisenä, joka tapahtuu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jos tämä ajattelutapa saisi enemmän sijaa, kasteriidat vähenisivät oleellisesti.

Minä en pysty ymmärtämään miten tuo voisi tarkoittaa vesikastetta.
Edellisessä jakeessa puhutaan seurakuntaruumiista, jota yhdistää yksi henki vai olisiko oikeampi sanoa yksi Henki.
Kun verrataan noita jakeita korinttolaiskirjeeseen, vesikaste on mielestäni täysin suljettu laskuista.


Ef.4
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Vesikasteita on monenlaisia. Jos nuo edellä olevat jakeet puhuisivat vesikasteesta, Kristuksella olisi monta ruumista.

Luterilaiset sotkevat asian selittäessään, että Pyhä Henki saadaan vesikasteessa.
Helluntailaiset sotkevat asian sekoittaessaan Pyhän Hengen kasteen tarkoittavan jotain uudestisyntymisestä erillistä hengellistä kokemusta tai armolahjan saamisen hetkeä.

Olisiko Raamatussa mainitut kasteet Jeesuksen nimeen toimitettu jossain "eri Hengessä"? Uskoisin, että siellä kastettiin apostolien käskystä kaikki yhdessä Hengessä Kristukseen. Niin apostolit myös julistivat sanomaa Pyhässä Hengessä (1.Piet.1:12). Ihmiset voivat julistaa sanaa ja suorittaa ulkonaisen kastamisen. Jeesuksen vallassa on syntien anteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #32 : 18.12.16 - klo:19:35 »
Ef. 4:5   "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;"

Voisiko tuota kastekohtaa tulkita tämän jakeen varassa siten, että yksi (vesi)kaste on riittävä muodoista ja tapahtuman ajankohdasta ja kastettavan iästä riippumatta? (Voihan toki olla niinkin, että tuo "yksi kaste" tuossa ylläolevassa ei tarkoita lainkaan vesikastetta.)

Eli sitä kastetta voisi pitää kristillisenä, joka tapahtuu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jos tämä ajattelutapa saisi enemmän sijaa, kasteriidat vähenisivät oleellisesti.

Minä en pysty ymmärtämään miten tuo voisi tarkoittaa vesikastetta.
Edellisessä jakeessa puhutaan seurakuntaruumiista, jota yhdistää yksi henki vai olisiko oikeampi sanoa yksi Henki.
Kun verrataan noita jakeita korinttolaiskirjeeseen, vesikaste on mielestäni täysin suljettu laskuista.


Ef.4
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Vesikasteita on monenlaisia. Jos nuo edellä olevat jakeet puhuisivat vesikasteesta, Kristuksella olisi monta ruumista.

Luterilaiset sotkevat asian selittäessään, että Pyhä Henki saadaan vesikasteessa.
Helluntailaiset sotkevat asian sekoittaessaan Pyhän Hengen kasteen tarkoittavan jotain uudestisyntymisestä erillistä hengellistä kokemusta tai armolahjan saamisen hetkeä.

Olisiko Raamatussa mainitut kasteet Jeesuksen nimeen toimitettu jossain "eri Hengessä"? Uskoisin, että siellä kastettiin apostolien käskystä kaikki yhdessä Hengessä Kristukseen. Niin apostolit myös julistivat sanomaa Pyhässä Hengessä (1.Piet.1:12). Ihmiset voivat julistaa sanaa ja suorittaa ulkonaisen kastamisen. Jeesuksen vallassa on syntien anteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja.

No tuossa ei taatusti puhuta vesikasteesta yhtään mitään.
Miten se on niin vaikea uskoa, että Jeesus itse kastaa Pyhällä Hengellä lupauksensa mukaan?

Kirkot ja seurakunnat ovat vuosisatojen aikana sumuttaneet ihmisten pään täyteen oppejaan niin, ettei tuotakaan selvästi kirjoitettua enää ymmärretä, vaan siihen pitää sotkea joitain ihmisten rituaaleja. 

Maailmassa on miljoonia, joita ei ole koskaan vesikastettu ja silti he kuuluvat Kristuksen ruumiiseen.
« Viimeksi muokattu: 18.12.16 - klo:19:50 kirjoittanut KnutL »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #33 : 20.12.16 - klo:16:04 »
Älä ------------ . Kristikunta on elänyt oikein ja sinä uskot ja toimit väärin. Meillä on Jeesuksen opetukset Kasteesta sitä ei harhaoppiset pysty koskaan kuumoiamaan tekevät vain itselleen vahingon.
Jeesuksen asettamassa Kasteessa on vesi Isä Poika ja Pyhä Henki, nyt aina ja iankaikkisesti. Kristinuskossa ei kahta kastetta tunneta.   

Matt. 28:18   Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Matt. 28:19   Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20   ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Te jotka muuta opetatte Pyhästä Kasteesta, ette ole pysyneet Kristuksen opissa, vaan olette lisäilleet siihen omianne, vahvistaaksenne näin hengellistä ylepyttänne ja omaa vanhurskauttanne.
« Viimeksi muokattu: 20.12.16 - klo:20:07 kirjoittanut Jees-mies »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #34 : 20.12.16 - klo:16:20 »
Luterilaisen kirkon opetukset eivät ole sama kuin kristikunta. Siinä kirkossa on erinäisiä asioita ymmärretty väärin. Valitettavasti.
Luterilaisen kirkon opit eivät ole yhtenäisiä. Vastaus riippuu mistä laidalta luterilaisuutta asiaa kysyy.



Raamattu opettaa kuitenkin näin, sanoo jonkun kirkon oppikirjat ja tunnustuskirjat ihan mitä tahansa:

Matt. 3:11    
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Mark. 1:8
Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."


Luuk. 3:16
niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Joh. 1:33
Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.

Ap. t. 1:5
Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."



- -
Tässä ote luterilaisen Rovasti Olavi Peltolan sivuilta:

Raamattu sanoo myös mahdollisimman selkeästi, että "se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room 8:9). Paavali opettaa: "Me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1 Kor 12:13). Jos siis uskon Jeesukseen olen Kristuksen ruumiin jäsen ja olen saanut henkikasteen! Jeesus itse myös vakuutti, että Isä lähettää hänen nimessään opetuslapsille Pyhän Hengen (Joh 14:26). Juuri Pyhässä Hengessä hän on läsnä jokaisen uskovan elämässä ja on meidän kanssamme joka päivä (Matt 28:20). Ei voi olla mahdollista, että Jeesus asuu Pyhässä Hengessä lupauksensa mukaan uskovassa ja kuitenkaan tämä ei muka olisi saanut henkikastetta, jos hänellä ei ole Efeson opetuslasten kaltaista erikoista kokemusta. Uudessa testamentissa jumalallinen lupaus - siis myös Jeesuksen lupaus Pyhästä Hengestä on aina armollisesti suotu lahja eikä neuvotteluteitse saavutettu tulos (Bruner).
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/teemat3c.htm

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #35 : 20.12.16 - klo:20:06 »
Olihan sillä Peltolalla kasteestakin...

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1i.html

--------------

Otettiin ne pari sanaa pois edeltävistä viesteistä.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #36 : 22.12.16 - klo:09:18 »
Kristinuskossa ei kahta kastetta tunneta.   


Heprealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee monikossa opin kasteista.
Tämän ketjun aloituksesta näet,
että minun ymmärtääkseni Jeesus puhui viidestä eri kasteesta.
Siis viidessä aivan eri asiayhteydessä puhutaan kasteesta.

Jeesuksen viimeinen puhe juuri ennen taivaaseen menemistä,
sisältää ymmärtääkseni kaksi kastekäskyä,
joista ensimmäisen meille on tallentanut Markus ja toisen Matteus.

Ensimmäinen liittyy uskoontuloon
toinen opetuslapseuttamiseen.

Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko,
se tuomitaan kadotukseen.


Siis ensin meille julistetaan evankeliumi.
Jos uskomme sen, meidät upotetaan Pyhään Henkeen.
Olemme syntyneet uudesti/ylhäältä Hengestä.

Mutta sitten samassa puheessa Jeesus
puhui myös opetuslapseuttamisesta,
jossa meitä opetetaan pitämään kaikki käskyt,
ja tässä yhteydessä tapahtuvasta kasteesta.

Paavali erottaa nämä kaksi kastetta
puhuen kasteesta pilvessä ja kasteesta meressä.
Eli uskoontuloa ja kastetta pilvessä seuraa opetuslapseuttaminen:
kaste meressä
ja sitten erämaavaelluksen aikana opetetaan pitämään kaikki käskyt.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #37 : 22.12.16 - klo:15:32 »
Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita,
ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
(1 Kor 12:13)

Olisiko mitenkään mahdollista,
että me saman ruumiin jäsenet voisimme nyt tässä ketjussa
keskustella siitä aiheesta, josta yksi ruumiin jäsen eli kalamos
on keskustelun avauksen tehnyt.


Kyllä. Ketjua siivottu. - KnutL


« Viimeksi muokattu: 23.12.16 - klo:19:28 kirjoittanut KnutL »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #38 : 22.12.16 - klo:18:35 »
Tänään Raamattua lukiessani silmille ja sielulle pomppasivat sanat:"Mene alas savenvalajan huoneeseen."Taitaa olla hyvä huomautus jokaikiselle.Sieltä meidät pitäisi useammin tavata kuin toisiamme rääväämästä.Juuri sinne kuulun,juuri minä.Onneksi Valaja saa rikotuistakin jotain aikaan,vaikka me kuinka toisiamme puremme.Tätä en taatusti osoita kenellekään henkilökohtaisesti,vaan ennenmuuta itselleni.Voikaa hyvin,saviset!

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #39 : 23.12.16 - klo:19:40 »
Tänään Raamattua lukiessani silmille ja sielulle pomppasivat sanat:"Mene alas savenvalajan huoneeseen."Taitaa olla hyvä huomautus jokaikiselle.Sieltä meidät pitäisi useammin tavata kuin toisiamme rääväämästä.Juuri sinne kuulun,juuri minä.Onneksi Valaja saa rikotuistakin jotain aikaan,vaikka me kuinka toisiamme puremme.Tätä en taatusti osoita kenellekään henkilökohtaisesti,vaan ennenmuuta itselleni.Voikaa hyvin,saviset!


Joo. Ja nyt olemme ahjossa.
Siis puhumme kasteesta tulessa.

Siitä mainitsin avauksessani näin:
Meidät upotetaan ahdistuksiin. Kuonat palavat pois.
Meillä ei enää ole muuta kuin Kristus.
Olemme kuin Sadrak, Meesak ja Abed-Nego tulisessa pätsissä.



Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #40 : 28.12.16 - klo:07:37 »
No tuossa ei taatusti puhuta vesikasteesta yhtään mitään.
Miten se on niin vaikea uskoa, että Jeesus itse kastaa Pyhällä Hengellä lupauksensa mukaan?
Ei kai kukaan kiellä, etteikö Jeesus kasta Pyhällä Hengellä? Se samaistetaan useimmiten Pyhä Hengen saamisen kanssa. Vaikka eri näkemyksiäkin siitä on.

Ei siitä voitane kuitenkaan tehdä johtopäätöstä, ettei Raamatun mukaan evankelumin julistuksen yhyeydesä myöskin kastettu Jeesuksen nimeen? Siitä kerrotaan vielä useammin, jos nyt halutaan määriä katsoa.

Kaste Kristuksen nimeen sisältää lupauksen Pyhän Hengen lahjasta. Yleinen järjestys apostolien tekojen mukaan niin, että kaste Jeesuksen nimeen edeltää Pyhän Hengen saamista. Vaikka Jumala ei ole sidottu meidän kaavoihimme ja voi tehdä poikkeuksia tarvittaessa järjestyksen tai ajan suhteen. Kuten voimme lukea niistä yhteyksistä joissa evankeliuimi saavutti ensimmäistä kertaa samarialaiset ja sitten myöskin syntyperältä pakanoihin kuuluvat (Apt.8 ja 10)

Jeesuksen lupaus Pyhällä Hengellä kastamisesta toteutui ensimmäisen kerran Helluntaina. Samassa yhteydessä evankeliumin julistuksen yhteydessä piston sydämiinsä saaneita kehoitettiin tekemään parannus ja ottamaan kaste Jeesuksen nimeen, että he saisivat synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Ohitammeko tuon liian hätäisesti?

Ja sitä lupausta painotettiin voimakkaasti. Niin, että se koskee kaikkia ketä ikinä Jumala kutsuu. Kysyisin, miksi sitä on niin vaikea uskoa?

Kun apostolit kastoivat pelastusta janoavat Jeesuksen nimeen, uskon että he toimivat siinä yhdessä Hengessä. Samoin kuin julistaessaan evankeliumiakin Pyhässä Hengessä.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #41 : 28.12.16 - klo:14:31 »

Ei kai kukaan kiellä, etteikö Jeesus kasta Pyhällä Hengellä? Se samaistetaan useimmiten Pyhä Hengen saamisen kanssa. Vaikka eri näkemyksiäkin siitä on.



Eli Hengestä syntyminen on eri asia kuin Pyhän Hengen saaminen.
Minä ymmärrän, että kummastakin tapahtumasta käytetään Raamatussa
myös ilmaisua kaste.

Mutta kumpikaan näistä ei ole vesikaste,
josta toki Raamattu myös puhuu,
kuten tuosta edellisestä erittäin selkeästä viestistäsi myös käy ilmi.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #42 : 28.12.16 - klo:16:12 »

Ei kai kukaan kiellä, etteikö Jeesus kasta Pyhällä Hengellä? Se samaistetaan useimmiten Pyhä Hengen saamisen kanssa. Vaikka eri näkemyksiäkin siitä on.



Eli Hengestä syntyminen on eri asia kuin Pyhän Hengen saaminen.
Minä ymmärrän, että kummastakin tapahtumasta käytetään Raamatussa
myös ilmaisua kaste.

Mutta kumpikaan näistä ei ole vesikaste,
josta toki Raamattu myös puhuu,
kuten tuosta edellisestä erittäin selkeästä viestistäsi myös käy ilmi.

Mielestäni tämä asia (tummennettu) pitäisi selvittää ainakin itselleen vihdoin kertakaikkisesti. Jos asia ymmärretään noin, se johtaa loputtomaan kierteeseen, kuten se on jo tehnytkin monen kohdalla; mennään maan ääriin hakemaan jotain kokemusta, jonka olettaa olevan Pyhän Hengen kaste. Oppi jakaa uskovat kahteen kastiin, joka on mielestäni täysin absurdia.

Mielestäni koko asian kivijalka on näissä kahdessa jakeessa: Room. 8:9 ja 1. Kor. 12:13
"Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa…"
"…sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetu yhdeksi ruumiiksi…"
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #43 : 28.12.16 - klo:17:30 »
No niin.
Juuri tuolla jakeella aloitin tämän ketjun
tarkkaan ottaen näin:

Heprealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee monikossa
opin kasteista. Hepr 6:2

Raamattu puhuu siis monista eri kasteista.
Tärkein niistä tapahtuu sinä hetkenä,
kun me synnymme uudesti ylhäältä, Hengestä.
Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita,
ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
  1 Kor 12:13

Tuossa jakeessa mainitaan kaksikin eri asiaa.
Mutta vesikasteesta siinä ei puhuta ollenkaan.
Vaan samasta kasteesta, kuin tässä:
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu Mark 16:16

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #44 : 28.12.16 - klo:19:00 »
No tuossa ei taatusti puhuta vesikasteesta yhtään mitään.
Miten se on niin vaikea uskoa, että Jeesus itse kastaa Pyhällä Hengellä lupauksensa mukaan?
Ei kai kukaan kiellä, etteikö Jeesus kasta Pyhällä Hengellä? Se samaistetaan useimmiten Pyhä Hengen saamisen kanssa. Vaikka eri näkemyksiäkin siitä on.

Ei siitä voitane kuitenkaan tehdä johtopäätöstä, ettei Raamatun mukaan evankelumin julistuksen yhyeydesä myöskin kastettu Jeesuksen nimeen? Siitä kerrotaan vielä useammin, jos nyt halutaan määriä katsoa.

Kaste Kristuksen nimeen sisältää lupauksen Pyhän Hengen lahjasta. Yleinen järjestys apostolien tekojen mukaan niin, että kaste Jeesuksen nimeen edeltää Pyhän Hengen saamista. Vaikka Jumala ei ole sidottu meidän kaavoihimme ja voi tehdä poikkeuksia tarvittaessa järjestyksen tai ajan suhteen. Kuten voimme lukea niistä yhteyksistä joissa evankeliuimi saavutti ensimmäistä kertaa samarialaiset ja sitten myöskin syntyperältä pakanoihin kuuluvat (Apt.8 ja 10)

Jeesuksen lupaus Pyhällä Hengellä kastamisesta toteutui ensimmäisen kerran Helluntaina. Samassa yhteydessä evankeliumin julistuksen yhteydessä piston sydämiinsä saaneita kehoitettiin tekemään parannus ja ottamaan kaste Jeesuksen nimeen, että he saisivat synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Ohitammeko tuon liian hätäisesti?

Ja sitä lupausta painotettiin voimakkaasti. Niin, että se koskee kaikkia ketä ikinä Jumala kutsuu. Kysyisin, miksi sitä on niin vaikea uskoa?

Kun apostolit kastoivat pelastusta janoavat Jeesuksen nimeen, uskon että he toimivat siinä yhdessä Hengessä. Samoin kuin julistaessaan evankeliumiakin Pyhässä Hengessä.

Juu, apostolien teoissa on todellakin  kirjoitettuna näin:


38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."


Pitää kuitenkin muistaa, että jos on menossa Helsinkiin, ei aina tarvitse mennä Lahden kautta. Ainakaan jos lähtee Turusta tai Kotkasta liikenteeseen.
Tuo Pietarin saarnassaan sanoma on totta, mutta tulee muistaa,  etteivät kaikki ihmiset eivät ole samassa lähtötilanteessa eikä Raamatussa kerrottuja tapahtumia ole tarkoitettu yksi yhteen matkittavaksi.

Jos esimerkiksi on ollut lapsesta asti uskossa, eikä ole koskaan saanut vesikastetta, tuo ei päde. Ei uskossa olevan ja Pyhän Hengen jo saaneen tarvitse ottaa vesikastetta saadakseen sen mikä hänellä jo on eli on synnit anteeksisaatuna ja Pyhän Hengen lahja.

Vesikasteella pitää olla siis joku muu syy ja sitä on tuossa pitkässä vesikasteketjussa käsitelty, mutta eipä ole kunnon vastauksia löytynyt.
« Viimeksi muokattu: 28.12.16 - klo:19:16 kirjoittanut KnutL »