Siis Paavali kirjoitti:
me olemme kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina
Edellä jo selvitin, mikä Paavalin mukaan oli tuo hallitsija, joka meitä piti vankeina.
Tuo hallitsija oli Paavalin mukaan synti.
Lain avulla synti petti Paavalin. Ja niin Paavali kuoli (hengellisesti).
Mutta otettuaan käskystä aiheen synti petti minut ja tappoi minut sen kautta
Ja nyt tuon tapahtuman myötä Paavali oli myynyt itsensä synnin alaisuuteen,
kuten hän muutaman rivin päästä kirjoittaa:
mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen
Paavali ei suinkaan sano, että joku ulkopuolinen
olisi myynyt hänet synnin alaisuuteen.
Hän viittaa Vanhaan testamenttiin, joka puhuu samasta asiasta:
He myivät itsensä tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoittivat hänet.
Kun synti pettää meidät,
me otamme vaimoksemme Iisebelin.
Ja silloin ihminen on Ahabin lailla myynyt itsensä
tekemään sitä, mikä on pahaa Herran silmissä.
Paavali kertoo, että kuolema vapauttaa tuosta avioliitosta.
Ja edelleen Paavali selittää,
että koska Jeesus kuoli meidän kuolemamme,
me olemme vapaat menemään toiselle.
Ja silloin tuon uuden avioliiton myötä,
synnin ja kuoleman sijaan
hallitsevaksi kuninkaaksi tulee
armo ja elämä.
Siis me olemme kuolleet pois siitä,
mikä meitä piti vankeina eli synnistä ja kuolemasta.
Jeesus kuoli meidän kuolemamme. Hänet tehtiin synniksi.
Ja Hän kuoli tuon synnin kera. Hän kertakaikkiaan kuoli synnille.
Ja kun me olemme Hänen kuolemaansa upotetut,
niin mekin olemme Hänessä kuolleet synnille.
Ja siksi me pidämme tosiasiana sitä, että me olemme kuolleet synnille.
Samoin pitäkää tekin itseänne synnille kuolleina
mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
Ja niin siis
synnin ja kuoleman laki ei enää voi meille mitään.
Tuomiomme on jo kärsitty.
Ja meidät on siirretty paholaisen vallasta
Jumalan Rakkaan Pojan Valtakuntaan,
jossa vallitsee
Elämän Hengen laki.