Kirjoittaja Aihe: Seurakuntien maallistumisesta  (Luettu 50534 kertaa)

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #120 : 08.01.14 - klo:16:04 »
Diagnoosi Saulin syndrooma;
Lainaus
P.Paavola:
"Saulin" "palava" tyyli ja tunteikas esiintyminen uppoaa kuin veitsi voihin sellaisen uskovan sydämeen, joka ei ole kasvanut erottamaan sielullista toimintaa hengellisestä, siksi "Saul" saa suosiota ja kannatusta toiminnalleen. Jos uskova haluaa kasvaa uskossa, niin hän jossakin vaiheessa huomaa "Saulin" toiminnan motiivit ja innoituksen lähteen ja kasvun kautta pääsee irti "Saulin" vaikutuspiiristä. Tutki ja tarkkaile oletko "Saulin" vaikutuspiirissä vai Kristuksen hoidossa terveen seurakunta yhteyden kautta.

http://www.kotipetripaavola.com/saulinsyndrooma.html
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #121 : 03.04.14 - klo:15:42 »
Miten ymmärrät maallistumisen ja mukautumisen tähän maailman aikaan josta Raamattu varoittaa henkilökohtaisessa elämässä(-si) ?

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #122 : 03.04.14 - klo:21:01 »
Miten ymmärrät maallistumisen ja mukautumisen tähän maailman aikaan josta Raamattu varoittaa henkilökohtaisessa elämässä(-si) ?

Olisiko se sitä että joku muu vie ajan Jeesukseen tutustumiselta ja Hän jää tavallaan vieraammaksi, syrjään.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #123 : 03.04.14 - klo:21:26 »
Maallistumista on esim. se, että kuuntelee rockia, iskelmiä tai muuta tämän maailman musiikkia ja katselee ko. aiheisia videoita.

Ei kai satunnainen kuuntelu tai katselu ole vaarallista, mutta jos etsii sellaisista
mielen tasapainoa ja elämänsisältöä, on ottamassa jotakin oleellista Jeesuksen rinnalle tai  jopa tilalle.

Sama koskee tv-sarjoja, elokuvia, kirjoja, aikakauslehtiä jne.
Niiden kohdalla on oleellista miettiä, mihin kiinnittää sydämensä eli kuinka tärkeiksi ko. asiat pääsevät omassa elämässä.

Maallistuessa ihminen turtuu.
Jos ei valvo elämäänsä, tekemisiään ja ajatuksiaan, mikään ei vähitellen enää tunnu
väärältä eikä likaiselta.
Kaikki kiva ja helppo alkaa olla itselle sallittua.
Ihminen tulee penseäksi.

"Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."  (Ilm. 3:16)

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #124 : 03.04.14 - klo:21:39 »
Maallistumista on esim. se, että kuuntelee rockia, iskelmiä tai muuta tämän maailman musiikkia ja katselee ko. aiheisia videoita.

Ei kai satunnainen kuuntelu tai katselu ole vaarallista, mutta jos etsii sellaisista
mielen tasapainoa ja elämänsisältöä, on ottamassa jotakin oleellista Jeesuksen rinnalle tai  jopa tilalle.

Sama koskee tv-sarjoja, elokuvia, kirjoja, aikakauslehtiä jne.
Niiden kohdalla on oleellista miettiä, mihin kiinnittää sydämensä eli kuinka tärkeiksi ko. asiat pääsevät omassa elämässä.

Maallistuessa ihminen turtuu.
Jos ei valvo elämäänsä, tekemisiään ja ajatuksiaan, mikään ei vähitellen enää tunnu
väärältä eikä likaiselta.
Kaikki kiva ja helppo alkaa olla itselle sallittua.
Ihminen tulee penseäksi.

"Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."  (Ilm. 3:16)
Hmm... entäpä sitten se "kaikkien maallistumisten äiti"? Siis se, että palvelee mammonaa eikä Jumalaa.
Ei siis pelkästään se, mitä lukee, kuuntelee tai harrastaa - vaan se, että tavoittelee elämässään ... niin, pakko kai
se on tässä sanoa: rahallista elintasoa yli kaiken.

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #125 : 03.04.14 - klo:21:41 »
Eli: onko siis seurakuntien maallistuminen suoraan riippuvainen siitä, missä
määrin yksittäiset jäsenet rakastavat rahaa, Jumalan sijasta?

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #126 : 03.04.14 - klo:21:44 »
Jos Jumala ja se kaikki mitä hänessä voidaan saada ei enää ole se ykkösasia ja mielenkiintomme kohde on varmaan hyvä pysähtyä miettimään ryhtiliikettä Jumalan suuntaan.
Paljon turhaa hölynpölyä mahtuu uskovienkin elämään.
Olen mietiskellyt ns entisaikojen uskovien elämään esim vanhempieni, se oli yhden asian elämää.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #127 : 03.04.14 - klo:21:45 »
Eli: onko siis seurakuntien maallistuminen suoraan riippuvainen siitä, missä
määrin yksittäiset jäsenet rakastavat rahaa, Jumalan sijasta?

No varmasti on sidos juuri siihenkin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #128 : 03.04.14 - klo:21:47 »
Eli: onko siis seurakuntien maallistuminen suoraan riippuvainen siitä, missä
määrin yksittäiset jäsenet rakastavat rahaa, Jumalan sijasta?
Pahinta on kai, jos seurakunnan vanhimmat, pastorit ym. viroissa ja tehtävissä olevat
ovat rakastuneita rahaan.
He voivat tartuttaa rahakeskeisen ajattelun seurakuntalaisiinkin- tai pahentaa sitä,
jos sellaista jo on.

Joskus huomaa aivan selvän ahneuden, kun joku pastori tms. pyytää seurakuntalaisilta rahalahjaa (kolehtia tms.).
Vaikka raha olisi tarkoitus käyttää seurakunnan yleiseen toimintaan, silti taustalla ei saisi olla ahneutta.
(Sitä paitsi seurakunnan menojen kattaminen pitää sisällään myös mm. pastorin oman palkan.)


Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #129 : 03.04.14 - klo:21:58 »
Ja tästä päädytään luontevasti toiseenkin "hankalaan kysymykseen":
pitääkö seurakunnan ylipäänsä omistaa komea temppeli tai kirkko tai
rukoushuone, tai miksi sitä sitten kutsutaankin. Ja pitääkö seurakunnalla
olla palkattu paimen?

Rukoushuone- ja saarnaajakeskeisyys voi johtaa siihen, että uskossa oleminen on yhtä kuin
kokouksissa istuminen. Entäpä arkinen elämä: jääkö "uskonnon harjoittaminen"
vain siihen, että ollaan sunnuntaisin kokouksessa?

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #130 : 03.04.14 - klo:22:06 »
Kyllä palkattu paimen pitää olla jos mahdollista ja oma huoneistokin jos on mahdollista, mutta ei mitään loistoa ja kallista.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #131 : 03.04.14 - klo:22:16 »
Sanotaan ruuasta puheenollen sitä olet mitä syöt, sopinee varmaan hengelliseen elämäänkin. Jos sielun ravintoa hakee ...jos nyt käytän tätä hyvää vanhaa sanontaa 'maailman halenneilta kaivoita', sitä on sitten se sisäinen elämäkin.

Seurasin erästä tyhjänpäiväistä sarjaa telkkarista, Pyhä Henki osoitti selvästi että siitä on tehtävä loppu, nyt ihmettelen myöhemmin miten minä sellaista olen voinut seurata. Jumala puhuu ja vapauttaa vielä tänäkin päivänä ja vetää lähelleen.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #132 : 03.04.14 - klo:22:31 »
Seurasin erästä tyhjänpäiväistä sarjaa telkkarista,

Mitä ihmettä! Uskovaisilla telkkari…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

wakan

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #133 : 03.04.14 - klo:23:59 »
Maallistuessa ihminen turtuu.
Jos ei valvo elämäänsä, tekemisiään ja ajatuksiaan, mikään ei vähitellen enää tunnu
väärältä eikä likaiselta.
Kaikki kiva ja helppo alkaa olla itselle sallittua.
Ihminen tulee penseäksi.

"Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."  (Ilm. 3:16)

Millaista kylmyys sitten on, jos tuo on penseyttä?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #134 : 04.04.14 - klo:00:05 »
Maallistuessa ihminen turtuu.
Jos ei valvo elämäänsä, tekemisiään ja ajatuksiaan, mikään ei vähitellen enää tunnu
väärältä eikä likaiselta.
Kaikki kiva ja helppo alkaa olla itselle sallittua.
Ihminen tulee penseäksi.

"Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."  (Ilm. 3:16)

Millaista kylmyys sitten on, jos tuo on penseyttä?
Hengellisesti kylmä kieltää aktiivisesti Jumalan toiminnan elämässään tai Hänen olemassaolonsa.
Kylmällä on enemmän toivoa kuin välinpitämättömällä eli penseällä.