Kirjoittaja Aihe: Pyhä Henki  (Luettu 62232 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #45 : 08.01.14 - klo:18:24 »
Mutta kun Raamattu sanoo niin, että Elisabet täytetttiin Pyhällä Hengellä.  :D

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #46 : 08.01.14 - klo:18:29 »
Täältä löytyy eräs helluntailainen näkemys Pyhästä Hengestä (näyte Petteri Arasalon kirjasta Hengen lahjat seurakunnassa)

http://www.aikamedia.fi/data/doc/he/hengen_lahjat_seurakunnassa_digi_0skq8vpzi9_sample_-ag0yocfej.pdf


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #47 : 08.01.14 - klo:18:30 »
Mutta kun Raamattu sanoo niin, että Elisabet täytetttiin Pyhällä Hengellä.  :D

Niin sanoo. Mikä 'mutta' siinä on?

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #48 : 08.01.14 - klo:18:37 »
Mutta kun Raamattu sanoo niin, että Elisabet täytetttiin Pyhällä Hengellä.  :D

Niin sanoo. Mikä 'mutta' siinä on?

Liittyi tähän kommenttiisi lähinnä;


En ole saanut muodostettu kokonaisnäkymystä VT:n ajan uskovista (Elisabet oli myös sellainen) ja Pyhästä Hengestä heissä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #49 : 08.01.14 - klo:18:39 »
Mutta kun Raamattu sanoo niin, että Elisabet täytetttiin Pyhällä Hengellä.  :D

Niin sanoo. Mikä 'mutta' siinä on?

Liittyi tähän kommenttiisi lähinnä;


En ole saanut muodostettu kokonaisnäkymystä VT:n ajan uskovista (Elisabet oli myös sellainen) ja Pyhästä Hengestä heissä.

En edelleenkään ymmärrä mitä ajat takaa.

Jos tarkoitat profetointia, niin siitä on kerrottu paljonkin Vanhassa Testamentissa.
Jos tarkoitat, että Pyhästä Hengestä puhutaan jo aiemmin kuin helluntaina, niin se on totta. Ensimmäinen maininta löytyy Raamatun ensimmäisestä luvusta.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #50 : 08.01.14 - klo:19:09 »
Ei muuta ollut kuin tuo minkä kirjoitin. Asia ok.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #51 : 08.01.14 - klo:21:12 »
Miettimistä aiheuttaa varmaan se kun uskovassa asuu jo Pyhä Henki ja silti täytytään Pyhällä Hengellä. Raamattu kehoittaa täyttymään Hengellä ja Jumala voi antaa erityisen kokemuksen jolloin Pyhä Henki voimakkaasti vaikuttaa ihmisessä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #52 : 08.01.14 - klo:21:15 »
Kaikki uskovat ovat saaneet Pyhän Hengen johtamaan elämäänsä.
Uskoontulon jne. aikataulu ja tapahtumajärjestyshän vaihtelevat eri ihmisillä mm. sen mukaan, minkä hengellisen opetuksen piirissä he ovat.

Monilla uskovilla on esim. kielilläpuhumisen armolahja.
Mutta en ymmärrä, miksi uskovienkin kokoontumisissa kehotetaan halukkaita
ns. menemään eteen täyttyäkseen Pyhällä Hengellä- jolloin heidän yleensä
oletetaan alkavan puhua kielillä.

Oman kokemukseni mukaan Pyhä Henki täyttää minua silloin kun Herra sitä
haluaa.
Se tapahtuu yleensä yksinäisyydessä rukoillessa ja Raamattua lukiessa,
mutta joskus myös seurakunnankokouksessa jonkin puheen, kuorolaulun tms. kautta.

Mutta en ymmärrä, että hakeudutaan johonkin erityiseen tilanteeseen- vieläpä julkiseen-  ottamaan itselleen
Pyhällä Hengellä täyttymistä-
aivan kuin haettaisiin hengellistä humalaa.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #53 : 10.01.14 - klo:20:58 »
Täältä löytyy eräs helluntailainen näkemys Pyhästä Hengestä (näyte Petteri Arasalon kirjasta Hengen lahjat seurakunnassa)

http://www.aikamedia.fi/data/doc/he/hengen_lahjat_seurakunnassa_digi_0skq8vpzi9_sample_-ag0yocfej.pdf

Mielenkiintoinen aloitus kirjassa. Pitääpä tutustua tarkemmin. Pakkomielle ph kasteen saamiseksi loistaa jo tuossa pätkässä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #54 : 01.02.14 - klo:19:01 »
Olen miettinyt Pyhää Henkeä, miten hän ihmeellinen hän on ja ilman sitä me ei mitään voida, Jeesuksen Henki ihmisessä.  :)

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #55 : 01.02.14 - klo:19:38 »
Minulle Pyhä Henki merkitsee että hän on voiman, rakkauden ja raittiuden Henki lähinnä. Hänen voimavaikutukset ihmisessä vievät uskovaa lähemmäs Jumalan tahtoa. On vaikea sanoin edes tuoda siaa esiin miten suurenmoinen ja rikas asia on kysymyksessä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #56 : 03.02.14 - klo:19:10 »
Itselläni ja lapsuuskodissani on ollut paljonkin kokemuksia miten Jumala Pyhän Henkensä kautta puhuu tuleviakin asioita ja kun Hän puhuu sillä on aina jokin selkeä merkitys.

Kesä jona äitini kuoli, viikkoa aiemmin kun sai vaikean sairauskohtauksen johon menehtyi kahden viikon sisällä...olin kotipihassa ja minulle sanottiin sanat 'sinulla on edessä loma mutta tulee suruaika', näin yksinkertaiset sanat jotka valmistivat minua tulevaan, siinä hetkessä tiesin kenestä on kysymys vaikka äitini oli suht voimissaan ja asusteli kotona. Kuoleman jälkeen sain kuin taivaallisen sateen joka hoiti minun murtunutta sydäntäni ja sen jälkeenkin vielä erikoinen asia tapahtui. Eli nämä liittyivät suruun jossa Pyhä Henki auttoi minua vahvasti selkästi ja ymmärrettävästi.
Paljon on muutakin koettua.
Lisään vielä että Pyhä Henki julistaa tulevia ja on lohduttaja kuten sain minäkin sen kokea.
« Viimeksi muokattu: 03.02.14 - klo:19:23 kirjoittanut Lydia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #57 : 03.02.14 - klo:19:28 »
Minulla Pyhän Hengen läsnäolo ilmenee ihmeellisenä ilona ja pelastusvarmuutena,
joka saattaa olla hyvinkin lyhytkestoinen, mutta äärimmäisen tärkeä hetki.
Näitä tapahtuu useimmiten yksin rukoillessa ja Raamattua lukiessa, mutta myös
seurakunnankokouksissa.

Epäuskon ja epävarmuuden synkeys on silloin pois pyyhkäisty ja
 tajuaa aivan selvästi, että Pyhä Henki antaa armosta ilon- ja uskonpotkaisun.
Näillä tapauksilla ei ole mitään tekemistä oman ponnistelun, pinnistämisen tai psyykkaamisen kanssa.
Sillä ei ole mitään väliä, mitä kieltä silloin käyttää Herraa ylistettäessä.
Jumala uudistaa ja rakentaa kaikilla mahdollisilla kielillä, suomalaisten tapauksessa useimmiten suomeksi.

 

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #58 : 03.02.14 - klo:19:31 »
Aivan sama minulla. Sitä sisäistä iloa ei voi mihinkään verrata ja rukouksessa näkee asiat 'kuin Jumalan perspektiivistä' . Eräs tärkeä Pyhän Hengen kokemus on siinä että hän riemuitsee Kristuksesta ja siihen iloon yhtyy myös oma henki ja ymmärrys, sitäkin on koettu.
« Viimeksi muokattu: 03.02.14 - klo:19:39 kirjoittanut Lydia »

Saldo

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #59 : 03.02.14 - klo:20:40 »
Jeesus on jokaisessa uudestisyntyneessä Pyhän Hengen kautta. Se ei kuitenkaan takaa "vapaita käsiä" Hänelle toimia, ellei ihminen suostu, tai paremminkin alistu siihen.  Tämä koskee Pyhän Hengen vaikutusta ja toimintaa jokaisessa itseensä nähden. Siksi on varoitus "älkää saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä".

Eilen leivänmurtokokouksessa koimme kuinka Jeesuksen lupaus muuttui "kosketeltavaksi":
"Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä".

Se tosiasia, että Jeesus on jokaisen uskovan sisimmässä, ei merkitse että Hän olisi joka paikassa "heidän keskellänsä". Jopa hengellisissä tilaisuuksissa tuntee, kuinka Pyhä Henki ei käyskentele keskellä.

Huomasin kuinka kuorolaulun aikana moni ihminen murtui. Muutama tuli siitä minulle oikein mainitsemaan, kuinka laulu "Sinä kaipaatko täteyttä Hengen sen" ja veljestrion unisonina laulama "Oi Herra, anna tultasi", sai sisäisiä tunnepatoja murtumaan.