Kirjoittaja Aihe: Ristikoru ja mitä omistat?  (Luettu 2630 kertaa)

Poissa sininen

  • Viestejä: 13
Ristikoru ja mitä omistat?
« : 28.03.15 - klo:18:39 »
Käytätkö ristikorua vai et? Perustelut. Millainen se on? Itselläni on vain ja ainoastaan hopeinen rippiristi, en toistaiseksi käytä ristikorua. Onko sinulla kenties Katekismus-rukousnauha vai Lönnebon rukousnauha? Onko niille käyttöä? Itselläni on katekismus-rukoushelminauha. Tänään ostin taulun, jossa lukee: Tule vieraaksemme Herra Jeesus. Taulun kuva miellytti. (Jeesus pitelee karitsaa ja paimensauvaa).

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #1 : 28.03.15 - klo:19:25 »
Käytätkö ristikorua vai et? Perustelut. Millainen se on? Itselläni on vain ja ainoastaan hopeinen rippiristi, en toistaiseksi käytä ristikorua. Onko sinulla kenties Katekismus-rukousnauha vai Lönnebon rukousnauha? Onko niille käyttöä? Itselläni on katekismus-rukoushelminauha. Tänään ostin taulun, jossa lukee: Tule vieraaksemme Herra Jeesus. Taulun kuva miellytti. (Jeesus pitelee karitsaa ja paimensauvaa).
En omista ristikorua enkä rukousnauhoja, eikä meillä ole talon seinillä Jeesuksen
tai enkelien kuvia.

Perustelut: "Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa".

Kuvat tms johtavat helposti siihen, että niistä tulee liian tärkeitä,
vaikka tärkeintä ja suurinta on Jumalan rakastaminen. Näkyvät ovat
ajallisia, näkymättömät iankaikkisia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #2 : 28.03.15 - klo:19:33 »
Käytätkö ristikorua vai et? Perustelut. Millainen se on? Itselläni on vain ja ainoastaan hopeinen rippiristi, en toistaiseksi käytä ristikorua. Onko sinulla kenties Katekismus-rukousnauha vai Lönnebon rukousnauha? Onko niille käyttöä? Itselläni on katekismus-rukoushelminauha. Tänään ostin taulun, jossa lukee: Tule vieraaksemme Herra Jeesus. Taulun kuva miellytti. (Jeesus pitelee karitsaa ja paimensauvaa).

Olen hyvin koruton ihminen. Ehkä siksi, että olen mies. Ymmärrän, että naisilla on toisenlainen suhde koruihin. Vierastan silti naisiakin, jotka koristautuvat lukuisilla koruilla. Alusta alkaen naisihanteeni on ollut luomu. Sellaisen kanssa on tullut elettyäkin yli puoli vuosisataa. Käyttää hieman korujakin, mutta ei mielestäni liikaa.

Mutta on tuossa seinällä yksi "koru". Sen on Laihian "markka". Jos joku ei tiedä, mikä se on, niin voin kertoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #3 : 28.03.15 - klo:19:52 »
Ristikoru oli uskon elämän alkuvuosina, mutta nyt on ollut toistakymmentä vuotta pois. Ainut koru on vihkisormus, joka on ollut jo 26 v sormessa.
Taloyhtiössämme asuu katolilainen nuori nainen. Hänellä kuten tuntemallani ortodoksilla on paljon hartausesineitä käytössä.

Jos me olemme Pyhän Hengen temppeli, mitä me vielä tarvitsemme avuksi yhteyden "parantamiseksi" ?  :)
No, jos joku tarvitsee apuja heikon uskonsa kanssa, se hänelle suotakoon.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #4 : 28.03.15 - klo:21:14 »
Tänään ostin taulun, jossa lukee: Tule vieraaksemme Herra Jeesus. Taulun kuva miellytti. (Jeesus pitelee karitsaa ja paimensauvaa).
Mistäs muuten tiedät, oliko Jeesus ollenkaan sen näköinen kuin siinä taulussa?

Poissa pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #5 : 28.03.15 - klo:21:54 »
Käytätkö ristikorua vai et? Perustelut. Millainen se on? Itselläni on vain ja ainoastaan hopeinen rippiristi, en toistaiseksi käytä ristikorua. Onko sinulla kenties Katekismus-rukousnauha vai Lönnebon rukousnauha? Onko niille käyttöä? Itselläni on katekismus-rukoushelminauha. Tänään ostin taulun, jossa lukee: Tule vieraaksemme Herra Jeesus. Taulun kuva miellytti. (Jeesus pitelee karitsaa ja paimensauvaa).

On ristikoruja.


Ei ole rukousnauhoja.

Anteeksi, mutta eikä tuo että pyydetään Jeesusta vieraaksi ole hieman erikoinen?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #6 : 28.03.15 - klo:22:30 »
Joskus oli kultainen ristikaulakoru. Ei ole ollut vuosiin.  En näe tosin siinä mitään väärää. Ketju katkesi ja en ole korjuuttanut.
Kirjahyllyssä on äitiltäni saama yksinkertainen ja pelkistetty krusifiksi. En pidä sitä taikakaluna. Sain sen samaan aikaan äitiltäni, kuin nahkakantisen Raamatun.

Aiemmin minulla oli myös lävistyksiä. Nykyisin enää vihkisormus.

En tee jumalankuvia. Enkä pidä mitään omistamaani jumalankuvana.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #7 : 29.03.15 - klo:12:11 »
Kaulassa roikkuva risti vaivaa hiukan minua, kahdesta syystä.

Jos joku kantaa ristikorua, hänen elämänsä pitäisi mielestäni silloin
olla tuon korun ilmaiseman vakaumuksen mukaista. Ellei ole, niin
silloin korulla on jokin muu merkitys, ja silloin hän julistaa jotakin muuta
kuin sitä, mistä Paavali käyttää nimitystä "sana rististä".

Jos taas korun kantaja on uskossa ja se näkyy hänen elämästään,
niin mihin silloin vielä tuollaista symbolia tarvitaan? Meidän elämämme
on (siis joko on tai ei ole) Kristuksen kirje maailmalle, ei sitä voi ilmaista
koruilla vaan koko elämällämme. Mieluummin siis hylkään korut ja laitan
itseni tässä tiukan paikan eteen: elänkö niin että pelastus Jeesuksessa on
jokapäiväisestä elämästäni nähtävissä?

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #8 : 29.03.15 - klo:12:54 »
Kaulassa roikkuva risti vaivaa hiukan minua, kahdesta syystä.

Jos joku kantaa ristikorua, hänen elämänsä pitäisi mielestäni silloin
olla tuon korun ilmaiseman vakaumuksen mukaista. Ellei ole, niin
silloin korulla on jokin muu merkitys, ja silloin hän julistaa jotakin muuta
kuin sitä, mistä Paavali käyttää nimitystä "sana rististä".

Jos taas korun kantaja on uskossa ja se näkyy hänen elämästään,
niin mihin silloin vielä tuollaista symbolia tarvitaan? Meidän elämämme
on (siis joko on tai ei ole) Kristuksen kirje maailmalle, ei sitä voi ilmaista
koruilla vaan koko elämällämme. Mieluummin siis hylkään korut ja laitan
itseni tässä tiukan paikan eteen: elänkö niin että pelastus Jeesuksessa on
jokapäiväisestä elämästäni nähtävissä?

Olen ajatellut myös tuohon tapaan. Mutta toisaalta toinen on voinut laittaa sen kaulaan vilpittömällä mielellä, vaikkei varsinaisesti tosiuskovaksi itseään lukisikaan. Hänellä voi olla uskonasioita kohtaan positiivinen mieli, vaikka ei tietäisi kristinuskosta paljoakaan. On kai omaa yksinkertaisuutta että näen myös jotain myönteistä tässä. Vaikka ymmärrän kyllä myös tuon ristiriitaisen tunteen jos arvot ei vastaa yhtään sitä uskon tunnusta mitä kantaa kaulassa. Ja monelle se on todellakin merkityksetön koru. Meitä on niin moneksi.

Minä hävitin rippiristikoruni jo pian sen saamisen jälkeen, enkä osaa muutenkaan pitää koruja joten en ole ristiäkään kaulaan laittanut. (ristiksi?) Kun nuorena kävin vielä baareissa, erehdyin kerran laittamaan hieman isomman hopeisen ristin kaulaani. Ihan vain koristeeksi, vaikka oli siinä ehkä taustalla myös kunnioitusta lapsuuden uskovaa kotia ja sen arvoja kohtaan, sekä alitajuinen halu erottautua. Tietenkin jouduin juuri silloin ateistin tentattavaksi, vaikka ajattelin että voisin sulautua muiden ristiä vain koruna käyttävien joukkoon. Ei siitä mitään ylevää keskustelua syntynyt, eikä minulla ollut oikein mitään puolustusta koruvalinnalleni. Mutta sain ainakin ajattelemisen aihetta.

Poissa pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #9 : 29.03.15 - klo:13:07 »
Toivon että joku joskus kysyisi miksi pidän ristiä kaulassa ja mitä se minulle merkitsee. Olisi luontevaa kertoa Jeesuksen sovitustyöstä, syntien anteeksisaamisesta ja armosta.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #10 : 29.03.15 - klo:14:39 »
Minua ei vaivaa kaulassa, eikä muuallakaan olevat ristit. Ihmiset tekevät ongelmia kaikesta.
Minua ei vaivaa myöskään se, jos joku ei ristiä pidä kaulassa tai muualla.
« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:14:45 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ristikoru ja mitä omistat?
« Vastaus #11 : 29.03.15 - klo:15:09 »
Tästä muistui mieleeni tapaus Neuvostoliiton ajoilta. Siellähän oli erittäin vaarallista pitää jotain kristillistä symbolia näkyvillä. Helposti siitä olisi voinut kehittyä vankilareissu tai jotain vielä pahempaa. Erästä henkilöä epäiltiin kristityksi ja hänet pidätettiin. Kuulustelija kysyi suoraan: Oletko kristitty? Tähän pidätetty vastasi: "Jos se minusta jotenkin näkyy, niin olen. Mutta jos se ei näy, niin en ole."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell