Kirjoittaja Aihe: Jumalan johdatus  (Luettu 9465 kertaa)

Poissa pax

  • Viestejä: 1697
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #45 : 12.03.18 - klo:19:45 »
Kyllä ateistilla pitää olla faktat lyödä pöytään jos väittää ettei Jumalaa ole.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #46 : 12.03.18 - klo:19:48 »
Ateisti olettaa varmuudella tietävänsä, ettei mitään jumalolentoja ole olemassa, on vain tämä näkyvä fyysinen maailma. Kyse jonkun tai joidenkin jumalolentojen olemassaolosta menee kuitenkin meidän tietojemme ja kykyjemme ohitse. Vankat ja luotettavat todisteet näistä jumalolennoista puuttuvat.

Hyvä, että kirjoitit tuon sanan "olettaa", sillä siitähän on nimenomaan kysymys. Oletus on siis eräänlaista uskoa. Ateistilla on kadehdittavan suuri usko. Minä vähäuskoisena joudun tyytymään siihen, että tälle kaikelle on olemassa Alkusyy = Jumala. Jotkut kaipaavat todisteita Jumalan olemassaolosta. Kysyn, että mikä heille olisi riittävä todiste? Itse näen kaiken aikaa todisteita Luojasta, joka on kaiken elämän ylläpitäjä. Kunhan kesä taas tulee, niin todisteita on tuossa omassa pihassakin yllin kyllin. Esim. herneen palko on yksi todiste, jota taitavinkaan insinööri ei pysty jäljittelemään. Ja mikä tahansa elämä on riittävä todiste siitä, että sillä täytyy olla alkusyy huolimatta siitä ymmärränkö minä sitä tai en.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #47 : 12.03.18 - klo:20:29 »
Kyllä ateistilla pitää olla faktat lyödä pöytään jos väittää ettei Jumalaa ole.

Olikohan se lääkäri Pekka Reinikainen, joka kertoi tulleensa uskoon siksi, että hänen ateistiopettajallaan oli niin köykäiset perusteet ateismilleen?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #48 : 12.03.18 - klo:20:49 »
Paulus: " Ateistilla on kadehdittavan suuri usko."

Päinvastoin, ateistihan ei lainkaan usko näihin jumaluustarinoihin. Ja mitä todistustaakkaan tulee, niin kyllä se on sillä, joka väittää jotain olevan olemassa, esim. kolmiyhteisen jumalan. Siis uskovilla.

Ehkä voidaan keskustella kristinuskonnon sisäisistä ristiriidoista, sillä niitäkin on.

Minusta eräs sovittamaton ristiriita on siinä, että rakastava jumala voi tuomita itse luomansa ihmisen kaikkine heikkouksineen kärsimään iankaikkisen rangaistuksen vain sen johdosta, että ihminen ei ole "päässyt uskoon". 

Asia käy vielä käsittämättömämmäksi, kun jumala on iankaikkisuudessa tekemässään päätöksessä jopa valinnut ne, jotka pelastuvat. Ilmestyskirjassa muistaakseni ilmoitetaan pelastuneiden lukumäärä, olikohan se 144 000 tai jotain sinne päin. Ajatus on sikäli looginen, että totta kai kaikkitietävä ja kaikkivoiva olento tällaisen lukumäärätiedon hallitsee.

Sitten löytyy taas Raamatun kohtia, jotka ovat ristiriidassa Ilmestyskirjan luvun kanssa, joten ota nyt sitten selvää, mikä on se lopullinen totuus.

Itse uskon, että kun kuoleman hetki koittaa, me yksinkertaisesti vain lakkaamme olemasta. Mitään todistetta päinvastaisesta ei ole. Minulle riittää tieto, että olen ihan yhtä rajallinen kuin koko "luomakunta" ympärilläni.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #49 : 12.03.18 - klo:21:16 »
Itse uskon, että kun kuoleman hetki koittaa, me yksinkertaisesti vain lakkaamme olemasta. Mitään todistetta päinvastaisesta ei ole. Minulle riittää tieto, että olen ihan yhtä rajallinen kuin koko "luomakunta" ympärilläni.

Hyvä, että myönnät uskovasi, etkä väitä tietäväsi. Entäpä, jos se mitä nyt pidät tietona, osoittautuukin harhaksi, mihin sitten tartut? On olemassa ihan todellisia kokemuksia siitä, että joku on saanut käydä kuoleman rajan toisella puolella, mutta eihän heidän kertomuksiaan tietenkään pakko ole uskoa. Vaikea niitä on kuitenkin tyhjäksi tehdä.

Minulla on tiedossa joitakin tosiasioihin perustuvia kokemuksia, vaikka minäkään en perusta Jumala-uskoani niihin. Kerron yhden, jonka olen kuullut luotettavalta taholta.

1950-luvun paikkeilla oli Nepalissa lähetystyössä Artturi Pylkkänen-niminen henkilö. Hän oli seurueineen taivaltamassa ratsain kivikkoista vuoristotietä. Ratsu kompastui, jolloin Artturi suistui kivikkoon ja "kuoli". Sydän pysähtyi ja pulssia ei enää ollut 20 minuuttiin. Artturi palasi kuitenkin elämään ja kertoi käyneensä kotonaan Hirvensalmella. Hän näki äitinsä hääräilevän keittiössä ja yritti herättää tämän huomion - tuloksetta. Hän ehti tehdä kotonaan muitakin havaintoja ennen kuin hän palasi takaisin ruumiiseensa Himalajalla. Myöhemmin vahvistui, että Artturi oli todella käynyt kotona ja että hän oli nähnyt siellä asioita, joita ei vielä ollut hänen edellisellä käynnillään. Asia selvisi hänen seuraavalla lomallaan.

Toisen merkittävän kertomuksen tuonpuoleisesta voi lukea Sana-lehdestä. Kertoja on kuopiolainen Lauri Hallikainen, jonka itsekin tunnen. Koetan etsiä osoitteen netistä.

Artikkeli on tässä:
https://www.sana.fi/sana/haastattelut/arkisto/on_tultava_pieneksi_voidakseen_kokea_suuria

Ylläoleva linkki ei enää toimi, mutta Hallikaisen kertomus löytyy täältä (sivut 9 ja 10):
http://www.kristitynfoorumi.fi/PL12006.pdf
« Viimeksi muokattu: 27.02.20 - klo:18:14 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #50 : 12.03.18 - klo:21:33 »

Asia käy vielä käsittämättömämmäksi, kun jumala on iankaikkisuudessa tekemässään päätöksessä jopa valinnut ne, jotka pelastuvat. Ilmestyskirjassa muistaakseni ilmoitetaan pelastuneiden lukumäärä, olikohan se 144 000 tai jotain sinne päin. Ajatus on sikäli looginen, että totta kai kaikkitietävä ja kaikkivoiva olento tällaisen lukumäärätiedon hallitsee.

Sitten löytyy taas Raamatun kohtia, jotka ovat ristiriidassa Ilmestyskirjan luvun kanssa, joten ota nyt sitten selvää, mikä on se lopullinen totuus.


Jos katsotaan ensin mitä Ilmestyskirja sanoo pelastuneiden määrästä tuon 144 000:n lisäksi ja jos sitten laittaisit näkyviin sen ristiriidan.

Ilm.7:9
Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

albert1

  • Vieras
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #51 : 13.03.18 - klo:08:44 »
Natanael:  lm.7:9
" Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,...."


Mitä ihmettä sitten tarkoittaa kohdassa 7:4 ilmaistu luku: "Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista  Israelin lasten sukukunnista. " Huomaa, että nyt ovat kyseessä vain juutalaiset, eivät muiden kansojen edustajat.

Tämän jälkeen tulee sitten mainitsemasi "suuri joukko" valkeisin vaatteisiin puettuna. Jatkossa kerrotaan että he tulevat siitä" suuresta ahdingosta" eli näkisin, että he ovat uskonsa vuoksi surmattuja eli marttyyreitä.

Luulen, että tämäkin kohta on tekstiin jälkeenpäin lisätty, sillä nämä suuret ahdingot tapahtuivat vasta Rooman keisareiden toimesta, joista eräs pahimmista oli Nero. Raamattu on sikäli ongelmallinen kirja, että sitä on " päivitetty"  historian saatossa, joten kirjasta on useita versioita. Minullakin on vanhoja Raamatun versioita, jotka kirkolliskokous on aikanaan hyväksynyt. Tekstit ovat ajan saatossa muuttuneet.

Koraanin suhteen tilanne on selkeämpi, sillä siitä on olemassa vain yksi versio, se jonka Allah saneli Mohammedilla tämän ollessa pakomatkalla ja luolaan piiloutuneena. Myös Mormonien kirja on saneltu heille taivaasta. Buddhalaisten pyhien kirjojen tarinaa en tarkalleen tunne. Niitä kutsutaan Veda-kirjoiksi.

albert1

  • Vieras
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #52 : 13.03.18 - klo:11:00 »
Paulus: " 1950-luvun paikkeilla oli Nepalissa lähetystyössä Artturi Pylkkänen-niminen henkilö. Hän oli seurueineen taivaltamassa ratsain kivikkoista vuoristotietä. Ratsu kompastui, jolloin Artturi suistui kivikkoon ja "kuoli". Sydän pysähtyi ja pulssia ei enää ollut 20 minuuttiin. Artturi palasi kuitenkin elämään ja kertoi käyneensä kotonaan Hirvensalmella. Hän näki äitinsä hääräilevän keittiössä ja yritti herättää tämän huomion - tuloksetta. Hän ehti tehdä kotonaan muitakin havaintoja ennen kuin hän palasi takaisin ruumiiseensa Himalajalla. Myöhemmin vahvistui, että Artturi oli todella käynyt kotona ja että hän oli nähnyt siellä asioita, joita ei vielä ollut hänen edellisellä käynnillään. Asia selvisi hänen seuraavalla lomallaan."


Kyllähän näitä tarinoita löytyy. Talvisodan ajalta kerrotaan tarinaa, että vaimo näki miehensä lumipuvussa pihalla sisään mökkiin tulossa. Vaimo katsoi kelloa, se oli 10.50. Yhtäkkiä mies sitten katosi. Parin päivän kuluttua tuli tieto miehen kaatumisesta. Se oli tapahtunut samana päivänä kun vaimo näki miehensä ja aseveljien kertoman mukaan juuri tuohon kellonaikaan.

Tarina jatkui toteamuksella että mies halusi vielä ennen kuolemaansa tervehtiä rakastamaansa vaimoa. Siihen sisältyi siis tämä kaunis ja lohdullinen ajatus. Kerrotaan myös näystä rintamalla, siinä enkelin siivet olivat levittäytyneet suojelemaan suomalaista asemissa ollutta pataljoonaa.

Totesivatko muuten lääkärit tämän Artturi Pylkkäsen todella kuolleeksi?

Poissa pax

  • Viestejä: 1697
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #53 : 13.03.18 - klo:11:48 »
Perustuu vapaaehtoisuuteen ottaa vastaan Jumalan rakkaus Jeesuksessa, kukaan ei pakota siihen ateistia, mutta kun sitten mennään rajan yli ja kaikki olikin totta mitä Raamatussa on kirjoitettuna on myöhäistä edes kavereitaan varoittaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #54 : 13.03.18 - klo:12:21 »
Totesivatko muuten lääkärit tämän Artturi Pylkkäsen todella kuolleeksi?

Tuskinpa siinä lääkäriä oli. Mutta pulssia ei enää tuntunut ja paikalliseen tapaan "vainaja" laitettiin selälleen ja kädet rinnan päälle. Se ei tässä kuitenkaan ole oleellista, kuoliko Artturi oikeasti vai ei. Mutta se on tosi, että hän (tai jokin osa hänestä) kävi kotona Hirvensalmella. Se asia sai vahvistuksen myöhemmin, mutta sehän si sovi ateistin ymmärrykseen, siksi sitä pitää sanoa keksityksi tarinaksi.

Minäkään en kaikkia tarinoita usko, mutta tämän kuulin taholta, johon luotan. On paljon muitakin ns. rajatilakokemuksia, jotka viittaavat siihen, että jotain todellista on suuren rajan toisella puolella.

Mielestäni vain uudestisyntynyt kristitty voi olla todellinen vapaa-ajattelija. Ateisti ei sitä ole, koska hänen ennakkoasenteensa sitoo hänet käsitykseen, joka ei salli sitä vaihtoehtoa, että hän voi olla erehtynyt.

En muuten ole vielä keksinyt, mitä arvokasta voin menettää uskoessani evankeliumin. Siksi rohkenen sitä muillekin suositella.
« Viimeksi muokattu: 13.03.18 - klo:13:10 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #55 : 13.03.18 - klo:15:56 »
Paulus: " En muuten ole vielä keksinyt, mitä arvokasta voin menettää uskoessani evankeliumin. Siksi rohkenen sitä muillekin suositella."


Tasapuolisuuden vuoksi sinun kannattaisi perehtyä myös muiden uskontojen pyhiin kirjoituksiin. Koraanissa esim. on kielto koronkiskonnasta: Oi te, jotka uskotte, älkää kiskoko kaksinkertaista korkoa, vaan peljätkää Jumalaa, että kukaties tulisitte onnellisiksi (Imramin perheen suura, jae 125.) En tiedä, miten tämä dogmi toimii käytännön pankkitasolla.

Ei kannata suhtautua mustavalkoisesti muihin maailman uskontoihin, niistäkin voi löytyä paljon eettisesti hyviä ajatuksia. Juutalaisuutta, islamia ja kristinuskoa on joskus kutsuttu Abrahamin uskonnoksi - tai abrahamisiksi uskonnoiksi -  siksi, että Abrahamilla on niissä keskeinen asema.

Islam ei uskontona kirjoitustensa perusteella ole niin väkivaltainen kuin kristinusko. Eräs Vanhan Testamentin surullisimpia kohtia on se, jossa Jahve-jumala kehottaa tappamaan Jerikon naiset ja jopa lapsetkin.

Miksi rakkauden jumalaksi kutsuttu Jahve menettelee näin julmasti? Voin kuvitella lasten kokeman kauhun israelilaisen sotilaan lähestyessä miekka ojossa. Ja Jahven siunauksen saattelemana!

Poissa pax

  • Viestejä: 1697
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #56 : 13.03.18 - klo:17:05 »
Mies joka oli kuolleena puoli tuntia.

http://www.tv7.fi/vod/player/59014/

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #57 : 13.03.18 - klo:17:26 »
Natanael:  lm.7:9
" Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,...."


Mitä ihmettä sitten tarkoittaa kohdassa 7:4 ilmaistu luku: "Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista  Israelin lasten sukukunnista. " Huomaa, että nyt ovat kyseessä vain juutalaiset, eivät muiden kansojen edustajat.

Tämän jälkeen tulee sitten mainitsemasi "suuri joukko" valkeisin vaatteisiin puettuna. Jatkossa kerrotaan että he tulevat siitä" suuresta ahdingosta" eli näkisin, että he ovat uskonsa vuoksi surmattuja eli marttyyreitä.

Luulen, että tämäkin kohta on tekstiin jälkeenpäin lisätty, sillä nämä suuret ahdingot tapahtuivat vasta Rooman keisareiden toimesta, joista eräs pahimmista oli Nero. Raamattu on sikäli ongelmallinen kirja, että sitä on " päivitetty"  historian saatossa, joten kirjasta on useita versioita. Minullakin on vanhoja Raamatun versioita, jotka kirkolliskokous on aikanaan hyväksynyt. Tekstit ovat ajan saatossa muuttuneet.

Koraanin suhteen tilanne on selkeämpi, sillä siitä on olemassa vain yksi versio, se jonka Allah saneli Mohammedilla tämän ollessa pakomatkalla ja luolaan piiloutuneena. Myös Mormonien kirja on saneltu heille taivaasta. Buddhalaisten pyhien kirjojen tarinaa en tarkalleen tunne. Niitä kutsutaan Veda-kirjoiksi.

Toisin kuin väität, Koraanista on olemassa lukuisia versioita.
Islamissa on useita suuntauksia, enkä tiedä kaikkia variaatioita ja heidän ajattelutapaansa.
Näyttäisi kuitenkin siltä, että kukaan ei kaipaa Koraanin alkuperäisiä versioita, vaan halutaan käyttää eri tavoin korjattuja.

"Muslimeille on aina opetettu ja edelleen imaamit tähdentävät, että Allah antoi koraanin suoraan taivaasta profeetta Muhammadille. Maailmalta löytyy kuitenkin tällä hetkellä 14 eri koraanin versiota ja eri lukutapoja on jopa 1459 riippuen siitä, miten tulkitsee kirjainmerkkejä."
https://www.avainmedia.org/koraanista-onkin-useita-versioita/



Raamatun suhteen ajattelutapa on toisenlainen. Pyritään löytämään mahdollisimman vanha käsikirjoitus.
Käännökset poikkeavat toisistaan, koska eri kielien välillä sanavastaavuus ei ole täsmällinen ja käsitteetkin saattavat poiketa.
Esimerkiksi Suomessa meillä on sekä mahdollisimman tarkkaan sanavastaavuuteen pyrkiviä käännöksiä että dynaamisella käännöstavalla käännettyjä Raamattuja. Molemmista käy täysin selväksi Jumalan suuri suunnitelma ja se miten pelastutaan.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Raamatunkäännökset

-

Riippuen siitä, tulkitaanko Ilmestyskirjaa kirjaimellisesti vai kuvainnollisesti, päädytään erilaiseen tuloksee noiden 144000 sinetillä merkityn osalta.
Useimmat kirjaimellista lukutapaa kannattavat ajattelevat heidän olevan Israelin sukukuntia.

Itse ajattelen toisin. Näen sekä lukumäärän että sukukuntien olevan symbolisia - en jaksa tässä ketjussa perustella.
Ajattelen tuon joukon edustavan kaikkien aikojen uskovaisia, jotka tavalla tai toisella menevät ahdistukseen uskonsa vuoksi. Jokainen uskova sinetöidään Pyhän Hengen sinetillä.
Jeesus sanoi: "Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman."
Tuo suuri joukko esitetään ahdistuksesta tulleina.

Ajattelipa tuosta Ilm.7 luvusta niin tai näin, se ei vaikuta pelastumiseen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #58 : 13.03.18 - klo:17:54 »
Mies joka oli kuolleena puoli tuntia.

http://www.tv7.fi/vod/player/59014/

Tuo kannattaa katsoa, ei se ateistillekaan pahaa tee.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #59 : 13.03.18 - klo:18:00 »
Eräs Vanhan Testamentin surullisimpia kohtia on se, jossa Jahve-jumala kehottaa tappamaan Jerikon naiset ja jopa lapsetkin.

Miksi rakkauden jumalaksi kutsuttu Jahve menettelee näin julmasti? Voin kuvitella lasten kokeman kauhun israelilaisen sotilaan lähestyessä miekka ojossa. Ja Jahven siunauksen saattelemana!

Luultavasti me ihmiset näemme asiat eri tavalla kuin Jumala. Kuitenkin Golgatalla tapahtui ratkaiseva muutos ja sitä sanomaa Jeesus tuli tuomaan ja sitä apostolit julistivat ja seurakunta heidän jälkeensä. Sitä aikaa nyt elämme. Lain aikakausi päättyi ja alkoi armon aikakausi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell