Kirjoittaja Aihe: Jesajan kirja  (Luettu 6241 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #30 : 06.01.20 - klo:18:12 »
Se on totta. Jossain vaiheessa itse rupesin miettimään miten moni kirja selittää sen oikean totuuden, ja sitt mun pitäisi uskoa se. Siksi jätin hengelliset kirjat väliin ja rupesin vain lukemaan Raamattua.
Siis en ymmärrä logiikkaa että joku ihminen, joka kirjoittaa Raamatusta on jollain tapaa luotettavampi kuin Raamattu itse.
Tai siis voidakseni uskoa jonkun toisen ihmisen tulkinnan, mun pitäisi tutkia, mihin tää tulkinta perustuu ja sitä kautta arvioida tämän toisen ihmisen ajattelun.
Eli on yksinkertaisempaa jos vaan luen Raamattua.
« Viimeksi muokattu: 06.01.20 - klo:18:31 kirjoittanut sandia »

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #31 : 06.01.20 - klo:19:30 »
Vesi on puhtaampaa lähempänä lähdettä :)
Hengelliset kirjat ovat omiaan selittämään hankalia kokonaisuuksia, mutta pitää varoa nojaamasta liikaa niihin, ne pitää koetella. Ne ovat hyviä haastamaan omat käsityksetkin. Syntyy hyvä sanan koettelu.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #32 : 06.01.20 - klo:19:48 »
Ei voi olla mitään merkitystä sillä, kenen nimenomaisen profeetan,
hänen oppilaansa, kirjurinsa tms. välityksellä
Jumalaa puhuu meille Raamatussa.

Jumalan Sana kertoo joissakin kohdissa historiallisista tapahtumista,
mutta se on ennen kaikkea Kaikkivaltiaan Luojan yliluonnollista ilmoitusta
Hengen maailmasta.
Pienen ja ahdasälyisen olennon, siis ihmisen, näkökulmasta Raamatun pitäisi olla kokonaan
järjellä ymmärrettävä tapahtumien ja opetusten luettelo,
jonka muistiinmerkitsijät on voitava nimetä ja tapahtumien ajankohdat todistaa.
Lähdetään siis rationaalisesta ja humaanista ajattelusta,
vaikka Jumala ei ole sidottu aikaan eikä ihmisten käsityksiin siitä,
mikä on luotettavaa ja uskottavaa.

Siksi vain itse Jumala voi antaa uskon siihen,
että Raamattu on todellista ja pyhää
ilmoitusta, joka aukeaa vain uskon ja rukouksen kautta.
Jos esim. Jesajan kirjaa lukee vaatimalla sen mukautuvan ihmisen aikasidonnaisuuteen ja sijoittuvan johdonmukaisesti ihmislogiikan lakeihin,
joutuu vähitellen loputtomien pohdintojen, analyysien, kompromissien ja
lopulta epäuskon suolle.


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #33 : 06.01.20 - klo:22:45 »

En ole varma mainitsemastasi Persian kuninkaan nimestä.
Mutta en ole huomannut Raamattussa muualla sellaista että ihmisten nimet tiedettiin jos Herra olisi ilmaissut profeettojen tietystä ajankohdasta. Eli Raamatun konteksti huomioon ottaen ajattelisin, että ei Herra paljastanut Kyyroksenkaan nimeä etukäteen. Se niin kuin istuisi paremmin muun kokonaisuuden kontekstiin.

Raamatussa on monta tapausta, jossa Jumala ilmoitti syntyvän lapsen nimen ennen lapsen syntymää ja jo ennen lapsen äidin raskaaksi tulemista (Iisak, Jesajan poika, Johannes Kastaja, Jeesus) ja myös elämänkohtalot ennen kuin lapset olivat syntyneet tai heistä tiedettiin mitään, esimerkiksi Jaakob ja Eesau.

Jesajan kautta Jumala haastaa epäjumalat ja heidän profeettansa. "Esittäkööt ja ilmoittakoot meille, mitä tapahtuva on; ilmoittakaa entiset, mitä ne olivat, tarkataksemme ja tietääksemme, mitä niistä on tullut, tahi antakaa meidän kuulla tulevaisia. Ilmoittakaa, mitä vastedes tapahtuu, tietääksemme, oletteko te jumalia. Tehkää hyvää tai tehkää pahaa, niin me katsomme ja ihmettelemme" (Jes. 41:22-23).

Pidetään minun osalta pieni tauko tässä "Jesajan jutussa ja kirjan tutkimisessa". Jesajan kirjan varaan rakennettujen tutkijoiden ilmeisten valheiden tähden "menetin uskovan pikkuveljeni", joka johdatti minut Jeesuksen luokse, mutta lähti sitten Helsingin teologiseen tiedekuntaan opiskellakseen papiksi ja reilussa neljässä vuodessa tiedekunnan professorit saivat murennettua hänen uskonsa Jeesukseen ja (juuri Jesajan kirjan avulla) Raamatun sanan luotettavuuteen.

Tuntuu nyt niin pahalta, kun muistelen veljeni vakaumusta kertoa Jeesuksesta ja intoa kutsua ihmisiä Jeesuksen luokse ja sitten hänen pettymystään, että Raamattu ei ollutkaan totta. Se todistettiin hänelle yliopistolla. Yritin minä Raamattua puolustaa, mutta en menestynyt kansakoulun käyneenä akateemisesti kanssa. Hassua tässä on vielä se -sattumaa vai suunnitelmaa- että kirjoitan nyt Jesajasta kanssasi, joka olet ammatiltasi kuten veljeni (paitsi ymmärtääkseni et ole opiskellut ensiksi papiksi kuten hän).   




Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #34 : 06.01.20 - klo:23:14 »
Juu Jumala kylla profetian kautta ilmoitti mika nimi oli lapselle annettava. En vain muista yhtaan tilannetta missa etukateen kerrotaan minka niminen kuningas tulee hallitsemaan. Todennakoisesti siita syysta etta sillai ei ollut merkitysta


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #35 : 06.01.20 - klo:23:18 »
Ei voi olla mitään merkitystä sillä, kenen nimenomaisen profeetan,
hänen oppilaansa, kirjurinsa tms. välityksellä
Jumalaa puhuu meille Raamatussa.

Jumalan Sana kertoo joissakin kohdissa historiallisista tapahtumista,
mutta se on ennen kaikkea Kaikkivaltiaan Luojan yliluonnollista ilmoitusta
Hengen maailmasta.
Pienen ja ahdasälyisen olennon, siis ihmisen, näkökulmasta Raamatun pitäisi olla kokonaan
järjellä ymmärrettävä tapahtumien ja opetusten luettelo,
jonka muistiinmerkitsijät on voitava nimetä ja tapahtumien ajankohdat todistaa.
Lähdetään siis rationaalisesta ja humaanista ajattelusta,
vaikka Jumala ei ole sidottu aikaan eikä ihmisten käsityksiin siitä,
mikä on luotettavaa ja uskottavaa.

Siksi vain itse Jumala voi antaa uskon siihen,
että Raamattu on todellista ja pyhää
ilmoitusta, joka aukeaa vain uskon ja rukouksen kautta.
Jos esim. Jesajan kirjaa lukee vaatimalla sen mukautuvan ihmisen aikasidonnaisuuteen ja sijoittuvan johdonmukaisesti ihmislogiikan lakeihin,
joutuu vähitellen loputtomien pohdintojen, analyysien, kompromissien ja
lopulta epäuskon suolle.

Juu eihan silla ole suurta merkitysta kenen kautta sanoma tuli. Jeesuskin sanoi ihmisten puutteessa kivetkin huutaisivat. Kerran puhui aasi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #36 : 07.01.20 - klo:06:22 »
Jotenkin järisyttävää kun tajuaa että Jesajan profetiatkin koskivat juuri niitä alueita, mitkä ovat nyt ja lähes aina kai olleet todella tulehdusarkoja poliittisesti.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #37 : 07.01.20 - klo:11:29 »
Juu Jumala kylla profetian kautta ilmoitti mika nimi oli lapselle annettava. En vain muista yhtaan tilannetta missa etukateen kerrotaan minka niminen kuningas tulee hallitsemaan. Todennakoisesti siita syysta etta sillai ei ollut merkitysta

Hmm.
Jeesuksen nimi ilmoitettiin ennen Hänen syntymäänsä Joosefille Matt. 1:21 ja VT:n pyhissä kirjoituksissa hebrean kielisessä muodossa Joosua (Jahve pelastaa tai Jahve vapahtaa) sekä Immanuel (Jumala kanssamme). Jeesus esitetään Raamatussa Daavidin pojaksi ja "Daavidin huoneen kuninkaaksi, jonka valtakunnalla ei ole loppua".

Jeesuksen nimi ja Hänen kuninkuutensa on useissa ennustuksissa esillä VT:ssa.

Tässä luopumuksen ajassa, jossa nyt elämme, yritetään pyhien Kirjoituksien arvovalta mitätöidä. Esimerkiksi Jesajan ennustus "neitsyt tulee raskaaksi" pitäisi kääntää nykyisen kielitutkimuksen mukaan "nuori nainen tulee raskaaksi" ja näin ennustukseen liittyvä ihme tehdään tyhjäksi. Septuagintassa (Tanakin kreikankielinen käännös) noin 200 vuotta ennen Jeesuksen syntymää hebreankielinen neitsyt-sana käännettiin koinen kreikaksi sanalla parthenos, joka tarkoittaa nimenomaa ja vain neitsyttä. Kääntäjinä toimi 70 tuon ajan hebreaa ja kreikkaa osaavaa miestä Aleksandriassa. Tuo nyt vain yksi esimerkki monista miten pyhiä kirjoituksia pyritään turhentamaan.

Tämä Kirjoitusten vastainen ilmapiiri näkyy kaikkialla. Jumalan ennalta tietäminen tehdään tyhjäksi selittämällä, ettei profeetat voineet ennustaa ennalta tapahtumia. Sillä pyritään viestittämään, ettei Jumala suvereenisti hallitse historian kulkua eikä tiedä tulevia tapahtumia ennalta. Siksi 'jesajoitakin' pitää olla useita kirjoittamassa Jesajan nimissä jälkijättöisesti profetioita. Kuten aikaisemmin jossain kirjoitin, ei tutkijat (ainakaan Helsingin teologisessa tiedekunnassa) edes mainitse Qumranista löydettyä yhtenäistä Jesajan kirjaa, koska sen yhtenäisyys Kirjoituksia kopioitaessa todistaa sitä vastaan, että olisi ollut "monta Jesajaa". Se lienee syy miksi siitä ei puhuta.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #38 : 07.01.20 - klo:16:07 »
Ikävä kun sinulla on noin huonoja kokemuksia Jumalan sanan kunnioituksen puutteesta. Eihän siinä varmaan muuta voi kun itse juurruttaa itsensä Sanaan. Ja toivon mukaan olla sitten valona muille.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #39 : 07.01.20 - klo:17:42 »
Jotenkin voimakas kokemus lukea Jesajan luvut 13 viiva 23. Mun kone tekee +++?==== noita viivan sijaan, joten piti vaan kirjoittaa "viiva" lukujen väliin.
Siis lukea tuo kokonaisuus, katsoa kartalta missä lukujen mainitsemat paikat olivat, ja samalla seurata uutisia.

Ei voi muuta kuin huutaa "Herra armahda".

Kauhea ajatella että tämän jo omaksi kokemani maan nuoria pakataan menemään sinne parhaillaan.

Jumala sallii kaiken väkivaltaisuudenkin. Siinä on mielestäni ikään kuin tuomio mukana.

Sattui silmiin Jesaja 13, jae 11.
Minä Herra vaadin maailman tilille pahuudestaan ja jumalattomat synneistään.
Minä teen lopun röyhkeiden ylimielisyydestä ja painan maahan väkivaltaisen ylpeyden…
« Viimeksi muokattu: 07.01.20 - klo:17:48 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #40 : 12.01.20 - klo:03:23 »
Jumala antoi kuningas Aahalle tunnusmerkin, kun hän itse kieltäytyi sitä pyytämästä: "Neitsyt tulee raskaaksi."
Toteutuiko tämä kyseisen tunnusmerkki  kuninkaan elämän aikana?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #41 : 12.01.20 - klo:18:11 »
Ilmeisesti tuo on profetia Jeesuksesta senkin takia, että Matteuksen evankeliumin 1. luvussa sanotaan niin.

Mutta eikö Jesaja 7:3 -2:25 muodosta profetiakokonaisuuden ja se viittaa Assyrian hyökkäyseen.
Sitten 8. luvussa Jesajan vaimo tulee raskaaksi ja tämän lapsen ikää käytetään osoittamaan siihen aikaan milloin Assyria hyökkää Israeliin, tai ainakin osaan siitä.

Siis tuon ikäänkuin sain ihan vaan lukemalla että mitä näissä luvuissa on. Tai siis yritin seurata tekstiä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.20 - klo:19:05 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #42 : 12.01.20 - klo:19:06 »
Mokasin tossakin. Mulla oli Jesaja 1, vaikka tuo Oloneuvoksen mainitsema kohta on luvussa 7.
« Viimeksi muokattu: 13.01.20 - klo:17:56 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #43 : 13.01.20 - klo:18:05 »
Oon jatkanut Jesajan lukemista. Olen aivan äimistynyt. Olen ilmeisesti melko huolimattomasti lukenut suuren osan siinä olevia profetioita. Siinä on jopa samaa tyyliä vai miksi sitä sanoisi kuin Ilmestyskirjassa. Ja on myös ällistyttävää miten samantapaisia jakeita siellä on kuin UTssa. Vaikka ne eivät ole suoria lainauksia, niissä on hyvin samanlainen ilmaisu ja sisältö!!

En tiedä onko se liberaalia vai ei liberaalia tulkintaa, kun luvun 24 yläpuolella on teksti  ILMESTYS LOPUN AIKOJEN TAPAHTUMISTA. Se viittaa lukuihin 24 viiva 27.

Luku 25 jae 8. Kuolema on nielty ainiaaksi. Herra Jumala pyyhkii kaikkien kasvoilta kyyneleet ....

Ihan kuin Ilmestyskirjassa. Siellä oli ainakin yksi tai muutta jaetta mikä oli hyvin samanlainen UTssa. Tai siis löysin. Yritän löytää ne paremmalla ajalla.



Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Jesajan kirja
« Vastaus #44 : 13.01.20 - klo:20:34 »
Oon jatkanut Jesajan lukemista. Olen aivan äimistynyt. Olen ilmeisesti melko huolimattomasti lukenut suuren osan siinä olevia profetioita. Siinä on jopa samaa tyyliä vai miksi sitä sanoisi kuin Ilmestyskirjassa. Ja on myös ällistyttävää miten samantapaisia jakeita siellä on kuin UTssa. Vaikka ne eivät ole suoria lainauksia, niissä on hyvin samanlainen ilmaisu ja sisältö!!

En tiedä onko se liberaalia vai ei liberaalia tulkintaa, kun luvun 24 yläpuolella on teksti  ILMESTYS LOPUN AIKOJEN TAPAHTUMISTA. Se viittaa lukuihin 24 viiva 27.

Luku 25 jae 8. Kuolema on nielty ainiaaksi. Herra Jumala pyyhkii kaikkien kasvoilta kyyneleet ....

Ihan kuin Ilmestyskirjassa. Siellä oli ainakin yksi tai muutta jaetta mikä oli hyvin samanlainen UTssa. Tai siis löysin. Yritän löytää ne paremmalla ajalla.

Kyllähän siinä luvussa 24 kerrotaan tapahtumista jotka eivät ole voineet vielä saada täyttymystään; esimerkiksi ihmiset käyvät harvinaisemmiksi kuin Oofirin kulta (näin muistaakseni KR33 käännöksen mukaan). Samoin siinä luvun ensimmäisissä jakeissa kuvataan mielestäni ilmastomuutoksia ja maapallon saastumista. Syynä on se, että ihmiset ovat hyljänneet iankaikkisen liiton. Siksi "Herra tekee maan autioksi ja tyhjäksi". Eivät taitaneet mennä tuossa järjestyksessä, mutta oleellista onkin se, että Herra hallitsee kaiken aikaa. Meille uskoville se on lohdullista tietää. "Ei hiuskaan tipu päästämme meidän Isämme sallimatta". 

Reunahuomautus: Tutkin 90-luvun alussa rinnakkain KR92 ja KR33/38 käännöksiä Jesajan kirjan ja Kolossalaiskirjeen osalta, muutaman kuukauden ajan. Huomasin, että Jesajan Messias-ennustuksista ja lopunaikaan viittaavista profetioista osa oli kadonnut uudessa käännöksessä. Lopullisen valinnan noiden käännösten välillä tein, kun käännöskomitean puheenjohtaja Aimo Nikolaista haastateltiin tv:ssa ja hän kehui uutta käännöstä muilta osin, mutta harmitteli ettei yrityksistään huolimatta saanut läpi ehdotusta, että ssa ja ssä päätteet olisi poistettu teksteistä. Siis sellaiset kuin "olemme Kristuksessa", "iloitsemme Herrassa" ja "Jeesuksen veressä". Alkuteksteistä niin ei tulisi kääntää uusimpien kielitutkimusten valossa. Tätä mieltä Nikolainen haastattelussa. Toisaalta uusimmassa käännöksessä ei pyrittykään noudattamaan sanatarkkaa käännösvastaavuutta vaan ns. dynaamista ekvivalenssia.