Kirjoittaja Aihe: Miten luet Raamattua  (Luettu 3371 kertaa)

Poissa Karina-lile

  • Viestejä: 154
Miten luet Raamattua
« : 11.01.21 - klo:23:09 »
Sain tänään Ystävältäni kirjeen.
Sen Sisällä oli PÄIVÄN TUNNUSSANA vuodelle 2021.

Ystäväni toimii diakonina Ruotsin kiekon suomalaisessa srk:ssa täällä Göteborgissa

Ilahduin.😊

Viime aikoina en ole systemaattisesti lukenut Sanaa, nyt alan lukemaan tuon Päivän Tunnussanan  kanssa.

Miten Sinä luet Raamattua ?
* Minun turvani on ikiaikojen Jumala,
minua kannattavat iankaikkiset käsivarret*

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #1 : 12.01.21 - klo:10:11 »
Miten Sinä luet Raamattua ?

Säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus enemmän joskus vähemmän. Näin on mennyt lähes 64 vuotta eikä (itseni tuntien) suurta muutosta ole odotettavissa.

Nyt on tosin menossa vaihe, että luen evankeliumeja luku kerrallaan alusta loppuun. Apostolien tekojakin olen lukenut tällä tavoin kuin seikkailukertomusta. Aika usein olen innostunut jostakin Paavalin kirjeestä.

Semmoisen havainnon olen tehnyt, että jonkin Raamatun kohdan avautuessa tulee kaivettua paremmin esille käsiteltävään asiaan liittyvät rinnakkaiskohdat.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #2 : 14.01.21 - klo:16:54 »
Miten luen Raamattua?
Yritän lukea siten että pidän mielessä, että mikään muu ei ole niin tärkeää pitää mielessään ja ajatuksissaan kuin Jumalan sana. Kaikki muu katoaa. Tai siis tää on motiivini lukea Raamattua.

Oma ajattelu ja kaikki muu niin helposti työntää totuuden pois ajatuksista.

Poissa papi

  • Viestejä: 42
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #3 : 23.01.21 - klo:23:48 »
Minä luin ennen päättömästi raamattua kannesta kanteen, ymmärtämättä mitään.
Nykyään luen joskus sattuman varaisesti jostain, tai jonkun mieleen tulleen ajatuksen pohjalta etsin raamatusta vastauksia.

Useinmiten en pääse montaakaan jaetta tai lukua pidemmälle, kun ne alkavat puhuttelemaan ja tunti mennä hurahtaa iloisesti.

Todellakin tiedän miten Sana elää ja puhuu juuri oikeista asioista, oikeaan aikaan.
Se vaan on niin, että Jumala johdattaa siinäkin meitä löytämään oikeat raamatun paikat. Tosin se vaatii vähän rukousta ja kuuntelevaa mieltä Jumalan edessä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #4 : 05.07.21 - klo:12:38 »
Tässä hyvä, yli 10 vuotta vanha kirjoitus (Luther). Minun on helppo yhtyä tähän. Tällainen on oikein kaikin puolin. Suosittelen lukemaan ainakin niiden, jotka yhtään "diggaavat" Lutheria.
https://sti.fi/luennot/files/LE220306.pdf

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #5 : 16.08.21 - klo:16:30 »
 :) Tässä hyvä, koeteltu ohje Raamatun opiskeluun:

https://rll.fi/raamatusta/miten-lukea/

Poissa Zubu

  • Viestejä: 16
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #6 : 16.08.21 - klo:18:11 »
Miten Sinä luet Raamattua ?

Sillä tavoin, että se ei ole minkäänlaista uskonsuoritusta vaan suuri etuoikeus kuten rukouskin.

Jopa jae päivässä ravitsee hengen, kuten tuo päivän tunnussanakin tarjoaa.

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #7 : 02.11.22 - klo:18:44 »
Olen pyrkinyt lukemaan raamattua joka päivä niin, että luen Vanhaa Testamenttia luvun tai kaksi ja samoin Uutta testamenttia. Parhaalta tuntuu lukea aamulla. Psalmeja tulee luettua aina välillä - luen niitä kai hiukan rukouksenomaisesti.

Aivan vähän aikaa sitten sain eräältä tutultani raamatunlukuoppaan, joka vaikuttaa mielestäni oikein hyvältä. Siinä luetaan Vanha Testamentti läpi aikajärjestyksessä.
Kuvauksen lukuohjelmasta löydät halutessasi Elävät Kivet - seurakunnan sivuilta. Jos kiinnostaa, niin tuon "Vahvistu sanasta" -lukuoppaan voi sieltä tilata hintaan 2€ + postikulut.

Olen harkinnut aloittaa tuon oppaan käytön mahdollisesti sitten, kun olen tältä erää saanut luetuksi Uuden Testamentin loppuun.

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #8 : 02.11.22 - klo:20:46 »
Tunnen huonoutta siitä, että aloitan päivät raamatunluvun sijasta uutisilla, Puimatantereella ja Facebookilla. Aamuisin on hankala olo eikä tee mieli lukea Raamattua. Luen ennen nukkumaanmenoa pienen pätkän UT:sta, VT:sta tai molemmista. Tuntuu hyvältä pitkän tauon jälkeen lukea myös Vanhaa Testamenttia järjestelmällisesti.

Äskettäin olen ottanut tavaksi kuunnella Ylen aamu- ja iltahartaudet Areenasta.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #9 : 02.11.22 - klo:20:54 »
Kannattaa lukea silloin kun on vastaanottavainen, ei meitä pakoteta mihinkään aikatauluun Raamatun luvussa.

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #10 : 02.11.22 - klo:22:43 »
Olen samaa mieltä Paxin kanssa siitä, että ei kannata tehdä lukemisesta mitään pakkopullaa. Itselläni oli kauan aika, jolloin en juurikaan lukenut raamattua. Nyt on vain niin, että raamattu tavallaan vetää puoleensa.

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #11 : 03.11.22 - klo:09:49 »
Tunnen huonoutta siitä, että aloitan päivät raamatunluvun sijasta uutisilla, Puimatantereella ja Facebookilla. Aamuisin on hankala olo eikä tee mieli lukea Raamattua. Luen ennen nukkumaanmenoa pienen pätkän UT:sta, VT:sta tai molemmista. Tuntuu hyvältä pitkän tauon jälkeen lukea myös Vanhaa Testamenttia järjestelmällisesti.

Äskettäin olen ottanut tavaksi kuunnella Ylen aamu- ja iltahartaudet Areenasta.

Minä tunnen huonoutta siitä, että vasta myöhäisellä iällä olen alkanut raamattua lukea ja olen hyvin tietämätön ja oppimaton monista raamatun asioista, jotka toisille tuntuvat olevan aivan selkeitä ja jopa yksinkertaisia. Näin vanhana ei muistikaan pelaa enää niin hyvin ja oppimiskykykin taitaa ainakin minulla olla
heikentynyt. Jos olisin raamattua tuntenut nuorempana paremmin, olisin ehkä välttynyt pahoilta lankeemuksilta, joihin tyhmyyttäni silloin sorruin.

Raamatun tuntemus on hyvä asia, sillä se voi mm. estää meitä lankeamasta perkeleen asettamiin ansoihin ja voisimme paremmin vastustaa sen hyökkäyksiä sanan miekalla. Ja onhan raamattu joka tapauksessa Jumalan sanaa, jossa Hän ilmoittaa itsensä ja tahtonsa meitä ihmisiä kohtaan.

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #12 : 04.11.22 - klo:10:16 »
Markuksen evankeliumi tuntuu nyt hyvältä lukea. Siinä on dynaamisuutta eikä mitään turhaa.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #13 : 04.11.22 - klo:11:40 »
Ihmiselle voi tulla joku pakonomainen pakko lukea määrätty määrä Raamattua, mutta tärkeämpää on sisäistää luettu vaikka sitten vähemmän. Mulle usein jää mieleen yksi asia lukemastani, jae tai asia joka sitten voi muhia pidemmänkin aikaa päässä tai sydämessäni se on.😄

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten luet Raamattua
« Vastaus #14 : 04.11.22 - klo:12:34 »
Ihmiselle voi tulla joku pakonomainen pakko lukea määrätty määrä Raamattua, mutta tärkeämpää on sisäistää luettu vaikka sitten vähemmän. Mulle usein jää mieleen yksi asia lukemastani, jae tai asia joka sitten voi muhia pidemmänkin aikaa päässä tai sydämessäni se on.😄

Tuosta pakonomaisesta Raamatunlukemisesta monella uskovalla omakohtaista kokemusta, joka liittyy läheisesti lain ja evankeliumin laajempaankin ymmärtämiseen. Mielessäni on jonkun hyvä kirjoitus aiheesta Puimatantereella, mutta en nyt muista, missä se on.

Pienen hakemisen jälkeen se löytyi keskustelusta "Raamatun lukemisesta", vastaus 75. (http://puimatanner.net/index.php?topic=100.msg9066#msg9066)
« Viimeksi muokattu: 04.11.22 - klo:12:47 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell