Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91341 kertaa)

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #165 : 13.06.18 - klo:16:24 »
Sakramentit eivät ole minkään kirkkokunnan omaisuutta, ne ovat KRISTUKSEN ASETTAMAT, HÄNEN Kirkkoonsa.

Kirkko (lat. ecclēsia, hepreaksi ‏כְּנֵסִיָּה‎, knesiá, arab. كَنِيسَة‎, kanīsa; johtuu kreikan kielen sanasta κυριακή, kuriakḗ, ’Herralle kuuluva’).

Missään apostolit UT:ssa eivät vaadi uskomaan luterilaisen kirkon sakramentteja, eikä katolisen kirkon sakramentteja. Uskolla on silloin väärä kohde: kirkon oppi.

Uskon kohde syntisen vanhurskauttamisessa on yksin uskosta, yksin armosta annettu syntisen pelastus, uskossa Herraan Jeesukseen - Hänen sovintovereensä, ristin työhönsä ja ylösnousemukseensa.

Edellisessä kommentissa sitä jo osoitin roomalaiskirjeen 3 luvusta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #166 : 13.06.18 - klo:16:27 »
Et ole löytänyt Raamatusta perusteita Jeesuksen käskyille? Raamatussa on ihan selkeästi sanottu, että ellei Jeesuksen verta syö ja hänen ruumistaan syö, ei ole elämää siinä ihmisessä. Ja käsky Kastaa on Jeesuksen käsky, ellei se kelpaa, niin että tahallaan halveksii kastetta ja jättää siksi toimittamatta, niin ei ole toivoa pelastuksesta.

Joko et ole Raamattua lukenutlainkaan, tai sitten et ymmärrä mitään sen kirjoituksista, tai et piittaa mitään Raamatun pyhistä kirjoituksista, koska tiedät omasta mielestäsi paremmin nämä asiat?

Kysyn: Miksi pettää itseään, uskomalla Jumalan sanan sijasta omia mielipiteitään?  ???

Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Joh. 6:53 Niin Jeesus sanoi heille: ...
*) "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.

Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

Raamattua ei saa lukea joka kohdassa kirjaimellisesti.

Raamatussa kielletään selvästi veren syönti.
Siksi en syö sitä ehtoollisellakaan, vaan ymmärrän sen symbolisesti.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #167 : 13.06.18 - klo:16:29 »
Kaste (singnum) on "merkitä joku jollekin".

Kasteessa kastettava puetaan Kristukseen. Kaste on siis Jeesus Kristus itse.

Jos tämä ei avaudu, silloin ei ole käsittänyt kristinuskon Kasteesa vielä edes perusasiaa. Jokapäiväistä kuolemista pois synnistä, yhdessä Kristuksen kanssa. Ja jokapäiväistä pukeutumista  uuteen, Hengestä syntyneeseen ihmiseen, so. Kristuksen lahjavanhurskauteen.


Millä tavalla Suomen yli viisi miljoonaa on merkitty Kristukselle?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #168 : 13.06.18 - klo:16:30 »
Ihminen joka kieltäytyy uskomasta sitä, mitä KRISTUS KÄSKEE JA OPETTAA, ja mitä apostolit opettavat  - ei USKO KRISTUKSEEN. Pettää ainoastaan itseään, uskomalla pelastuvansa omilla mielipiteillään.

Ongelma on siinä, että kirkot ovat lisänneet Raamattuun kuorma-autolasteittain kaikenlaista mikä ei sinne kuulu.
Jopa Raamatun jakeita on väärennetty, että se on saatu sopimaan poliittisiin tarkoitusperiin.
Suurin syyllinen on tietysti katolinen kirkko.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #169 : 13.06.18 - klo:16:39 »
Kuuleppas nyt Natanael: Tuo minkä kirjoitit on törkeä valhe, josta on syytä tehdä parannus. Luulo ja uskomus, ei ole sama asia kun tieto.  Mikään kirkko ei ole lisännyt Raamattuun mitään. Sinne on koottuna silminnäkijöiden ja omin korvin kuulleiden henkilöiden pyhät kirjoitukset. Alkuperäisistä kirjoituksista.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #170 : 13.06.18 - klo:16:52 »
Matteuksen ja Markuksen evankeliumin loput ovat hyvin kiisteltyjä.
Myös se mitä näemme nykyisessä Raamatussa ilman, että luemme yhtään kirjoitusta aiheesta osoittaa, että Raamattuamme on peukaloitu.


1.
Matteuksen lähetyskäsky on sellaisessa muodossa, että se näyttää selvästi julkilausumalta eikä tavanomaiselta puheelta.

18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."


2.
Isä, Poika ja Pyhä Henki ei ole nimi.


3.
Oliko Pietari niin huonomuistinen, ettei hän helluntaina muistanut mitä Jeesus oli sanonut ja laitteli omiaan?

38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.


Mihin Pietarilta katosi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja vaihtui Jeesuksen nimeen?


-

Tämä lienee lähellä alkuperäistä ajatusta:

18. Ja Jeesus lähestyi heitä ja sanoi heille: "Minulle on annettu kaikki valta taivaissa ja maan päällä. 19. Menkää 20. ja opettakaa pitämään kaikkea, mitä minä olen puhunut teille, iankaikkisuuteen saakka.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #171 : 13.06.18 - klo:16:55 »
Wikipedia ei ole paras lähde, mutta vastaavat asiat löytyvät myös muualta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Evankeliumi_Markuksen_mukaan

Lopetus

Evankeliumin alkuperäisestä lopusta on ollut paljon keskustelua. Jotkut tutkijat olettavat, että evankeliumi on alun perin loppunut jakeeseen 16:8, ja Jeesuksen ilmestyminen opetuslapsilleen kuolemansa jälkeen (Mark. 16:9–20 [12]) olisi lisätty myöhemmin. Vanhimmat säilyneet käsikirjoitukset eivät sisällä näitä jakeita ja niiden tyyli poikkeaa muusta evankeliumista, mikä vihjaisi niiden olevan myöhempi lisäys. Joissakin versioissa loppu on jopa erilainen jakeen 16:8 jälkeen. 400-luvulla evankeliumille tunnettiin ainakin neljä erilaista lopetusta.

200-luvulla elänyt teologi Origenes lainasi Matteuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumien ylösnousemuskertomuksia, mutta ei lainannut mitään Markuksen evankeliumista jakeen 16:8 jälkeen, mikä osoittaisi, että hänen käytössään ollut kopio ei sisältänyt sen jälkeen tulevia jakeita. Tämä ei kuitenkaan todista, ettei niitä olisi ollut. Kriitikot ovat jakautuneet sen suhteen, onko evankeliumin äkillinen loppu tyhjälle haudalle ilman selityksiä ollut tarkoituksellinen, vai onko se johtunut loppuosan katoamisesta tai jopa kirjoittajan kuolemasta. Joidenkin mukaan lopetus on ollut tarkoituksellinen keino messiaanisen salaisuuden säilyttämiseksi.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #172 : 13.06.18 - klo:18:03 »
Ihminen joka kieltäytyy uskomasta sitä, mitä KRISTUS KÄSKEE JA OPETTAA, ja mitä apostolit opettavat  - ei USKO KRISTUKSEEN. Pettää ainoastaan itseään, uskomalla pelastuvansa omilla mielipiteillään.

Ongelma on siinä, että kirkot ovat lisänneet Raamattuun kuorma-autolasteittain kaikenlaista mikä ei sinne kuulu.
Jopa Raamatun jakeita on väärennetty, että se on saatu sopimaan poliittisiin tarkoitusperiin.
Suurin syyllinen on tietysti katolinen kirkko.

Kuulostaa jotenkin salaliittoteorialta, joita en yleensä usko.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #173 : 13.06.18 - klo:19:01 »
Mitä jos tämä keskusteluketju onkin salaliitto? Ken sen voi varmaksi tietää. Merkit on ilmassa.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #174 : 13.06.18 - klo:19:04 »
Kuka Ken?

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #175 : 13.06.18 - klo:19:26 »
Mitä tulee tuohon Matteuksen tekstin muotoon, niin kyllä se ihan luterilaisen kirkon teologit ovat sitä myös tuoneet esille.

Esko Haapa - Suomalainen Uuden Testamentin Selitys: Matteuksen evankeliumi
käsittelee lyhyempää lukutapaa tuossa 28 luvun kohdassa. Kyseessä ei siis ole mikään "salaliittoteoria".

lähde: https://www.finlandiakirja.fi/fi/esko-haapa-suomalainen-uuden-testamentin-selitys-1-matteuksen-evankeliumi-308859.html

Itselläni on teos tuossa hyllyssä, joten olen tarkistanut asian. En kuitenkaan itse lähde tässä puimaan UT:n tekstikriittisiä asioita, kun aiheena oli "uskoon ilman kastetta".

Olen tässä ketjussa osoittanut miten luterilainen kirkko opettaa samaa kasteoppia kuin katolinen kirkko, ja sotkee siten Jumalan evankeliumin merkilliseksi sakramentti-opiksi, jossa se näyttää jo itsessään olevan ristiriidassa. Jos selvästi lainaan isoa katekismusta, väitetään että asia ei ole niin. Jos lainaan Lutheria, minua syytetään propagandaa tekeväksi. Hassuja väitteitä.

Raamatussa syntisen vanhurskauttamisen perustana ei ole kastevesi, vaan Jeesuksen Kristuksen sovintoveri, ja Hän ristiinnaulittuna. Usko kohdistuu Jeesukseen, ja siksi katolinen ja luterilainen kasteoppi on täysin vieras Raamatulle - ja jopa johtaa kiivailemaan näiden kirkon oppien tähden, toisia uskovia vastaan - tai jopa tuomitsemaan heidät kadotukseen. Panokset on kovat tässä kasteopissa.

Jumalan lapsilla on kuitenkin varma turva, vaikka kuinka tuomittaisiin - se joka on saanut syntinsä anteeksi Kristuksen veressä ja uskosta Jeesukseen vanhurskautettu Jumalan omaksi, ei menetä mitään, vaikka häntä kuinka syytettäisiin. Jumala ON SE joka vanhurskauttaa, ei ihminen - ei kirkko, eikä mitkään vesikasteet.

ROOMALAISKIRJEEN 8 LUKU ---

 31 Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? 32 Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? 33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. 34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. 35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? 36 Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".

 37 Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. 38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, 39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

Aamen! :)

« Viimeksi muokattu: 13.06.18 - klo:19:32 kirjoittanut JPK »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #176 : 13.06.18 - klo:19:29 »
Jumalattomiin tutkijoihinko kristityn pitäisi Jumalan sanan sijaan luottaa? Ei missään tapauksessa.

Raamattu on maailman tarkimmin tutkittu kirja, sen kopiointityökin on tehty äärimmäisen suurella pieteetillä.

Codex Vaticanus (Bibl. Vat., Vat. gr. 1209; Gregory–Aland nr. B tai 03) on vanhin,[1] arvokkain[2] ja parhaiten säilynyt Raamatun käsikirjoitus. Se on kirjoitettu kreikaksi pergamentille (vellum) majuskelikirjoituksella. Se on kirjoitettu Codex Sinaiticuksen tavoin 300-luvun alussa ja on peräisin Egyptistä tai Roomasta. Käsikirjoitusta on säilytetty vuodesta 1448 Vatikaanin kirjastossa, mistä se on saanut nimensä.

Codex Vaticanus sisältää suuren osan Vanhaa ja Uutta testamenttia. Vanhasta testamentista puuttuvat Ensimmäisen Mooseksen kirjan alku jakeeseen 1.Moos 46:28 saakka sekä psalmit 106-138.[2] Uudesta Testamentista puuttuu osia Heprealaiskirjeestä, pastoraalikirjeistä, Kirjeestä Filemonille sekä Ilmestyskirjasta.



Osa Codex Sinaiticusta, Esterin kirjan jakeet 2:3-8.
Codex Sinaiticus (Lontoo, Brit. Libr., Add. 43725; Gregory-Aland no. א (Aleph) tai 01) on kreikankielinen Raamatun käsikirjoitus, joka on kirjoitettu pergamenttisivuille majuskelikirjoituksella vuosien 340 ja 400 välillä.. Sitä pidetään Codex Vaticanuksen kanssa maailman vanhimpana tunnettuna Raamattuna.

Codex Sinaiticus sisälsi alun perin sekä Vanhan että Uuden testamentin kokonaisuudessaan. Siitä on säilynyt kuitenkin ainoastaan osia kreikankielisestä Vanhasta testamentista (Septuaginta) ja Uusi testamentti kokonaisuudessaan. Sen lisäksi siihen kuuluu apostolisten isien kirjoituksista osia Barnabaan kirjeestä sekä Hermaan paimenesta. Ne katsottiin ilmeisesti osaksi Raamatun kaanonia vielä silloin, kun käsikirjoitus kirjoitettiin.

Codex Sinaiticus on Codex Vaticanuksen ohella arvokkaimpia käsikirjoituksia sekä Septuagintan että kreikankielisen Uuden testamentin tekstikritiikin kannalta. Teoksen varhaisempaa historiaa ei tarkasti tunneta, mutta sitä on säilytetty ilmeisen pitkään Siinailla Pyhän Katariinan luostarissa. Ensimmäinen kirjallisena maininta siitä on vuodelta 1761, jolloin italialainen luonnontieteilijä ja lääkäri Vitaliano Donati mainitsi siitä lehtiartikkelissa. Tutkimuskohteeksi Codex Sinaiticus pääsi kuitenkin vasta 1840-luvulla, jolloin luostarin munkit kiinnittivät siellä vierailleen saksalaisen raamatuntutkijan Konstantin von Tischendorfin huomiota luostarissa säilytettyihin pergamenttisivuihin.

Teoksen kokonaan tai osia osia siitä omistavat neljä kirjastoa, British Library, Venäjän kansalliskirjasto, Pyhän Katariinan luostari Siinailla ja Leipzigin yliopiston kirjasto, perustivat vuonna 2002 kansainvälisen yhteishankkeen teoksen tutkimusta, digitointia, transskiptiota sekä säilyttämistä ja julkaisemista varten, tavoitteena julkaista Codex Sinaiticuksen sähköinen versio. Projektin tuloksena teoksesta julkaistiin 2011 näköispainos.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #177 : 13.06.18 - klo:19:32 »
Kuolleenmeren kääröt tai Qumranin tekstit ovat reilun 900 käsikirjoituksen joukko, joka löydettiin vuosina 1947–1956 yhdestätoista Qumranin lähistöllä sijaitsevasta luolasta lähellä Kuolluttamerta. Vuonna 2017 eräät arkeologit Heprealaisesta yliopistosta esittivät löytäneensä "luolan 12", jonka yhteyttä muihin luoliin ei ole kuitenkaan vielä todennettu; luolassa ei ollut kääröjä, joissa olisi ollut kirjoitusta

Kuolleenmeren läheltä on löydetty muitakin varhaisia käsikirjoitusfragmentteja (esim. Wadi Murabba'atista, Nahal Heveristä), joten Kuolleenmeren kääröt -nimitys kattaa tarkkaan ottaen laajemman joukon kirjoituksia, mutta useimmiten sillä tarkoitetaan nimenomaan Qumranin tekstejä.

Suurin osa löydöistä on säilynyt vain katkelmina, käsikirjoituspalasina. Vain kymmenkunta käsikirjoitusta on säilynyt kokonaisena tai lähes kokonaisena. Suurin osa on kirjoitettu nahalle, mutta joukossa on myös joitakin papyrusfragmentteja. Kuparikäärön nimellä tunnettu kirjoitus on kaiverettu kuparilevyille, jotka on sen jälkeen juotettu yhteen. Tekstit on kirjoitettu hepreaksi (suurin osa), arameaksi ja kreikaksi.

Tekstien joukossa on Vanhan testamentin/Heprealaisen Raamatun (Tanakin) kirjojen käsikirjoituksia, apokryfisiä ja pseudepigrafisia tekstejä sekä entuudestaan tuntemattomia uskonnollisia tekstejä.

Kääröjen kirjoittajista ei ole tietoa. Perinteisesti kirjoittajat on yhdistetty lähistöllä olevan Khirbet Qumranin asukkaisiin. Näitä on pidetty myös muista lähteistä tunnettuina essealaisina[3]. Esselaisteorian ja varhaisen Qumran-tutkimuksen mukaan asukkaat olivat irroittautuneet omaksi lahkokseen noin 100-luvun eaa. puolivälissä. Syynä tähän olisi ollut kiista ylipapista Jerusalemin temppelissä. Yhteisö olisi elänyt tiukkojen sääntöjen mukaan aina vuoden 68 jaa. juutalaissotaan saakka ja kätkenyt kääröt yhteisön asuinpaikan lähellä sijaitseviin luoliin.[4]

Uudemman tutkimuksen mukaan asutus Qumranilla on alkanut vasta noin 100–50 eaa.[5] eikä asukkaita voi kiistatta yhdistää varmasti tai pelkästään tekstien kirjoittajiin.[6] Qumranin tekstien perusteella puhutaan usein laajemmasta Qumranin liikkeestä tai Kuolleenmeren kääröjen yhteisöistä, jotka olivat vastuussa tekstien laatimisesta, kopioimisesta ja säilyttämisestä ja jotka todennäköisesti asuivat useammassa kuin yhdessä paikassa.

Suurin osa käsikirjoituksista sijoittuu vuosien 200 eaa. ja 100 jaa. välille. Kääröillä on ollut satoja eri kirjoittajia. Qumranin kääröt kertovat kristinuskoa vanhemmasta juudealaisesta ryhmästä ja juutalaisista uskomuksista ja käytännöistä.

Löytöä pidetään yhtenä 1900-luvun merkittävimmistä arkeologisista löydöistä. Kääröjen teksteistä on saatu paljon arvokasta tietoa juutalaisuudesta ja kristinuskoa edeltävistä vaiheista. Kuolleenmeren kääröt ovat tärkeitä Tanakin ja sitä kautta kristillisen Vanhan testamentin tutkimukselle. Kääröt osoittavat, että Tanakin tekstikokoelma ei ollut vielä valmis vuoteen 68 jaa. mennessä. Kuolleenmeren kääröissä on paljastunut eroja keskenään ja vertailussa masoreettiseen tekstiin ja kreikankieliseen Septuagintaan.


JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #178 : 13.06.18 - klo:19:33 »
Jumalattomia teologeja kai sitten ovat, mutta luterilaisen kirkon teologeja joka tapauksessa. Samaa kommentaari sarjaa ovat kirjoittaneet muutkin, luterilaisen kirkon piispat, kuten Aimo T. Nikolainen.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #179 : 13.06.18 - klo:19:35 »
Kuka Ken?

Se joka väärensi Raamatun raamatuksi.
Ihmisroska