Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91333 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #255 : 15.06.18 - klo:23:37 »

Se nyt on selvää, että ihminen joka seilaa omien ajatustensa ja mielitekojensa ohjaamana, ilman 3000 vuotta vanhoja kirjoituksia ohjeenaan, tulkitsee pyhiä kirjoituksia vastoin niiden alkuperäistä sisältöä, - menee metsään.


Arvostan Raamattua, mutta en arvosta kirkkojen ja seurakuntien harjoittamaa Raamatunvääntelyä kirkkopolitiikan jatkeena.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #256 : 15.06.18 - klo:23:39 »
evlutkristitty, odotan edelleen vastaustasi tähän Pauluksen esittämään kysymykseen:

"Pitäisi selvittää ensin se, miksi kastetaan. Siksikö, että kastettava on jo Jumalan lapsi vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi? "

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #257 : 16.06.18 - klo:00:43 »
Useamman kerran olen jo näyttänyt Raamatun tekstit. Ellei SYNNY vedestä ja Hengestä. Keskiverto ihminen käsittää että syntyminen merkitsee alkua.

Joh. 3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"

Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #258 : 16.06.18 - klo:01:00 »
1. Piet. 3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
1. Piet. 3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
1. Piet. 3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

-> 1. Piet. 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan ...
*) ... vesi nyt teidätkin pelastaa,
...  kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

__________________
1. Piet. 3:21 on 33/38 käännöksessä vähän huono käännös ymmärrettäväksi.

Kaste liittää Jeesuksen Kristuksen kanssa kuolemaan pois synnistä, ja kuolleista ylösnousemiseen
yhdessä Kristuksen kanssa. Kastettava siis vanha ihminen surmataan ja haudataan yhdessä Kristuksen kanssa, ja kastettava puetaan Kristuksen lahjavanhurskaudella, USKON KAUTTA.

Mutta kuten Raamattu sanoo, kaste ei poista lihan saastaa, vedestä ja Hengestä uudestisyntynyt on jatkuvassa sodassa hautajaispäiväänsä saakka lihansa turmeluksen kanssa.

Gal. 5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.



Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #259 : 16.06.18 - klo:01:13 »
Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
Room. 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, ...

!!! ... niin ettemme enää syntiä palvelisi;

Room. 6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

Eli sellaiset halveksiviksi tarkoitetut höpinät eivät pidä lainkaan paikkaansa, joiden mukaan kaste korvaisi, tai päättäisi kristityn kilvoituksen, eli jokapäiväisen katumisen ja Jeesuksen verellä puhdistautumisen synneistä, uskon kautta.

Tällaiset kasteen halveksijoiden pilkkapuheet, joiden mukaan kristityllä kilvoitus loppuisi kasteeseen ja sitten alkaisi bilettäminen synninrakkaudessa loppuelämän ajaksi, ja Jeesuksen talutteleminen ihmisten ajallisia tarpeita täyttelemään. Se ei mene näin, vaan näin. Matt. 10:38   ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
Luuk. 14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.



Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #260 : 16.06.18 - klo:01:16 »
Ihmisten toiveita täyttävästä "Jessestä" on tehty ihmisten ajallisten tarpeiden täyttäjä.

Gal. 6:14 Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #261 : 16.06.18 - klo:01:31 »
Jokaiselle joka tuntee todellisen tilansa, riittämättömyytensä, kyvyttömyytensä hyvään ja alttiutensa pahaan, tuntee kuinka vähän on rakkautta,  tuntee syyllisyyttä ja häpeää laiminlyönneistään ja vääristä teoistaan, heille/meille syntisille Jeesuksen risti, jolla syntimme on sovitettu, on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Jeesuksen nimessä ja veressä saat uskoa anteeksi kaikki syntisi ja muun mikä sinua painaa. Siinä on meille syntisille elämän sana. Jeesus on tie totuus ja elämä, hän maksoi velkamme raskaalla uhrillaan, että meillä rauha olisi. Hänen haavojensa hinnalla me olemme parannetut. Armon alle nöyrtyminen, ilmaisen lahjan vastaanottaminen on  niin vaikeata, kun aina pitäisi olla jokin lahja (näyttöjä) kourassa, millä voisi armoa ansaita. Kerjäläisellä ei ole muuta kun tyhjä käsi ojentaa Jeesukselle. Mutta hänellä on kaikki rikkaudet kaikki valta ja kunnia. Ja hänellä on rakkaudesta meitä kohtaan halu antaa jokaiselle joka tahtoo ottaa lahjan kiittäen vastaan.  :)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #262 : 16.06.18 - klo:07:11 »

!!! ... niin ettemme enää syntiä palvelisi;

Room. 6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

Eli sellaiset halveksiviksi tarkoitetut höpinät eivät pidä lainkaan paikkaansa, joiden mukaan kaste korvaisi, tai päättäisi kristityn kilvoituksen, eli jokapäiväisen katumisen ja Jeesuksen verellä puhdistautumisen synneistä, uskon kautta.

Tällaiset kasteen halveksijoiden pilkkapuheet, joiden mukaan kristityllä kilvoitus loppuisi kasteeseen ja sitten alkaisi bilettäminen synninrakkaudessa loppuelämän ajaksi, ja Jeesuksen talutteleminen ihmisten ajallisia tarpeita täyttelemään. Se ei mene näin, vaan näin. Matt. 10:38   ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
Luuk. 14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.

Kenelle sinä tuon kirjoitit?
Ainakaan minä en ole sellaista sanonut, että kilvoitus loppuisi kasteeseen.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #263 : 16.06.18 - klo:12:51 »
Näin nämä kasteenhalveksijat useimmiten luulevat, että Jeesuksen käskyn mukaisesti jo lapsena kastettu kristitty uskoo ja luottaa siihen, että kun hänet on lapsena kastettu, hän pelastuu.

Näin ei mikään kirkko opeta, - eikä myöskään Jumalan sana. Kasteen armoliitossa kilvoitellaan uskossa Kristuksen uhrin touttamaan omien syntien sovitukseen. Jeesuksen seuraajan tie on ristin ja itsensä kieltämisen tie, ei se ole jumalattomuudessa ja epäuskossa elävän tie. Ei se ole myöskään hengellisen ylpeyden ja ylimielisyyden tie, tai tie jossa armoa ansaitaan kurittamalla lihaansa sadoilla ihmisoppien säädöksillä ja määräyksillä.

Sitten on sellaista pulinaa, lapsien kastamisen vastustajilla, että henkilö kastettaisiin OMAAN USKOONSA ja sen suulliseen tunnustukseen. Näinhän ei ole.

Kristinuskossa kastetaan Jeesuksen uskoon.

2. Piet. 1:1 Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin ...
*) ...meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.

Ilm. 14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, ...

*) ... niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.
____________________________

Usko ei ole siis ihmisen tahdon, ymmärryksen, älyn, tai tekojen  aikaansaama, vaan Jumalan lahja.

Aikuisen usko ei koskaan yllä sille tasolle, kun lapsen usko, jonka myös Jeesus todistaa.

Eli perusteena Kasteen kieltämiselle lapseltaan ei ole lapsen uskon puuttuminen, vaan ihmisen uskoma valhe, (että hän muka tietää parhaiten sen ettei lapsella ole uskoa).

Jeesus ei valehtele! Miksi tämä on niin vaikea uskoa ja tunnustaa? 

Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #264 : 16.06.18 - klo:15:42 »
No, eipä näytä Tunnustuskirjat auttavan. Iltapäivälehdistä voidaan lukea mihin kirkko ja sen johto on seilatessaan päätynyt.

Iltapäivälehdistä löytää varmaan haluamansa jutun, jos niistä haluaa hakea itselleen sielulleen ravintoa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #265 : 17.06.18 - klo:12:44 »

Jeesus ei valehtele! Miksi tämä on niin vaikea uskoa ja tunnustaa? 

Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Tuossa ei puhuta kasteesta sanaakaan.
Lapsi ei tarvitse kastetta päästäkseen Jumalan valtakuntaan.
Se on kirkkojen tekemä lisäys siihen mitä Raamattu sanoo.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #266 : 17.06.18 - klo:14:31 »

Jeesus ei valehtele! Miksi tämä on niin vaikea uskoa ja tunnustaa? 

Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Tuossa ei puhuta kasteesta sanaakaan.
Lapsi ei tarvitse kastetta päästäkseen Jumalan valtakuntaan.
Se on kirkkojen tekemä lisäys siihen mitä Raamattu sanoo.

Niiinpä, vapaissa suunnissa lapsi pelastuu oman ja jumalan kiltteyden perusteella.


Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #267 : 17.06.18 - klo:14:36 »
Mutta palatkaamme tuohon, mitä aiemmin kirjoitin:

1) Pitäisi selvittää ensin se, miksi kastetaan. Siksikö, että kastettava on jo Jumalan lapsi vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi? Jos löydämme tähän vastauksen, niin olemme jo aika pitkällä.

Erottaisin uudestisyntyminen kokonaan näistä kastekeskusteluista. Samarian tapahtumat Ap.t 8;ssa luvussa puhuvat vahvasti sen puolesta, että kaste suoritettiin alussa pääsääntöisesti niille, jotka halusivat tulla kastetuiksi, mutta jotka eivät olleet vielä saaneet Pyhää Henkeä, ts. eivät olleet vielä uudestisyntyneitä.

1) Mielestäni Raamatun selvä peruslinja on, että kastetaan siksi, että tultaisiin Jeesuksen opetuslapsiksi. Jeesus antoi käskyn tehdä opetulapsia kastamalla ja opettamalla. Järjestys tuossa ei ole ymmärtääkseni ehdoton. Sanat pitää olla aina jossain järjestyksessä. Opetusta tarvitaan joka tapauksessa elämämme loppuun asti.

Apostolien teoista voimme lukea, miten Jeesuksen antamaa lähetystehtävää alettiin toteuttamaan. Julistettiin evankeliumia, kehoitettiin kääntymään, ottamaan kaste Jeesuksen nimeen siihen liitettyine lupauksineen. Kastettiin niitä jotka ottivat sanan ja kehoitukset vastaan. Ja myös kokonaisia perhekuntia.

Siellä on mainittu yksi poikkeus, jossa Pyhä Henki annettiin ennen kastetta (Apt.10). Paras selitys siihen lienee huomio, että oli kyse juutalaisille ison kynnyksen ylittämisestä. Evankeliumin ulottamisesta pakanoillekin. Pietaria valmistettiin siihen monella tapaa etukäteen. Jumala tahtoi osoittaa Korneliuksen kodissa näkyvällä tavalla sen, että osallisuus evankeliumiin, Pyhän Hengen lahja kuuluu pakanoillekin. Sitä vielä sielläkin "hämmästeltiin". Ja Pietari sai varmuuden siitä, ettei ole estettä pakanoidenkaan kastamiseen Jeesuksen nimeen. Ja hän "käski" välittömästi kastaa kaikki Korneluksen kodissa olevat.

Heidät otettiin "hyvän oman tunnon liittoon" Jumalan kanssa. Kaste ei ole vain hetken toimitus. Jos olisi, turhaan kai Paavali siitä toistamiseen muistuttaisi kastettuja seurakuntalaisia (Room.6, Gal.3, Kol.2)? Kirjoittaessaan kasteen pelastavan, Pietari käyttää siinä sanaa preesens muodossa: vesi "nyt" teidätkin pelastaa kasteena. Kasteen liitto pysyy voimassa, koska Jumala ei voi itseänsä kieltää, vaikka me olisimme uskottomat. Tosin itse voimme epäuskossa  tuon liiton hyljätä ja jäädä siitä hyödyttömäksi. Kuten Jeesuksen ristin sovituksestakin.

2) Mielestäni uudestisyntymistä ei voi erottaa kasteesta ilman Jeesuksen ja Paavalinkin sanojen ohittamista (Joh.3:5, Tiit.3:5). Vaikka se onkin vaikea kysymys. Vai mitä mieltä ollaan esim.  Pawsonin Raamatun perusteluista sanoista "vedesta ja Hengestä", joista kirjoitin lyhyesti aiemmin?

(Pawson muuten jättää auki kysymyksen vauvojen pelastumisesta. Koska hänen mielestään siitä ei ole Raamatussa varmaksi kerrottu. Rehelinen mies)
« Viimeksi muokattu: 17.06.18 - klo:15:13 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #268 : 17.06.18 - klo:15:10 »
Ilmeisesti (jos ymmärrän oikein) vaadit kirkollista lapsikastetta ehdoksi pelastukselle - sanot, kirkollisella kasteella kastamaton > "hän elää epäuskossa, ilman Kristusta". Tässä on koko ongelman ydin. Et näe enää ristin evankeliumia, joka osoittaa Jeesukseen - Jumalan Karitsaan, jossa synnit on sovitettu. Tämän sijasta vaadit kirkollista lapsikastetta - että ihminen eläisi uskossa, eikä olisi ilman Kristusta.

Jeesuksen antama kastekäsky ei voi asettua ristin evankeliumia vastaan, muuten on vääristelty koko evankeliumi joksikin muuksi. Kaikki lähtee yksin Golgatan ristiltä, missä synti sovitettiin.

Kysyin aiemmin sinulta, pelastuuko syntinen ihminen uskossa Jeesukseen Kristukseen - vai täytyykö hänen olla luterilaisen kasteen kastama, vasta sitten hän on pelastettu?

Tämä kysymys on vakava, sillä jos kiellät, että ihminen ei voi pelastua muuten kuin luterilaisen lapsikasteen kautta, kiellät raamatullisen evankeliumin - missä pelastus on osoitettu Jumalan rakkaudessa kaikille ihmisille, uskossa ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Herraan Jeesukseen.

Jos kristitty ylikorostaa vesikasteen yli ristin evankeliumin, on hän eksynyt pois Jumalan evankeliumista. Vesikaste ei koskaan saa ylittää Jeesuksen Golgatalla tekemää syntien sovitusta, ja jossa yksin uskosta, yksin armosta syntinen vanhurskautetaan Jumalan lapseksi.

Kommentti taisi olla evlutkristitylle. Muutama huomio kuitenkin.

Onko täällä joku väittänyt, että "kirkollinen lapsikaste" olisi ehdoton edellytys pelastumiselle? Tai että väitettetäisiin:"ihminen ei voi pelastua muuten kuin luterilaisen lapsikasteen kautta". Mistä tuollainen käsitys?

Ei kasteen tarvitse olla "kirkollinen" tai "luterilainen" - olisi hassua väittää tai ymmärtää noin. Usko Jeesukseen ja kaste Hänen nimeensä kuuluvat Raamatun mukaan Jeesuksen opetuslapeuteen. Seurakunnan nimi on täysin toisarvoinen asia. Luterilaiset ainakin hyväksyvät missä tahansa kristillisessa seurakunnassa kastetun jäsenekseen hänen sitä pyytäessään.

En itsekään tykkää, jos kastetta "ylikorostetaan". Jos siitä puhtaan enemmän kuin Jeesuksesta, silloin painotukset on pahasti pielessä. Kaikki ansio, kunnia ja ylistys pelastuksemme asiassa kuuluu yksin Kristukselle. Muutta perustusta ei ole, eikä tule.

Voin olla väärässä, mutta ehkä 'tuohtumuksesi' johtuu ainakin osin väärinkäsitykestä. Ei Jumalan sanan kohtia pidä asettaa toisiansa vastaan.

Jeesuksen ristillä syntimme sovitettiin ja vanhurskaus hankittiin. Mikään kaste ei sitä tee, ei voi sitä korvata, ohittaa. Ei tietenkään! Kasteella on aivan toinen tehtävä.

Sen tehtävä on apostolien selvän opetuksen mukaan välineellinen: Pelastusta tarvitsevan liittäminen Jeesuksen ristinkuoleman yhteyteen. Niin, että pelastusta tarvitseva saa uskolleen varman perustan ja kiinnekohdan syntien anteekisisaamisesta. Evankeliumin sana julistetaan usein monille samaan aikaan. Kaste koskettaa yksilöä henkilökohtaisesti. Kaste kuuluu evankeliumiin.

Evankeliumin sanaa ja Jeesuksen sovitustyötä ei tule asettaa vastakkain. Niin ei myöskään pidä tehdä kasteen kohdalla. Kullakin on oma tehdävänsä ja paikkansa. Että tulisimme Jeesukseen uskoviksi, saisimme varmuuden osallisuudesta Jeesuksen ristillä hankkimaan pelastukseen, ja myös pysysisimme uskossa.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #269 : 17.06.18 - klo:15:12 »
Jopo mainitsi käsitteet "hyvän omantunnon liitto" ja "kasteen liitto".  Puhuuko UT oikeastaan liitoista näissä merkityksissä?

Oleellinen asia taitaa olla "uusi liitto minun veressäni".