Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91056 kertaa)

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #315 : 19.06.18 - klo:10:19 »
Pitäisi selvittää ensin se, miksi kastetaan. Siksikö, että kastettava on jo Jumalan lapsi vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi? Jos löydämme tähän vastauksen, niin olemme jo aika pitkällä.

Tuon kysymykseen en ole saanut yksiselitteistä vastausta. Jostain syystä tulee vain pitkiä seli- seli- selityksiä, jotka lopultakin ovat peräisin jonkun kirkon tai yhteisön opeista.

Tämmöisenä "vapaa-ajatelijana" en osaa pitää vääränä sitä, että Raamatustakin voisi hakea tuohon kysymykseen vastausta. Raamatusta ei löydy joko-tai -vastausta, vaan vastaus on sekä-että. Perhekuntakasteista on jo puhuttu, joten en jatka siitä. Raamatusta löytyy kuitenkin ihan selkeitä esimerkkejä siitä, että on kastettu niitä, jotka ovat jo Jumalan lapsia, mutta myös niitä, jotka eivät vielä ole Jumalan lapsia.

Kulmakivenä pidän Room. 8:9 "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa."

Ap. t 8:ssa luvussa Samarialaisten tapaus on hyvin selkeä. Sanotaan, että Pyhä Henki ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä (vaikka olivat jo kastettuja).
Ap. t !0:ssä luvussa on myös selkeä osoitus siitä, että Pyhä Henki tuli ensin. Sitten nämä kastettiin.

En voi sille mitään, että jo nämä kaksi esimerkkiä kumoavat kummankin joko-tai opin. Oma vastaukseni on, että ihminen voidaan kastaa siksi, että hänestä tulisi opetuslapsi. Kaste voidaan toimittaa jollekin siksi, että hän on jo Jumalan lapsi.

Kastekeskusteluissa minua häiritsee suuresti se, että harhaisella opetuksella koetetaan torjua toista harhaista opetusta.

Mitä on evankeliumin julistaminen, josta Jeesus puhui? Miten UT:n apostolit täyttivät Jeesuksen lähetyskäskyä julistamalla evankeliumia?

Selvää on, että lähetyskäsky ei ole toteutunut nykyisen kirkon (katolinen/luterilainen) sakramenttiopin mukaisesti, vaan UT:n aikana evankeliumia ja parannusta synnistä julistettiin konkreettisesti Jumalan Sanan kautta ihmisille. Tämä osoittaa, että missään UT:n apostolit eivät luoneet oletusta, että pelkästään kastamalla tehtäisiin opetuslapsia. Lähetyskäskyn ydin siksi keskittyy evankeliumin julistamiseen ja opettamiseen Jumalan Sanan mukaisuudessa, johon sitten liitettiin vesikaste.

Tässä keskustelussa on useita kertoja nostettu esiin kirkollisen lapsikasteen sudenkuoppa, joka näkyy sen hedelmässä. Mitä se sai aikaan? Kirkon lapsikasteopin ylikorostus johti kirkonjäsenten luomiseen, ei todelliseen opetuslapseuttamiseen, mihin Jeesus lähetyskäskyn keskitti. Syy on siinäkin, että evankeliumia ei julisteta/julistettu raamatullisesti, vaan sen sijaan kastetaan/kastettiin ihmisiä kirkon jäseniksi.

Edelleen kirkollinen kasteoppi toi jumalattomia pappeja kirkon toimintaan, ja sakramentin käyttäminen yhä enemmän perusti "pelastuksen" vain sen varaan. Omakohtainen usko, uudestisyntyminen Hengestä Jumalan lapseksi jätettiin yksin kasteen sakramentin varaan. Evankeliumin julistus pelastuksen antajana siirtyi pois, tilalle tuli sakramentin kautta annettu "pelastus". Tästä oli kohtalokas seuraus kirkolle; se maallistui, luopui ja yhä enemmän muuttui uskonnolliseksi laitokseksi, eikä siten täyttänyt Jeesuksen antamaa lähetyskäskyn merkitystä.

Olennaista ei siis ole pohtia, tuleeko lapsikasteessa Jumalan lapsia - koska hedelmä tästä opista todistaa tätä teologista selitystä vastaan. Olennaista on keskittyä ihmisten todelliseen uskoon tulemiseen, eli omakohtaiseen uudestisyntymiseen Hengestä, uskossa ristiinnaulittuun ja ylösnousseeseen Jeesukseen.

On alettava julistamaan raamatullista Jumalan evankeliumia - parannusta synnistä ja uskoa ristiinnaulittuun Jeesukseen, kirkon voimattomien ja harhaanjohtaneiden sakramenttien sijasta.

Kirkon oma "hedelmä" todistaa että lapsikaste on sakramenttina petos ja valhe. Se synnytti uskonnollisen laitoksen, joka koko ajan turmeltuu yhä enemmän ja enemmän, ellei sanoman ydin käänny pois kasteen armosta todelliseen pelastavaan Jumalan armoon - Jumalan Sanan mukaisuudessa, josta vain syntyy oikea raamatullinen usko Herraan Jeesukseen.

Apostoli Paavali kastoi uskonsa tunnustaneita, ja siitä käsin myös perhekuntia. Mutta samalla hän todisti: hänen kutsumuksensa Jeesukselta ei ollut lähteä "kastamaan", vaan julistamaan evankeliumia.

1Kor.1:17 "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan – ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."

Edellä olen jo todennut, että kirkollinen (katolinen/luterilainen) kasteoppi on tehnyt tyhjäksi ristin evankeliumin, poistanut sen julistamisen ja tuonut sen sijaan "toisenlaisen evankeliumin": kirkon kasteoppi.

« Viimeksi muokattu: 19.06.18 - klo:12:26 kirjoittanut JPK »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #316 : 19.06.18 - klo:10:47 »
Eipä vapaiden suuntien kasteoppi pidemmälle vie.
Se on vain eri aikaan ja eri tavoin suoritettu kaste.
Aika usein kaikki jää siihen tai viimeistään siihen, että on saatu kielilläpuhumisen lahja.

Se näkyy myös siinä, että vain kasteesta ja kielilläpuhumisesta saa aikaiseksi pitkän keskustelun.
Muut aiheet ovat sitten useinkin jotain epämääräisiä profetioita tai ilmiöitä käsitteleviä juttuja.
Tällä tarkoitan myös foorumien ulkopuolisia keskusteluja.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #317 : 19.06.18 - klo:11:04 »
Edellisessä kommentissa ei missään mainittu ns. "vapaita-suuntia", vaan evankeliumin julistamisen tärkeys, ennen vesikastetta. Näyttää olevan todella vaikeaa keskittyä itse Jumalan evankeliumin voimaan pelastaa, ja sen julistamiseen - kuin että katolis/luterilainen kasteoppi haukkuu helluntailaisia, ja päinvastoin.

Tällöin jäädään kahden kasteopin riitelemiseen, eikä nähdä Jumalan evankeliumin merkitystä, ensisijaisesti juuri julistettuna - kuten apostoli Paavali teki.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #318 : 19.06.18 - klo:11:13 »
No, tämä on kuitenkin kasteketju.

Ja tämä lauseesi pitää kuitenkin sisällään opillisen ajatuksen kasteesta.

"evankeliumin julistamisen tärkeys, ennen vesikastetta"


Pidän tärkeänä julistaa evankeliumia, mutta jos sen tarkoituksena ei ole just se mitä Pietari sanoo, eli ottaa kaste käden nostamisen asemesta syntien anteeksisaamiseksi, en ymmärrä mitä virkaa vesikasteella on.


Jos ihminen on jo uskossa niin se, että ottaa kasteen on kuin näyteltäisiin uudelleen tilanne, että halutaan saada synnit anteeksi.
Tai sitten toisten ihmisten vuoksi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #319 : 19.06.18 - klo:11:34 »
Jos ihminen on jo uskossa niin se, että ottaa kasteen on kuin näyteltäisiin uudelleen tilanne, että halutaan saada synnit anteeksi.
Tai sitten toisten ihmisten vuoksi.

Valitettavasti tämä on (varsin usein) farisealaisuuteen johtavan tien alku. Omaa kokemusta tästä on.  :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #320 : 19.06.18 - klo:11:43 »
No, tämä on kuitenkin kasteketju.

Ja tämä lauseesi pitää kuitenkin sisällään opillisen ajatuksen kasteesta.

"evankeliumin julistamisen tärkeys, ennen vesikastetta"


Pidän tärkeänä julistaa evankeliumia, mutta jos sen tarkoituksena ei ole just se mitä Pietari sanoo, eli ottaa kaste käden nostamisen asemesta syntien anteeksisaamiseksi, en ymmärrä mitä virkaa vesikasteella on.


Jos ihminen on jo uskossa niin se, että ottaa kasteen on kuin näyteltäisiin uudelleen tilanne, että halutaan saada synnit anteeksi.
Tai sitten toisten ihmisten vuoksi.

Edellä olen sanonut että vapaat suunnat kastavat vedessä yhtä väärin perustein kuin katolis/luterilainen kirkko. Ydin on pelastavan evankeliumin julistus, joka saa aikaan pelastavan uskon. Näin apostoli Paavali toimi, enkä usko että hän toimi väärin.

Lapsikaste (kuten näemme sen hedelmästä) ei ole johtanut mihinkään muuhun kuin muotojumalisen kirkon syntymiseen. Samoin ns. aikuiskaste tai uskovien kaste (kuten tiedämme) ei ole itsessään johtanut todelliseen elävään raamatulliseen uskoon, vaan on ollut muodollinen kastesuoritus seurakuntaan liittymiseksi tai muuta.

Maallistuminen on niin kirkossa kuin vapaissa suunnissa. Muotojumalisuus ja "farisealaisuus" on niin katolis/luterilaisessa kirkossa kuin vapaissakin suunnissa. Toistensa syytteleminen ei siis auta.

Ydin on julistetussa ristin evankeliumissa, ei missään vesikasteissa.

Luterilainen kirkko kuitenkin taistelee sakramenttioppinsa puolesta, koska jos lapsikastetta ei olisi, ei olisi olemassa miljoonia katolilaisia ja miljoonia luterilaisia. Kasteopilla on synnytetty kirkko ja sen jäsenyys. Siksi lapsikaste opin hedelmä ei ole raamatullinen.

Vapaiden suuntien "mega"-kirkot ovat samassa tilassa. On puhuttu väärää evankeliumia, menestystä ja parantumista, rahaa ja onnea, ja kastettu ihmisiä tämän uskonnollisen järjestelmän jäseniksi. Osaa rahastetaan sitten törkeästi, näiden seurakuntien pastorien rahalliseksi menestymiseksi. Siksi, muodollinen uskovien vesikaste ei koskaan todista yhtään mistään.


« Viimeksi muokattu: 19.06.18 - klo:11:50 kirjoittanut JPK »

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #321 : 19.06.18 - klo:12:03 »
Totuus on, että luterilaisessa kirkossa ei julisteta ristin evankeliumia. Urho Muroma aikanaan "jylisi" kirkoissa, että niissä olevista suurin osa oli pelkkiä muotojumalaisia kristillisyyden harrastajia. Uudestisyntyminen puuttui, vaikka oltiinkin kirkon jäseniä.

Edelleen, vapaissa suunnissa ei julisteta ristin evankeliumia. Herra kuitenkin on aika ajoin nostanut julistajia, jotka ovat ravistelleet väärään evankeliumiin eksyneitä helluntailaisia ja vapaakirkollisia, näkemään miten helposti muotojumalisuus pukeutuu millaiseen pukuun tahansa: katolisen ja luterilaisen papin pukuun; sekä helluntaisaarnaajan pukuun.

Edelleen painotan aloituksen otsikkoa "uskoon ilman kastetta", että tämä on tärkeä otsikko kaikille. Ristin evankeliumin julistus tulisi palauttaa, jossa Pyhä Henki näyttää maailmalle (ja penseydessä oleville kristityille) todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion - ja tästä käsin ohjaa ihmisen ristin luo.


JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #322 : 19.06.18 - klo:12:34 »
Jos ihminen on jo uskossa niin se, että ottaa kasteen on kuin näyteltäisiin uudelleen tilanne, että halutaan saada synnit anteeksi.
Tai sitten toisten ihmisten vuoksi.

Valitettavasti tämä on (varsin usein) farisealaisuuteen johtavan tien alku. Omaa kokemusta tästä on.  :(

Jos uskovien kaste on mielestäsi tien alku farisealaisuuteen - jota se voi olla, ei aina - on kirkollinen lapsikaste ollut tie evankeliumin vääristämiseen, muotojumalisuuteen, sekä evankeliumin julistamisen poistamiseen.

En kuitenkaan omalta kohdaltani koe tarpeelliseksi "jauhaa" luterilais-helluntailaista kasteriitaa, vaan keskittää tämän aiheen ristin evankeliumin ympärille, ensisijaisesti - vasta sitten kasteoppi voi avautua oikein, koska se ei enää ole "pelastuksen" ydin.

Ydin on ristiinnaulittu Jeesus joka ottaa pois maailman synnin!

Kun ihminen on pelastunut, hän haluaa seurata Jeesusta. Kun ihminen ei ole pelastunut, hän haluaa seurata jotakin muuta kuin Jeesusta. Tämä on mielestäni hyvä erotteleva tekijä elävän uskon ja muotojumalisuuden välillä.

Matt.16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
Matt.16:25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
Matt.16:26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?




Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #323 : 19.06.18 - klo:13:52 »
Jos uskovien kaste on mielestäsi tien alku farisealaisuuteen - jota se voi olla, ei aina - on kirkollinen lapsikaste ollut tie evankeliumin vääristämiseen, muotojumalisuuteen, sekä evankeliumin julistamisen poistamiseen.

Asiaa voisi katsoa sitenkin, että otetaan huomioon vuosisatainen perspektiivi. Ei voida kieltää sitä, että luterilaisuus kaikkine vääristymineenkin on ollut siunaus yhteiskunnallemme. Jos kaikki se, mitä kristinuskosta tänään ymmärrämme, olisi ollut vain ns. vapaan kristillisyyden varassa, niin todella huonosti olisivat asiat. Eikä viimeaikaiset karismaattiset kohellukset yhtään paranna tilannetta (tosin siitä ovat osallisia jo luterilaisetkin). Ei sovi unohtaa sitä, että lakipitoinenkin muotojumalisuus on osaltaan kohottanut kansan moraalia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #324 : 19.06.18 - klo:14:10 »
Jos uskovien kaste on mielestäsi tien alku farisealaisuuteen - jota se voi olla, ei aina - on kirkollinen lapsikaste ollut tie evankeliumin vääristämiseen, muotojumalisuuteen, sekä evankeliumin julistamisen poistamiseen.

Asiaa voisi katsoa sitenkin, että otetaan huomioon vuosisatainen perspektiivi. Ei voida kieltää sitä, että luterilaisuus kaikkine vääristymineenkin on ollut siunaus yhteiskunnallemme. Jos kaikki se, mitä kristinuskosta tänään ymmärrämme, olisi ollut vain ns. vapaan kristillisyyden varassa, niin todella huonosti olisivat asiat. Eikä viimeaikaiset karismaattiset kohellukset yhtään paranna tilannetta (tosin siitä ovat osallisia jo luterilaisetkin). Ei sovi unohtaa sitä, että lakipitoinenkin muotojumalisuus on osaltaan kohottanut kansan moraalia.

Edelleen jatkat vastakkainasettelua luterilaisen kirkon ja vapaiden suuntien (ilmeisesti helluntailaisten) välillä. Voit jatkaa tätä jos koet sen itsellesi tärkeimmäksi. Itse en ole kiinnostunut tästä.

Minkäänlainen katkeruus mitään kirkkoa tai herätysliikettä kohtaan ei johda oikeaan suuntaan. Se vain jättää ihmisen pyörimään itse asian (ristin evankeliumin) ohitse, syyttelemään toisia, kaivelemaan toisen virheitä, vaikka itsessäkin on vikaa. Tämä on paha itsepetos, syyttää toista, vaikka itsessä on vikaa.

Jeesus on tullut pelastamaan syntisiä. Jos tämä ei merkitse mitään, on keskustelu turhaa. Luterilainen kirkko ei pelasta ketään, eikä helluntaikirkko. On palattava ristin evankeliumin luo, ellei - on evankeliumi menetetty, ja tilalle on tuotu muotojumalisuus ja uskonnollisuus - olkoon minkälainen sitten vesikaste hyvänsä.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #325 : 19.06.18 - klo:14:30 »
Jos uskovien kaste on mielestäsi tien alku farisealaisuuteen - jota se voi olla, ei aina - on kirkollinen lapsikaste ollut tie evankeliumin vääristämiseen, muotojumalisuuteen, sekä evankeliumin julistamisen poistamiseen.

Asiaa voisi katsoa sitenkin, että otetaan huomioon vuosisatainen perspektiivi. Ei voida kieltää sitä, että luterilaisuus kaikkine vääristymineenkin on ollut siunaus yhteiskunnallemme. Jos kaikki se, mitä kristinuskosta tänään ymmärrämme, olisi ollut vain ns. vapaan kristillisyyden varassa, niin todella huonosti olisivat asiat. Eikä viimeaikaiset karismaattiset kohellukset yhtään paranna tilannetta (tosin siitä ovat osallisia jo luterilaisetkin). Ei sovi unohtaa sitä, että lakipitoinenkin muotojumalisuus on osaltaan kohottanut kansan moraalia.

Edelleen jatkat vastakkainasettelua luterilaisen kirkon ja vapaiden suuntien (ilmeisesti helluntailaisten) välillä. Voit jatkaa tätä jos koet sen itsellesi tärkeimmäksi. Itse en ole kiinnostunut tästä.

Minkäänlainen katkeruus mitään kirkkoa tai herätysliikettä kohtaan ei johda oikeaan suuntaan. Se vain jättää ihmisen pyörimään itse asian (ristin evankeliumin) ohitse, syyttelemään toisia, kaivelemaan toisen virheitä, vaikka itsessäkin on vikaa. Tämä on paha itsepetos, syyttää toista, vaikka itsessä on vikaa.

Jeesus on tullut pelastamaan syntisiä. Jos tämä ei merkitse mitään, on keskustelu turhaa. Luterilainen kirkko ei pelasta ketään, eikä helluntaikirkko. On palattava ristin evankeliumin luo, ellei - on evankeliumi menetetty, ja tilalle on tuotu muotojumalisuus ja uskonnollisuus - olkoon minkälainen sitten vesikaste hyvänsä.

En ole taistellut täällä minkään kirkkokunnan edustajana. Voittopuolisesti olen nähnyt kuitenkin ev.lut. kirkkoa "mätkittävän kuin vierasta sikaa". Ei tarvitse montakaan kirjoitusta lukea, kun tajuaa, mitkä kunkin kirjoittajan motiivit ovat. Kirkolla olisi paljonkin hyvää annetttavana, jos ei uskosta osattomat saisi siellä niin suurta valtaa. Vapaitten suuntien puolella ongelmat ovat toisenlaatuiset, mutta eivät suinkaan vähäiset.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #326 : 19.06.18 - klo:14:35 »
Otsikon aihe johti tähän. Raamattu selvästi osoittaa, että mikään vesikaste eikä valeleminen pelasta ketään; oli sitten katolinen tai luterilainen kirkko kyseessä.

Pelastavaan uskoon tullaan ilman vettä; sillä ristin evankeliumi ei ole vettä - vaan ristiinnaulittu Jeesus. Syntinen pelastettin siellä, ei kirkon kastevedessä.

Kyseessä on myös raamatullisen ristin evankeliumin puolustus, muotojumalista ja uskonnollisuuteen vienyttä katolis-luterilaista kasteoppia vastaan. Olen edellä osoittanut katekismuksista, että luterilainen kasteoppi on sama kuin katolisuudessa. Molemmissa ajetaan lapsista riivaaja henkiä ulos, ennenkuin heidät kastetaan.

Tätä samaa eksymystä voidaan osoittaa myös suhteessa vapaisiin suuntiin. Sielläkin on ristin evankeliumi kadotettu; tilalla on Pyhän Hengen ylikorottaminen ja muut väärät opit sekä toiminnat.

Luterilaisen kirkon olisi tehtävä parannus synnistään, johtaa ihmisiä väärään luuloon että kastevesi pelastaa synnistä ja uudestisynnyttää. Ellei, se menettää (tai on jo menettänyt) tärkeimmän mikä uskonpuhdistuksessa annettiin: usko ristin evankeliumiin, eli syntisen vanhurskauttaminen Kristuksen veressä.

Pidän luterilaisuutta kasteoppinsa tähden raamatullisen evankeliumin vastustajana, ja tämä johtuu sen suhteesta katoliseen kirkkoon, mistä Luther toi kasteopin.
« Viimeksi muokattu: 19.06.18 - klo:14:41 kirjoittanut JPK »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #327 : 19.06.18 - klo:16:55 »
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Joka ei Jeesukseen usko, eikä hänen asettamansa Kasteen sisältöön, hän leimaa Kristuksen valehtelijaksi.

Jos ihminen ei käsitä mikä kristillinen kaste on, niin silloin ei voi kasteesta mitään ymmärtääkkään. Kaste on singnum, ("merkitä joku jollekin") kasteessa Kristus merkitsee kastettavan omakseen, isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste tapahtuu siis vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Kaikki mitä tätä Jeesuksen käskyä vastaa puhutaan tai kirjoitetaan on valhetta ja ihmisjärjen päätelmiä. Ei toisin sanoen tunneta kirjoituksia, tai sitten ei uskota mitä pyhissä kirjoituksissa on kirjoitettu. Usko ja kaste  ovat kiinteä kokonaisuus. Kaste on Kristus itse, ja kristityt uskovat häneen ja pelastuvat. Sen monimutkaisemmasta asiasta ei ole kysymys. Kaikki on valmiiksi tehty jo 2000 vuotta sitten.

1. Piet. 3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
1. Piet. 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #328 : 19.06.18 - klo:17:35 »
Lainaus
Joka ei Jeesukseen usko, eikä hänen asettamansa Kasteen sisältöön, hän leimaa Kristuksen valehtelijaksi.

Tuo vahvennettu ei pidä paikkaansa.
Se on ihmisten keksimää hölynpölyä, että pitäisi uskoa kasteeseen tai sen sisältöön.


Jos Raamattua siteerataan miten sattuu jonkun oppikehitelmän mukaan, on ihan turha yrittää saada toisia uskomaan sellaiseen.


Raamattu ei puhu yhtään mitään, että vesikasteessa ketään merkittäisiin Kristuksen omaksi.


Raamatussa ilmoitettu merkki on Pyhän Hengen sinetti. Se saadaan uudestisyntymässä, vaikka vettä ei olisi kuin tuhannen kilometrin päässä.


Ef. 1:13-14
Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.

JPK

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #329 : 19.06.18 - klo:17:48 »
Tämä foorumi on itselleni paljastunut tekopyhäksi nimikristittittyjen joukoksi, jossa eletään kuin jumalattomat ihmiset. Mikään puolustuspuhe lapsikasteen puolesta ei enää päde, koska tällä foorumilla ei ole terveitä ja raamatullisia rajoja erottaa pimeyttä valkeudesta.

Lapsikasteen puolustaminen on tekopyhyyttä myöskin. Jokainen tietää että uskon elämä ei perustu "veteen", vaan Jeesuksen seuraamiseen Jumalan Sanan mukaisessa armossa ja totuudessa.

Edelleen pohdin tältä poistumista. Jeesus sanoi: "älkää heittäkö helmiänne sioille".