Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90936 kertaa)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #360 : 26.06.18 - klo:01:23 »
Jeesuskin suuttui tuollaisille, jotka kielsivcät järkensä valossa kastamasta lasta Jeesuksen Kristuksen vanhurskauteen pyhyyteen ja puhtauteen. Järki uskoo tietävänsä, mutta ei ymmärrä luulevansa.
Usko uskoo sen mitä Kristus sanoo ja toimii sen mukaisesti, - myös lastensa suhteen.

Johan on markkinat, että ihminen omaan ymmärrykseensä kastettuna taivasta odottaa!
Raamattu ei tunne lainkaan kastetta ihmisen ymmärrykseen. eikä uskoa ihmisen ymmärrykseen!

Kristukseen uskovat kastetaan Kristukseen. Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jos kolmiyhteinen Jumala ei ihmiselle riitä, että häneen uskoo, niin turhaan hän silloin pelastusta odottaa.

Järjeltä on niskat taitettava, eikä vain kerran, vaan joka päivä, niin että Kristus saisi muotoa ihmisessä. Järjen päätelmiin uskominen ja niiden mukaan elämänsä rakentaminen on loputon tie, joka ei johda kuin kadotukseen.

 Matt. 10:39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

Matt. 16:25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

Mark. 8:35 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden, hän pelastaa sen.

Luuk. 9:24 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen.

Luuk. 17:33 Joka tahtoo tallettaa elämänsä itselleen, hän kadottaa sen; mutta joka sen kadottaa, pelastaa sen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #361 : 26.06.18 - klo:09:17 »
Usko ja järki ovat toisiansa vastaan kuin tuli ja vesi. Kun usko tulee silloin joutuu taittamaan järjeltään niskat kokonaan.

Ymmärrämme siis järjen täysin vastakkaisesti. Kun ihminen uudestisyntyy, niin ainakin minun käsitykseni mukaan hän tulee järkiinsä. Ei Jumala luonut ihmistä järjettömäksi, vaan päinvastoin. Kun tätä maailmanmenoa katsoo, niin mikä voisi olla järjettömämpää? Järki on parhaimmillaan silloin, kun se on todellisen viisauden palvelija.

Suosittelen Tapio Puolimatkan kirjaa: Viisauden ja tiedon aarteet Kristuksessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #362 : 26.06.18 - klo:09:45 »
Mutta sellaista en ymmärrä, että kaikesta täysin tietämätön vauva kastetaan.
Ehkä se on perusteltua silloin, jos molemmat vanhemmat ovat uudestisyntyneitä,
tunnustavia uskovia. 
Silloin vauva kastetaan rukoilevan ja Raamattua lapselle opettavan perheen keskellä
.

Huomaan, että lähestymme toisiamme tässäkin asiassa. Käsitykseni mukaan luterilaisuudessa oli alunperin tarkoitus, että kaste suoritetaan vain uskovien vanhempien lapsille. Niinhän luterilaisella lähetyskentälläkin tietojeni mukaan edelleen tapahtuu. Eihän sielläkään mennä pakanaperheiden lapsia kastamaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #363 : 26.06.18 - klo:09:55 »
Jeesuskin suuttui tuollaisille, jotka kielsivcät järkensä valossa kastamasta lasta Jeesuksen Kristuksen vanhurskauteen pyhyyteen ja puhtauteen. Järki uskoo tietävänsä, mutta ei ymmärrä luulevansa.
Usko uskoo sen mitä Kristus sanoo ja toimii sen mukaisesti, - myös lastensa suhteen.

Nyt kirjoitat sellaista mitä ei ole Raamatussa!
Missään ei kirjoiteta sellaista, että Jeesus olisi suuttunut siitä, että jotkut yrittivät estää kastamasta lasta.
Siellä ei kerrota sellaistakaan, että Jeesus olisi kastanut lapsia.
Lisäät siis Raamattuun omia tai taustayhteisösi oppinäkemyksiä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #364 : 26.06.18 - klo:17:42 »
Jeesuskin suuttui tuollaisille, jotka kielsivcät järkensä valossa kastamasta lasta Jeesuksen Kristuksen vanhurskauteen pyhyyteen ja puhtauteen. Järki uskoo tietävänsä, mutta ei ymmärrä luulevansa.
Usko uskoo sen mitä Kristus sanoo ja toimii sen mukaisesti, - myös lastensa suhteen.

Johan on markkinat, että ihminen omaan ymmärrykseensä kastettuna taivasta odottaa!
Raamattu ei tunne lainkaan kastetta ihmisen ymmärrykseen. eikä uskoa ihmisen ymmärrykseen!

Kristukseen uskovat kastetaan Kristukseen. Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jos kolmiyhteinen Jumala ei ihmiselle riitä, että häneen uskoo, niin turhaan hän silloin pelastusta odottaa.

Järjeltä on niskat taitettava, eikä vain kerran, vaan joka päivä, niin että Kristus saisi muotoa ihmisessä. Järjen päätelmiin uskominen ja niiden mukaan elämänsä rakentaminen on loputon tie, joka ei johda kuin kadotukseen.

 Matt. 10:39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

Matt. 16:25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

Mark. 8:35 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden, hän pelastaa sen.

Luuk. 9:24 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen.

Luuk. 17:33 Joka tahtoo tallettaa elämänsä itselleen, hän kadottaa sen; mutta joka sen kadottaa, pelastaa sen.

Tarvitaan jonkin verran ymmärrystä ja tietoa, jotta ihminen voi ottaa koko
evankeliumin vastaan.
Jeesus sanoikin:
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."
(Matt. 28: 19-20)

Sanan opettaminen ja sen ymmärtäminen on siis välttämätöntä,
jotta edes tietää, miten Jeesusta tulee seurata.

Jeesus sanookin vielä:
"Koska minä elän, niin tekin saatte elää.
Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä."
(Joh. 14: 20)

Jumala lähestyy ihmistä kokonaisuudessaan, ei ainoastaan hengellisellä tasolla.
Myös järki, tunteet ja fyysinen puoli ovat Jumalan kosketettavissa.

Herra on asettanut aavistuksen iankaikkisuudesta kaikkien luomiensa sydämeen.
(Saarn. 3:11)
Hän on hyvin lähellä myös pikkulapsia, koska kehottaakin meitä
päästämään lapset luokseen. (Luuk. 18:16)
Mutta lasten kastamisesta Hän ei sano mitään.
Kastetilanteessa kastettava tunnustaa tietoisesti toisten edessä (tai vain kastavalle
uskovalle), että Jeesus Kristus on hänen Herransa.
Tällaisen päätöksen voi moni tehdä jo pikkulapsena,
jos Herra kutsuu häntä silloin.
Mutta muutaman viikon ikäiselle vauvalle se on mahdotonta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #365 : 26.06.18 - klo:18:23 »
Palaan vielä omaa uskoontulooni. Olin silloin 16-vuotias, kuten niin moni muukin on ollut uskoontullessaan. Sattumoisin paikka oli luterilaisen seurakunnan kesäkoti. Jos kaikki se, mitä siellä tapahtui, olisi tapahtunut jonkun vapaan suunnan kuvioissa, niin olisin ilmeisestikin ollut kastekelpoinen tehtyäni ns. tahdon ratkaisun.

Kuten olen kertonut, se ratkaisu ei vielä merkinnyt uudestisyntymistäni, vaan se oli vasta prosessin alku. Uskovien kasteen kannalla oleville tekisin yhden kysymyksen: Jos kastettava ei vielä ole uudestisyntynyt kastehetkellä, pitäisikö hänet kastaa uudestaan, kun hän kokee uudestisyntymisen?

Palaan tämän vuoksi vielä edellä esittämääni kysymykseen:
Kastetaanko siksi, että kastettava on jo Jumalan lapsi, vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi. Rehellinen vastaus tuohon kysymykseen poistaa mielestäni suuren osan täysin tarpeettomista ja tuhoisista kastekiistoista.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #366 : 26.06.18 - klo:18:24 »
Yleensä en ota osaa kasteketjuihin siitä yksinkertaisesta syystä, että en oikein miellä kenenkään ajatuksia oikeammiksi kuin jonkun toisen ajatukset, kun keskustellaan kasteen olemuksesta. Mielestäni ne kaikki näyttävät selvästi ihmisajatuksilta.

Itselleni ei kaste ole koskaan ollut ongelma 40 vuotta uskossa ollessani.
Tiedän, että minut on kastettu Jeesuksen neuvon mukaan missä hän sanoo "kastamalla ja opettamalla heitä pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää". Jotenkin noin se meni.

En ole ikinä kokenut johdatusta lähteä tuota sitten sorkkimaan sen enempää.
Minulle tehtiin nuo ja sitten kohtasin Kristuksen ja uudestisynnyin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #367 : 26.06.18 - klo:18:30 »
Yleensä en ota osaa kasteketjuihin siitä yksinkertaisesta syystä, että en oikein miellä kenenkään ajatuksia oikeammiksi kuin jonkun toisen ajatukset, kun keskustellaan kasteen olemuksesta. Mielestäni ne kaikki näyttävät selvästi ihmisajatuksilta.

Tuskin meistä monikaan tajuaa muita kuin ihmisajatuksia, mutta mielestäni tässä kysymyksessä auttaa se hyvä ja usein toistettu asia, että Raamattua pitää lukea niinkuin se on kirjoitettu. Neuvo pätee erinomaisen hyvin juuri tässä asiassa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #368 : 26.06.18 - klo:20:49 »
Palaan vielä omaa uskoontulooni. Olin silloin 16-vuotias, kuten niin moni muukin on ollut uskoontullessaan. Sattumoisin paikka oli luterilaisen seurakunnan kesäkoti. Jos kaikki se, mitä siellä tapahtui, olisi tapahtunut jonkun vapaan suunnan kuvioissa, niin olisin ilmeisestikin ollut kastekelpoinen tehtyäni ns. tahdon ratkaisun.

Kuten olen kertonut, se ratkaisu ei vielä merkinnyt uudestisyntymistäni, vaan se oli vasta prosessin alku. Uskovien kasteen kannalla oleville tekisin yhden kysymyksen: Jos kastettava ei vielä ole uudestisyntynyt kastehetkellä, pitäisikö hänet kastaa uudestaan, kun hän kokee uudestisyntymisen?

Palaan tämän vuoksi vielä edellä esittämääni kysymykseen:
Kastetaanko siksi, että kastettava on jo Jumalan lapsi, vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi. Rehellinen vastaus tuohon kysymykseen poistaa mielestäni suuren osan täysin tarpeettomista ja tuhoisista kastekiistoista.
Kaste ei ole minulle mikään kiihkoisaa hengenpaloa aiheuttava asia.
Mutta kuitenkin menin kasteelle kymmeniä vuosia uskossa oltuani, vaikka minulle olikin aikoinani suoritettu vauvakaste.
Koin halua totella Jumalan Sanaa tässä asiassa- omalla kohdallani.

Ei ole mitään mieltä kastaa ketään sen vuoksi, että hän on Jumalan lapsi- siis Jumalan luoma ja tarkoitettu elämään Hänen yhteydessään.
Tuollaisesta kasteesta Raamattu ei puhu.

Kaikki ihmiset ovat Jumalan lapsia, vaikka eivät tuntisi Häntä tai kieltäisivät määrätietoisesti Hänen olemassaolonsa.

Eri asia on tietenkin se lapseus, joka kuuluu niille henkilöille, jotka ovat uudestisyntyneet elävään uskoon Jeesuksessa Kristuksessa.
He lähestyvät Isää Jeesuksen kautta:
"Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."
(Matt. 11:27)

Uskovista tulee Jeesusta seuraavia oppilaita eli opetuslapsia.
Se ei tapahdu kastamalla, vaan hengellisellä uudestisyntymällä ja tietoisella tahdolla lähteä seuraamaan ja tunnustamaan Herraa.

Kaste on pelastumisen symboli (1. Piet. 3:21).
Jeesus kehotti kastamaan niitä uskovia, jotka haluavat seurata Häntä ja tehdä Hänen tahtonsa. (Matt. 28: 19-20)
Kasteen ajankohta ja uskoontulon tapahtumajärjestys eivät voi olla ratkaisevia tässä asiassa.

Mutta mielestäni on selvää, että kun kastetaan vauva, jonka vanhemmat eivät ole Jeesuksen omaksi tunnustautuvia, mitään erityistä ei tapahdu. 
Kysymys on ulkoisesta uskontokulttuurisesta rituaalista, jossa kastettava on vain kohde, jonka päätä valellaan vedellä.
Jos valelijakaan ei ole uskossa, kyse on lähinnä pyhien asioiden pilkkaamisesta.

On valtavasti ihmisiä, jotka on vauvana kastettu uskottoman perheen sisällä, ja jotka myöhemmin tulevat uskoon eli Jeesuksen omiksi.
Joitakin näistä ihmisistä Herra kehottaa menemään kastettavaksi, mutta ei kaikkia.
Minulla ei ole mitään edellytyksiä tietää, miksi näin on.
Kun on täysin rehellinen Herran edessä ottaessaan kasteasiankin esille,
mitään väärää ei voi tapahtua.
Usko Herraan Jeesukseen on pelastava asia, ja kaste liittyy uskoon, mutta ei pelasta ketään.

 

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #369 : 27.06.18 - klo:21:47 »
Kristinuskossa tunnetaan vain YKSI kaste,  joka tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Puheet vauvakasteista, uskovien, kasteista, lapsikasteista sun muista, ovat pelkkää humpuukia.

Raamattu ei ole ikinä asettanut minkäänlaista ikärajaa, eikä älykkyysosamäärää, jolloin ihminen on kelvollinen liitettäväksi Kristukseen, pyhän kasteen kautta.

Toiselle kasteelle meno mitätöi koko kasteen, mitätöi Kristuksen, joka ensimmäisessä kasteessa liitti kastetun omakseen. Toiselle kasteelle menevä ei tiedä mikä kaste on, hän pilkkaa Jumalaa.

Ihmistä ei itseensä kasteta, eikä uskoonsa, vaan Jeesukseen Kristukseen, Jeesuksen uskoon.
Vanhempiensa epäuskon vuoksi lapsena kastamatta jäänyt kastetaan  aikuisena, kun hän kasteen merkityksen tajuaa, ja sitä pyytää.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #370 : 27.06.18 - klo:22:05 »
Kristinuskossa tunnetaan vain YKSI kaste,  joka tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Tietyn tyyppisessä luterilaisuudessa tuo voi pitää paikkaansa, mutta Raamatun oppi se ei ole.
Raamatussa puhutaan yhdestä kasteesta, mutta se ei ole sinun esillä pitämäsi vesikaste, vaan Pyhän Hengen kaste.
(Tässä yhteydessä en tarkoita tavanomaisen helluntailaisen käsitteistön mukaista Pyhän Hengen kastetta.)

Lainaus
Puheet vauvakasteista, uskovien, kasteista, lapsikasteista sun muista, ovat pelkkää humpuukia.

Tämä on humpuukia, koska tällaista ei ole Raamatussa:
Lainaus käyttäjältä: evlutkristitty
Jeesuskin suuttui tuollaisille, jotka kielsivcät järkensä valossa kastamasta lasta Jeesuksen Kristuksen vanhurskauteen pyhyyteen ja puhtauteen


Lainaus
Raamattu ei ole ikinä asettanut minkäänlaista ikärajaa, eikä älykkyysosamäärää, jolloin ihminen on kelvollinen liitettäväksi Kristukseen, pyhän kasteen kautta.

Ei niin, koska Raamattu ei ota kantaa kirkkojen ja seurakuntien jäseneksi ottamisen ehtoihin.


Lainaus
Toiselle kasteelle meno mitätöi koko kasteen, mitätöi Kristuksen, joka ensimmäisessä kasteessa liitti kastetun omakseen. Toiselle kasteelle menevä ei tiedä mikä kaste on, hän pilkkaa Jumalaa.

Tuo on suurta pimeyttä.
Toimenpiteillä, joilta tarvitaan ihmisen merkitsemiseksi kirkon jäsenrekisteriin, ei ole merkitystä iankaikkisuudessa.

« Viimeksi muokattu: 27.06.18 - klo:22:51 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #371 : 27.06.18 - klo:22:28 »

Vanhempiensa epäuskon vuoksi lapsena kastamatta jäänyt kastetaan  aikuisena, kun hän kasteen merkityksen tajuaa, ja sitä pyytää.

Meidän lapsia ei ole kastettu lapsena. Syy ei ollut vanhempien epäusko, vaan se, että halusimme antaa lasten itse päättää mitä he aikanaan haluavat kasteen suhteen.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #372 : 29.06.18 - klo:22:24 »

Palaan tämän vuoksi vielä edellä esittämääni kysymykseen:
Kastetaanko siksi, että kastettava on jo Jumalan lapsi, vaiko siksi, että hänestä tulisi Jumalan lapsi. Rehellinen vastaus tuohon kysymykseen poistaa mielestäni suuren osan täysin tarpeettomista ja tuhoisista kastekiistoista.
Ei kai ketään kasteta näistä syistä? Vaikka oman vakaumukseeni mahtuu vain uudestisyntyneiden kaste, ketään ei silti kasteta siitä syystä, että hän on uudestisyntynyt. Raamatun kokonaisuutta yritän katsoa, varsinkin opetuskirjeitä. Kasteen ymmärrän olevan uskon teko ja näitä tekoja voi olla vain uskovilla. Tässä kohdassa varmasti puhut Pyhän Hengen saamisesta, mutta se asia on jo käsitelty ja toteamme, että näkemyksemme eroavat siinä. Raamatussa on vain uudestisyntyneiden kasteita, ja tiedän, että olet eri mieltä. Täällä on puhuttu kastekelpoisuudesta ja sekin menee ohitse oman ajatteluni. Jokainen uskova on kelvollinen seuraamaan Jeesusta, mitä kasteen ottaminenkin on. Ja jonka tahtomisen ja tekemisen vaikuttaa Jumala.

Kaste ei pelasta ketään (siinä merkityksessä, kuin Raamattu puhuu jumalattoman vanhurskauttamisesta), ei uudestisynnytä, ei pese syntejä. Usko Jeesukseen pelastaa ja sitä välittömästi edeltää syntien anteeksiantamus. Jokainen saa uskon Jumalalta ja samassa yhteydessä Pyhän Hengen sisimpäänsä. Uskon myös, että Hän iloitsee jokaisesta, joka ottaa askeleen kasteen hautaan. Ja tämä ilo monesti tulvii myös kastetun kohdalla, kun tämän askeleen ottaa. Se on monen kokemus, joka yllättää kastehetkessä. Jeesuksen seuraaminen vie elämään, sanan varsinaisessa merkityksessä.

Kaste on tunnustaumista Kristukseen, Hänen kohtaloyhteyteensä vihkiytymistä. Ja tämän vaikuttaa Jumala itse. Juuri tästä Herra iloitsee, omista teoistaan ihmisen elämässä. Tämä kohtaloyhteys tarkoittaa yksinkertaisesti Jeesuksen seuraamista hänen kuolemassaan ja ylösnousemuksessa. Ihminen päättää tässä ja kaikessa muussakin, seuraako Herran ääntä vai ei. Kaste on maailmasta erottautumista, jota siis Kristuksen seuraaminenkin on.

Tällä foorumilla on monenlaisia ajatuksia kasteesta. Tässä taas yhdenlainen ajattelu. Harvojen viestieni takia tässä toivotan hyvää kesää jokaiselle, siunausta ja iloa elämän haasteissa varsinkin tosi eri tavalla ajattelevalle. Herra on kanssamme, Hän antaa armonsa runsauden jokaiselle lapselleen.

Mietiskelijä

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #373 : 30.06.18 - klo:02:13 »
Lainaus käyttäjältä: Paulus 26.05.2018
Ihmettelen vähän tätä, kun usein kuulee papin sanovan, että se ja se on otettu kasteessa Jumalan lapseksi. Kenen lapsia sitä ennen ovat olleet, ei ainakaan perkeleen?

Emmekö me kaikki syntyperämme puolesta ole Aadamin lapsia? Meissä jokaisessa oli syntyessämme isämme Aadamin kuva (1.Ms.5:3). Ei kukaan synny perkeleen tai Jumalan lapsena vaan langenneen ihmissuvun jäsenenä, jonka Jumala palautti yhteyteensä Jeesuksen sovitustyön kautta. Onkohan niin, että meidän on tavattoman vaikeaa ottaa uskolla vastaan ja omistaa omalle kohdallemme tämä Jumalan pelastustyö. "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa."

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #374 : 30.06.18 - klo:08:36 »
Enemmistölle pelkkä lahja on mahdotonta hyväksyä.Jumalahan anelee:"Antakaa sovittaa itsenne Kristuksen kautta".