Kirjoittaja Aihe: Minkä näköinen Jeesus oli  (Luettu 1060 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Minkä näköinen Jeesus oli
« : 27.02.19 - klo:19:18 »
Tämä kysymys on askarruttanut kaikkien aikakausien uskovia. Mielikuva Jeesuksesta rakentuu pääosin taiteilijoitten tekemiin kuviin. Emme voi varmuudella tietää, ovatko ne lähellekään oikeaa.

Yksi kuva on pyörinyt erilaisina kopioina uskovien pöytälaatikoissa ja kuvaan liittyy erilaisia kertomuksia sen syntyhistoriasta. Sellainen kuva on itsellänikin ollut matkassa kymmeniä vuosia. Nyt kuitenkin löysin sen netistä ja siihen liittyy myös kertomus kuvan synnystä. En voi sanoa mitään varmaa asiasta, arvioikoon jokainen asian itse. Laitan oheen kuvan ja myös linkin sivulle.

http://www.theymetjesus.com/finnish/documents_fin/christ_in_the_tree_fin/christ_in_the_tree_fin.htm
« Viimeksi muokattu: 27.02.19 - klo:20:23 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Minkä näköinen Jeesus oli
« Vastaus #1 : 28.02.19 - klo:19:22 »
Tämä kysymys on askarruttanut kaikkien aikakausien uskovia.

Mutta ei kuitenkaan aivan kaikkia uskovaisia kaikkina aikakausina. Itse olen vierastanut ajatusta rakennella  mielikuvissani kuvaa Jeesuksesta. En tiedä miksi, mutta niin se vaan on. Jonkinlaista kuvaa VT toki piirtää Jeesuksesta; hänellä oli parta, hän oli laiha, hänellä ei ollut (kuninkaallista) muotoa... enemmänkin Kirjoitukset tuovat mielestäni esille Jeesuksen sisimpiä tunnekokemuksia, varsinkin psalmeissa. Aikamme liberaaliteologia on kadottamassa Jeesuksen lähes kaikista VT:n pyhistä teksteistä. Hyvin surullista.