Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 91257 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #90 : 06.06.15 - klo:10:32 »
Muissakin vanhan ajan teksteissä tuntuu monesti olevan evankeliumin rinnalla laki joka käskee pyhittymään, ja yrittämään kaikkensa -kuten John Bunyanin kirjassa "Taivaaseen juoksija". Asia on mietinnän arvoinen siksikin, että Bunyan kävi aikoinaan hyvin rajun kamppailun oman syntisyytensä kanssa ja oli aivan epätoivon partaalla, ennekuin armo kirkastui ja sai rauhan. Olen ajatellut että nuo raskaiden kamppailujen ihmiset olisivat juurtuneet evankeliumiin syvemmin, ja oppineet tunnistamaan lakihenkisyyden vaarat itsessään.

Olen jonkun kerran yrittänyt lukea Bunyanin Kristityn vaellusta, mutta en ole jaksanut kirjaa kokonaan lukea ilmeisesti juuri siitä syystä, että lain vaatimukset ovat syrjäyttäneet evankeliumin. Jos laki saa tehdä tehtävänsä, niin se ajaa toivottomuuteen ja sitä kautta Kristuksen luokse. Silloin laki on tehnyt sen, mikä sen tarkoituskin on. Lain kautta kuollaan pois laista.

Kun eräälle romaniveljelle tämä asia kirkastui, hän sanoi: "Hai, ei koske minnuu."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #91 : 06.06.15 - klo:23:41 »
Olen lukenut 2 kertaa Roseniuksen elämänkerran.

Jumalan sydämen armo – Carl Olof Roseniuksen elämä (Andersson, Christer)   ID: 9789518886030

Siitä on jäänyt mieleen Evankeliumin olleen kirkkaan Roseniukselle. Toki hänelläkin ne omat ahdingon aikansa, niin kuin meillä kaikilla, jolloin Jumalan Armo tuntuu olevan tavoittamattomissa.     
Tuo on hyvä kirja lukea muutenkin.
Siinä näkee miten Pyhä Henki vaikuttaa sanansa kautta herätyksen (ilman mitään sirkustemppuja), ja mitä siitä seuraa.
Sanan mukaan vaino: Näin myös Tukholmassa, kuten kävi Suomessakin herännäisyyden aikoina.

Minullekin on opetettu uskoon tullessani päivittäisen sanan luvun tärkeyden. Ja se on hyvä tapa aloittaa aamu.
ja näin teen. Keneltäkään en sitä vaadi, mutta se on hyvä tapa. Myös kymmenykset maksan. Mutta en sellaista vaatimusta esitä muille kanssa vaeltajille.

Jokaisessa herätysliikkeissä on omia tapoja ja painotuksia. Rosenius kuului liikkeeseen, jota kutsuttiin lukijoiksi.
He lukivat sanaa ja hartauskirjoja ahkerasti yksityisesti ja kokoontumisissaan. Ja painotttivat hyvän ja raittiin kirjallisuuden lukemista.
Eivät varmaan mieltäneet painotustaan lain vaatimukseksi vaan hyvää tarkoittavaksi.

Rosenius myös kehottaa hyvien tekojen tekemiseen ja palvelimiseen, suorastaan ahkeroimaan näissä.
Mutta ! Hän sanoo Jumalan armon oivaltava ihminen ahkeroi halukkaasti hyviä töitä tehden, kiivaillen kuitenkin töiden ansiota vastaan.
Ja näinhän Jumalan armosta elävä ihminen toimii. Elää anteeksi antamuksesta, tehden kuitenkin hyviä tekoja, kuten Jeesus opettaa ansiottoman palvelijan tekevän.
Ei lain vaan rakkauden vaatimuksesta.
En tiedä osasinko ilmaista ajatukseni selkeästi.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #92 : 07.06.15 - klo:07:51 »
Kaikkea lukemaansa kannattaa punnita ja miettiä eri näkökulmista, ja pitää se mikä hyvää on. Arvostan ja kunnioitan niin Roseniusta kuin Bunyaniakin. Ehkä se "vanhan ajan laki" on myös osittain sitä kilvoittelua ja hyvän juoksun juoksemista mikä Raamatussakin mainitaan. Pelastuksen ehtona kuitenkaan ei saa olla muuta kuin Jeesuksen työ ihmisen puolesta. Joskus voi olla että kirjoittajan ajatus on erilainen verrattuna siihen mielikuvaan minkä lukija saa. En koe sitä pahana jos vanhoissa kirjoituksissa korostetaan myös Jumalan pyhyyttä, kunhan pyhitys tai teot eivät tule pelastuksen edelle pienissäkään määrin.
« Viimeksi muokattu: 07.06.15 - klo:07:53 kirjoittanut NanoK »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #93 : 07.06.15 - klo:10:13 »
Olen vasta vanhoilla päivilläni alkanut käsittää tätä lain ja evankeliumi eroa. Lakipitoista julistusta olin kuullut "pöntöistä" jo kymmeniä vuosia. Kun en tajunnut asiaa lainkaan, niin alitajuisesti kehitin eräänlaisen itsesuojelumekanismin, joka merkitsi kyynisyyttä, jolloin mikään ei enää koskettanut.

Tämän tien päänä oli pilallemenokokemus, joka lopetti kaikki itsestä lähtevät Jumalalle kelpaamisyritykset. Sittemmin olen tajunnut, että eri seurakunnat ja yhteisöt haahuilevat kaiken aikaa lain ja evankeliumin rajan kahta puolen. Lain julistajaa taputetaan selkään ja kiitetään siitä, että "nyt pasuuna antoi selvän sävelen."

Laki ja evankeliumi ovat kaksi eri valtakuntaa. Niillä on pitkä yhteinen raja, kuten esim. Suomella ja Venäjällä. Jos loukkaan tuota rajaa, olen vaarassa joutua vieraan valtakunnan lakien alaiseksi. Jos muuta sinne pysyvästi, olen pysyvästi sen maan lakien alaisuudessa.
« Viimeksi muokattu: 07.06.15 - klo:10:15 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #94 : 14.06.15 - klo:22:05 »
Luin kirjan Kasvokkain Jeesuksen kanssa, jonka päähenkilö on Samaa Habib. Kirja kertoo muslimitytöstä, joka lopulta varttuu vahvaksi kristityksi. Hän jopa kuoli kerran ja kohtasi Jeesuksen. Kirja on täynnä rohkeutta ja Jumalan ihmeitä. Kirjastossa kyseinen kirja oli lainassa+varauksia joten ostin sen kirjakaupasta itselleni että sen voin lukea. Suosittelen tutustumaan tähän kirjaan.

Sattuu olemaan lainassa tuo kirja, en ole vaan vielä aloittanut. Ensin sai vaikutelman että siinä keskitytään vaan ihmekokemuksiin joten tartuin kirjaan hieman epäröiden. Varmaan mielenkiintoista luettavaa.

Aloitin tuon kirjan vasta tänään, ja olen lukenut nyt reilun kolmanneksen. Molemmat ylläolevat arvelut pitivät paikkansa, kiinnostava ja jännittävä se on. Samaa kokee kääntymyksensä karismaattis-tyyppisessä Amerikkalaisessa kokouksessa, ja uskonelämä sen jälkeen näyttäytyy hyvin voittoisana. Ei sillä että hengellisessä voittoisuudessa sinänsä pahaa olisi. Mutta. Oudoksuin kohtaa jossa paljon itämaisia taistelulajeja harrastanut tyttö muuttuu rukouksessa kuin ninjaksi, ja antaa ahdistelijoilleen rajua kyytiä yliluonollisilla voimillaan. Vaikka ymmärrän tilanteen vakavuuden ja itsensä puolustamisen tärkeyden, tuo tietty karismaattisuus kirjassa ja yleinen hengellisen voiman tunto mietityttää. Aion kuitenkin lukea kirjan loppuun.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #95 : 12.08.15 - klo:17:04 »
Tilasin parisen viikkoa sitten netistä kirjan, joka ei ole mitenkään hengellinen, ellei siksi katsota sitä, että kirja käsittelee petosta, joka hakee vertaistaan ihan globaalistikin. Kirja on nimeltään Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus. Olen vasta vähän alusta lukenut kirjaa, mutta se on tehnyt jo suuren vaikutuksen. Kirjan sanoma kolahti minuun siksikin, että olin kuolla pari vuotta sitten lääkkeeseen, jolla oli tarkoitus hoitaa kohonnutta verenpainetta.

Mainoksessa kirjan suositushinnaksi oli merkitty 40 €. Vertailua tekemällä löysin netistä tiedon, että Adlibris myy kirjaa hintaan 12,00 € lähetyskuluineen. Tilattuani tuotteen, jouduin tekemisiin Klarna-nimisen firman kanssa. Se hoiti kaikki vaiheet viimeisen päälle hienosti. Sekä Adlibris että Klarna lienevät samaa ruotasalaista firmaa ja täytyy tunnustaa, että siellä hallitaan kaupanteon kaikki vaiheet. Maksoin tuotteen etuajassa ja tänään tuli vielä kiitos suorituksen perillemenosta. Jäi semmoinen mieli, että voin jotain ostaa sieltä jatkossakin ja suositella kauppaa myös muille. Tuo mainitsemani kirja kannattaa hankkia hyllyynsä.


« Viimeksi muokattu: 05.11.17 - klo:17:04 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #96 : 01.11.15 - klo:09:05 »
Aloin lukemaan kirjaa "Paavali - kärsimyksen ja lohdutuksen apostoli (Timo Eskola).

Lukiessani apostolien tekoja, minua alkoi puhutella kohta, missä Paavali oli menossa Damaskokseen ja Herra pysätti hänet. Tuossa kohtaa tulee erityisen, jos voin käyttää sanaa väkevästi, esiin armon valinta.
Paavali oli menossa vainoamaan kristittyjä, oli täynnä kiivautta ja vihaa Jeesusta ja hänen opetuslapsiaan kohtaa, mutta Jeesus päätti toisin ja halusi pelastaa Paavalin ja tehdä hänestä valitun aseen evankeliumin julistamisessa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #97 : 27.12.15 - klo:22:07 »
Otin joululukemiseksi käteeni Aapeli Saarisalon omaelämäkerran Rymättylän räätälin poika. Kirjan painovuosi on 1975. Kirjan alussa on luettelo Saarisalon siihenastisista kirjoista, jossa on 26 nimikettä. AS kirjoitti lähes 40 kirjaa suomeksi ja kymmenkunta muilla kielillä. Varsin tuottelias, aikaansaava ja muutenkin värikäs ja erikoinen persoona. Suosittelen erityisesti tätä omaelämäkertaa, toki muutkin Aapelin kirjat ovat lukemisen arvoisia, olen niitä vuosien mittaan lukenut useampia.
« Viimeksi muokattu: 27.12.15 - klo:22:08 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #98 : 28.12.15 - klo:22:14 »
Sama kirja menossa täällä.  :)

Kirjoittaja mainitsee omina esikuvina /hengellisinä isänä mm arkkipiispa Gustaf Johanssonin , josta antaa kauniin todistuksen.
Olen Johanssonin kirjoja paljon lukenut. Oli todella jykevä hahmo omana aikanaan. Sai paljon lokaa päällensä maailman ihmisisltä ja maallistuneelta papistolta.
Ystävät ja lähellä asuvat ihmiset antoivat hyvän todistuksen tästä aikansa profetaallisesta hahmosta. Saarna kirjoja joita olen lukenut, varoitttaa jo 1890 ilmestyneissä kirjoissa millaista lopun ajan kristillisyys tulee olemaan. Ja näin on käynyt. Varoittaa mm. lopun aikana nousevasta väärästä hengellisyydestä kuvaten jo silloin aikamme karismaattisuutta.

Jouluna ja tänään sytytin Johanssoniin perhehaudalle kynttilän; aikansa kirkkaana palaneesta kynttilästä kiittäen Jumalaa.

Roseniuksen "Elämän leipää" päivähartauskirjaa olen lukenut aamuisin kuluneen vuoden ja aloitan sillä uuden alkavankin. Suosittelen !
Kirkkaasti kirkastaa Kristuksen ja syntisen suhdetta. Iltaisin olen tänä vuonna ennen nukkumaan menoa lukenut päivä hartaus kirjaa; Gustaf Johanssonin "Raamatullisia mietelmiä vuoden joka päivälle".
Edesmenneitä hyviä opettajia joista olen kiitollinen. Heidän kautta olen saanut moneen vaikeaan asiaan ymmmärystä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #99 : 06.01.16 - klo:13:22 »
Tuo Rymättylän räätälin poika tuli juuri luetuksi. Kirjassa oli tavattoman paljon yksityiskohtaisesti kuvattuna monia tapahtumia, joten ei niistä yhdellä lukemisella paljonkaan jäänyt "vakan" pohjalle. Pitää joskus kahlata uudestaan. Hyvin mielenkiintoinen kirja. Jotenkin pidän Saarisalosta ja hänen tyylistään.

Jälleen aloitin kirjan, jonka olen lukenut aiemminkin jo useita kertoja. Se on Aksel Valen-Sendstadin kirja Jäähyväiset uskonnolle. Nimiösivulla on tarkennus: Uskonnollisuuden ja kristillisen uskon suhde. Kirja on mielestäni kirjoitettu erittäin raittiissa hengessä ja siinä käsitellään ihmisen uskonnollisuutta todella harvinaisella tavalla ja hyvin selkeästi.

Kirjassa tuodaan hyvin eslle se, että usko tieteeseen, perustuu juuri ihmisen uskonnollisuuteen. Otan yhden lainauksen:

"Tiede onkin monille korvannut uskonnon. 'Uskotaan', tieteeseen ja luotetaan siihen. Puhutaan tieteellisestä maailmankatsomuksesta uskonnollisen maailmankatsomuksen sijasta. Näin uskotaan oltavan vähemmän uskonnollisia. Näin tehdään hyvässä uskossa sekä tietoisina, että epätietoisina tieteen avuttomuudesta elämän syvimpien kysymysten edessä. Tieteen nimeen vannotaan siitä huolimatta, että tiedetään, että ns. tieteellinen maailmankatsomus on täynnä filosofiaa, spekulointia, uskonnollisuutta ja pelkkää arvailua" (korostukset minun).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #100 : 12.01.16 - klo:17:47 »
Jälleen aloitin kirjan, jonka olen lukenut aiemminkin jo useita kertoja. Se on Aksel Valen-Sendstadin kirja Jäähyväiset uskonnolle. Nimiösivulla on tarkennus: Uskonnollisuuden ja kristillisen uskon suhde. Kirja on mielestäni kirjoitettu erittäin raittiissa hengessä ja siinä käsitellään ihmisen uskonnollisuutta todella harvinaisella tavalla ja hyvin selkeästi.

Kirjassa tuodaan hyvin eslle se, että usko tieteeseen, perustuu juuri ihmisen uskonnollisuuteen. Otan yhden lainauksen:

"Tiede onkin monille korvannut uskonnon. 'Uskotaan', tieteeseen ja luotetaan siihen. Puhutaan tieteellisestä maailmankatsomuksesta uskonnollisen maailmankatsomuksen sijasta. Näin uskotaan oltavan vähemmän uskonnollisia. Näin tehdään hyvässä uskossa sekä tietoisina, että epätietoisina tieteen avuttomuudesta elämän syvimpien kysymysten edessä. Tieteen nimeen vannotaan siitä huolimatta, että tiedetään, että ns. tieteellinen maailmankatsomus on täynnä filosofiaa, spekulointia, uskonnollisuutta ja pelkkää arvailua" (korostukset minun).

Annoin kirjasta ehkä liian positiivisen arvion. Olin jo aiemmin merkinnyt marginaaleihin kysymysmerkkejä lähinnä niihin kohtiin, joissa kirjoittaja viittaa kasteeseen. Kasteen pyörittelyä onkin sitten ylihypäten varsinkin kirjan lopussa. Täällä on kastetta käsitelty hyvin pitkään toisaalla, joten kiinnitin huomiota siihen, että Valen-Sendstad ei ehkä lainkaan ymmärtänyt vesi- ja henkikasteen eroa, eikä ota sitä huomioon. Mielestäni tämä seikka heikentää huomattavasti kirjan arvoa, vaikka suurin osa sanomasta onkin ihan OK.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #101 : 31.01.16 - klo:17:20 »
Lueskelen jälleen kirjaa: Mikko Reponen, Wiipurin profeetta (Kuva ja Sana 1967). Kirja on mielenkiintoinen siksi, että siinä kuvataan Mikon profetioita ja "ennustuksia" liki 80 vuoden takaa. Suurin osa profetioista toteutui.

Mikko sai laajaa kuuluisuutta, kun hän vuoden 1936 syyskesällä "häiritsi" jumalanpalvelusta Viipurin tuomiokirkossa, kesken saarnan. Mikko meni kirkon keskikäytävällä ja huusi: "Viipurin tuho on lähellä! Kolmen vuoden kuluttua on tämä temppeli raunioina ja vieraan vallan joukot marssivat Viipurin kaduilla.

Ainakin yksi Mikon profetioista on vielä toteutumatta. Toisen evakkomatkansa jälkeen hän nimittäin ennusti, että Karjala saadaan takaisin. Mikko oli kertonut, että hänelle ei ilmoitettu aikaa, mutta että se saadaan ilmaiseksi, ilman sotaa. Venäjä tulee ystäväksemme, vaikka se on ollut vihamies (Jännä, että puhui Venäjästä, eikä Neuvostoliitosta).
« Viimeksi muokattu: 31.01.16 - klo:20:42 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #102 : 06.02.16 - klo:13:07 »
Mielenkiintoisia lukuhetkiä on odotettavissa.

Ostin juuri
Tapio Puolimatkan kirjan Jälkikristillisen maailman kauhut
ja
Kimmo Pälikön kirjan Kehitysopin kulisseista (Taustaa nro 2)

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #103 : 06.02.16 - klo:21:44 »
Minulla on nyt lukemisena tuorehko Juhani Aitomaan uusi kirja.

http://www.evankeliumikoulu.fi/kauppa/kirjat/israelin-10-heimon-vaellus-katosivatko-heimot-historian-mustaan-aukkoon/

Mikäli vanhat merkit paikkansa pitää saa Juhani tästäkin taas turpaansa. Helppo ei ole totuuden torven osa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #104 : 07.02.16 - klo:11:51 »
Minulla on nyt lukemisena tuorehko Juhani Aitomaan uusi kirja.

http://www.evankeliumikoulu.fi/kauppa/kirjat/israelin-10-heimon-vaellus-katosivatko-heimot-historian-mustaan-aukkoon/

Mikäli vanhat merkit paikkansa pitää saa Juhani tästäkin taas turpaansa. Helppo ei ole totuuden torven osa.
Kun olet lukenut kirjan, niin voisitko täällä kommentoida sitä: onko se asiallista ja tosiseikkoihin
pohjautuvaa, vai onko siinäkin arvailua ja "huuhaata" jota noiden heimojen historista on
nykyisin paljonkin.

Tuntuu jotenkin hassulta vaikkapa tämä brittiläisten tulkinta (tämä ei tosin suoraan
liity noihin kymmenen heimoon, vaan yleisemmin Jaakobin sukulaisuuteen):

Iso-Britannialla on tässä päärooli, koska sen kuningashuoneen uskotaan
polveutuvan kuningas Daavidin jälkeläisestä. Kuningashuone itse on myös
ylläpitänyt tätä uskomusta. Englannin kruununperijä on kruunattu vuodesta 1296
alkaen valtaistuimella, jonka jalustassa on ns. ”Jaakobin päänaluskivi”:
”Ja hän osui erääseen paikkaan, johon yöpyi, sillä aurinko oli laskenut; ja hän otti sen
paikan kivistä yhden, pani sen päänsä alaiseksi ja asettui nukkumaan siihen paikkaan” 1.Moos.28:11.

Kuningashuoneelle kivi symboloi ”Daavidin valtaistuinta”.  Kivellä sanotaan olevan varhainen historia.
Englantiin sen toi kuningas Edward I anastettuaan sen Skotlannista. Profeetta
Jeremian sanotaan tuoneen kiven mukanaan Irlantiin vuonna 583, tai 580 eKr.,
yhdessä Tea Tephin, Juudan kuninkaan Sidkian tyttären, kanssa. Nämä olivat paenneet
Israelista, kun Nebukadnessar oli valloittanut Juudean vuonna 587 eKr. Skotlantiin
kivi joutui kuningas Fergusin toimesta n. vuonna 500 eKr. Vuonna 1996 kivi palautettiin
taas Skotlantiin.

Mainittu Tea Tephi olisi myös Englannin kuningashuoneen ”kanta-äiti”, sanotaan.


Tuo teksti on Juhani Aitomaan kirjoittama, löytyy Kristityn foorumista:
http://www.kristitynfoorumi.fi/pdf/0411.pdf