Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 91207 kertaa)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #150 : 28.06.16 - klo:09:57 »
Osmo Tiililää olen lukenut paljon, ja palaan niihin aina säännöllisin välein.

Wilkersonin kirjat jätiin jo aikoja sitten rauhaan. Rauha hänen muistolleen.
Paikoin jyrkkää laki henkisyyttä, ja etenkin ne ristiriitaisuudet häiritsivät.

Esim. Kehotti pistämään sontalaatikon (TV) pois. Ja sitten joissain tuoreimmissa  kirjoissa kertoi esimerkkejä TV;n koukuttavasta voimasta.
Tai kritsiso rock musiikkia & ylistys juttuja, ja täällä käydessään oli mukana bändi joka soitti lujaa ylistysrockia.

Päällimmäiseksi mieleen jäi ristiriitainen persoona.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #151 : 28.06.16 - klo:13:41 »
Minäkin sain Wilkersonista hyvin ristiriitaisen vaikutelman. Näihin ei joidenkin mielestä saisi kajota, mutta mielestäni vääristä opetuksista on varoitettava. Olkoot ne sitten Lutherin tai minun. Rakkaus totuuteen vaatii sitä.

Täällä on lisätietoa, jos jotakuta kiinnostaa:
http://www.heinola.org/~patato/D-Wilker.html

ja täällä:
http://www.heinola.org/~patato/Wilkerson.html
« Viimeksi muokattu: 28.06.16 - klo:14:20 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #152 : 28.06.16 - klo:19:47 »
Voi olla, että rukoileminen on kautta aikojen ymmärretty väärin ja rukous on siten muodostunut jonkinlaiseksi lain alaisuudeksi. Luin jälleen kerran läpi Osmo Tiililän kirjan Näkyväiset ja näkymättömät.

Hän kirjoittaa:
"Rukous ei ole vain puhumista, vaan se on kaikinpuolista avoinna olemista ylöspäin, usein mieleen nousevaa huokausta tai kiitosta. Tässä mielessä käsitämme Paavalin sanan aina rukoilemisesta, sydämen virittymistä muistamaan ja ottamaan huomioon Jumalan läsnäolo ja perustautumaan siihen ja sellaisena välitöntä, ponnistuksetonta elämää Jumalassa että myöskin tietoista kilvoitusta ja työtä."

Ja hän jatkaa:

"Ei olisi mitään tavatonta, jos rukous käsitettäisiin vain yksipuolisesti ihmisen aktiivisuudeksi; sellaistahan on läpi kansojen ja pakanuskontojenkin kautta koko tuon pitkän linjan: uhrit, rituaalit, rukousnauhat ja -myllyt, koko tuo sanavuolaus, josta Jeesus sanoo, että pakanat luulevat heitä kuultavan heidän monisanaisuutensa takia."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #153 : 28.06.16 - klo:20:23 »
Komppaan Paulusta ja Osmoa. Näin minäkin tuon asian pitkälti koen.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #154 : 29.06.16 - klo:00:08 »
Voi olla, että rukoileminen on kautta aikojen ymmärretty väärin ja rukous on siten muodostunut jonkinlaiseksi lain alaisuudeksi. Luin jälleen kerran läpi Osmo Tiililän kirjan Näkyväiset ja näkymättömät.

Hän kirjoittaa:
"Rukous ei ole vain puhumista, vaan se on kaikinpuolista avoinna olemista ylöspäin, usein mieleen nousevaa huokausta tai kiitosta. Tässä mielessä käsitämme Paavalin sanan aina rukoilemisesta, sydämen virittymistä muistamaan ja ottamaan huomioon Jumalan läsnäolo ja perustautumaan siihen ja sellaisena välitöntä, ponnistuksetonta elämää Jumalassa että myöskin tietoista kilvoitusta ja työtä."

Ja hän jatkaa:

"Ei olisi mitään tavatonta, jos rukous käsitettäisiin vain yksipuolisesti ihmisen aktiivisuudeksi; sellaistahan on läpi kansojen ja pakanuskontojenkin kautta koko tuon pitkän linjan: uhrit, rituaalit, rukousnauhat ja -myllyt, koko tuo sanavuolaus, josta Jeesus sanoo, että pakanat luulevat heitä kuultavan heidän monisanaisuutensa takia."

Rukoileminen on "hauskaa puuhaa". Harrastakaamme sitä keskustellessamme ihmisten kanssa, kotitöitä puuhastellessamme, vuoteella loikoillessamme ja eritoten saunan lauteilla löylyissä.

Olen Pauluksen kanssa samaa mieltä, että rukous on ymmärretty ja ymmärretään usein väärin. Usein se kuullostaa rukousmyllyn pyöritykseltä.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #155 : 10.07.16 - klo:08:26 »
Ei tule luettua nykyisin romaaneja, mutta tein poikkeuksen ja luin Pauliina Rauhalan Taivaslaulun. Kiinnostava, kauniisti kirjoitettu. (huomaa että on naisen kirjoittama, ottamatta kantaa sillä hyvyyteen tai huonouteen -tyyli vain on sellainen) Jäin vähän koukkuun ja toivoisin lisää samankaltaista; kantaaottavaa, ymmärtävää, realistista arviointia omaa liikettä kohtaan. Voisi sisältää myös historiaa ja tositarinoita; miten on tultu siihen mihin on tultu.

Olen aidosti ilahtunut että lestadiolaisten piirissä alkaa tapahtua senkaltaista avautumista ja avartumista yksilölliseen ajatteluun mitä olen vuosia toivonut. Kritiikin lisäksi löytyy kuitenkin paljon lämpöä ja ymmärrystä omaa herätysliikettä kohtaan. Taputapu, paljon pisteitä kirjalle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #156 : 10.07.16 - klo:10:32 »
Olen aidosti ilahtunut että lestadiolaisten piirissä alkaa tapahtua senkaltaista avautumista ja avartumista yksilölliseen ajatteluun mitä olen vuosia toivonut. Kritiikin lisäksi löytyy kuitenkin paljon lämpöä ja ymmärrystä omaa herätysliikettä kohtaan. Taputapu, paljon pisteitä kirjalle.

Kiitos arvioinnistasi. Pitääpä etsiä tuo kirja jostain. Tuohon lestadiolaisten avartumiseen sisältyy sekä positiivinen että negatiivinen ennuste. Toivotaan, etteivät lestadiolaiset menetä myös niitä myönteisiä asioita, joista liikkeessä on pidetty tukevasti kiinni. Toivon, ettei siellä ala samanlainen modernisaatio kaikkine siihen liittyvine maailmallistumisilmiöineen, kuten melkein kaikissa muissa liikkeissä on jo tapahtunut.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #157 : 10.07.16 - klo:11:18 »
Kiitos arvioinnistasi. Pitääpä etsiä tuo kirja jostain. Tuohon lestadiolaisten avartumiseen sisältyy sekä positiivinen että negatiivinen ennuste. Toivotaan, etteivät lestadiolaiset menetä myös niitä myönteisiä asioita, joista liikkeessä on pidetty tukevasti kiinni. Toivon, ettei siellä ala samanlainen modernisaatio kaikkine siihen liittyvine maailmallistumisilmiöineen, kuten melkein kaikissa muissa liikkeissä on jo tapahtunut.

Samoja mietteitä minulla. Sen tiedän että osa on kokenut juuri tuon maallistumisen, kun oman liikkeen jyrkkä suhtautuminen joihinkin pieniin yksityiskohtiin (kuten tv, lakatut varpaankynnet) on vienyt uskottavuutta siltä hyvältäkin mitä liikkeellä on ollut tarjota. Siksi tarvitaan realistista ja syvällistä arviointia sekä ymmärrystä heidän taholtaan. Netin palstoilta -kuten ennen kotimaa24- löytyi minusta hyviä kriittisiä kannanottoja lestadiolaisilta, sellaisia missä puolustettiin oman uskon hyviä puolia mutta kritisoitiin esim. "vain lestadiolaiset pelastuu" -oppia. Siinä ei oltu menty kuitenkaan kapinan ja maallistumisen puolelle. Toivotaan että löytävät hyvän hengellisen kodin jos oma porukka hylkää.

Noista esimerkeistä: itsekin suosin luonnollisuutta ja ymmärrän että tv.sta tulee paljon turhaa, mutta tuo syntien tarkka rajaaminen ja yhteisön paine voi olla vähän huono juttu monella tapaa. Siinä saattaa synnistä tulla väärä ymmärrys.
« Viimeksi muokattu: 10.07.16 - klo:11:26 kirjoittanut NanoK »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #158 : 10.07.16 - klo:12:21 »
Noista esimerkeistä: itsekin suosin luonnollisuutta ja ymmärrän että tv.sta tulee paljon turhaa, mutta tuo syntien tarkka rajaaminen ja yhteisön paine voi olla vähän huono juttu monella tapaa. Siinä saattaa synnistä tulla väärä ymmärrys.

Aikoinaan suhtautumiseni televisioon oli myönteisempi kuin nyt. Kun omat lapset olivat pieniä, niin näin paremmaksi vaihtoehdon hankkia itselle TV, kuin että omat lapset menisivät katsomaan ohjelmia naapuriin. Ymmärsin, että laite itsessään on neutraali, mutta ohjelmien tuottaminen ei ole neutraalia. Suhteeni televisioon ei kuitenkaan ole muodostunut lakihenkiseksi, vaikka meillä ei laitetta ole enää ollut vuosiin. Katsottavat ohjelmat saa tietokoneen ruudulle, siinä on se etu, että minun ei kuulovammaisena tarvitse kärsiä tarpeettomasta äänisaasteesta,
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #159 : 08.08.16 - klo:09:46 »
Kun tässä käsitellään kirjallisuutta, niin nostan yhden kirjan esille. Löytyyköhän sitä kenenkään muun hyllystä?

Kirja on S.S. (Sulo Santeri) Salmensaaren SUOMEN VAPAAKIRKKO. Se käsittelee vapaakirkollisen liikkeen historiaa, sen syntyä ja kehitystä 1800-luvulta aina vuoteen 1957. Tämä kirja tuli mieleen lukiessani toisaalla olevaa kastekeskustelua, jonka vuoksi etsin tietoa vapaakirkollisesta kastekäsityksestä. Minulle on jäänyt jostain "takaraivoon", että Vapaakirkon virallinen kastekäsitys kirjattiin baptistiseksi niinkin myöhään kuin 1974. En vaan löydä lähdettä, jossa vuosiluku on mainittu. Tässä kirjassa se ei voi olla, koska se on ilmestynyt jo 1957. Kun nyt silmäilin kirjaa, niin sieltä löytyy tavattoman paljon yksityiskohtia, jotka liittyvät myös mielenkiitoisella tavalla lähihistorian tapahtumiin.

P.S.
Eräs lähde löytyi. Kyllä vuosiluku 1974 oli ihan oikea. Wikipediasta löyty mm. tämä:
"Vapaakirkon nettisivujen historiaosiossa ei mainita kastekysymystä, kun puhutaan Vapaakirkon irtautumisesta luterilaisuudesta, joten ei se varmastikaan suurimpia syitä ollut. Toisaalta myös sanamuoto, että lapsikaste oli voimassa 1970-luvulle saakka, on hieman hämäävä, koska sivulla sanotaan, että "vaikka uskovien kastaminen olikin jo kauan ollut vallitseva käytäntö, poistettiin vuonna 1974 monien vaiheiden jälkeen teoreettinenkin mahdollisuus toisenlaiseen käytäntöön."

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Keskustelu:Suomen_Vapaakirkko

« Viimeksi muokattu: 08.08.16 - klo:12:41 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #160 : 18.08.16 - klo:18:31 »
Satuin löytämään tällaisen linkin. Ei sitä jaksa kokonaan katsoa, selaaminen riittää osoittamaan, mihin täällä Suomessakin olemme monin paikoin menossa. Väitän, että tällainen kohellus ei palvele Jumalan valtakuntaa, vaan vaikuttaa aivan päinvastaista. En lainkaan ihmettele, jos ei-uskovat ajattelevat uskovien olevan järjiltään.

https://www.youtube.com/watch?v=aYBSCaoWwxg
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #161 : 18.08.16 - klo:21:57 »
Ihmisten vaatteista päätellen tuo on kuvattu kauan ennen Torontoa. Mistä tuo villitys alunpitäen lähti liikkeelle? Tai onhan tuota tietysti ollut maailman sivu niin kristinuskon kuin muidenkin uskontojen piirissä, mutta tarkoitan nyt tätä nykyistä ilmiötä. Tuo taitaa olla Kenneth Hagin tuossa videolla, eikö?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #162 : 18.08.16 - klo:22:03 »
Ihmisten vaatteista päätellen tuo on kuvattu kauan ennen Torontoa. Mistä tuo villitys alunpitäen lähti liikkeelle? Tai onhan tuota tietysti ollut maailman sivu niin kristinuskon kuin muidenkin uskontojen piirissä, mutta tarkoitan nyt tätä nykyistä ilmiötä. Tuo taitaa olla Kenneth Hagin tuossa videolla, eikö?

Juu, Kennethän siinä. Kuoli muistaakseni vuonna 2003 sairauteen, en muista mikä oli tauti, mutta eihän se hänen teologiaansa sopinut. Kyllähän tuota kohellusta oli Suomessakin aikoinaan, kun herännäisyydessä (1800-luvulla) akat pyöriskelivät lattialla. Ruotsalaisen Paavo ei siitä oikein tykännyt, katseli menoa oven suusta aikansa ja tokaisi: Akat kahville! Sillä kertaa kohellus päättyi siihen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #163 : 18.08.16 - klo:22:05 »
Ihmisten vaatteista päätellen tuo on kuvattu kauan ennen Torontoa. Mistä tuo villitys alunpitäen lähti liikkeelle? Tai onhan tuota tietysti ollut maailman sivu niin kristinuskon kuin muidenkin uskontojen piirissä, mutta tarkoitan nyt tätä nykyistä ilmiötä. Tuo taitaa olla Kenneth Hagin tuossa videolla, eikö?

Juu, Kennethän siinä. Kuoli muistaakseni vuonna 2003 sairauteen, en muista mikä oli tauti, mutta eihän se hänen teologiaansa sopinut. Kyllähän tuota kohellusta oli Suomessakin aikoinaan, kun herännäisyydessä (1800-luvulla) akat pyöriskelivät lattialla. Ruotsalaisen Paavo ei siitä oikein tykännyt, katseli menoa oven suusta aikansa ja tokaisi: Akat kahville! Sillä kertaa kohellus päättyi siihen.

Pisteet Paavolle 👍

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #164 : 19.08.16 - klo:09:30 »
Tuosta Haginin kuolemasta - olikohan hän kuitenkin tarpeeksi iäkäs, niin että hänen kuolemansa tulkittiin liikkeen parissa luonnolliseksi? Olen ollut huomaavinani, että myls voimakkaasti paranemista korostavissa piireissä sairauteen suhtaudutaan eri tavalla silloin, kun kyseessä on "sisäpiiriin" kuuluva henkilö. Sairaus ja sairaana pysyminen selitetään epäuskosta johtuvaksi ehkä herkemmin vieraamman ihmisen kohdalla. Sinänsä hyvin inhimillinen ilmiö, mutta erittäin ikävä niiden kohdalla, jotka eivät kuulu siihen sisäpiiriin.