Kirjoittaja Aihe: Uskonnolliset tavat  (Luettu 3289 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Uskonnolliset tavat
« : 24.12.18 - klo:19:26 »
En löytänyt aiheesta omaa keskustelua. Mielestäni olisi hyödyllistä käsitellä tätä aihetta ja koota siitä erilaisia ajatuksia. Uskonnollisia tapoja on vaikka kuinka paljon ja mielenkiintoista on keskustella niistä tavoista, joita meillä itsekullakin on. Uskonnolliset tavat eivät käsitykseni mukaan edellytä uudestisyntymistä, jokainen ihminenhän on uskonnollinen riippumatta siitä, mitä hän itse asiasta ajattelee.
« Viimeksi muokattu: 24.12.18 - klo:21:02 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #1 : 24.12.18 - klo:21:45 »
On myös uskonnollista ajattelutapaa. Se voi johtaa uskonnolliseen harrasteluun, tai pysyy pelkkänä mielen alueen asiana. Tarkoitan tällä, että on ihmisiä, jotka haluavat tai kaipaavat olla lähellä uskonasioita. He saattavat pyytää esirukoustakin puolestaan eivätkä vastusta Raamatun ilmoitusta Jeesuksesta. He voivat samaistua Raamatun henkilöihin oman elämäntilanteensa kanssa ja rukoilla mielessään esimerkiksi psalmien sanoilla. Silti tällainen ihminen ei ole koskaan päästänyt Jeesusta elämäänsä todellisesti niin, että olisi uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Hän vain tykkää aivankuin lämmitellä Jumalan asioiden lähellä ja saattaa muistella menneisyytensä hyviä kokemuksia lapsuuden iltarukouksista tai esim. kosketetuksi tulemisiaan hengellisten laulujen kautta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #2 : 25.12.18 - klo:13:27 »
“Uskonto on käytöksen muuttamista; se poistaa henkilön elämäntyylistä monia asioita, joita tämä on tehnyt ja lisää siihen paljon sellaista, mitä siinä ei ole koskaan ollut. Se lisää myös uudenlaista käyttäytymistä: kirkossa tai uskonnollisissa kokouksissa käymistä, kurinalaista raamatunlukua ja rukousta, tarvitsevien auttamista. Ystävät vaihtuvat niiksi, joilla on sama uskonnollinen elämäntyyli ja jotka ovat mukana kaikissa niissä sosiaalisissa toiminnoissa, jotka ovat hyväksyttäviä juuri tuon tietyn uskonnollisuuden piirissä. Henkilöä saatetaan pitää kokosydämisemmin Jumalalle omistautuneena, jos hänestä tulee diakoni, kuorolainen, nuoriso-ohjaaja, pappi tai jopa lähetyssaarnaaja!”

Malcolm Smith, Se on täytetty!, Kuva ja Sana 1991, sivu 33.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #3 : 25.12.18 - klo:18:53 »
Olen tavannut vain kokosydämisesti uskonnollisia ihmisiä.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #4 : 25.12.18 - klo:20:08 »
Olen tavannut vain kokosydämisesti uskonnollisia ihmisiä.

Tuosta kokosydämisyydestä en osaa sanoa, mutta peilistä olen joskus nähnyt uskonnollisen tyypin.  ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #5 : 26.12.18 - klo:12:55 »
“Uskonto on käytöksen muuttamista; se poistaa henkilön elämäntyylistä monia asioita, joita tämä on tehnyt ja lisää siihen paljon sellaista, mitä siinä ei ole koskaan ollut. Se lisää myös uudenlaista käyttäytymistä: kirkossa tai uskonnollisissa kokouksissa käymistä, kurinalaista raamatunlukua ja rukousta, tarvitsevien auttamista. Ystävät vaihtuvat niiksi, joilla on sama uskonnollinen elämäntyyli ja jotka ovat mukana kaikissa niissä sosiaalisissa toiminnoissa, jotka ovat hyväksyttäviä juuri tuon tietyn uskonnollisuuden piirissä. Henkilöä saatetaan pitää kokosydämisemmin Jumalalle omistautuneena, jos hänestä tulee diakoni, kuorolainen, nuoriso-ohjaaja, pappi tai jopa lähetyssaarnaaja!”

Malcolm Smith, Se on täytetty!, Kuva ja Sana 1991, sivu 33.

Eivätkö elämäntyylin muuttuminen, kirkossa ja uskonnollisissa kokouksissa käyminen, kurinalainen raamatunluku ja rukous sekä tarvitsevien auttaminen ole hyviä asioita?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #6 : 26.12.18 - klo:22:40 »
“Uskonto on käytöksen muuttamista; se poistaa henkilön elämäntyylistä monia asioita, joita tämä on tehnyt ja lisää siihen paljon sellaista, mitä siinä ei ole koskaan ollut. Se lisää myös uudenlaista käyttäytymistä: kirkossa tai uskonnollisissa kokouksissa käymistä, kurinalaista raamatunlukua ja rukousta, tarvitsevien auttamista. Ystävät vaihtuvat niiksi, joilla on sama uskonnollinen elämäntyyli ja jotka ovat mukana kaikissa niissä sosiaalisissa toiminnoissa, jotka ovat hyväksyttäviä juuri tuon tietyn uskonnollisuuden piirissä. Henkilöä saatetaan pitää kokosydämisemmin Jumalalle omistautuneena, jos hänestä tulee diakoni, kuorolainen, nuoriso-ohjaaja, pappi tai jopa lähetyssaarnaaja!”

Malcolm Smith, Se on täytetty!, Kuva ja Sana 1991, sivu 33.

Eivätkö elämäntyylin muuttuminen, kirkossa ja uskonnollisissa kokouksissa käyminen, kurinalainen raamatunluku ja rukous sekä tarvitsevien auttaminen ole hyviä asioita?

Ei kukaan ole sanonut, etteivätkö ne hyviä asioita ole. Tärkeintä Raamatunkin mukaan kuitenkin näyttäisi olevan se, mistä nuo asiat kumpuavat.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #7 : 27.12.18 - klo:11:20 »
Ajattelen, että uskonnollisiksi sanottuja tapoja noudattamalla ihminen saa olla Jumalan hoidossa, vaikka hänen oma asenteensa olisikin kelvoton. Olen joskus jättänyt lähtemättä jumalanpalvelukseen sen vuoksi, että olen tuntenut itseni niin omavanhurskaaksi, eikä se ollut hyvä valinta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #8 : 27.12.18 - klo:16:10 »
Niin tuosta tulee mieleen etta Jumalan sanan opetus olisi ollut hyvaksi riippumatta siita millaisia ajatuksia ja tunteita sinulla oli. Ehka Pyha Henki olisi puhunut sinulle juuri niista tunteistasi ja avannut sydantasi silta kohdalta. :)

Mutta ilmeisesti Han on puhunut siita joskus muulloin :)

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #9 : 27.12.18 - klo:17:02 »
Kyllä, Jumalan sanan opetus olisi ollut hyväksi, ja ehtoollinen myös, ja ihmisiä olisi ollut hyvä tavata.

Minäkin uskon, että Jumala on tehnyt ja tekee muulloin työn, jota hän ei sillä kertaa voinut tehdä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #10 : 27.12.18 - klo:17:30 »
Minulla ei taida olla uskonnollisia tapoja. Aika metsalainen olen. Mutta Jumalan sanan nalka onneksi vie toisten uskovien pariin. En ole oikein muuttunut sen suhteen. Kun Herra alkoi kutsua minua, tiedostin,etta olisi mentava missa on uskovia.

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #11 : 27.12.18 - klo:18:31 »
-
« Viimeksi muokattu: 27.12.18 - klo:18:39 kirjoittanut xyz »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #12 : 27.12.18 - klo:21:39 »
Jeesuskin oli tapauskovainen: Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #13 : 27.12.18 - klo:21:43 »
Minulle tuli myos tuo raamatunkohta mieleen.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskonnolliset tavat
« Vastaus #14 : 30.12.18 - klo:12:07 »
Raamatussa kehotetaan koettelemaan itseä, olemmeko uskossa, onko Jeesus Kristus meissä. Mikäli näin ei ole, emme kestä koetusta Raamatun mukaan. Kun todelliset koetukset tulevat elämäämme, aivan kaikki kulissit ja muut kuorrutukset ja itsepetokset haihtuvat tuuleen.