Kirjoittaja Aihe: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit  (Luettu 34260 kertaa)

Hugo Boss

  • Vieras
Uskonpuhdistaja Martti Lutherin nimeä kantavan luterilaisen kirkkomme uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen, koska ne ovat Jeesuksen Kristuksen asettamia. Sakramentin pyhyys syntyy Jumalasta, joka on läsnä konkreettisessa armonvälineessä, missä Jumalan armo on näkyvässä aineessa läsnä.

Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Jeesuksen Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta, ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta. Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Jeesus Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi. Augsburgin tunnustuksen mukaan pappisvirka on evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Kenelläkään ei ole lupaa ottaa sakramentteja omavaltaisesti toimitettavakseen. Kutsu hoitaa evankeliumin ja sakramenttien virkaa tarkoittaa vihkimistä pappisvirkaan.

Tässä ketjussa olisi tarkoitus keskustella rakentavasti toisia kirjoittajia kunnioittaen armonvälineistä ja sakramenteista.

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #1 : 21.10.13 - klo:12:35 »
Itse sana "armonväline" herättää ei-katolilais-luterilaisissa kristityissä hämmennystä.
Sana sakramentti on helpompi hahmottaa.

Sakramentti tarkoittaa asiaa, jossa Jumalan sana vaikuttaa aineessa. Jumalan sana + aine = sakramentti. Sakramentti-sana ei itsessään ilmene Raamatun kirjoituksissa, vaan on teolooginen termi asialle, joka muutoin kylläkin ilmenee sanassa.

Kasteen sakramentti.
Paavali opettaa kasteesta, että kasteessa me olemme Kristuksen päällemme pukeneet.
Näin siis tapahtuma, kaste, kastevesi, kun siihen liittyy usko, on pelastava. Siinä puemme Kristuksen yllemme.

Samaten Herran Pyhä Ehtoollinen, eukaristia:
Siinä Jumalan sana liittyy aineeseen: leipään ja viiniin.
Ilman Jumalan sanaa leipä ja viini ovat vain leipä ja viini, eikä niillä ole mitään siunaavaa ja pelastavaa vaikutusta. Mutta yhdistyessään Jumalan sanaan: "tämä on minun ruumiini ja minun vereni", vaikuttaa leipä ja viini uskossa todellakin Kristuksen fyysisen syömisen, tulemme osaksi Kristuksen ruumista.

Katolinen kirkko opettaa mm. avioliiton olevan sakramentti ja itseasiassa tähän myöskin Raamattu selvästi viittaa: kun kristitty mies yhtyy vaimoonsa, tulevat he yhdeksi lihaksi.

Sakramentin olemus, jotta se olisi sakramentti, on aine, joka ilman Jumalan sanaa ja uskoa säilyvät vain aineena, mutta Jumalan sanassa ja uskossa muuttuvat pelastavaksi, yliluonnolliseksi, sen mukaisiksi, kuin Jumalan sana todistaa.

Ev.lut.kirkko ei opeta, että sakramentti, esim. kaste, ilman uskoa vaikuttaisi pelastusta.
Vaikka lapsi kastetaankin, hänelle myöhemmin opetetaan Jumalan sana ja tarkoitus on, että hän nk. konfirmaatiossa vastaanottaa kasteenlahjansa, uskossa. Ilman uskoa ei kaste häntä mitään hyödytä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #2 : 21.10.13 - klo:13:10 »
Luterilaisen Missouri-synodissa johtajana vuosia toiminut C.F.W.Walther otti kantaa teeseissään sakramentteihin näin:

"Seitsemänneksitoista ei Jumalan sanaa jaeta oikein, jos opetetaan, että sakramentit vaikuttavat pelastuksen ex opere operato."

Tuo 'ex opere operato' tarkoittaa sitä, että pyhän toimituksen tulos riippuu ainoastaan itse toimenpiteestä. Sellaisen ajattelun mukaan se vaikuttaisi täysin automaattisesti.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #3 : 21.10.13 - klo:13:22 »
Ev.lut.kirkko ei opeta, että sakramentti, esim. kaste, ilman uskoa vaikuttaisi pelastusta.
Vaikka lapsi kastetaankin, hänelle myöhemmin opetetaan Jumalan sana ja tarkoitus on, että hän nk. konfirmaatiossa vastaanottaa kasteenlahjansa, uskossa. Ilman uskoa ei kaste häntä mitään hyödytä.

Ev.lut kirkko on ainakin opettanut kahta eri uudestisyntymää. Jotkut opettavat kolmeakin. Suuntaus nykyisin taitaa olla se, että mennään enempi ainoastaan yhteen eli (vesi)kasteessa tapahtuvaan uudestisyntymiseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #4 : 21.10.13 - klo:13:28 »
Norjalaisen Luther- tutkijan, teologi ja professori Carl F. Wisløffin mielestä uskonpuhdistaja ”Martti Luther on katolisempi kuin tiesimmekään” kirjassaan ”Tätä Luther opetti”. Mielestäni luterilaisuus on evankeliumilla puhdistettua roomalais- katolisuutta, ja me suomalaiset luterilaiset olemme ensiksi katolisia kristittyjä, toiseksi läntisen kirkon perillisiä ja vasta kolmanneksi luterilaisia. :)

Monien teologien mielestä uskonpuhdistaja Martti Luther sai paljon vaikutteita pelastusta ja armoa koskevista opeistaan läntisen kirkon merkittävimmältä kirkkoisältä Aurelius Augustinukselta. Augustinuksen mukaan ”Kun sana yhdistyy aineeseen, syntyy sakramentti”.

Mielestäni sakramentti on siis Jeesuksen Kristuksen asettama pyhä toimitus, jossa Jumala sanallaan ja siihen yhdistämillään ulkonaisilla aineilla antaa ja vakuuttaa meille Jeesuksen Kristuksen ansaitseman armon uskolla omistettavaksi. Jeesus Kristus siis asetti pyhän kasteen ja pyhän ehtoollisen sakramentit. Rippiä ei sanota sakramentiksi, vaikka Jumala siinäkin antaa armonsa, koska siihen ei liity ulkonaisia aineita. Evankeliumin sanaa ja sakramentteja nimitetään armonvälineiksi eikä uskoa missään tilanteessa saa asettaa armonvälineiden edelle.
« Viimeksi muokattu: 21.10.13 - klo:13:34 kirjoittanut Hugo Boss »

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #5 : 21.10.13 - klo:13:29 »
Luterilaisen Missouri-synodissa johtajana vuosia toiminut C.F.W.Walther otti kantaa teeseissään sakramentteihin näin:

"Seitsemänneksitoista ei Jumalan sanaa jaeta oikein, jos opetetaan, että sakramentit vaikuttavat pelastuksen ex opere operato."

Tuo 'ex opere operato' tarkoittaa sitä, että pyhän toimituksen tulos riippuu ainoastaan itse toimenpiteestä. Sellaisen ajattelun mukaan se vaikuttaisi täysin automaattisesti.


Kuullostaisi eräänlaiselta luterilaisuuden "katolilaiselta" siiveltä.
Itse Luther ei opettanut sakramenttien vaikuttavan ilman uskoa.

"Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen teon kautta."

Myös luterilaisuus sisältää erilaisia kuppikuntia, mutta kyllä alkuperäiseen luterilaisen kirkon oppiin oleellisesti kuuluu usko. Uskoa ei voi ohittaa, niin että yksin sakramentti Jumalan tekona vaikuttaisi. Myös pelastava usko on Jumalan teko, "usko, jonka Jeesus vaikuttaa".

Vaikka luterilainen kirkko opettaa nk. sidotun ratkaisuvallan oppia, tämä oppi opettaa ihmisellä olevan sen ratkaisuvallan, ettei hän kieltäydy Jumalasta, vaan sallii Jumalan läsnäolon ja vaikutuksen itsessään.

Ihmisen oma olemus ei koskaan pyri kohti Jumalaa, vaan aktiivisesti pakenee Häntä.
Mutta, kuullessaan Jumalan äänen, ihminen voi pysähtyä ja sallia pelastaa itsensä.

Näin on kaikessa uskonelämässämme: Jumala tekee kaiken, me joko sallimme Hänen tekonsa, tai käännymme poispäin.

Tämä on Ev.lut.kirkon oppi. Mutta nykyään on myös kuppikuntia, jotka opettavat katolilaisemmin: täyttä passiivisuutta pelastuksessa. Tätä ei ev.l.kirkko alunperin ole opettanut, muutoinhan ihmisellä itsellään ei olisi mitään vastuuta itsestään.

Tämä vastuu on: kuullessaan Jumalan äänen, kutsun ja kehoituksen, ihminen joko suostuu siihen, tai jatkaa omalla tiellään, synnissä.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #6 : 21.10.13 - klo:13:31 »
Ev.lut.kirkko ei opeta, että sakramentti, esim. kaste, ilman uskoa vaikuttaisi pelastusta.
Vaikka lapsi kastetaankin, hänelle myöhemmin opetetaan Jumalan sana ja tarkoitus on, että hän nk. konfirmaatiossa vastaanottaa kasteenlahjansa, uskossa. Ilman uskoa ei kaste häntä mitään hyödytä.

Ev.lut kirkko on ainakin opettanut kahta eri uudestisyntymää. Jotkut opettavat kolmeakin. Suuntaus nykyisin taitaa olla se, että mennään enempi ainoastaan yhteen eli (vesi)kasteessa tapahtuvaan uudestisyntymiseen.

Olisiko sinulla antaa kirjallisia viitteitä noihin? Mieluiten suomalaisia.

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #7 : 21.10.13 - klo:13:33 »
Käsittääkseni vesikaste sisältää pelastuksenlahjan, mutta usko ottaa sen vastaan.
Kaste ei pelasta, vaan tarjoaa pelastuksen.

Usko vaikuttaa pelastuksen.
Nämä siis ovat ikäänkuin pelastuksen lahjakääreitä.

Kuitenkaan sen enmpää usko kuin kastekkaan eivät itsessään pelasta, vaan pelastus tulee yksin Jeesuksesta Kristuksesta.

Tämä on ev.l.kirkon oppi.


Jeesus ja opetuslapset
« Viimeksi muokattu: 21.10.13 - klo:14:05 kirjoittanut Sofiina »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #8 : 21.10.13 - klo:14:56 »
Ev.lut.kirkko ei opeta, että sakramentti, esim. kaste, ilman uskoa vaikuttaisi pelastusta.
Vaikka lapsi kastetaankin, hänelle myöhemmin opetetaan Jumalan sana ja tarkoitus on, että hän nk. konfirmaatiossa vastaanottaa kasteenlahjansa, uskossa. Ilman uskoa ei kaste häntä mitään hyödytä.

Ev.lut kirkko on ainakin opettanut kahta eri uudestisyntymää. Jotkut opettavat kolmeakin. Suuntaus nykyisin taitaa olla se, että mennään enempi ainoastaan yhteen eli (vesi)kasteessa tapahtuvaan uudestisyntymiseen.

Olisiko sinulla antaa kirjallisia viitteitä noihin? Mieluiten suomalaisia.

Vuoden 1948 Katekismus opettaa kahta eri uudestisyntymää, sittemmin löysin saman opin Osmo Tiililältä (olikohan Kuulevin korvin?). Jossain määrin eri katekismukset puhuvat tästä asiasta eri tavoin. Minulla on niitä useampikin, mutta eivät ole juuri tässä käden ulottuvilla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #9 : 21.10.13 - klo:14:59 »
Sofiinan laittama Jeesus ja opetuslapset -kuva antaa vääristyneen kuvan. Jeesus ja opetuslapset olivat nuoria miehiä, taiteilijat ovat kuvanneet heitä lähes 100-vuotiaiksi ukkorahjuksiksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #10 : 21.10.13 - klo:15:06 »
Ensimmäistä kertaa minä kuulen, että Ev.lut.kirkko opettaisi kahta uudestisyntymää.

Mikäli tähän nyt sopii ilmaista oma kantani, niin ettei synny oppivääntöä, sanon, että itse en tiedä kuin yhden uudestisyntymän, eikä kyllä tule mieleen yhtäkään raamatunkohtaa, joka muuta väittäisi.

Herätyksen tila on eri asia kuin uudestisyntymä, vaikkakin sitä voi pitää eräänlaisena esi-uudestisyntymänä.

Erilaiset hengelliset voimavaikutukset voivat käsittääkseni vahvistaa jo tapahtunutta uudestisyntymää, mutta eivät kyllä käsittääkseni "uudestisynnytä uudestaan".

Kuinka uudestisyntymä tapahtuu ja miten, tai missä, siitä on ihmisillä varmasti erilaisia kokemuksia, mutta itse uudestisyntymän olemus lienee kaikilla sama: ihmisen henki syntyy uudeksi. Henki kokee muutoksen. Toisaalta liha ei uudestisynny, eli lihan henki säilyy edelleen muutumattomana.

Mutta uudestisyntymässä jokin ihmisen syvällä oleva sielun olemus kokee radikaalin muutoksen.

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #11 : 21.10.13 - klo:15:08 »
Sofiinan laittama Jeesus ja opetuslapset -kuva antaa vääristyneen kuvan. Jeesus ja opetuslapset olivat nuoria miehiä, taiteilijat ovat kuvanneet heitä lähes 100-vuotiaiksi ukkorahjuksiksi.

Juu, siis valokuvahan tuo ei ole.

Sofiina

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #12 : 21.10.13 - klo:16:06 »

Ev.lut.kirkko ei opeta, että sakramentti, esim. kaste, ilman uskoa vaikuttaisi pelastusta.
Vaikka lapsi kastetaankin, hänelle myöhemmin opetetaan Jumalan sana ja tarkoitus on, että hän nk. konfirmaatiossa vastaanottaa kasteenlahjansa, uskossa. Ilman uskoa ei kaste häntä mitään hyödytä.


Olisiko sinulla antaa kirjallisia viitteitä noihin? Mieluiten suomalaisia.

Tämä kirja on aika kansantajuinen ja on itselleni selvittänyt opin alkeet:

Luterilainen usko tänään, Augsburgin tunnustuksen selityksiä:
http://books.google.fi/books/about/Luterilainen_usko_t%C3%A4n%C3%A4%C3%A4n.html?id=HpMltwAACAAJ&redir_esc=y

Poissa Ellen

  • Viestejä: 22
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #13 : 21.10.13 - klo:16:40 »
Käsittääkseni vesikaste sisältää pelastuksenlahjan, mutta usko ottaa sen vastaan.
Kaste ei pelasta, vaan tarjoaa pelastuksen.

Usko vaikuttaa pelastuksen.
Nämä siis ovat ikäänkuin pelastuksen lahjakääreitä.

Kuitenkaan sen enmpää usko kuin kastekkaan eivät itsessään pelasta, vaan pelastus tulee yksin Jeesuksesta Kristuksesta.

Näin minäkin asian ymmärrän.  Usko ottaa vastaan kasteen tarjoaman pelastuksenlahjan, uudestisyntymän.  Se on palaamista/turvaamista kasteen armoon.
Tie haarautui metsässä ja minä valitsin sen vähemmän kuljetun  -  siksi kaikki on toisin.

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Suomen ev.lut. kirkon armonvälineet ja sakramentit
« Vastaus #14 : 21.10.13 - klo:16:46 »
Käsittääkseni vesikaste sisältää pelastuksenlahjan, mutta usko ottaa sen vastaan.
Kaste ei pelasta, vaan tarjoaa pelastuksen.

Usko vaikuttaa pelastuksen.
Nämä siis ovat ikäänkuin pelastuksen lahjakääreitä.

Kuitenkaan sen enmpää usko kuin kastekkaan eivät itsessään pelasta, vaan pelastus tulee yksin Jeesuksesta Kristuksesta.

Näin minäkin asian ymmärrän.  Usko ottaa vastaan kasteen tarjoaman pelastuksenlahjan, uudestisyntymän.  Se on palaamista/turvaamista kasteen armoon.
Aammen aamen.  Luther: "Kristillinen elämä on oikeastaan vain päivittäistä kastamista, joka kerran on aloitettu, mutta jota ehtimiseen harjoitetaan. Mielenmuutoksessa eläessäsi sinä siis vaellat kasteessa, joka ei vain kuvaa tätä uutta elämää, vaan myös tuottaa, alkaa ja edistää sitä."