Kirjoittaja Aihe: Ydinasioiden, kehällisten asioiden ja arkeen liittyvien asioiden sekoittamisesta  (Luettu 2160 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Olen pohtinut mistä erilaiset hengelliset keitokset johtuvat.
Tässä joitain ajatuksiani.

Jos ydinasiasta tehdään kehällinen, usko romuttuu.

Jos uskoon liittyvä ydinasia poistetaan kokonaan, syntyy kristinuskon ulkopuolinen harhaoppi.

Jos kehällisestä asiasta tehdään ydinasia, uskosta tulee lakia. Tämä liittyy nykyseurakuntienkin perinnäissääntöihin ja juutalaistamiseen.

Jos arkeen kuuluvasta asiasta tehdään ydinasia, moni ahdistuu.

Jos kehällinen asia viedään kaikkien ihmisten toteutettavaksi ja vaatimukseksi, syntyy uskonnollista muotomenoa. Tämä liittyy eniten vaatimuksiin muuttaa uskomattomia ihmisiä.

Jos arkeen kuuluva asia sekoitetaan tahallaan ydinasiaan, syntyy (tahallaan aiheutettua) riitaa.
Tätä näkyy mm. ruoka-, pukeutumiskeskusteluissa ja myös erilaisissa kulttuuriin liittyvissä tavoissa.

Jos kehällinen asia sekoitetaan ydinasiaan, syntyy lahkolaisuutta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Todella hyvää ja hyödyllistä pohdintaa. Toivon, että tästä tulee hyvä keskustelu, kun mennään yksityiskohtiin. Tuskinpa kukaan meistä on niin kaikkitietävä, että meille kaikki tuo edellä sanottu olisi itsestään selvää. Näyttää siltä, että suuressa osassa kristikuntaa harhaillaan kehällisissa asioissa, jolloin tärkein unohtuu. Siitä on ollut ja tulee olemaan vakavia seurauksia.

Itselleni on ollut tavattoman arvokasta se, että jo pikkupoikana pyhäkoulussa sydämeeni kylvettiin yksinkertaiset kristinuskon perusasiat, jotka eivät ole miksikään muuttuneet vuosikymmenienkään saatossa. Ne ovat varjelleet monesta pahasta, mutta – toki täytyy myöntää – ovat myös johtaneet odottamattomiin kriiseihin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Noiden ruoka-, pukeutumissääntöjen ja kulttuuriin liittyvien asioiden parissa tunnutaan jaksavan jumpata yllättävän paljon. Ja mikä erikoisinta; kovalla innolla ja järkkymättömällä jaksamisella.

Uskonnollisesta sydämestä kumpuaa kaikenlaista tarvetta erottautua muista. Vaikka joku tapa itsessään ei olisikaan uskonnollinen, niin motiivi voi olla sitä. Olen edelleenkiin kuitenkin sitä mieltä, että erilaiset kulttuurilliset/toimintatavalliset erot eivät ole välttämättä pahasta, jos niitä ei nosteta Jumalan tuntemista vastaan. Sydämen asenne paljastaa elottoman uskonnollisuuden enemmän kuin jokin ulkoinen eroavaisuus toimintatavoissa.

Ihminen tykkää puuhailla ja touhuta sellaisten asioiden kanssa, mitä se pystyy hallitsemaan ja mistä on helppo huomauttaa toisia. Siksi rätit, lumput ja suuhun laitettava kiinnostavat monia, mutta sydän synnin lähteenä ja suusta ulostuvat asiat harvempia.

Kehällisissä asioissa vapaampia uskovia syyllistetään ja taakoitetaan usein sillä, että ei saa olla loukkaukseksi ja lankeemukseksi muille. Minusta sitä vaadetta käytetään usein väärässä hengessä ja sen motiivina on omien näkemysten ajaminen, ei todellinen vapaus ja toisten kunnioittaminen.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Usein ihmiskeskeisyys naamioidaan Kristus-keskeisyydeksi. Todellinen ja aito Kristus-keskeisyys on sen vastakohta ja se yhdistää Jumalan lapsia yhteisöstä riippumatta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Niin, meillä ihmisillä lienee suuri vaara siinä, että ollaa ehdotomissa asioissa suhteellisia ja suhteellisissa asioissa ehdottomia.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Olen miettinyt tätä aihetta myös siitä näkökulmasta mitä on kerrottuna Ilmestysmajassa ja temppelissä tapahtuneista palvelutoiminta ja miten millekin asialle oli tarkka paikkansa.

Jotkut asiat tapahtuivat ainoastaan vain jommalla kummalla puolella Ilmestysmajan esipihaa ympäröivää aitaa.

Pyhiä esineitä ei säilytetty missä tahansa. Tietyt asiat tapahtuivat vain Pyhässä ja Kaikkein Pyhimmässä, eivät kaiken kansan nähtävänä.

Lain tauluja ei laitettu oviaukon molemmin puolin. Jos olisi laitettu, se olisi tarkoittanut, että sisään olisi päässyt vain käskyt täytettyään.
Nykyään aika monessa paikassa toinen taulu laitetaan oven pieleen ja usein toinen taulu heitetään kokonaan pois.

Jostain syystä kultainen lampun jalka ja suitsuttaminen on kannettu jopa aitojen ulkopuolelle.
Sisälle on viety monenmoisia asioita. Sellaisia, jotka eivät sinne kuulu.
Jossain toisessa ketjussa olen aiemmin pohtinut tuota asiaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Tuossa Ilmestysmajaan liittyvässä ajattelussa aloituksesta poiketen on neljä osastoa. Aidan ulkopuolelle olevat asiat, esipihalla tapahtuvat ja sitten on Pyhä ja Kaikkein Pyhin.

Kun esirippu repesi, tuliko neljästä kolme?

Ehkäpä Salomon temppeli kuvaa enemmän seurakuntaelämää, Ilmestysmajassa painopiste oli Jeesuksessa.


Tässä oli kapinallisten (koorahilaisten) poikien homma:

27 ja he viettivät yönsä Jumalan temppelin ympärillä, sillä heidän tehtävänään oli vartioiminen ja heidän oli pidettävä huoli ovien avaamisesta joka aamu.
28 Muutamien heistä oli pidettävä huoli jumalanpalveluksessa tarvittavasta kalustosta, sillä heidän oli tuotava se sisään täysilukuisena ja vietävä se ulos täysilukuisena.
29 Ja muutamat heistä olivat määrätyt pitämään huolta kaluista,
kaikista pyhistä kaluista, sekä
lestyistä jauhoista,
viinistä,
öljystä,
suitsukkeista ja hajuaineista.

Kun tuota ei tapahtunut, tapahtui se miten 1 Aikak..luku 9 alkaa:


"Ja Juuda vietiin Baabeliin pakkosiirtolaisuuteen uskottomuutensa tähden."


Tämän päivän koorahilaiset hoitavat erittäin huonosti nuo hommat.
Koorahilaisia sanotaan tuossa luvussa kynnysten vartijoiksi.
Ovenvartijoiden tehtävänä on valvoa, ettei sisään pääse ketä tahansa. Heidän pitäisi valvoa myös, ettei kukaan tule aidan yli tai ali.

Tuosta tulee mieleen se miten pikkupoikana oli hauskaa kulkea kokoustelttaan sisälle ja sieltä ulos omia reittejä.

JPK

  • Vieras
1 KORINTTOLAISKIRJE 5 LUKU

 6 Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan? 7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. 8 Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.

 9 Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; 10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.

11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. 12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?

13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

-------------

JUUDAN KIRJE 1 LUKU

 17 Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet, 18 sanoen teille: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan". 19 Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole. 20 Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä 21 ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi. 22 Ja armahtakaa toisia, niitä, jotka epäilevät, pelastakaa heidät, tulesta temmaten; 23 toisia taas armahtakaa pelolla, inhoten lihan tahraamaa ihokastakin.

-------------

ROOMALAISKIRJE 6 LUKU

 15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! 16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi? 17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut, 18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi! 19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.

--------------

2 KORINTTOLAISKIRE 6 LUKU

 14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? 15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? 16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat?

Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".

 17 Sentähden:
"Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
 18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".