Puimatanner

Puimatanner => Seurakunta => Aiheen aloitti: Hugo Boss - 02.11.13 - klo:17:48

Otsikko: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Hugo Boss - 02.11.13 - klo:17:48
(Jaettu ketjusta Pyhän Hengen täyteys - kokemusko? - KnutL- )          Haluamatta loukata kenenkään uskonnollisia/hengellisiä tunteita, taustoja ja arvoja olen sitä mieltä, että Pyhän Hengen täyteys ei ole sarja yksittäiskokemuksia eikä mitään muutakaan. Mielestäni Pyhä Henki toimii vain armonvälineiden kautta. Niissä Pyhä Henki eli Jumala tekee ihmisestä Jumalan lapsen ja taivaan valtakunnan perillisen. Kirkon opetus Pyhästä Hengestä on ilmaistu uskontunnustuksissa ja Katekismuksessa. :)

”Ennen kuolemaansa Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen omiensa puolustajaksi ja opastajaksi. Ylösnousemuksen jälkeen, helluntaina, Jumala vuodatti Henkensä opetuslasten päälle ja täytti heidät armollaan ja lahjoillaan. Pyhä Henki tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden meidän keskellemme. Ilman eläväksi tekevää Henkeä emme voi uskoa emmekä lähestyä Kristusta. Pakenemme Jumalaa ja käännymme hänestä pois. Pyhä Henki kutsuu meitä ja synnyttää meissä uskon ja uuden elämän. Hän antaa meille Kristuksen kaikkine lahjoineen ja varjelee meidät oikeassa uskossa. Pyhä Henki on nimensä mukaisesti Pyhittäjä, joka tekee syntisistä ihmisistä pyhiä. Hän avaa sydämemme kuulemaan Jumalan sanan, tuntemaan Kristuksen ja turvautumaan Jumalan lupauksiin. Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tulee Jumalan armolahjoista osalliseksi, alkaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään.”

"Jeesus sanoi: ”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.”
(Joh. 14:26)

"Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä."
(Gal. 5:22–23)

Lähde Katekismus
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Lydia - 02.11.13 - klo:18:08
Haluamatta loukata kenenkään uskonnollisia/hengellisiä tunteita, taustoja ja arvoja olen sitä mieltä, että Pyhän Hengen täyteys ei ole sarja yksittäiskokemuksia eikä mitään muutakaan. Mielestäni Pyhä Henki toimii vain armonvälineiden kautta. Niissä Pyhä Henki eli Jumala tekee ihmisestä Jumalan lapsen ja taivaan valtakunnan perillisen. Kirkon opetus Pyhästä Hengestä on ilmaistu uskontunnustuksissa ja Katekismuksessa. :)

”Ennen kuolemaansa Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen omiensa puolustajaksi ja opastajaksi. Ylösnousemuksen jälkeen, helluntaina, Jumala vuodatti Henkensä opetuslasten päälle ja täytti heidät armollaan ja lahjoillaan. Pyhä Henki tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden meidän keskellemme. Ilman eläväksi tekevää Henkeä emme voi uskoa emmekä lähestyä Kristusta. Pakenemme Jumalaa ja käännymme hänestä pois. Pyhä Henki kutsuu meitä ja synnyttää meissä uskon ja uuden elämän. Hän antaa meille Kristuksen kaikkine lahjoineen ja varjelee meidät oikeassa uskossa. Pyhä Henki on nimensä mukaisesti Pyhittäjä, joka tekee syntisistä ihmisistä pyhiä. Hän avaa sydämemme kuulemaan Jumalan sanan, tuntemaan Kristuksen ja turvautumaan Jumalan lupauksiin. Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tulee Jumalan armolahjoista osalliseksi, alkaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään.”

"Jeesus sanoi: ”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.”
(Joh. 14:26)

"Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä."
(Gal. 5:22–23)

Lähde Katekismus


Mitä tarkoitat tässä armovälineillä?
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Hugo Boss - 02.11.13 - klo:18:39
Haluamatta loukata kenenkään uskonnollisia/hengellisiä tunteita, taustoja ja arvoja olen sitä mieltä, että Pyhän Hengen täyteys ei ole sarja yksittäiskokemuksia eikä mitään muutakaan. Mielestäni Pyhä Henki toimii vain armonvälineiden kautta. Niissä Pyhä Henki eli Jumala tekee ihmisestä Jumalan lapsen ja taivaan valtakunnan perillisen. Kirkon opetus Pyhästä Hengestä on ilmaistu uskontunnustuksissa ja Katekismuksessa. :)

”Ennen kuolemaansa Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen omiensa puolustajaksi ja opastajaksi. Ylösnousemuksen jälkeen, helluntaina, Jumala vuodatti Henkensä opetuslasten päälle ja täytti heidät armollaan ja lahjoillaan. Pyhä Henki tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden meidän keskellemme. Ilman eläväksi tekevää Henkeä emme voi uskoa emmekä lähestyä Kristusta. Pakenemme Jumalaa ja käännymme hänestä pois. Pyhä Henki kutsuu meitä ja synnyttää meissä uskon ja uuden elämän. Hän antaa meille Kristuksen kaikkine lahjoineen ja varjelee meidät oikeassa uskossa. Pyhä Henki on nimensä mukaisesti Pyhittäjä, joka tekee syntisistä ihmisistä pyhiä. Hän avaa sydämemme kuulemaan Jumalan sanan, tuntemaan Kristuksen ja turvautumaan Jumalan lupauksiin. Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tulee Jumalan armolahjoista osalliseksi, alkaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään.”

"Jeesus sanoi: ”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.”
(Joh. 14:26)

"Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä."
(Gal. 5:22–23)

Lähde Katekismus
Mitä tarkoitat tässä armovälineillä?
Luterilaisen kirkkomme uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Jeesuksen Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta, ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta. Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Jeesus Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi. :)
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Lydia - 02.11.13 - klo:18:51
Haluamatta loukata kenenkään uskonnollisia/hengellisiä tunteita, taustoja ja arvoja olen sitä mieltä, että Pyhän Hengen täyteys ei ole sarja yksittäiskokemuksia eikä mitään muutakaan. Mielestäni Pyhä Henki toimii vain armonvälineiden kautta. Niissä Pyhä Henki eli Jumala tekee ihmisestä Jumalan lapsen ja taivaan valtakunnan perillisen. Kirkon opetus Pyhästä Hengestä on ilmaistu uskontunnustuksissa ja Katekismuksessa. :)

”Ennen kuolemaansa Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen omiensa puolustajaksi ja opastajaksi. Ylösnousemuksen jälkeen, helluntaina, Jumala vuodatti Henkensä opetuslasten päälle ja täytti heidät armollaan ja lahjoillaan. Pyhä Henki tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden meidän keskellemme. Ilman eläväksi tekevää Henkeä emme voi uskoa emmekä lähestyä Kristusta. Pakenemme Jumalaa ja käännymme hänestä pois. Pyhä Henki kutsuu meitä ja synnyttää meissä uskon ja uuden elämän. Hän antaa meille Kristuksen kaikkine lahjoineen ja varjelee meidät oikeassa uskossa. Pyhä Henki on nimensä mukaisesti Pyhittäjä, joka tekee syntisistä ihmisistä pyhiä. Hän avaa sydämemme kuulemaan Jumalan sanan, tuntemaan Kristuksen ja turvautumaan Jumalan lupauksiin. Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tulee Jumalan armolahjoista osalliseksi, alkaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään.”

"Jeesus sanoi: ”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.”
(Joh. 14:26)

"Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä."
(Gal. 5:22–23)

Lähde Katekismus
Mitä tarkoitat tässä armovälineillä?
Luterilaisen kirkkomme uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Jeesuksen Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta, ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta. Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Jeesus Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi. :)

No entäpä niillä joilla ei näitä armovälineitä ole sakramentteineen, on Raamattu ja henkilökohtainen usko?
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Hugo Boss - 02.11.13 - klo:19:03
Haluamatta loukata kenenkään uskonnollisia/hengellisiä tunteita, taustoja ja arvoja olen sitä mieltä, että Pyhän Hengen täyteys ei ole sarja yksittäiskokemuksia eikä mitään muutakaan. Mielestäni Pyhä Henki toimii vain armonvälineiden kautta. Niissä Pyhä Henki eli Jumala tekee ihmisestä Jumalan lapsen ja taivaan valtakunnan perillisen. Kirkon opetus Pyhästä Hengestä on ilmaistu uskontunnustuksissa ja Katekismuksessa. :)

”Ennen kuolemaansa Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen omiensa puolustajaksi ja opastajaksi. Ylösnousemuksen jälkeen, helluntaina, Jumala vuodatti Henkensä opetuslasten päälle ja täytti heidät armollaan ja lahjoillaan. Pyhä Henki tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden meidän keskellemme. Ilman eläväksi tekevää Henkeä emme voi uskoa emmekä lähestyä Kristusta. Pakenemme Jumalaa ja käännymme hänestä pois. Pyhä Henki kutsuu meitä ja synnyttää meissä uskon ja uuden elämän. Hän antaa meille Kristuksen kaikkine lahjoineen ja varjelee meidät oikeassa uskossa. Pyhä Henki on nimensä mukaisesti Pyhittäjä, joka tekee syntisistä ihmisistä pyhiä. Hän avaa sydämemme kuulemaan Jumalan sanan, tuntemaan Kristuksen ja turvautumaan Jumalan lupauksiin. Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tulee Jumalan armolahjoista osalliseksi, alkaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään.”

"Jeesus sanoi: ”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.”
(Joh. 14:26)

"Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä."
(Gal. 5:22–23)

Lähde Katekismus
Mitä tarkoitat tässä armovälineillä?
Luterilaisen kirkkomme uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Jeesuksen Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta, ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta. Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Jeesus Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi. :)
No entäpä niillä joilla ei näitä armovälineitä ole sakramentteineen, on Raamattu ja henkilökohtainen usko?
He joutuvat tyytymään ihmistekoisiin ristiriitaisiin järjenpäätelmiin.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Lydia - 02.11.13 - klo:19:05
Ei siis kun on kysyms Pyhän Hengen täyteydestä..ei se ole koskaan ihmistekoista. ?
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Natanael - 02.11.13 - klo:19:13
Joskus aiemmin olin kiivas katolilaisuuden ja luterilaisuuden vastustaja.
Muutamia vuosia sitten Joosuan kirjaa lukiessani minulle alkoi tämä kohta mietityttämään:

Lainaus käyttäjältä: Joos.22
10 Kun ruubenilaiset, gaadilaiset ja toinen puoli Manassen sukukuntaa tulivat Jordanin kivitarhoille, jotka ovat Kanaanin maan puolella, rakensivat he sinne Jordanin partaalle alttarin, valtavan alttarin.

Tuon seurauksena meinasi syttyä sisällissota.

Tilanne ratkesi selvittelyn jälkeen.
Lainaus käyttäjältä: Joos.22
21 Silloin ruubenilaiset, gaadilaiset ja toinen puoli Manassen sukukuntaa vastasivat ja puhuivat Israelin heimojen päämiehille:
22 "Jumala, Herra Jumala, Jumala, Herra Jumala, hän tietää sen, ja Israel myöskin tietäköön sen: jos me olemme kapinamielessä tai uskottomuudesta Herraa kohtaan-älä meitä silloin tänä päivänä auta-
23 rakentaneet alttarin kääntyäksemme pois Herrasta, uhrataksemme sen päällä polttouhria ja ruokauhria tai toimittaaksemme sen päällä yhteysuhreja, niin kostakoon Herra itse sen.
24 Totisesti, me olemme tehneet sen vain yhdestä huolestuneina, siitä, että teidän lapsenne vastaisuudessa voivat sanoa meidän lapsillemme näin: 'Mitä teillä on tekemistä Herran, Israelin Jumalan, kanssa?
25 Onhan Herra pannut Jordanin välirajaksi meille ja teille, te ruubenilaiset ja gaadilaiset; teillä ei ole mitään osuutta Herraan.' Ja niin teidän lapsenne voivat saada aikaan, että meidän lapsemme lakkaavat pelkäämästä Herraa.
26 Sentähden me sanoimme: Tehkäämme itsellemme alttari, rakentakaamme se, ei polttouhria eikä teurasuhria varten,
27 vaan olemaan meidän ja teidän sekä myös meidän jälkeläistemme välillä meidän jälkeemme todistajana siitä, että me tahdomme toimittaa Herran palvelusta hänen edessänsä, polttouhreja, teurasuhreja ja yhteysuhreja, etteivät teidän lapsenne vastaisuudessa sanoisi meidän lapsillemme: 'Teillä ei ole mitään osuutta Herraan'.
28 Ja me ajattelimme: Jos he vastaisuudessa sanovat näin meille ja meidän jälkeläisillemme, niin me voimme vastata: 'Katsokaa Herran alttarin kuvaa, jonka meidän esi-isämme ovat tehneet, ei polttouhria eikä teurasuhria varten, vaan olemaan todistajana meidän välillämme ja teidän'.
29 Pois se, että me kapinoisimme Herraa vastaan ja kääntyisimme tänä päivänä pois Herrasta rakentamalla alttarin polttouhria, ruokauhria ja teurasuhria varten, toisen kuin Herran, meidän Jumalamme, alttari, joka on hänen asumuksensa edessä!"

Ne maat, joille kaksi ja puoli sukukuntaa asettuivat, olivat Mooseksen antamia.
Yhdeksän ja puoli sukukuntaa meni siihen maahan minkä Jumala oli antanut.
Pitää muistaa, että siellä ruubenilaisten, gaadilaisten ja toisen puolen Manassen sukukunnan maillakin oli turvakaupunkeja.


Jos sakramentit, ikonit, Mariat ja muut sellaiset eivät ole uskon ja palvonnan kohde uskovalle, kannattaa hetki miettiä mistä onkaan kyse.
Niille, jotka eivät usko, ne ovat mielestäni lähinnä magiaa.


Siitä ei kuitenkaan pääse yhtään mihinkään, että tuo porukka oli eri puolella Jordania kuin minkä Jumala alun perin lupasi.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Hugo Boss - 02.11.13 - klo:20:53
Ei siis kun on kysyms Pyhän Hengen täyteydestä..ei se ole koskaan ihmistekoista. ?
Haluamatta loukata kenenkään uskonnollisia/hengellisiä tunteita, taustoja ja arvoja olen sitä mieltä, että Pyhän Hengen täyteyden manifestaatioiden etsiminen armonvälineiden ulkopuolelta johtaa ihmistekoiseen kristillisyyteen, missä kaikenlainen hörhöily hengellistetään.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Lydia - 02.11.13 - klo:20:59
Ei siis kun on kysyms Pyhän Hengen täyteydestä..ei se ole koskaan ihmistekoista. ?
Haluamatta loukata kenenkään uskonnollisia/hengellisiä tunteita, taustoja ja arvoja olen sitä mieltä, että Pyhän Hengen täyteyden manifestaatioiden etsiminen armonvälineiden ulkopuolelta johtaa ihmistekoiseen kristillisyyteen, missä kaikenlainen hörhöily hengellistetään.

On äärimmäisen vaarallista puhua Pyhän Hengen kasteesta ja työstä ja lahjoista tuohon tapaan, sillä se riittää että ihminen on uudestisyntynyt Jumalan Hengestä.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Hugo Boss - 02.11.13 - klo:21:14
Ei siis kun on kysyms Pyhän Hengen täyteydestä..ei se ole koskaan ihmistekoista. ?
Haluamatta loukata kenenkään uskonnollisia/hengellisiä tunteita, taustoja ja arvoja olen sitä mieltä, että Pyhän Hengen täyteyden manifestaatioiden etsiminen armonvälineiden ulkopuolelta johtaa ihmistekoiseen kristillisyyteen, missä kaikenlainen hörhöily hengellistetään.
On äärimmäisen vaarallista puhua Pyhän Hengen kasteesta ja työstä ja lahjoista tuohon tapaan, sillä se riittää että ihminen on uudestisyntynyt Jumalan Hengestä.
En ymmärrä, mitä äärimmäisen vaarallista siinä on, koska mielestäni Pyhä Henki toimii vain armonvälineiden kautta. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen, koska ne ovat Jeesuksen Kristuksen asettamia. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan sana yhdistyy veteen. Pyhä Henki lahjoittaa uskon, jolla kristitty saa tarttua aina uudestaan kasteen lupauksiin. Mielestäni on äärimmäisen vaarallista, jos Pyhän Hengen täyteyden manifestaatioita etsitään armonvälineiden ulkopuolelta, koska juuri se johtaa ihmistekoiseen kristillisyyteen, missä kaikenlainen hörhöily hengellistetään.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Paulus - 02.11.13 - klo:21:26
Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan sana yhdistyy veteen.

Vaihteleeko tämä luterilainen oppi? Minulla on vuoden 1948 Katekismus, joka selvästi opettaa kahta eri uudestisyntymää.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Soltero - 02.11.13 - klo:21:50
Hugo kirjoittaa:

Luterilaisen kirkkomme uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Jeesuksen Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta, ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta. Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Jeesus Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi.

Soltero kysyy:

Onko tuo todella ja oikeasti luterilaisessa kirkossa voimassa olevaa opetusta?
Sehän kuulostaa aivan harhaoppiselta- tai ei ainakaan ole sitä kristinuskoa,
jonka perustana on Raamattu.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Lydia - 02.11.13 - klo:22:27
Tämän Hugon julkituoma oppi pitää nyt juurta jaksain selvittää.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Soltero - 02.11.13 - klo:23:16
Tämän Hugon julkituoma oppi pitää nyt juurta jaksain selvittää.
Niin pitää.
Toivottavasti kirkko ei ole tuollaisen harhan vallassa,
vaan kysymys on Hugon oletuksista tai toiveista.

Tämä aihe taitaa kylläkin olla väärässä ketjussa.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Charlotte - 03.11.13 - klo:07:49
Eikö tuo ole ihan normaalia virallista luterilaista oppia, että Jumala toimii armonvälineiden eli sanan (evankeliumin julistus?) ja sakramenttien kautta (kaste ja ehtoollinen).

Onko se tosiaan joillekin yllätys tai uutta tietoa?

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Armonv%C3%A4lineet

"Armonvälineet

Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta.

Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi. "
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Charlotte - 03.11.13 - klo:07:59
Mutta, Augsburgin tunnustuksessa sanotaan:

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html#Kirkonvirka

"V Kirkon virka
Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3). Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, 9 jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla."


Lihavoin tuosta tärkeän kohdan. Tuon mukaan Jumala kuitenkin vaikuttaa uskon armonvälineiden käytön ja evankeliumin kuulemisen jälkeen missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.


PS. tuolla on vielä rovasti Olavi Peltolan opetusta armonvälineistä: http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1i.html
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Soltero - 03.11.13 - klo:12:13
Eikö tuo ole ihan normaalia virallista luterilaista oppia, että Jumala toimii armonvälineiden eli sanan (evankeliumin julistus?) ja sakramenttien kautta (kaste ja ehtoollinen).

Onko se tosiaan joillekin yllätys tai uutta tietoa?

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Armonv%C3%A4lineet

"Armonvälineet

Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta.

Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi. "
Olin hyvin kauan luterilaisessa kirkossa tietämättä tai tiedostamatta, että
kirkon luoman opin mukaan kaste ja ehtoollinen vaikuttavat ihmisen pelastukseen.

Mistähän tuollaiset mielipiteet on keksitty?

Raamatun mukaan kaste ja ehtoollinen ovat tärkeitä asioita, mutta eivät ne ole ihmistä
pelastavia toimenpiteitä.

Rippi ja pappisvirka Kristuksen asettamia?
Ainakaan Raamatussa ei tällaisesta mainita mitään.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Charlotte - 03.11.13 - klo:13:32


Olin hyvin kauan luterilaisessa kirkossa tietämättä tai tiedostamatta, että
kirkon luoman opin mukaan kaste ja ehtoollinen vaikuttavat ihmisen pelastukseen.

Mistähän tuollaiset mielipiteet on keksitty?

Raamatun mukaan kaste ja ehtoollinen ovat tärkeitä asioita, mutta eivät ne ole ihmistä
pelastavia toimenpiteitä.

Rippi ja pappisvirka Kristuksen asettamia?
Ainakaan Raamatussa ei tällaisesta mainita mitään.


Siinä Peltolan linkissä armonvälineistä selitetään, ettei sakramentit itsessään pelasta ellei niiden lahjaa, armoa, oteta uskossa vastaan.

"Jumalan lupaus aina vaatii uskoa

Sakramentit luovat ja vahvistavat uskoa. Ne jäävät hyödyttömiksi, ellei niiden lahjaa, armoa, oteta uskossa vastaan. Sakramentit välittävät pelastuksen lahjan vain sille, joka uskoo niiden sisältämään sanaan. Ne eivät siis vaikuta pelkkänä toimituksena. "Tiedämmehän, että jumalallinen lupaus aina vaatii uskoa ja että molemmat, lupaus ja usko, ovat toisilleen välttämättömiä, mutta yksinään tehottomia. Sillä ilman lupausta on uskominen mahdotonta eikä laupeus toteudu ilman uskoa. Mutta kun molemmat ovat vuorovaikutuksessa keskenään, niin ne takaavat sakramenttien oikean ja mitä varmimman vaikutuksen. On siis turhaa ponnistelua ja kadotukseen kulkemista etsiä sakramentin voimaa sivuuttamalla lupaus ja usko" (Luther). Uskoa ei saa ymmärtää inhimilliseksi suoritukseksi."
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Hugo Boss - 03.11.13 - klo:15:22
”Jumala jakaa armoaan sanansa ja sakramenttiensa välityksellä. Kristus itse on asettanut kasteen ja ehtoollisen. Ne ovat sakramentteja, sillä niissä Jumalan sana on yhdistynyt aineeseen: veteen, leipään ja viiniin. Sakramentit ovat armon näkyviä merkkejä, joihin voimme tarttua uskolla. Kasteessa ja ehtoollisessa Kristus on todellisella ja havaittavalla tavalla meidän keskellämme.

Kastevesi on tavallista, puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä. Lähetyskäskyssään Kristus kehottaa tekemään kaikki kansat opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla. Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Pappi valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja lausuu: ”Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” Jumalan nimeen vetoaminen osoittaa, että kaste on Jumalan työ, jota meidän ei tarvitse ansaita.

Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. (Gal. 3:26–27)  Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.  (1. Piet. 3:21)

Ehtoollinen eli alttarin sakramentti on Jeesuksen asettama pyhä ateria. Siinä hän antaa meille ruumiinsa ja verensä syötäväksi ja juotavaksi. Ehtoollisen leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Vaikka emme voi ymmärtää tätä salaisuutta, voimme luottaa Vapahtajan omiin sanoihin, jotka on talletettu pyhään Raamattuun. Kuolemaansa edeltävänä yönä Jeesus jakoi siunaamansa leivän opetuslapsilleen ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini.” Samalla tavalla hän antoi myös viinin, joka hänen sanojensa mukaan on liiton veri, hänen oma verensä. Näille Jeesuksen sanoille uskollisina me vietämme ehtoollista hänen muistokseen.  Alttari on Jumalan läsnäolon paikka, jonka ääreen kristillinen seurakunta kokoontuu rukoilemaan ja kiittämään Jumalaa, kuulemaan hänen sanaansa ja vastaanottamaan ehtoollisen sakramentin. Yhteisestä jumalanpalveluksesta saamme voimaa elämäämme ja toimintaamme.

 Jeesus sanoi: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa ja minä pysyn hänessä.” (Joh. 6:56)

 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. (Ap.t. 2:42) 

 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä. (1. Kor. 10:16–17)"

"MIKÄ ON ALTTARIN SAKRAMENTTI? VASTAUS:

Se on leipään ja viiniin sisältyvä Herramme Jeesuksen Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Hän on sen itse asettanut meidän, kristittyjen, syötäväksi ja juotavaksi.

MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:

Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin: ”Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni.”
(Lutherin Vähä katekismus)

Lähde: Suomen evankelis-luterilainen kirkko/Katekismus

Mielestäni kristillisen kasteen saaneet luterilaiset ja lahkolaisten uskovien kasteen edustajat voivat olla veljiä ja sisaria Jeesuksessa Kristuksessa, mutta molempien tulisi ensi sijaisesti pysytellä omassa hengellisessä kodissaan. Toki toisten kodeissa voi käydä silloin tällöin kyläilemässä, mutta jatkuvasti erilaiseen ruokapöytään käyminen on epäterveellistä. Minä ainakin saan vain vatsavaivoja lahkolaisten epäterveellisistä ruokapöydistä.:)
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: ElCaro - 05.11.13 - klo:21:53
Et viitsisi Hugo tuota lahkolaisvirttä... tai jos siitä saat hyviä kiksejä niin olkoon. Tosin se ei hirveästi veljeyttä edistä. Mielestäni.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Soltero - 05.11.13 - klo:23:00
Hugo Boss kirjoittaa:

"Mielestäni kristillisen kasteen saaneet luterilaiset ja lahkolaisten uskovien kasteen edustajat voivat olla veljiä ja sisaria Jeesuksessa Kristuksessa, mutta molempien tulisi ensi sijaisesti pysytellä omassa hengellisessä kodissaan. Toki toisten kodeissa voi käydä silloin tällöin kyläilemässä, mutta jatkuvasti erilaiseen ruokapöytään käyminen on epäterveellistä. Minä ainakin saan vain vatsavaivoja lahkolaisten epäterveellisistä ruokapöydistä."

Soltero vastaa:

Onko tuo luterilaisilla nykyään yleinen mielipide vapaiden suuntien ehtoollisesta?
Lahkolaisten epäterveelliset ruokapöydät!?
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: KTS - 07.11.13 - klo:18:06
Uskonpuhdistajamme Martti Luther  piti uudestikastajien oppia vahingollisempana kuin paavilaisten oppia, koska uudestikastajat hylkäsivät armonvälineet. Luther kirjoitti: "Sillä jos he jättäisivät sillensä kasteen ja (alttarin) sakramentin, kristityt voisivat paavinkin alaisuudessa vielä sieluineen paeta ja tulla autuaiksi, kuten tähän asti on tapahtunut. Mutta nyt kun heiltä on riistetty sakramentit, heidän täytyykin joutua kadotukseen, koska Kristus itsekin on riistetty niiden mukana." (St.L. XVII, 2192, vuodelta 1528)
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Soltero - 07.11.13 - klo:23:44
Enpä ole noin ..eh...paksua Luther- juttua ennen kuullutkaan.
Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Night Owl - 19.11.13 - klo:03:20
Uskonpuhdistajamme Martti Luther  piti uudestikastajien oppia vahingollisempana kuin paavilaisten oppia, koska uudestikastajat hylkäsivät armonvälineet. Luther kirjoitti: "Sillä jos he jättäisivät sillensä kasteen ja (alttarin) sakramentin, kristityt voisivat paavinkin alaisuudessa vielä sieluineen paeta ja tulla autuaiksi, kuten tähän asti on tapahtunut. Mutta nyt kun heiltä on riistetty sakramentit, heidän täytyykin joutua kadotukseen, koska Kristus itsekin on riistetty niiden mukana." (St.L. XVII, 2192, vuodelta 1528)
Onko Luther sinunkin uskonpuhdistajasi KTS, kun käytät ilmaisua "uskonpuhdistajamme Martti Luther? Tarkoittaako uskonpuhdistus puhdistusta uskosta? Minun uskoani Luther ei ole pystynyt puhdistamaan.
Lutherin myötävaikutuksella surmattiin aikoinaan ns. uudestikastajia. Miehiä listittiin miekoilla. Naiset saivat armollisemman kohtalon: heidät hukutettiin Tonavaan.
Uudestikastajat saivat Lutherin aikoina saman kohtalon kuin paavinvallan aikoina.


Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Paulus - 19.11.13 - klo:04:38
Enpä ole noin ..eh...paksua Luther- juttua ennen kuullutkaan.

Valitettavasti Luther syyllistyi varsin jumalattomiin asioihin. Minulla ei valitettavasti ole lähdettä, jota tässä voisi mainita, mutta esim. juutalaiset syystäkin sanovat, että minkä Luther aloitti, sen Hitler lopetti. Luther kirjoitti kirjan "Juutalaisista ja heidän valheistaan." Hitler (anteeksi, että oli Luther) oli jossakin vaiheessa hyvin myötämielinen seurakuntien toimintaa kohtaan ja siksi kristityt erehtyivät tukemaan häntä.

Mutta sitä ei sovi kiistää, etteikö Luther löytänyt toisaalla kristinukon ydintä, uskonvanhurskautta tekojen vanhurskauden tilalle.

Miksi Jumala salli Lutherin eksyä toisaalta äärettömän pahoihin asioihin? Ehkä siksi, että emme alkaisi palvoa häntä. Sehän olisi epäjumalanpalvelusta.

Otsikko: Vs: Lut.kirkon armonvälineet
Kirjoitti: Tosikko - 21.12.13 - klo:18:51
Olen joskus lukenut sen Lutherin juutalaiskirjan. Sain sen käsityksen että Luther provosoitui juutalaisrabbien (jakamasta) opetuksesta, että jeesus on vain marian äpärä jonka isä on pantera.