Kirjoittaja Aihe: Liturgia  (Luettu 5261 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Liturgia
« : 21.01.14 - klo:18:49 »
En muista, onko täällä käsitelty tätä aihetta, jos on, niin tämän voi poistaa. Mitä mieltä liturgiasta ollaan, tavataanko sitä vain vanhoissa kirkoissa? Onko se tarpeellinen vaiko tarpeeton?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Liturgia
« Vastaus #1 : 21.01.14 - klo:18:57 »
Tarkastelin aihetta Wikipediasta ja jouduin toteamaan ylläpitäneeni
käsitteestä liturgia virheellistä mielikuvaa.
 http://fi.wikipedia.org/wiki/Liturgia

Liturgia onkin siis sama kuin jumalanpalvelus.
Tietysti liturgioita silloin tarvitaan.

Luulin, että liturgia tarkoittaa muotokirkollisen jumalanpalveluksen niitä osia, joissa
pappi laulaa tai lukee joitakin fraaseja,
ja että siihen kuuluu muitakin kaavamaisia rakenteita.

Mutta näin ei siis kai olekaan.

Lydia

  • Vieras
Vs: Liturgia
« Vastaus #2 : 21.01.14 - klo:20:37 »
Pyhän Hengen johdatus on tärkeää jumalanpalveluksissa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Liturgia
« Vastaus #3 : 21.01.14 - klo:20:48 »
Tarkastelin aihetta Wikipediasta ja jouduin toteamaan ylläpitäneeni
käsitteestä liturgia virheellistä mielikuvaa.
 http://fi.wikipedia.org/wiki/Liturgia

Liturgia onkin siis sama kuin jumalanpalvelus.
Tietysti liturgioita silloin tarvitaan.

Luulin, että liturgia tarkoittaa muotokirkollisen jumalanpalveluksen niitä osia, joissa
pappi laulaa tai lukee joitakin fraaseja,
ja että siihen kuuluu muitakin kaavamaisia rakenteita.

Mutta näin ei siis kai olekaan.

Täytyy sanoa, että itsellänikin oli tuollaisia mielikuvia, jotka eivät pidäkään paikkaansa. Luulin, ettei ns. vapailla suunnilla ole lainkaan liturgiaa, mutta siellähän sitä vasta onkin. Varsinkin niissä seurakunnissa, joissa ylistyssessiot kuuluvat kokoukseen.

Liturgiaa ei oikeastaan voida edes välttää seurakunnissa, joissa on säännöllistä kokoontumista. Toistuvat kokousmuodot muodostuvat vähitellen liturgiaksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Liturgia
« Vastaus #4 : 21.01.14 - klo:21:00 »
Pyhän Hengen johdatus on tärkeää jumalanpalveluksissa.

Käsitykseni mukaan eritoten helluntaiseurakunnissa edeltävalmistetut puheet on tulkittu "hengettömyydeksi". Tottakai Pyhä Henki voi antaa sanan missä ja milloin tahansa, mutta usein taitaa käydä niin, että puhutaankin vain oman hengen tuotoksia.

Minulla on iäkäs ystävä, vuosikymmeniä helluntaisaarnaajana ollut. Hän kertoi joutuneensa tilanteeseen, jolloin oli pakko valmistautua jo viikkoja ennen varsinaista puhetilaisuutta. Sain häneltä puheen CD-levykkeellä ja täytyy sanoa, että se oli mielestäni yksi hänen parhaista puheistaan, ainakin niistä, joita itse olin kuullut.
« Viimeksi muokattu: 23.01.14 - klo:11:39 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Liturgia
« Vastaus #5 : 21.01.14 - klo:21:07 »
Sitä ei kai voi välttää, että kaikissa seurakunnallisissakin kokoontumisissa on joitakin yhteisiä elementtejä, esim. alkurukous, kuorolaulua,
todistuspuheenvuoroja, saarna, tiedotuksia, yhteislauluja,
uhrilahjan keräys, loppurukous yms.

Tietyt asiat kuuluvat seurakunnan kokoontumisiin.

Ihminen kaipaa jotakin ennalta- arvattavaa, tuttua ja turvallista, kun menee kokoontumisiin.
Tietenkään hengellisen annin ei pidä olla ennalta tiedettyä,
ei myöskään puheiden sisältöjen jne.

Vaihteluksi joku saa joskus esim. sanan Herralta, jonka hän jakaa muillekin, tai jokin todistuspuhe voi tulla aivan ilman suunnitelmia.

Ainakaan niissä helluntaiseurakuntien kokoontumisissa, joissa olen ollut, ei ole mitään sellaisia kaavoitettuja fraasirukouksia eikä saarnaajan kanssa vuorotellen veisattavia vakiovärssyjä, kuten on ev.lut. liturgioissa.

Juu. Ylistyssessiot ovat kamalia.  Joku kai tarvitsee sellaisia, mutta onneksi joudun harvoin niiden uhriksi.



Lydia

  • Vieras
Vs: Liturgia
« Vastaus #6 : 21.01.14 - klo:21:13 »
Pyhän Hengen johdatus on tärkeää jumalanpalveluksissa.

Käsitykseni mukaan eritoten helluntaiseurakunnissa edeltävalmistetut puheet on tulkittu "hengettömyydeksi". Tottakai Pyhä Henki voi antaa sanan missä ja milloin tahansa, mutta usein taitaa käydä niin, että puhutaankin vain oman hengen tuotoksia.

Minulla on iäkäs ystävä, vuosikymmeniä helluntaisaarnaajana ollut. Hän kertoi joutuneensa tilanteeseen, jolloin oli pakko valmistautua jo viikkoja ennen varsinaista puhetilaisuutta. Sain häneltä puheen CD-levykkeellä ja täytyy sanoa, että se oli mielestäni yksi parhaista hänen puheistaan, ainakin niistä, joita itse olin kuullut.


Ei kai kukaan mene valmistelematta puhetta pitämään. Pyhän Hengen johdatus minun mielestäni on sitä ettei pidetä niin tiukasti konsepteista kiinni etteikö Jumalan Henki voisi saada sijaa ohi saarnan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Liturgia
« Vastaus #7 : 21.01.14 - klo:21:20 »

Ei kai kukaan mene valmistelematta puhetta pitämään. Pyhän Hengen johdatus minun mielestäni on sitä ettei pidetä niin tiukasti konsepteista kiinni etteikö Jumalan Henki voisi saada sijaa ohi saarnan.
Miten se menikään: "tuossa penkissä istuessani sydämelleni tuli ajatus..."

Lydia

  • Vieras
Vs: Liturgia
« Vastaus #8 : 21.01.14 - klo:21:22 »
Omassa seurakunnassa on aina valmistellut puheet, joita ei kyllä lueta suoraan paperista. Hyviä puheita on järjestään kaikki olleet.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Liturgia
« Vastaus #9 : 21.01.14 - klo:21:39 »

Ei kai kukaan mene valmistelematta puhetta pitämään. Pyhän Hengen johdatus minun mielestäni on sitä ettei pidetä niin tiukasti konsepteista kiinni etteikö Jumalan Henki voisi saada sijaa ohi saarnan.
Miten se menikään: "tuossa penkissä istuessani sydämelleni tuli ajatus..."

Tai vielä vaikuttavampaa on jos sanoo: "tuossa penkissä istuessani Jumala puhui minulle…" tai vielä dramaattisempaa: "Olin valmistanut puheen, mutta jouduin jättämään konseptini, koska Jumala puhui minulle aivan toisesta asiasta".

Kyllä tuo viimeksimainittu varmistaa, että olen Jumalan mies. Se voi vaikuttaa jopa kolehtiin. Anteeksi skeptisyyteni, mutta eikö näitä ole kuultu?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Liturgia
« Vastaus #10 : 21.01.14 - klo:21:43 »
Jos Jumala antaa uuden aiheen penkissä, eikö silloin juuri Pyhä Henki saa sijaa? Jos heittäydytään kyyniseksi ja arvostellaan taakse jätettyä helluntailaisuutta tai tjms voi olla vaarana että että jossain määrin se johtaa terveen Pyhän Hengen toiminnan tukahduttamiseen.
« Viimeksi muokattu: 21.01.14 - klo:21:49 kirjoittanut Lydia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Liturgia
« Vastaus #11 : 21.01.14 - klo:21:49 »

Ei kai kukaan mene valmistelematta puhetta pitämään. Pyhän Hengen johdatus minun mielestäni on sitä ettei pidetä niin tiukasti konsepteista kiinni etteikö Jumalan Henki voisi saada sijaa ohi saarnan.
Miten se menikään: "tuossa penkissä istuessani sydämelleni tuli ajatus..."

Tai vielä vaikuttavampaa on jos sanoo: "tuossa penkissä istuessani Jumala puhui minulle…" tai vielä dramaattisempaa: "Olin valmistanut puheen, mutta jouduin jättämään konseptini, koska Jumala puhui minulle aivan toisesta asiasta".

Kyllä tuo viimeksimainittu varmistaa, että olen Jumalan mies. Se voi vaikuttaa jopa kolehtiin. Anteeksi skeptisyyteni, mutta eikö näitä ole kuultu?
Ajatteletko, että he kaikki valehtelevat noin sanoessaan
saadakseen itselleen sädekehää?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Liturgia
« Vastaus #12 : 21.01.14 - klo:21:52 »
Omassa seurakunnassa on aina valmistellut puheet, joita ei kyllä lueta suoraan paperista. Hyviä puheita on järjestään kaikki olleet.
Olen pitänyt jonkin verran hengellisiä puheita ja töihin liittyviä sitäkin enemmän. Kun kirjoittaa puheensa pariin kertaan ja lukee sen ääneen, varsinaisessa puhetilanteessa ei paperia aina paljon tarvita. Tietenkin tarkkuutta vaativat ajatukset, tärkeät yksityiskohdat tms - sellaiset asiat, jotka haluaa kuulijoiden muistavan pitkään, kannattaa lukea paperista ja vaikka kerrata sitten vapaasti sanoen muutamankin kerran. Liike-elämässä parinkymmentä  _sekuntia_ kestävää ns. hissipuhetta saatetaan hio monta tuntia.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Liturgia
« Vastaus #13 : 21.01.14 - klo:21:58 »
Uskovat kuulijat havaitsevat joka tapauksessa aika pian, puhuuko joku
Pyhässä Hengessä, vai esittääkö hän luentomuistiinpanojaan.

Jotkut puheet voivat olla hyviäkin, vaikka ne eivät olisi Hengessä ja rukouksessa sanottuja, mutta niiden välittämä siunaus saattaa olla niukkaa.


Lydia

  • Vieras
Vs: Liturgia
« Vastaus #14 : 21.01.14 - klo:22:05 »
Uskovat kuulijat havaitsevat joka tapauksessa aika pian, puhuuko joku
Pyhässä Hengessä, vai esittääkö hän luentomuistiinpanojaan.

Jotkut puheet voivat olla hyviäkin, vaikka ne eivät olisi Hengessä ja rukouksessa sanottuja, mutta niiden välittämä siunaus saattaa olla niukkaa.

Samaa mieltä!