Kirjoittaja Aihe: Miten tulkita Raamattua oikein?  (Luettu 26412 kertaa)

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #30 : 11.10.16 - klo:04:47 »
Immaanuel, Jumala meidän keskellämme ihmiseksi inkarnoituneena, on täysin järjelle käsittämätön mysteeri. Sellaisena se psyykin, maailman loppuun saakka. Jos sitä odottaa että sen rationaalisella järjellään kasittäisi, niin matkalle jää.

Mistä ajattelet sen johtuvan, että Jumala on tehnyt ydinilmoituksensa (jos tällaista ilmaisua voi käyttää) sellaiseksi, että siihen järki ei voi yhtyä, ja että se jopa saa rationaalisen tai järkivoittoisen ihmisen kristinuskon hylkäämään, jos jokin muu kuin rationaalinen puoli ihmisessä ei jollain mystisellä ja siis ei-järjellisellä tavalla "käsitä" Jeesuksen tosi ihmisyyttä ja Jumaluutta yhdessä ja samassa "paketissa"?

Oppi Pyhästä Kolminaisuudesta menee myös kirkkaasti hilseen yli tai on suorastaan ihmisjärjen vastainen "neliömäinen ympyrä" -oppi. Poika on  tosi Jumala, oma Isästä ja Pyhästä Hengestä erillinen persoonansa ja samalla kokonainen Jumaluus. Pyhä Henki on tosi Jumala, oma Isästä ja Pojasta erillinen persoonansa ja samalla kokonainen Jumaluus. Isä on tosi Jumala, oma Pojasta ja Pyhästä Hengestä erillinen persoonansa ja samalla kuitenkin siis kokonainen Jumaluus. Kolminaisuusopin mukaan näyttäisi siis olevan järjen valossa olemassa kolme tosi Jumalaa, mutta kuitenkin on olemassa vain yksi tosi Jumala. Toisin sanoen Kolminaisuus on loogisesti ristiriitainen oppi, jos järjeltä kysytään. Jos Matti ja Maija ovat aviopari, ja heillä on poika Pekka, niin ovatko nämä kolme todellista omaa kahdesta muusta erillistä ihmispersoonaa samalla vain yksi ainoa tosi ihminen?

Jaakobin mukaan Jumala ei ole pahan kiusattavissa (Jaak. 1:13). Kuitenkin Jeesus sataprosenttisesti tosi Jumalana oli kaikessa kiusattu "samalla lailla kuin mekin" (Hepr. 4:15; Hepr. 2:18). Eli Jumala ei ole kiusattavissa, mutta kuitenkin Jumala on kiusattavissa, nimittäin Jeesuksessa, joka aina ihmisenä eläessään ja toimiessaan toimii väitetysti samalla tosi Jumalana yhdessä ja samassa Jeesus-persoonassa. Eli Jeesus-Jumala näyttää olevan järjen valossa "naimisissa oleva poikamies" tai "puinen rauta".

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #31 : 11.10.16 - klo:07:37 »
Joitakin saattaa häiritä tuo sana Raamatun "tulkinta". Että pitäisikö tässä sitten alkaa jonkun kehittelemän kaavan mukaan tulkita Raamattua muka oikein? Itsellenikin tulee helposti sellaisia ajatuksia.

Otsikko taisi olla lainattu omasta viestistäni ja ehdotuksesta. Ehkä se olisi ollut parempi esim. muodossa "miten ymmärtää Raamattua oikein?" Tai vielä kohtikäyvämmin:"Miten voisin välttää omavaltaisia vääria tulkintoja Raamatun äärellä?"

Mielestäni tätä asiaa pohtiessa ei ole kysymys jonkin "menetelmän" käyttämisestä Raamatun tekstin oikeaan ymmärtämiseen. Lähtökohtaisesti vierastan kaikkea sellaisia 'menetelmiä'.

Eikö Jumala sitten avaa sanaansa ymmärtääksemme sitä? Kyllä varmaan, jos meillä olisi kuulevat korvat. Jeesus muistutti usein "jolla on korvat, se kuulkoon". Meidän kuulemistamme vain voi häiritä niin moni asia. Esiymmärryksemme, hätiköinti, ennakkokäsitykset, asiayhteyden huomioimattomuus, lihallisuus, suurempi rakkaus oikeassa olemiseen kuin totuuteen.

Esimerkkinä yksi hurjimpia tulkintoja Jumalan Hengen johdatuksesta kohdasta:
"Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä"(1.Joh.2)

Eräs veli oli sitä mieltä, ettei Raamattua niin tarvitakaan. Koska Jumalan Henki puhuu suoraan sydämelle. "Hänen voitelunsa opettaa kaikessa. Eikä Jumala voi valehdella". (seuraukset tästä olivat katastrofaaliset)

Mitä siihen sanotaan?

Vastasin vain, että olisikohan Jumalan tarkoitus tosiaan tuo? Että Hän antaa ensin n. 1500 sivua sisältävän ilmoituksen ja sitten yhdessä jakeessa tekisi sen omilleen tarpettomaksi?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #32 : 11.10.16 - klo:08:30 »
Lainaus käyttäjältä: crystalvoice
Henkilökohtainen vaikeuteni oikeaoppisen kristologian kohdalla johtuu siitä, että minusta se näyttää johtavan järjellisen ja loogisen ajattelun umpikujaan, jossa ajattelu joutuu toteamaan: väite Jeesuksen yhtäaikaisesta täydestä jumalallisuudesta ja täydestä ihmisyydestä ei voi pitää järjen valossa paikkaansa. Jeesus ei siis järjen mukaan voi olla sataprosenttisesti Jumala ja sataprosenttisesti ihminen yhtä aikaa yhdessä persoonassa.

Et ulotu järjelläsi etkä teologisin opinnoin tuohon ilmoitukseen varpaisillesikaan kurkottautuen. Eikä yksikään ihminen (kirjoitin lohdutukseksi). Tämä asia on siten kuin Paavali siitä jo kirjoitti: "Tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen." 1.Tim. 3:16

Hyvää tiistaipäivää. Minä lähden sairaalaan jälkitarkastukseen.


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #33 : 11.10.16 - klo:08:49 »
Hyvää tiistaipäivää. Minä lähden sairaalaan jälkitarkastukseen.
Kerrohan lekurille terveisiä :)

Ifa

  • Vieras
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #34 : 11.10.16 - klo:11:58 »
Jokainenhan voi tutkia ihan itse omat tulkintansa avoimen Raamatun äärellä.
Tulkinta on yhtäkuin ymmärrys, joka Raamattua lukiessa kullakin on. Tulkinta ei siis ole joku tietoinen kehitelmä, vaan on luonteeltaan spontaani. On jo todettu, että jokainen tulee ihan itse johtopäätöksiinsä ja ymmärrykseen Raamatun äärellä. Avoimuus ja arka tunto sanan vaikutukselle ovat nekin Jumalan Hengen vaikutusta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #35 : 11.10.16 - klo:11:59 »
crystalvoice

"Mistä ajattelet sen johtuvan, että Jumala on tehnyt ydinilmoituksensa (jos tällaista ilmaisua voi käyttää) sellaiseksi, että siihen järki ei voi yhtyä, ja että se jopa saa rationaalisen tai järkivoittoisen ihmisen kristinuskon hylkäämään, jos jokin muu kuin rationaalinen puoli ihmisessä ei jollain mystisellä ja siis ei-järjellisellä tavalla "käsitä" Jeesuksen tosi ihmisyyttä ja Jumaluutta yhdessä ja samassa "paketissa"?" ...

Raamatussa on tähän kysymykseen vastaus.

1. Kor. 3:18   Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
_______________

1. Kor. 1:18   Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

1. Kor. 1:19   Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."

1. Kor. 1:20   
Missä ovat viisaat?
Missä kirjanoppineet?
Missä tämän maailman älyniekat?

Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

1. Kor. 1:21   
1. Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa,
2. niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,


1. Kor. 1:22   koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1. Kor. 1:23   me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

1. Kor. 1:24   mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

1. Kor. 1:25   Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.

Jumala on kaikkivaltias ja hallitsee kaikkea. Ihminen on vettä ja joitakin mineraaleja maasta, elää hetken ja muuttuu maaksi eikä hän hallitse edes itseään.

Tästä huolimatta ihmiseen tuli lankeemuksessa pakottava halu olla Jumalan kaltainen.

- Tragikoomista kyllä. Jumalan yksin on kaikki valta, voima ja kunnia. Iankaikkisesti.

tragikoominen (< kreik.), surullista ja naurettavaa sekaisin sisältävä, surkuhupainen.




Ifa

  • Vieras
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #36 : 11.10.16 - klo:12:07 »
Joitakin saattaa häiritä tuo sana Raamatun "tulkinta". Että pitäisikö tässä sitten alkaa jonkun kehittelemän kaavan mukaan tulkita Raamattua muka oikein? Itsellenikin tulee helposti sellaisia ajatuksia.

Otsikko taisi olla lainattu omasta viestistäni ja ehdotuksesta. Ehkä se olisi ollut parempi esim. muodossa "miten ymmärtää Raamattua oikein?" Tai vielä kohtikäyvämmin:"Miten voisin välttää omavaltaisia vääria tulkintoja Raamatun äärellä?"

Mielestäni tätä asiaa pohtiessa ei ole kysymys jonkin "menetelmän" käyttämisestä Raamatun tekstin oikeaan ymmärtämiseen. Lähtökohtaisesti vierastan kaikkea sellaisia 'menetelmiä'.

Eikö Jumala sitten avaa sanaansa ymmärtääksemme sitä? Kyllä varmaan, jos meillä olisi kuulevat korvat. Jeesus muistutti usein "jolla on korvat, se kuulkoon". Meidän kuulemistamme vain voi häiritä niin moni asia. Esiymmärryksemme, hätiköinti, ennakkokäsitykset, asiayhteyden huomioimattomuus, lihallisuus, suurempi rakkaus oikeassa olemiseen kuin totuuteen.

Esimerkkinä yksi hurjimpia tulkintoja Jumalan Hengen johdatuksesta kohdasta:
"Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä"(1.Joh.2)

Eräs veli oli sitä mieltä, ettei Raamattua niin tarvitakaan. Koska Jumalan Henki puhuu suoraan sydämelle. "Hänen voitelunsa opettaa kaikessa. Eikä Jumala voi valehdella". (seuraukset tästä olivat katastrofaaliset)

Mitä siihen sanotaan?

Vastasin vain, että olisikohan Jumalan tarkoitus tosiaan tuo? Että Hän antaa ensin n. 1500 sivua sisältävän ilmoituksen ja sitten yhdessä jakeessa tekisi sen omilleen tarpettomaksi?
Hyvä havainnollistus esimerkkeineen.  :)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #37 : 11.10.16 - klo:12:08 »
Jokainenhan voi tutkia ihan itse omat tulkintansa avoimen Raamatun äärellä.

Tulkinta on yhtäkuin ymmärrys, joka Raamattua lukiessa kullakin on. Tulkinta ei siis ole joku tietoinen kehitelmä, vaan on luonteeltaan spontaani. On jo todettu, että jokainen tulee ihan itse johtopäätöksiinsä ja ymmärrykseen Raamatun äärellä. Avoimuus ja arka tunto sanan vaikutukselle ovat nekin Jumalan Hengen vaikutusta.

IHan ensimmäiseksi Raamatun avatessaan on tunnustettava etten ymmärrä tästä teoksesta mitään, ellei Jumala Pyhän Henkensä kautta avaa tätä tekstiä minulle.

Ihan itse tulkintansa tekevä on jo eksynyt pois totuudesta. Pitää tuntea (historian kirjoituksista) noin 4500 vuotta kestänyt ajanjakso, miten kristityt ovat ennen uskoneet ja tulkinneet.


Ifa

  • Vieras
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #38 : 11.10.16 - klo:12:15 »
Jokainenhan voi tutkia ihan itse omat tulkintansa avoimen Raamatun äärellä.

Tulkinta on yhtäkuin ymmärrys, joka Raamattua lukiessa kullakin on. Tulkinta ei siis ole joku tietoinen kehitelmä, vaan on luonteeltaan spontaani. On jo todettu, että jokainen tulee ihan itse johtopäätöksiinsä ja ymmärrykseen Raamatun äärellä. Avoimuus ja arka tunto sanan vaikutukselle ovat nekin Jumalan Hengen vaikutusta.

IHan ensimmäiseksi Raamatun avatessaan on tunnustettava etten ymmärrä tästä teoksesta mitään, ellei Jumala Pyhän Henkensä kautta avaa tätä tekstiä minulle.
Tämä on lähtökohta tietysti. Pidän sitä itsestäänselvyytenä, en siksi edes mainitse sitä. Tuo "ihan itse" tarkoittaa, että jokainen lukee Raamattua itse rukoillen ja myös arvioi kuulemansa saarnat ja puheet.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #39 : 11.10.16 - klo:12:26 »
Olen pohtinut sitä, miten ne alkuaikojen Jumalan lapset pysyivät oikeassa kurssissa, kun heillä ei ollut Raamattuja lainkaan. Meni satoja ja jopa toistatuhatta vuotta ennen kuin saivat käsiinsä Raamatun. Tottakai olemme kiitolliset Raamatuista, mutta voisimmeko silti oppia jotain niiltä, joilla ei Raamattuja ollut?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #40 : 11.10.16 - klo:12:33 »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #41 : 11.10.16 - klo:12:43 »
crystalvoice

"Mistä ajattelet sen johtuvan, että Jumala on tehnyt ydinilmoituksensa (jos tällaista ilmaisua voi käyttää) sellaiseksi, että siihen järki ei voi yhtyä, ja että se jopa saa rationaalisen tai järkivoittoisen ihmisen kristinuskon hylkäämään, jos jokin muu kuin rationaalinen puoli ihmisessä ei jollain mystisellä ja siis ei-järjellisellä tavalla "käsitä" Jeesuksen tosi ihmisyyttä ja Jumaluutta yhdessä ja samassa "paketissa"?" ...

Raamatussa on tähän kysymykseen vastaus.

1. Kor. 3:18   Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
_______________

1. Kor. 1:18   Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

1. Kor. 1:19   Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."

1. Kor. 1:20   
Missä ovat viisaat?
Missä kirjanoppineet?
Missä tämän maailman älyniekat?

Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

1. Kor. 1:21   
1. Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa,
2. niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,


1. Kor. 1:22   koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1. Kor. 1:23   me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

1. Kor. 1:24   mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

1. Kor. 1:25   Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.

Jumala on kaikkivaltias ja hallitsee kaikkea. Ihminen on vettä ja joitakin mineraaleja maasta, elää hetken ja muuttuu maaksi eikä hän hallitse edes itseään.

Tästä huolimatta ihmiseen tuli lankeemuksessa pakottava halu olla Jumalan kaltainen.

- Tragikoomista kyllä. Jumalan yksin on kaikki valta, voima ja kunnia. Iankaikkisesti.

tragikoominen (< kreik.), surullista ja naurettavaa sekaisin sisältävä, surkuhupainen.

Koska järki ei voi objektiivista uskoa ymmärtää muutoin kuin siten, että se pitää sitä järjettömänä uskona, tai Raamatustamme luettavissa olevin Paavalin sanoin "hullutuksena" (ainakin mitä tulee objektiivisen uskon ydinasiaan), niin täytyy mielestäni olettaa vielä ihan raamatullisesti oikeaoppisella tavalla, että ihmisen kääntymys tai uskoontulo on monergistinen tapahtuma. Sillä kuinka muutoin "hullutus" tai "pahennus" muuttuisi yhdessä ja samassa ihmisessä "Jumalan viisaudeksi" eli hullutuksen ja pahennuksen vastakohdaksi, niin kuin Paavali antaa ymmärtää ihmisen uskoon tullessa tapahtuvan kohdassa 1 Kor. 1:23-24?

Paavali sanoo, että "luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää" (1 Kor. 2:14). Jotta ihminen voisi ottaa vastaan sen, mikä tulee Jumalan Hengestä (myös siis ennen kaikkea ristin sanoman, joka on vastoin ihmisjärkeä), ihmisen täytyy olla jo Hengestä syntynyt eli uudestisyntynyt ihminen. Mutta sellainen ihminen, joka ei vielä ole Hengestä syntynyt, ei voi tehdä mitään pelastusratkaisua tai "hullutuksen" valitsemista, koska hän ei kerran uudestisyntymättömänä voi kuin torjua kristillisen objektiivisen uskon pitämällä sitä hulluutena, lapsellisuutena, Jumalan pilkkaamisena tai typeryytenä. Yhtä vähän kuin kristitty kokee vetovoimaa vaikka johonkin ei-kristilliseen objektiiviseen uskoon, koska se on hänelle harhaista, Jumalaa pilkkaavaa, jos ei kenties myös täysin älytöntä ja lapsellista, yhtä vähän ei-kristitty, joka järkiperäisesti yrittää ratkaista kristinuskon uskottavuusongelmaa, kokee vetoa tulla kristilliseen uskoon, ellei sitten nimenomaan objektiivisen uskon hulluus mystisellä tavalla vedä jotakuta ihmistä puoleensa.

KR 1938 -käännöksemme "hullutus" esim. kohdassa 1 Kor. 2:14 on alkutekstissä mooria, joka tarkoittaa: typeryys, tyhmyys, hulluus, hölynpöly. Jotta järkivoittoinen ihminen voisi aikuisen oikeasti tulla uskoon, hänen täytyisi jollain keinolla tappaa järkensä, joka estää ottamasta järjenvastaista sanomaa vastaan totuutena. Jos voisit aikuisen oikeasti uskoa vilpittömästi siihen, että painovoima ei toimi kohdallasi, kun astut katolta alas tyhjyyden päälle (ja vielä toimisit sellaisen uskosi pohjalta, osoittaen uskosi todeksi), voisit samoin samalla logiikalla aikuisen oikeasti ja vilpittömästi uskoa myös sellaiseen objektiiviseen uskoon, jota järkesi pitää epätotuutena tai hulluna oppina, joka ei vastaa objektiivista todellisuutta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #42 : 11.10.16 - klo:12:54 »
Ifa:"Tämä on lähtökohta tietysti. Pidän sitä itsestäänselvyytenä, en siksi edes mainitse sitä. Tuo "ihan itse" tarkoittaa, että jokainen lukee Raamattua itse rukoillen ja myös arvioi kuulemansa saarnat ja puheet."

Sanat "itse arvioi", olivat vastaukseni motiivi. Raamatussa nimittäin kaikki tapahtuu juuri päinvastoin, eli lukija alistuu Raamatun tekstien arvioitavaksi, - arvioimatta itse mitään.

Raamattuhan ilmoittaa Jumalan tahdon, jonka kanssa ihmisen tahto on vastakkainen.
Mikäli ihminen ei ole vielä havainnut oman tahtonsa sotivan Jumalan tahtoa vastaan, niin silloin ihminen ei vielä sydämessään tunne Jumalaa.

Siis: Hänen sydämensä ei ole vielä särkynyt niiden Kristuksen tuskien katselemisessa, kun hän itse työntää terävän stilettinsä Kristuksen kylkeen, josta veri juoksee pois. On hämmästyttävää kuulla, kun Jeesus sanoo meille murhaajilleen, Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.

Jumalan kuunteleminen edellyttää tyhjenemistä kaikesta omasta. Näin Jumala pääsee sille paikalle joka hän on, - Herraksi. Mutta tämä on Jumalan työ, ihminen ei omasta tahdostaan ja voimastaan voi Jumalan luokse tulla, ellei Jumala sanansa ja Henkensä kautta vedä häntä. Jos omastunto ei herää lain kautta, kirkastamaan omaa syntisyyttä, niin ihminen ei voi sydämessään kohdata Kristusta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #43 : 11.10.16 - klo:13:31 »
crystalvoice   tänään kello 12:43 » lainaus

"KR 1938 -käännöksemme "hullutus" esim. kohdassa 1 Kor. 2:14 on alkutekstissä mooria, joka tarkoittaa: typeryys, tyhmyys, hulluus, hölynpöly. Jotta järkivoittoinen ihminen voisi aikuisen oikeasti tulla uskoon, hänen täytyisi jollain keinolla tappaa järkensä, joka estää ottamasta järjenvastaista sanomaa vastaan totuutena. Jos voisit aikuisen oikeasti uskoa vilpittömästi siihen, että painovoima ei toimi kohdallasi, kun astut katolta alas tyhjyyden päälle (ja vielä toimisit sellaisen uskosi pohjalta, osoittaen uskosi todeksi), voisit samoin samalla logiikalla aikuisen oikeasti ja vilpittömästi uskoa myös sellaiseen objektiiviseen uskoon, jota järkesi pitää epätotuutena tai hulluna oppina, joka ei vastaa objektiivista todellisuutta."
__________

Kerrataan: Jotta järkivoittoinen ihminen voisi aikuisen oikeasti tulla uskoon, hänen täytyisi jollain keinolla tappaa järkensä, ...

Huh huh ..., nythän tämä alkaa muuttua oikeasti mielenkiintoiseksi.  :)  Kiitos näistä.

Älykkyys on kuitenkin Jumalan lahja, kun/jos "se, tämä"  saa valonsa Jumalan sanasta Pyhän Hengen kautta, ja tällainen henkilö oordinoidaan seurakuntaa palvelemaan Jumalan sanalla, niin tämä lahja rakantaa ja vahvistaa seurakuntaa.

Paavalikin oli älyllisesti huippulahjakas mies, sittemmin Kristuksen palveluksessa. Tarvittiin aikamoinen jytky Kristukselta, matkalla Damaskoon, että nämä Jumalan Paavalille antamat lahjat tulivat eri käyttöön missä ne aikaisemmin olivat.

Kysymys on vain siitä, kuka istuu ihmisen valtaistuimella, (yliminässä). Istuuko sillä
istuimella "minä itte", vai Jeesus Kristus.
_________

Objektiivinen todellisuus on yhtä mielenkiintoinen juttu, kun tuo järjen tappaminenkin.

Jumala, joka on henki, elää aivan erilaisessa objektiivisessa todellisuudessa.

Ihmisen kosketus todellisuuteen on ainoastaan hiuskarvan vahvuinen, vain viisi enemmän taikka vähemmän toimivaa aistia.

Pieni kopautus ihmiskehon yläosassa sijatsevaan kalloon, muuttaa ihmisen mullaksi muutamassa vuodessa. Ateistien kaikki todellisuus on tässä, tämä on heidän objektiivinen todellisuutensa. - Niin pieni ja vajavainen on ihminen.

Vaikka he viidellä aistillaan kohtaavat Jumalan luoman todellisuuden, niin he eivät usko kaiken tämän Luojaa olevan olemassakaan. Miten tällaista voi luonnehtia objektiiviseksi todellisuudeksi, siis omassa valheessaan elämistä?

Savisilmillä ei näe todellista objektiivista maailmaa. Näkee ainoastaan pienen siivun tätä näkyvää todellisuutta.

2. Kor. 4:17   Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti,
2. Kor. 4:18   meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä;

sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.
________

Hepr. 10:34   Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.
Hepr. 10:35   Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.
Hepr. 10:36   Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.

Hepr. 10:37   Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;

Hepr. 10:38   mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen."
Hepr. 10:39   Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.

Hepr. 11:1   Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

Hepr. 11:2   Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.


Ifa

  • Vieras
Vs: Miten tulkita Raamattua oikein?
« Vastaus #44 : 11.10.16 - klo:13:47 »
Ifa:"Tämä on lähtökohta tietysti. Pidän sitä itsestäänselvyytenä, en siksi edes mainitse sitä. Tuo "ihan itse" tarkoittaa, että jokainen lukee Raamattua itse rukoillen ja myös arvioi kuulemansa saarnat ja puheet."

Sanat "itse arvioi", olivat vastaukseni motiivi. Raamatussa nimittäin kaikki tapahtuu juuri päinvastoin, eli lukija alistuu Raamatun tekstien arvioitavaksi, - arvioimatta itse mitään.

Raamattuhan ilmoittaa Jumalan tahdon, jonka kanssa ihmisen tahto on vastakkainen.
Mikäli ihminen ei ole vielä havainnut oman tahtonsa sotivan Jumalan tahtoa vastaan, niin silloin ihminen ei vielä sydämessään tunne Jumalaa.

Siis: Hänen sydämensä ei ole vielä särkynyt niiden Kristuksen tuskien katselemisessa, kun hän itse työntää terävän stilettinsä Kristuksen kylkeen, josta veri juoksee pois. On hämmästyttävää kuulla, kun Jeesus sanoo meille murhaajilleen, Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.

Jumalan kuunteleminen edellyttää tyhjenemistä kaikesta omasta. Näin Jumala pääsee sille paikalle joka hän on, - Herraksi. Mutta tämä on Jumalan työ, ihminen ei omasta tahdostaan ja voimastaan voi Jumalan luokse tulla, ellei Jumala sanansa ja Henkensä kautta vedä häntä. Jos omastunto ei herää lain kautta, kirkastamaan omaa syntisyyttä, niin ihminen ei voi sydämessään kohdata Kristusta.
Kirjoitat oikeaa asiaa, mutta tämä tekstisi menee sen asian ohitse, jota yritän ilmaista. Vastaat siihen, mitä ei ole sanottu.