Raamatussa Pietari kehoittaa:"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
Eipä taida Suomessa olla yhtä ainutta kirkkoa tai seurakuntaa, joka toimisi noin.
Yksilötkin ovat harvassa.
Ei kai sillä perusteella saada hyljätä Raamatun opetuksia?
Suomessa ei todennäköisesti ole montaa sataa, joiden kohdalla oltaisiin menty Pietarin ohjeen mukaan.
Jos pyöristetään rankasti ylöspäin, olkoon määrä vaikkapa 100 000 henkilöä.
Minkä ohjeen mukaan on toimittu viiden miljoonan kohdalla?
En tiedä miten sinä kokonaisuutena ajattelet.
Jos mennään sen mukaan mitä evlutkristitty kirjoittaa, se tarkoittaa, että Suomessa olisi viisi miljoonaa ihmistä, jotka olisivat saaneet Pyhän Hengen.
Jokainen ympärilleen katsova voi havaita, ettei noin ole.
Olen siinä käsityksessä, että luterilaiset opettavat yleisesti sitä, että parannus kaste ja syntien anteeksiantamus liittyvät yhteen. Lähetyskentillä, missä ei ole vielä vakiintunutta seurakuntaa, pyritään hähdäkseni menettelemaan kuten UT:ssa, jossa oli samanlainen tilanne. Kastetaan niitä jotka ottavat evankeliumin vastaan. Ja tilanteesta riippuen myös lapset aikuisten mukana.
Tiedän tuon käytännön. Kasteen ottaminen on varmasti raamatullisempi tapa kuin käden nosto.
Jos ja kun ihminen on jo tullut uskoon, kasteen ottaminen sen jälkeen on kuin jonkinlainen näytös.
Näytellään jo tapahtunut tapahtuma jälkikäteen uudelleen.
Lasten kastamisen yhteydessä taas järjestys voi olla toinen. Joka tapauksessa parannusta ja uskoa tarvitaan jatkuvasti. Myös kasteen jälkeen. Myöskin uskoa siihen, mitä Pietari tuossa lupaa.
En keksi ainuttakaan syytä miksi lapsi pitäisi kastaa. Mitä merkitystä sillä on?
Ovatko kastetut, mutta eivät uskovat jonkunlaisia puoliuskovaisia?
Tälläkin foorumilla on sellaisia, jotka on kastettu, mutta sanovat etteivät usko Jumalaan tai ole uskossa.
Ja esim. baptisti Pawson lähestyy kasteen merkityksestä opettaessaan luterilaisia siinä, että kasteella on välineellinen merkitys. Vaikka hylkää lasten kastamisen, on hän paljon lähempänä luterilaisia tuossa kuin 'vapaiden suuntien' symbolisen kasteen kannattajia.
En ole Pawsonia kuunnellut.
Ymmärrän kaste ja ehtoollinen voi olla joillekin ja aika monellekin jonkinlainen "ojennettu käsivarsi" tai joku apukeino joka helpottaa uskomista. Sellainen ei voi olla kuitenkaan mikään yleissääntö varsinkaan ei löydy yhden yhtäkään Raamatusta löytyvää perustetta.
Eri kirkkojen ja seurakuntien laittamia purukumipaikattuja jakeita löytyy. Toisin sanottuna jakeisiin on luettu sisään sellaista mitä siinä ei lue.
Tässä keskustelussa ainakin minä kirjoittelen periaatteellisista näkökulmista.
Se, miten ihmiset toimivat on toinen juttu.
Paljon huonommillakin teillä uskovat liikkuvat kuin kastealtaan tai kastemaljan lähettyvillä.