Kirjoittaja Aihe: Kristikunnan hajaannus  (Luettu 11347 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #15 : 24.05.20 - klo:17:49 »
Hei!

Herran ehtoollinen on yksi asia. Ajatellaanko, että Herran pyhässä ehtoollisessa, leivässä ja viinissä, saa Jeesuksen ruumiin ja veren.

Hermann Sasse has observed that “Every disease of the Church becomes manifest at the Lord’s Table.”
https://muse.jhu.edu/article/652773


Jaa että John Hopkins University. Tunnen henkilön joka juuri pääsi sinne suorittamaan tohtorin tutkintoa.


Linkkisi artikkeli oli sellaista tekstiä mitä minun on vaikea lukea vaikka olen luterilainen. En ehkä ole tarpeeksi luterilainen. Minulla ei ole edes kantaa tähän kiistaan minkä nähdään olevan kirkon suuri sairaus.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #16 : 24.05.20 - klo:20:52 »
Luterilaisuudessa kyllä ajatellaan, että leipä ja viini ovat Jeesuksen todellinen ruumis ja veri.
Siis lihaskudosta ja verta plasmoineen, soluineen jne?

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #17 : 24.05.20 - klo:20:59 »
Luterilaisuudessa kyllä ajatellaan, että leipä ja viini ovat Jeesuksen todellinen ruumis ja veri.
Siis lihaskudosta ja verta plasmoineen, soluineen jne?

Tässä selitetty tarkemmin. Eli Kristuksen ruumiin ja veren läsnäolo ehtoollisessa ei ole symbolista tai kuvaannollista, vaan todellista.

http://www.luterilainen.net/ehtoollinen/

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #18 : 24.05.20 - klo:21:11 »
Tietenkin meistä luterilaisistakin osa kokee ehtoollisen eri tavalla. Itse koen sen hiljaisena ja rauhallisena ja kumarrun lähtiessäni. Joskus jotkut lestadiolaiset taas puhuvat ja halailevat toisiaan.

En tiedä heidän käsitystään tästä, mutta muistaakseni se eroaa perinteisestä ja joskus jopa pappi sanoo heille eri sanat kuin muille ehtoollisella oleville. Saattaa olla, että he kokevat ehtoollisen vain muistoateriana, mutta en tiedä.


Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #19 : 24.05.20 - klo:21:14 »
Luterilaisuudessa kyllä ajatellaan, että leipä ja viini ovat Jeesuksen todellinen ruumis ja veri.
Siis lihaskudosta ja verta plasmoineen, soluineen jne?

Tässä selitetty tarkemmin. Eli Kristuksen ruumiin ja veren läsnäolo ehtoollisessa ei ole symbolista tai kuvaannollista, vaan todellista.

http://www.luterilainen.net/ehtoollinen/

Tuossa Jannen linkissä luki näin: Tällä ei tarkoiteta sitä, että leipä ja viini menettäisivät luonnollisen olemuksensa, vaan että Jumalan sanan vaikutuksesta Kristuksen ruumis ja veri ovat läsnä leivässä ja viinissä.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #20 : 24.05.20 - klo:21:22 »
Lukion kirkkohistoriasta taidan muistaa, että luterilaiset ajattelevat että Kristus on läsnä ehtoollisessa, kun taas katoliset uskovat viinin todella muuttuvan Jeesuksen vereksi ja lihaksi silloin kun pappi soittaa kelloa.
En tiedä onko se katolisten virallinen oppi, että siinä ikäänkuin ihminen uhraa Jeesuksen uudestaan. Siinä mennään melko pitkälle mystisyyteen.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #21 : 24.05.20 - klo:21:23 »
Tietenkin meistä luterilaisistakin osa kokee ehtoollisen eri tavalla. Itse koen sen hiljaisena ja rauhallisena ja kumarrun lähtiessäni. Joskus jotkut lestadiolaiset taas puhuvat ja halailevat toisiaan.

En tiedä heidän käsitystään tästä, mutta muistaakseni se eroaa perinteisestä ja joskus jopa pappi sanoo heille eri sanat kuin muille ehtoollisella oleville. Saattaa olla, että he kokevat ehtoollisen vain muistoateriana, mutta en tiedä.

Muistin oikein eli tämän jutun mukaan vanhoillislestadiolaisuudessa ehtoollinen on lähinnä muistoateria, johon kuuluu  äänellinen syntien tunustaminen ennen ehtoollisen nauttimista ja toiselta vanhoillislestadiolaiselta kuultu synninpäästö.

Tämä aiheuttaa tietenkin vähän sekaannusta jos papin pitää ottaa ehtoolliskävijät eri tavalla huomioon.

https://www.kotimaa24.fi/blogit/vanhoillislestadiolaisuus-ja-srk-vanhoillisuus-kaksi-eri-suuntausta/


Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #22 : 24.05.20 - klo:21:30 »
Lukion kirkkohistoriasta taidan muistaa, että luterilaiset ajattelevat että Kristus on läsnä ehtoollisessa, kun taas katoliset uskovat viinin todella muuttuvan Jeesuksen vereksi ja lihaksi silloin kun pappi soittaa kelloa.
En tiedä onko se katolisten virallinen oppi, että siinä ikäänkuin ihminen uhraa Jeesuksen uudestaan. Siinä mennään melko pitkälle mystisyyteen.


Tässä kyllä todetaan, että Kristuksen sanoja ei saa ymmärtää muussa kuin kirjaimellisessa merkityksessä. Leipä ei siis tarkoita Kristuksen ruumista, joka olisi muualla, eikä viini tarkoita Kristuksen muualla olevaa verta, vaan ne todella ovat sakramentillisen voimasta Kristuksen ruumis ja veri.

https://tunnustuskirjat.fi/yo/t7.html

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #23 : 24.05.20 - klo:21:33 »
Kun minulla oli mahdollisuus käydä katolisessa karismaattisesssa rukouspiirissä jotain 12 vuotta, he aloittivat sen ehtoolliseen liittyvällä rukouslitanialla. Muu kohta oli aivan evankelista.

Mutta rupesin todella tykkäämään siitä rukouksesta ja yhdyin heidän kanssaa rukoukseen. Siinä toistuu sanat: for the sake of His sorrowful passion, have mercy on us and the whole world.

Suomeksi: Hänen murheensa ja kärsimyksensä takia, armahda meitä ja koko maailmaa.

Hieman vapaasti käännettynä.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #24 : 24.05.20 - klo:21:34 »
Voi olla, että ensimmäinen linkkini eli Suomen evankelisluterilainen lähetyshiippakunta (ja sen sivusto) kokee ehtoollisen eri tavalla kuin Suomen evankelis-luterilainen kirkko.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #25 : 24.05.20 - klo:21:50 »
Mutta kun ihan vaan ajattelee omilla aivoillaan Jeesuksen sanoja siinä tilanteessa kun hän jakoi leivän ja viinin opetuslapsilleen ja sanoi että ne ovat hänen ruumiinsa ja verensä, joka meidän edestä vuodatetaan ja että aina kun olemme ehtoollisella se palauttaa meidät tuohon tilanteeseen minkä JEESUS ITSE ASETTI. Hän samasti oman ruumiillisen kuolemansa jakamaansa leipään ja viiniin ja tarjosi sen opetuslapsille ja kaikille uskoville sen jälkeen.

Se on sinänsä todella voimakas tapa kommunikoida tänne päivään asti.

Hän todella niin kuin tarjosi itsensä siinä meille lunastuksena.

Ehkä itse ajattelen että tuo on ehtoollisen tarkoitus. Se on VAHVA muistutus ja kädenojennus  Jeesukselta itseltään meille kaikissa sukupolvissa.

Tuli mieleen niinkuin maratonitikku vai mikä se on. Se lähtee ekalta ja siirtyy viimeiselle.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #26 : 24.05.20 - klo:22:13 »
Minulle ei ole mikään iso juttu, minkälaista muuttumista
tai muuttumattomuutta eri kristilliset järjestelmät kannattavat ehtoollisaineiden suhteen.
On turhaa esittää tietävänsä ehdottomalla varmuudella,
onko kyse symbolisesta tapahtumasta vai
yliluonnollisesta aineiden laadun ja olomuodon vaihtumisesta.
Vai Herra itse tietää,
mitä ehtoollisen yhteydessä oikeasti tapahtuu.

Ehtoollinen on tavallisten uskovien, siis elämänsä tietoisesti Jeesukselle luovuttaneiden, yhteinen ateria, jonka avulla muistellaan ja julistetaan Herran kuolemaa ja Uutta liittoa.

On asiallista, että joku seurakunnan vanhemmista jäsenistä, pastori tai muu uskova siunaa leivän ja viinin ennen kuin seurakuntalaiset alkavat niitä aterioimaan.
Mitään ns. sakramentaalista papin osuutta tähän asiaan en ole löytänyt Raamatusta.
Koen ehtoollisella samanlaista pyhää osallisuutta Jeesuksen ruumiiseen ja vereen riippumatta siitä, tapahtuuko muistoateria esim. luterilaisessa messussa vai helluntaiseurakunnan kokouksessa (joissa molemmissa käyn).



Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #27 : 24.05.20 - klo:22:21 »

Koen ehtoollisella samanlaista pyhää osallisuutta Jeesuksen ruumiiseen ja vereen riippumatta siitä, tapahtuuko muistoateria esim. luterilaisessa messussa vai helluntaiseurakunnan kokouksessa (joissa molemmissa käyn).

Hienoa ja varmasti asia näin erittäin usein onkin. Toisaalta jopa TV7:llä joku helluntai- tai vapaaseurakunnan edustaja oli huolissaan että joskus vapaissa suunnissa ehtoollinen otetaan liian kevyesti.

Minulle ehtoolinen on Pyhä toimitus ja siihen pitää suhtautua vakavasti. En nyt moiti vapaita suuntia, sillä esim. luterilaisten ehtoollisella olen nähnyt huonoa käytöstä joiltakin nuorilta. Epäkunnioittavaa käytöstä ,naurua ja pilailua .Saattoivat olla rippikoulukynnyksellä olevia tosin, mutta kuitenkin.

Herran pyhä ehtoollinen on harras ja vakava paikka, jota kohtaan tulee osoittaa sen vaativaa kunnioitusta.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #28 : 24.05.20 - klo:23:21 »
Kuten kuitenkin olemme nähneet tässäkin ketjussa, niin ehtoollisen eksakti olemus lienee osittain mysteeri. Taivaan portilla Pyhä Pietari ei tenttaa käsitystäsi ehtoollisen syvimmästä ulottuvuudesta, näin luulisin melko varmasti.

Vapahtajamme ristintyön ansiosta ja yksin armosta pääsemme taivaasen. 

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #29 : 25.05.20 - klo:13:00 »

Koen ehtoollisella samanlaista pyhää osallisuutta Jeesuksen ruumiiseen ja vereen riippumatta siitä, tapahtuuko muistoateria esim. luterilaisessa messussa vai helluntaiseurakunnan kokouksessa (joissa molemmissa käyn).

Hienoa ja varmasti asia näin erittäin usein onkin. Toisaalta jopa TV7:llä joku helluntai- tai vapaaseurakunnan edustaja oli huolissaan että joskus vapaissa suunnissa ehtoollinen otetaan liian kevyesti.

Minulle ehtoolinen on Pyhä toimitus ja siihen pitää suhtautua vakavasti. En nyt moiti vapaita suuntia, sillä esim. luterilaisten ehtoollisella olen nähnyt huonoa käytöstä joiltakin nuorilta. Epäkunnioittavaa käytöstä ,naurua ja pilailua .Saattoivat olla rippikoulukynnyksellä olevia tosin, mutta kuitenkin.

Herran pyhä ehtoollinen on harras ja vakava paikka, jota kohtaan tulee osoittaa sen vaativaa kunnioitusta.
Tästä asiasta on hyvin vakavaa opetusta Raamatussa:

"Joka siis kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljasta,
on syyllinen Herran ruumiiseen ja vereen.
Tutkikoon siis ihminen itseään ja niin syököön tätä leipää
ja juokoon tästä maljasta. Sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta,
syö ja juo itselleen tuomion.
Sen vuoksi teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat nukkuneet pois."
(1. Kor. 11: 27-30)

Ehtoollinen on siis tarkoitettu vain uudestisyntyneille ja tunnustaville uskoville.
Ja meidänkin on asennoiduttava hengellisesti ja henkisesti
oikealla tavalla ennen kuin olemme oikeutetut
osallistumaan ehtoollisen viettoon.